Σκηνές από ένα γάμο

3

Ένα από τα πιο πολυπαιγμένα έργα του Σουηδού κινηματογραφιστή και θεατρικού σκηνοθέτη ανεβαίνει σε μια προσεγμένη και καλοπαιγμένη παράσταση, που επικυρώνει τη διαχρονική δημοφιλία του.

Σκηνές από ένα γάμο Γιώργος Χατζηνικολάου©

Το γεγονός ότι το έργο του Μπέργκμαν γράφτηκε σε πολλές μορφές κι έτσι απευθύνθηκε σε κάθε είδους κοινό –ξεκίνησε ως σειρά έξι επεισοδίων για τη σουηδική τηλεόραση, έγινε γρήγορα ταινία (1974) και λίγο αργότερα θεατρικό έργο (1981), που πρώτος σκηνοθέτησε ο ίδιος ο Μπέργκμαν– είναι μια καλή ένδειξη της ευρείας απεύθυνσης που έχει. Το ότι περιέχει πλήθος αυτοβιογραφικών στοιχείων –είναι μάλλον διαδεδομένη η δήλωση του δημιουργού: "έγραψα τις "Σκηνές” σε τρεις μήνες, τη γύρισα σε τέσσερις, χρειάστηκε όμως η εμπειρία μιας ολόκληρης ζωής"–, δεν αφαιρεί καθόλου από αυτήν τη δύναμή του να απευθύνεται στον καθένα, ακόμη και σαράντα χρόνια μετά. Διότι οι "Σκηνές από ένα γάμο" αποτελούν την ακτινογραφία μιας ζωής δύο ανθρώπων, με την οποία καθένας μπορεί να ταυτιστεί, να αναγνωρίσει κομμάτια του εαυτού του, των σχέσεων ή των μοτίβων συμπεριφοράς του. Οι ήρωες, το ζευγάρι των αστών που ζει στο καλόγουστο σπιτικό τους, θα μπορούσαν να είναι κάποιοι από εμάς, παρά τη σκανδιναβική καταγωγή τους· ούτως ή άλλως, ο Μπέργκμαν είναι ο Βορειοευρωπαίος που κατεξοχήν κατάφερε να αγγίξει τη μεσογειακή ψυχή, ένας συνεχιστής του Ίψεν και, ιδιαίτερα, του Στρίντμπεργκ. Ο Γιόχαν και η Μαριάννε δείχνουν αγαπημένοι, είναι τρυφεροί μεταξύ τους, αντιμετωπίζουν τα μικροπροβλήματα που φέρνει η συμβίωση και η ρουτίνα με ειλικρίνεια και διάθεση αποδοχής, έως ότου η καλογυαλισμένη βιτρίνα αρχίζει να ραγίζει και τελικά συντρίβεται πλήρως.

Σκηνές από ένα γάμο
Σπύρος Περδίου©

Η δημιουργία οικείας ατμόσφαιρας είναι κομβική στη σκηνοθεσία της Έλενας Καρακούλη, που επεδίωξε ιδιαίτερα μια τέτοια συνθήκη: Οι δύο ηθοποιοί υποδέχονται τους θεατές σαν να ήταν καλεσμένοι στο σπίτι τους, όπου γιορτάζουν τη δέκατη επέτειο του γάμου τους, και τους εμπλέκουν στην έναρξη της παράστασης. Έτσι, η συνέχεια αποδεικνύεται ακόμη πιο επιδραστική, καθώς η σκηνοθεσία θα κοιτάξει κατάματα τον, υπόγειο αρχικά, κλονισμό της συζυγικής συμβίωσης· η τρυφερότητα θα δώσει τη θέση της σε κάτι βίαιο, οξύ και άσχημο, μέχρι να κλείσει ο κύκλος σαν πληγή που επουλώνεται αφού αιμορραγήσει.

Σκηνές από ένα γάμο
Σπύρος Περδίου©

Φυσικά, πάρα πολλά εξαρτώνται από τους ηθοποιούς, αφού οι "Σκηνές από ένα γάμο" δεν αφορούν μόνο ή τόσο δύο ανθρώπους που μοιράζονται μια διαδρομή, όσο δύο ενηλίκους, που αναγκάζονται να αντικρίσουν με ειλικρίνεια πρωτίστως τους εαυτούς τους κι έπειτα τη σχέση τους. Ο Νίκος Ψαρράς και η Μαρίνα Ασλάνογλου διανύουν αυτή τη μεγάλη και ταραχώδη ψυχική απόσταση με ζήλο και πάθος, με αμεσότητα και ειλικρίνεια, ξεπερνώντας έτσι τα, ελάχιστα, σημεία κειμένου και παράστασης που ακούγονται κάπως μελοδραματικά. Σημαντικά συνεισφέρουν στη δημιουργία της καλόγουστης ζωής του ζευγαριού τα σκηνικά της Αλέγιας Παπαγεωργίου και τα κοστούμια της Βασιλικής Σύρμα· ειδικά τα τελευταία συμπρωταγωνιστούν με τους ήρωες, καθώς τους συνοδεύουν σε κάθε συνθήκη της ζωής τους.

Περισσότερες πληροφορίες

Σκηνές από ένα γάμο

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 110 '

Ο Γιόχαν και η Μάριαν, ένας ψυχολόγος και μια δικηγόρος, έρχονται αντιμέτωποι με τα στάδια της παρακμής της συζυγικής τους σχέσης -τη φθορά, την πλήξη, την απιστία, τη σύγκρουση και τέλος τον αποχαιρετισμό- στο έργο-σημείο αναφοράς που γράφτηκε πριν από 50 χρόνια, αρχικά ως τηλεοπτική σειρά και έπειτα ως διάσημη κινηματογραφική ταινία. Κρατώντας την δομή και τους υπέροχα ειρωνικούς τίτλους των «σκηνών», η Έλ. Καρακούλη σκηνοθετεί το δημοφιλές έργο σε μια παράσταση για το υπαρξιακό πεδίο συνάντησης, αλλά και σύγκρουσης με τον άλλον. «Χρειάστηκαν δυόμισι μήνες για να γράψω αυτές τις σκηνές. Μου πήρε μια ολόκληρη ενήλικη ζωή για να τις ζήσω» έχει πει ο Μπέργκμαν για το έργο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Butoh με τις Αλίκη Γερμανού και Νικολέτα Ξεναρίου

Δύο εμβληματικές γυναικείες μορφές του Παρισιού των "Τρελών Χρόνων" ζωντανεύουν μέσα από τη σωματικότητα του Butoh, σε μια χοροθεατρική τριλογία της Αλίκης Γερμανού και της Νικολέτας Ξεναρίου, όπου ο χρόνος γίνεται σώμα, μνήμη και ποίηση στο Θέατρο Ροές.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
22/10/2025

Θέατρο Εκστάν: Συνεπές στην τέχνη και την ανθρώπινη ευαισθησία

Το Θέατρο Εκστάν ανεβάζει για δεύτερη χρονιά δύο συγκινητικά γαλλικά έργα, τις "Μέρες ολόκληρες στα δένδρα" της Μαργκερίτ Ντυράς και "Η ιστορία της Μαρί" του Ζωρζ Μπρασσάι, παραμένοντας συνεπές, ποιητικό και βαθιά ανθρώπινο.

O 'Ερρίκος Ε’' και οι πρώτες φωτογραφίες από τις πρόβες του

Οι πρώτες φωτογραφίες και το trailer από τις πρόβες του "Ερρίκου Ε’" μας φέρνουν κοντά στην πολυαναμενόμενη παράσταση του Σαίξπηρ, σε νέα μετάφραση και σκηνοθεσία Αλέξανδρου Διαμαντή, που ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα μετά από 85 χρόνια.

Για τον Δημήτρη Μακαλιά, η κωμωδία είναι το πιο γενναιόδωρο είδος

Ο αγαπημένος ηθοποιός μιλά στο "α" για τον "Ράφτη κυριών" του Ζορζ Φεϊντό (avant première στις 24/10) και το "Σποτ" του Ζήση Ρούμπου (από 27/10). Δύο κωμωδίες που τον κρατούν απασχολημένο και τις επτά ημέρες της εβδομάδας στο θέατρο Γκλόρια.

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Οι θεατρικές παραστάσεις που κάνουν πρεμιέρα από 23 έως 29/10 και ξεχωρίζουν.

Το Διεθνές Κέντρο Χορού Καλαμάτας δείχνει τη νέα του δυναμική παρουσία με πλούσιες φθινοπωρινές δράσεις

Με τις νέες πρωτοβουλίες της Τζένης Αργυρίους σηματοδοτείται μια νέα εποχή για το Διεθνές Κέντρο Χορού Καλαμάτας, ένα κέντρο ανοιχτό, δημιουργικό, σε συνεχή διάλογο με τον κόσμο. Αυτές είναι οι Φθινοπωρινές Δράσεις.

Ο Άρης Λεμπεσόπουλος σε δύο εμβληματικούς ρόλους

Ο Άρης Λεμπεσόπουλος επιστρέφει δυναμικά στη σκηνή, ερμηνεύοντας δύο σπουδαίους ρόλους που αναδεικνύουν την πολυπλοκότητα της ανδρικής ψυχής, την αγωνία, την εξουσία και την αναζήτηση ταυτότητας μέσα στον χρόνο.