Οιδίπους επί Κολωνώ

2,5

Μια μάλλον αμήχανη προσέγγιση του κύκνειου άσματος του Σοφοκλή, που περιγράφει με βαθιά εσωτερικό τρόπο την πορεία ενός ανθρώπου προς τη δικαίωση και το θάνατο, που επαφίεται στην κεντρική ερμηνεία του Δημήτρη Καταλειφού.

Οιδίπους Επί Κολωνώ ©Πάτροκλος Σκαφίδας

Δεν υπάρχει ίσως μεγαλύτερη πρόκληση για μια σκηνοθεσία από την "αδιαμεσολάβητη" αναμέτρηση με μια τραγωδία, όταν δεν εντοπίζεται η ανάγκη ερμηνείας μέσα από επικαιρικές συνδέσεις ή άλλες αναγωγές. Η τετ α τετ αντιμετώπιση κάνει τη σκηνοθεσία πιο "διάφανη" και την τελική κρίση περισσότερο αμείλικτη: πόσο βαθιά έσκαψε ο σκηνοθέτης, πόσο ανέδειξε τα θέματά της, πόσο συνέλαβε το αίσθημά της; Ο "Οιδίπους επί Κολωνώ" ειδικά δεν έχει τη "μυθιστορηματική", καταιγιστική υπόθεση του "Τυράννου" ή της "Ηλέκτρας"˙ έτσι, δεν βοηθάει το σκηνοθέτη να "επαναπαυτεί". Το τελευταίο έργο του Σοφοκλή είναι ένα έργο ιδιαιτέρως εσωτερικό, απόσταγμα ενός ανθρώπου που βρίσκεται σε βαθύ γήρας. Είναι έργο αποκατάστασης ενός ήρωα, που ξεκινάει με την ανεπιθύμητη άφιξη ενός μιαρού άνδρα και καταλήγει στη μυστικιστική ανάληψή του μέσα σε έναν ιερό τόπο. Έργο που περιγράφει την πορεία ενός ανθρώπου προς το θάνατο και τη συμφιλίωσή του με θεούς και ανθρώπους: Ο τυφλός Οιδίποδας, συνοδευόμενος από την Αντιγόνη κι έπειτα από μακρά περιπλάνηση, φτάνει στην Αθήνα, στο δήμο του Ιππίου Κολωνού. Ζητάει καταφύγιο, ξέροντας ότι μεγάλη τύχη θα χαριστεί στον τόπο που θα τον καλωσορίσει. Στην πορεία, θα ξανανταμώσει την Ισμήνη, θα βρει φιλόξενη αγκαλιά στον βασιλιά Θησέα, ενώ άλλοι θα απειλήσουν να ανακόψουν αυτή τη συμφιλιωτική πορεία του: ο Κρέοντας κι ο γιος του Πολυνείκης, που θέλουν να τον πάρουν, ακόμη και δια της βίας, πίσω στη Θήβα.

Οιδίπους επί Κολωνώ
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Η σκηνοθεσία του Γιώργου Σκεύα ελάχιστα κατόρθωσε να μεταδώσει τη βαθιά εσωτερικότητα του έργου. Είχε στη διάθεσή του μια μετάφραση (Χρύσα Προκοπάκη, Θάνος Τσακνάκης) που σε σημεία έφερε σε δημοτικό τραγούδι, αλλά δεν την εκμεταλλεύτηκε. Σε άλλο ύφος τελείως η μουσική (Σήμη Τσιλαλή) κατέφυγε στο ύφος μιας δραματικής υπόκρουσης αγωνίας. Το σκηνικό (Λιλή Πεζανού) διάβασε τον κατάφυτο ελαιώνα του Κολωνού ως ένα γυμνό τοπίο με καμμένους και κουτσουρεμένους κορμούς δέντρων. Το πρόβλημα του Χορού δεν λύθηκε: οι οχτώ άνδρες (Νίκος Νίκας, Γιώργος Νούσης, Γιώργος Φριντζήλας, Νίκος Δερτιλής, Γιώργος Μπούτσικας, Πάνος Αποστολόπουλος, Αντώνης Αντωνιάδης, Πάρις Παρασκευάδης) αρκέστηκαν σε μία συνεχή παρουσία επί σκηνής, χωρίς κίνηση (Damiano Ottavio Bigi), χωρίς τραγούδι, αμήχανοι σχολίαζαν τα γεγονότα. Οι καλοί ηθοποιοί επιχείρησαν να μεταφέρουν το ήθος και τα συναισθήματα των προσώπων και οι περισσότεροι έδωσαν ικανοποιητικές ερμηνείες, αν και στάθηκαν στο επίπεδο του απολύτως επαρκούς, καθώς ήταν ίσως ακαθοδήγητοι: Αγγελική Παπαθεμελή (Αντιγόνη), Αλεξάνδρα Αϊδίνη (Ισμήνη), Χρήστος Χατζηπαναγιώτης (Θησέας), Μάξιμος Μουμούρης (Πολυνείκης). Ο Δημήτρης Καταλειφός στον θηριώδη ρόλο του Οιδίποδα πήρε την παράσταση πάνω του. Εστίασε όμως -μάλλον μονόπλευρα- στην εξωστρεφή πικρία και τον θυμό του προδομένου πατέρα, παρά στην εσωτερική μακαριότητα αυτού που γνωρίζει τι μέλλεται να συμβεί, και οδηγείται, αποκαθαρμένος πια, στην ένωση με το θείο.

Η παράσταση παίχτηκε στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου στις 4-5/8. Θα επαναληφθεί στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού (2/9) και στο Θέατρο Πέτρας (4/9). 

Περισσότερες πληροφορίες

Οιδίπους επί Κολωνώ

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Ο Οιδίπους, γέρος και τυφλός, φτάνει στην Αθήνα με τη βοήθεια της κόρης του Αντιγόνης. Η άφιξή του θα προκαλέσει αναστάτωση στους κατοίκους της περιοχής, όμως ο βασιλιάς Θησέας θα δεχτεί τη φιλοξενία του, καθώς και το αίτημά του να ταφεί εκεί, στο ιερό άλσος των Ευμενίδων, σύμφωνα με χρησμό που του είχε δοθεί. Σύντομα, στην Αθήνα θα καταφθάσει και η κόρη του Ισμήνη, για να μεταφέρει το μήνυμα ότι οι δύο γιοι του, Ετεοκλής και Πολυνείκης, βρίσκονται στα πρόθυρα εμφυλίου πολέμου. Στον Κολωνό έρχεται και ο Κρέων για να τον πείσει να επιστρέψει, όμως όταν βλέπει ότι τα λόγια του δεν λειτουργούν θα καταφύγει στη βία.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Χριστούγεννα με Παπαδιαμάντη: Ο Θανάσης Σαράντος επιστρέφει με τον "Αμερικάνο"

Τέσσερις παραστάσεις στο Θέατρο Ροές σας περιμένουν για να ταξιδέψετε με το αριστουργηματικό έργο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, "Ο Αμερικάνος", σε ερμηνεία Θανάση Σαράντου. Αξιοποιήστε την ειδική τιμή προπώλησης €10 για όλες τις παραστάσεις έως τις 28 Δεκεμβρίου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
12/12/2025

"Καραμέλες Ούζου": "Δοκιμάστε" την σπαρταριστή κωμωδία μυστηρίου με το ανατρεπτικό φινάλε!

Το έργο του Γιάννη Γαλανόπουλου, με τον Σταύρο Νικολαΐδη και τον Βασίλη Κούκουρα, γεμίζει γέλιο τα Δευτερότριτά μας στο Από Μηχανής Θέατρο.

6 κωμωδίες που δεν πρέπει να χάσετε

Από τον κλασικό Μολιέρο ως το ελληνικό θέατρο του 21ου αι., αυτές οι κωμωδίες δεν προσφέρουν μόνο ανάλαφρες στιγμές αλλά και την απόδειξη πως το χιούμορ είναι ο καλύτερος τρόπος για να ειπωθούν τα πιο σοβαρά πράγματα.

Χριστουγεννιάτικη προσφορά για τις έξι τελευταίες παραστάσεις του "Match"

Η Χριστουγεννιάτικη προσφορά για τις έξι τελευταίες παραστάσεις του "Match" είναι μια ιδανική ευκαιρία να ζήσουμε μια σύγχρονη, ανατρεπτική κωμωδία που μιλά για τον έρωτα, την τεχνολογία και τη δύναμη της ανθρώπινης σύνδεσης.

"Μαρτυρία μιας κλεμμένης εφηβείας": Η ιστορία μιας νεαρής που αγωνίζεται να αμφισβητήσει το άδικο

Η ελληνική θεατρική σκηνή υποδέχεται για πρώτη φορά το "Le Consentement" της Vanessa Springora. Με τίτλο "Μαρτυρία μιας κλεμμένης εφηβείας" και σκηνοθεσία Ειρήνης Λαμπρινοπούλου, η παράσταση φωτίζει εξουσία, ευαλωτότητα και τα όρια της συναίνεσης μέσα από ζωντανή αφήγηση και μουσική.

Ποια είναι τα κορίτσια που έρχονται "Με δύναμη από την Κηφισιά" στον Σταθμό;

Ποιοι είναι οι τέσσερις γυναίκες πίσω από τις ιστορίες, τα πάθη και τα μυστικά της Κηφισιάς; Στο "Με δύναμη από την Κηφισιά" του Δημήτρη Κεχαΐδη, οι ηθοποιοί μοιράζονται πώς οι ρόλοι τους έγιναν προσωπική υπόθεση, ανακαλύπτοντας μέσα από τις ηρωίδες τις δικές τους αλήθειες και αδυναμίες.

Ακύλλας Καραζήσης: "Τα ‘Χρόνια’ της Ανί Ερνό λένε αυτά που δεν αρθρώνονται"

Με αφορμή το πρώτο ανέβασμα του εμβληματικού μυθιστορήματος "Τα χρόνια" της νομπελίστριας Ανί Ερνό, μιλήσαμε με τον Ακύλλα Καραζήση για τη θεατρική παράσταση στο θέατρο Θησείον, το "Όταν έκλαψε ο Νίτσε" και την Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου.