Ιφιγένεια / Βορά

3

Στον κύκλο "Σύγχρονοι Αρχαίοι" του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου στον οποίο σύγχρονοι Έλληνες συγγραφείς γράφουν νέα έργα εμπνευσμένα από το αρχαίο ελληνικό δράμα, η Βίβιαν Στεργίου υπογράφει έναν μονόλογο για την πατριαρχία, παίρνοντας ελεύθερη αφορμή από την "Ιφιγένεια εν Αυλίδι" του Ευριπίδη. Το σκηνοθετεί ζωηρά η Αικατερίνη Παπαγεωργίου, με την ερμηνεία της Ελίζας Σκολίδη. | Powered by Uber

Ιφιγένεια / Βορά

Τι επιφυλάσσει ο χρησμός για τις σύγχρονες Ιφιγένειες; Σε ποιους βωμούς θυσιάζονται οι θηλυκές υπάρξεις; Ποια τα συστήματα που τις εξουσιάζουν; Αυτά τα ερωτήματα θέτει ο μονόλογος της Βίβιαν Στεργίου που γράφτηκε με αφορμή την "Ιφιγένεια εν Αυλίδι" στο πλαίσιο του κύκλου "Σύγχρονοι αρχαίοι" του Φεστιβάλ Αθηνών. Η δική της Ιφιγένεια είναι μια νεαρή κοπέλα, που αφήνει το Άργος για να κάνει μια νέα αρχή που ούτε η ίδια ξέρει ποια θα είναι. Κόρη βασιλιάδων και μιας Κλυταιμνήστρας, σε ένα έργο που μεταχειρίζεται ελεύθερα τη μυθολογική συνθήκη, περιπλανιέται μόνη στα αρχαία ερείπεια, ώσπου βρίσκει στα πρόσωπα των θεατών τους αποδέκτες του ξεσπάσματός της.

Ιφιγένεια / Βορά

Από εδώ ξεκινάει ο παραληρηματικός μονόλογός της, ένας άτυπος "διάλογος/αντίλογος" που ανοίγει με τον χρησμό που την ακολουθεί από τη γέννησή της, όπου ο χρησμός ισοδυναμεί σε κάθε κακοποιητικό, σεξιστικό, χειριστικό λόγο και συμπεριφορά που μπορεί να βιώσει μια γυναίκα. Ένα κείμενο πικρό, ειρωνικό και θυμωμένο που καταπιάνεται με μια ωραία ιδέα, χτυπάει σε σημεία σαν γροθιά στο στομάχι καθώς ανακυκλώνει όλη την πατριαρχική ρητορική, τον μισογυνισμό και τον τοξικό έμφυλο λόγο και ολοκληρώνεται πριν καταλήξει σε δραματουργικό αδιέξοδο.

Ιφιγένεια / Βορά

Η Αικατερίνη Παπαγεωργίου έδωσε ζωή σε ένα κείμενο με ελάχιστα ψήγματα θεατρικότητας, χωρίς δράσεις και εξέλιξη, και έθεσε το κατάλληλο πλαίσιο στην Ελίζα Σκολίδη να το μεταδώσει με θέρμη στην πλατεία. Μέσα στην ωραία σκηνογραφική λύση της Μυρτώς Σταμπούλου, ένα μεγάλο φουσκωτό κάστρο που λειτούργησε πολλαπλώς σημειολογικά (ως απεικόνιση βασιλικού κτίσματος, παιδικό παιχνίδι και καταφύγιο) πάνω στο οποίο προβάλλονταν εύστοχες εικόνες 3D mapping, η ηθοποιός έγινε το σώμα και η φωνή μιας σημερινής γυναίκας, που εκθέτει -και εναντιώνεται- σε παγιωμένα μοντέλα συμπεριφοράς, τρόπου σκέψης και σχέσεων.  Με την ερμηνευτική της ευελιξία δεν έδωσε απλώς τη φωνή της στους κακοποιητικούς, απρόσωπους χρησμούς, αλλά τους ζωντάνεψε σαν να επρόκειτο για δρώντα πρόσωπα και η ακατάπαυστη κίνησή της εμπλούτισε το λογοκρατούμενο κείμενο με θεατρικές ανάσες.

πρώτη δημοσίευση: 11/7/24

Περισσότερες πληροφορίες

Ιφιγένεια / Βορά

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 90 '

Το έργο είναι το πρώτο μέρος της σπονδυλωτής παράστασης ογδόντα λεπτών που παρουσιάζεται στο πλαίσιο του κύκλου Contemporary Ancients. Το δεύτερο μέρος είναι ο μονόλογος “Εγώ, μια δούλα”. Σύμφωνα με τα λόγια της συγγραφέα (που είναι γνωστή για τα βιβλία "Το μπλε υγρό" και "Δέρμα"): “Ο μονόλογος εμπνέεται από την “Ιφιγένεια εν Αυλίδι” του Ευριπίδη. Εστιάζει στη στιγμή πριν τη θυσία της Ιφιγένειας, όταν αυτή αποδέχεται τη μοίρα της. Αφού το θέλει η Ελλάδα και το κορίτσι εμποδίζει, ας κοπεί σαν ζώο να αποπλεύσουν τα καράβια. “Δεν πειράζει να πεθάνω, όμως πρώτα θ’ ακουστώ”, λέει, φτύνοντας τις λέξεις – μοναδικό της όπλο. Κι όσο μονολογεί υπάρχει εδώ και τώρα. Μόλις πάψει πεθαίνει από χίλιες μεριές, σ’ όλα τα μέρη. Παντού και πάντα θριαμβεύει ο χρησμός. Η θυσία της είναι κωμική, ελάχιστα τραγική. Σκάβει τον λάκκο της και μπαίνει μέσα. Θυσία για το τίποτα. Κρέας για φάγωμα”.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Σε αυτή την "Κουζίνα" ετοιμάζεται μια από τις hot παραστάσεις της σεζόν

Όλα περνούν από το στομάχι- και η ζωή δεν διαφέρει. Στην "Κουζίνα" του Άρνολντ Γουέσκερ, ο Γιώργος Κουτλής με πρωταγωνιστή τον Μιχάλη Σαράντη στήνει ένα εκρηκτικό, μουσικό θέατρο για τον άνθρωπο που βράζει μέσα στον σύγχρονο κόσμο.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
10/10/2025

Η "Κόμισσα της φάμπρικας" με τη Ματσούκα και τον Πυρπασόπουλο – Νέες εντυπωσιακές φωτογραφίες από την παράσταση

Η "Κόμισσα της φάμπρικας" έρχεται να βάλει τάξη, αναστάτωση και… έρωτα στο Embassy Theater με πρωταγωνιστές τους Δήμητρα Ματσούκα, Γιώργο Πυρπασόπουλο, Σάρα Γανωτή, Αντιγόνη Δρακουλάκη και οχτώ ακόμα ηθοποιούς, σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή.

Ο Άρης Λάσκος για τη "Χαμένη άνοιξη": "Ας αναλάβουμε δράση. Να μην χαθεί άλλη Άνοιξη"

Πρωταγωνιστεί μαζί με έναν εξαιρετικό θίασο και διασκευάζει πρώτη φορά για το θέατρο τη το πολιτικό και υπαρξιακό μυθιστόρημα του Στρατή Τσίρκα "Χαμένη Άνοιξη". Μια συζήτηση με τον Άρη Λάσκο για την παράσταση στο θέατρο Πορεία.

"Genica: ο πίδακας του αίματος μου"-Ο έρωτας του Αρτό που γεννά θέατρο

Η Ιόλη Ανδρεάδη και ο Άρης Ασπρούλης, μέσα από μια δεκαετία έρευνας πάνω στον Αντονέν Αρτό παρουσιάζουν το νέο τους έργο "Genica: ο πίδακας του αίματος μου" με πρωταγωνιστές τους Gene Gillette, Γεράσιμο Γεννατά και Βανέσα Αδαμοπούλου.

Murmuration στο Ηρώδειο: είδαμε τα σώματα να γίνονται ποίηση

Πενήντα σώματα, ένα συγχρονισμός, αέρας γεμάτος κίνηση. Το Murmuration ταξίδεψε χτες το βράδυ το Ηρώδειο σ' έναν ονειρικό κόσμο ακρίβειας, φωτός και μαγείας.

Πρεμιέρα για το "Ακρωτήρι" με τη συγκλονιστική Μαρία Ναυπλιώτου και νέο παρτενέρ τον Νικόλα Παπαγιάννη

"Το ακρωτήρι" του Σαρ Γουάιτ επιστρέφει για δεύτερη σεζόν στο Θέατρο Ιλίσια, σε σκηνοθεσία Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου- με τη συγκλονιστική Μαρία Ναυπλιώτου και νέο παρτενέρ τον Νικόλα Παπαγιάννη.

"Big Top Fesrival"- Ένα σύγχρονο τσίρκο στήνει την τέντα του στο Γαλάτσι

Μια γιορτή για όλες τις ηλικίες, για όσους αγαπούν τη δημιουργία, την έκφραση και τη χαρά του "μαζί" είναι το Athens Big Top Festival και θα πραγματοποιηθεί 15 & 16 Νοεμβρίου.