Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

3

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ _ Βολιώτη Θοδωρής Φράγκος©

Η εξουσία, η εξάρτηση και η εξαπάτηση ως μοτίβα των ερωτικών σχέσεων κυριαρχούν στο θεατρικό έργο του Φασμπίντερ, που ο ίδιος μετέγραψε στη γνωστή κινηματογραφική ταινία του.  Η ηρωίδα του τίτλου, αναγνωρισμένη σχεδιάστρια μόδας και προσφάτως διαζευγμένη –καθώς ο γάμος της "είχε κολλήσει στη λάσπη"-, ερωτεύεται τη νεαρή Κάριν, η οποία δουλεύει ως μοντέλο γι’ αυτήν. Οι δύο γυναίκες συνάπτουν σχέση, όμως καθώς η Κάριν αποδεικνύεται ίσως ωφελιμίστρια ίσως πιο ελεύθερο πνεύμα από τις δύο, η φαινομενικά ισχυρή, ανεξάρτητη Πέτρα θα καταρρεύσει. "Του επέτρεψα να ασκήσει εξουσία πάνω μου", λέει κάποια στιγμή η ηρωίδα, αναφερόμενη στον πρώην άνδρα της: μια φράση-κλειδί καθώς ο έρωτας θα αποδειχθεί εξουσιαστής και στη σχέση της με την Κάριν. Οποιαδήποτε ανάγνωση επιχειρεί να μείνει αυστηρά στη σχέση των δύο γυναικών αδικεί το σχόλιο του έργου πάνω στο μοτίβο των εξαρτημένων ερωτικών σχέσεων συνολικά και ανεξαρτήτως σεξουαλικού προσανατολισμού, από την άλλη η επιλογή του συγγραφέα να εστιάσει σε μια ομοερωτική σχέση και η αυστηρά γυναικεία διανομή δίνουν ένα ωραίο πολυπρισματικό μωσαϊκό διαφορετικών γυναικείων ψυχοσυνθέσεων.

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ _ Βολιώτη
Θοδωρής Φράγκος©

Στην παράσταση που σκηνοθετεί η Έφη Ρευματά, τρία από τα πρόσωπα του έργου, η μητέρα, η κόρη και η φίλη της Πέτρα, αφαιρέθηκαν κι εμφανίστηκαν μόνο σε μία μαγνητοσκοπημένη σκηνή (με τις ερμηνείες των Άντζελας Γκερέκου, Αγγελικής Παραδεισανού και Ευδοκίας Ρουμελιώτη), που έδειξε να προκύπτει από ανάγκη σκηνικής οικονομίας και δεν εντάχθηκε λειτουργικά στην παράσταση· από την άλλη, με αυτή την επιλογή το δραματικό βάρος της παράστασης εστίασε στο πολύ ενδιαφέρον τρίγωνο Πέτρα-Κάριν-Μαρλέν. Η Βίκυ Βολιώτη στην ερμηνεία της κεντρικής ηρωίδας ενσάρκωσε με ένταση τη σταδιακή καταβύθιση μίας δυναμικής γυναίκας που δεν θέλει να ορίζεται από τους άλλους προς την εξάρτηση και την απελπισία. Αν και σε ορισμένες στιγμές η ερμηνεία της ήταν σπασμωδική, μετέδωσε με παλμό τη βιωμένη απόγνωση της ηρωίδας και ήρθε σε ωραία σύγκρουση με την αντίστροφη πορεία της Κατερίνας Αγγελίτσα στο ρόλο της Κάριν, που ξεκίνησε από το σημείο μίας αρχικά συνεσταλμένης κοπέλας για να μετατραπεί σε κυρίαρχο του παιχνιδιού.

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ _ Βολιώτη
Θοδωρής Φράγκος©

Στο ρόλο της Μαρλέν, βοηθού της Πέτρα και αποδέκτριας της κακής συμπεριφοράς της –ένας πολύ ωραίος ρόλος, που συμπληρώνει από άλλο πρίσμα τις σχέσεις εξουσίας που απασχολούν το έργο- πραγματοποίησε μία αξιοπρόσεκτη -αν και βουβή- ερμηνεία ο Αντώνης Καρναβάς και η επιλογή μιας ανδρόγυνης παρουσίας αποδείχθηκε εύστοχη σκηνοθετική επιλογή. Μίνιμαλ τα σκηνικά έδωσαν μια γεύση αστικής κομψότητας σε 70’s ρυθμό (επιμέλεια σκηνικού χώρου της Μαργαρίτας Τζαννέτου), όμως τα κοστούμια της Λουκίας είναι που έκλεψαν την παράσταση, ορίζοντας ταυτόχρονα και το σκηνικό χώρο του ατελιέ. Ωραίες οι μουσικές επιλογές του Φοίβου Σαμαρτζή.

Περισσότερες πληροφορίες

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 100 '

Μέσα σ’ ένα ατελιέ, με φόντο έναν πίνακα μπαρόκ, ανάμεσα σε κούκλες βιτρίνας και υπέρλαμπρα φορέματα, παρακολουθούμε ένα παιχνίδι εξουσίας με πρόσχημα τον έρωτα. Οι ρόλοι αντιστρέφονται πολύ γρήγορα, το θύμα γίνεται θύτης, ο θύτης θύμα, ο έρωτας γίνεται μίσος, το ψέμα αλήθεια, οι χαρακτήρες ξεδιπλώνονται, οι κούκλες απογυμνώνονται. «Μ’ αρέσει να πηγαίνω σινεμά, να βλέπω αισθηματικά έργα, με πόνο και κλάματα…» λέει η Κάριν το φιλόδοξο μοντέλο όταν γνωρίζει την γνωστή σχεδιάστρια Πέτρα φον Καντ και εκείνη την ερωτεύεται παράφορα. Το θεατρικό έργο του Φασμπίντερ είναι ακριβώς αυτό: ένα αισθηματικό έργο με πόνο και κλάματα για όσους ξέρουν να κατακτούν κι όχι ν’ αγαπούν.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο "Οιδίπους Τύραννος" του Θανάση Σαράντου επιστρέφει-Ένα αρχαίο δράμα με σύγχρονη ψυχή

Η βραβευμένη παράσταση του Θανάση Σαράντου "Οιδίπους Τύραννος" επιστρέφει στο Θέατρο Ροές για 15 παραστάσεις, μετά από διακρίσεις και διεθνείς περιοδείες. Ένα ταξίδι του αρχαίου λόγου που συναντά τη σημερινή ανάγκη για γνώση, κάθαρση και αλήθεια.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
14/10/2025

Σε ποιες παραστάσεις και θέατρα θα δεις τους πρωταγωνιστές των νέων ελληνικών σειρών

Φέτος η θεατρική και τηλεοπτική σκηνή γεμίζει με αγαπημένους πρωταγωνιστές: ανακαλύπτουμε ποιοι λάμπουν σε νέες παραστάσεις και ταυτόχρονα ξεχωρίζουν σε τέσσερα σίριαλ. Θέατρο & TV, οι αγαπημένοι μας πρωταγωνιστές σε δύο ρόλους.

"Μαζί" για δεύτερη χρονιά στο Altera Pars

Το "Μαζί" του Φάμπιο Μάρρα, ένα έργο για όλα όσα μας κρατούν ενωμένους, για τις αόρατες δυνάμεις που γεννά η αγάπη επέστρεψε στο Altera Pars σε σκηνοθεσία Πέτρου Νάκου.

Συνέντευξη | Μυρτώ Αλικάκη: "Η πιο σοφή συμβουλή είναι να είσαι αληθινός"

Η Μυρτώ Αλικάκη μιλά για την συνάντηση της με την "Linda" στο θέατρο Επί Κολωνώ, την επιστροφή των "Υπέροχων Πλασμάτων", για τα παιδιά της, τη σχέση τους με την τέχνη, την καθημερινότητά της και τη σοφία που έρχεται με την εμπειρία. Μια κουβέντα γλυκιά, ήρεμη και ειλικρινής, όπως και η ίδια.

"Αφήνω ανοιχτά": Μια παράσταση ευαισθητοποίησης για τη διπολική διαταραχή

Η παράσταση, σε σκηνοθεσία Σοφίας Φωτεινάκη, προσεγγίζει την ασθένεια από μέσα, συνομιλώντας με την "Ψύχωση" της Σάρα Κέιν.

Αφρός ιδεών στο Θέατρο του Νέου Κόσμου: "Το Σαπούνι" κάνει πρεμιέρα

Τι μπορεί να συμβεί αν κάποιος αποφασίσει να μείνει 25 χρόνια στο μπάνιο του, κοιτώντας ένα μικρό κομμάτι "Σαπούνι"; Θα το μάθετε στο Θέατρο του Νέου Κόσμου από την ομάδα Πλλατς.

Νένα Μέντη & Ελένη Ράντου: Δύο πρωταγωνίστριες επιστρέφουν για να θυμίσουν πως το θέατρο είναι εξομολόγηση και ζωή

Η Ελένη Ράντου και η Νένα Μεντή, επιστρέφουν φέτος στη σκηνή, με δύο έργα που μιλούν για τη ζωή, τη μνήμη και την ανάγκη της ανθρώπινης επικοινωνίας.