Ταρτούφος

3

Μία από τις δημοφιλέστερες μολιερικές κωμωδίες, που σατιρίζει τη θρησκοληψία, ανεβαίνει με στόχο να αναδειχθούν το κωμικό αίσθημα και η διαχρονικότητά της, σε μια παράσταση όπου συνυπάρχουν αισθητικά στοιχεία που ξεκινούν από τον 17ο αι. και καταλήγουν στις μέρες μας.

Ταρτούφος Πάτροκλος Σκαφίδας©

Τριακόσια πενήντα χρόνια από τη συγγραφή τους, οι μολιερικές κωμωδίες συνεχίζουν να βάζουν σπαζοκεφαλιές στους σκηνοθέτες. Καθώς σατιρίζουν διαχρονικά ανθρώπινα χαρακτηριστικά και ελαττώματα διατηρούν τη δημοφιλία τους, δεν παύουν όμως να φέρουν το βάρος των χρόνων που χωρίζουν την εποχή τους από τη δική μας. Ο "Ταρτούφος", συγκεκριμένα, είναι μία από τις δημοφιλέστερες και σατιρίζει τη θρησκοληψία και την υποκρισία, μέσα από το μοτίβο του ομώνυμου ήρωα, ενός απατεώνα που, με την υποκριτική επίφαση ενός βαθιά θεοσεβούμενου ανθρώπου, κερδίζει την απόλυτη αφοσίωση και εμπιστοσύνη του Οργκόν, σε σημείο που παρά λίγο να του "φάει" την περιουσία και να βιάσει τη σύζυγό του.

Ταρτούφος Νταλιάνης
Patroklos Skafidas©

Ο Γιάννης Νταλιάνης σκηνοθέτησε το έργο με την επιθυμία να καταδειχθεί η διαχρονία του (ενδεικτικές και οι ενδυματολογικές επιλογές της Άρτεμις Φλέσσα που αντλούν από διάφορες τάσεις) κι έτσι στην παράσταση συνυπάρχουν αισθητικά στοιχεία και επιλογές που αντιστοιχούν στον 17ο αι. –η μετάφραση του Ανδρέα Στάικου, που διατηρεί και αποδίδει τον έμμετρο μολιερικό λόγο– με άλλα που διατρέχουν τους αιώνες, φτάνουν ως τον 20ό και τη δεκαετία του 1950 –οι μουσικές του Έλβις που ντύνουν την παράσταση– και καταλήγουν στις μέρες, μέσα από τη διακριτική επικαιροποίηση, καθώς εντοπίζονται εμβόλιμες αναφορές τόσο σε πρόσωπα της τρέχουσας πολιτικής επικαιρότητας όσο και σε σύγχρονα κοινωνικά θέματα, με κυριότερο το #metoo.

Ταρτούφος
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Πρόκειται για σκηνοθετικές επιλογές καθ’ όλα θεμιτές, που όμως δεν αποδεικνύουν απαραίτητα την οργανική τους σύνδεση με τα τεκταινόμενα, όπως μετέωρη μένει η σκηνοθετική επιλογή να διατηρηθεί στο φινάλε του έργου η εγκωμιαστική –σαφής παρόλο που δεν τον κατονομάζει– αναφορά του Μολιέρου στον βασιλιά Λουδοβίκο· μια αναφορά που προέκυψε μάλλον για να αρθεί η λογοκρισία (μετά την πρώτη παράσταση του "Ταρτούφου" που δόθηκε προς τιμήν του Λουδοβίκου, η Αυλή και οι εκκλησιαστικοί κύκλοι, θιγμένοι από τις σατιρικές αναφορές, απαγόρευσαν τις παραστάσεις του), αλλά πλέον ακούγεται παράταιρη, ειδικά στο κλείσιμο μιας παράστασης που έχει ασκήσει –έστω διακριτικά– και πολιτική κριτική.

Ταρτούφος
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Συνολικά, πάντως, η ματιά του σκηνοθέτη επικεντρώνεται στο κωμικό συναίσθημα και προσφέρει μια παράσταση καθαρού θεάτρου, με το αποτέλεσμα να αποδεικνύεται ανάλαφρο και διασκεδαστικό. Κέντρο βάρους της παράστασης είναι οι ερμηνείες και οι χαρακτήρες σκιτσάρονται τόσο ώστε να βρίσκονται στο όριο της καρικατούρας, χωρίς να ξεπέφτουν σε χονδροειδείς αποδόσεις. Ο Μάνος Καρατζογιάννης φέρει όλη την αντιπάθεια αλλά και τη γελοιότητα του υποκριτή πρωταγωνιστικού ήρωα, η Αγγελική Μαρίνου επιδεικνύει ωραία κωμική φλέβα ως Ντορίν, ο Θανάσης Βλαβιανός αποδίδει ωραία τον κομβικό ρόλο του –σε εξωφρενικό βαθμό– υποδουλωμένου στον Ταρτούφο Οργκόν, καθώς και όλοι οι υπόλοιποι ηθοποιοί πραγματοποιούν ωραίες ερμηνείες, η Ελίζα Σκολίδη (Ελμίρα), η Χριστίνα Θεοδωροπούλου (Κυρία Περνέλ), ο Γιώργος Κορομπίλης (Κλεάνθης), η Μέγκι Σούλι (Μαριάννα), ο Κωνσταντίνος Ζωγράφος (Δάμις) και ο απολαυστικότατος Θωμάς Σιέκος στον σχεδόν βουβό ρόλο του Ακάκιου, βοηθού του Ταρτούφου

Περισσότερες πληροφορίες

Ταρτούφος

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 110 '

Η σκοτεινή κωμωδία του κορυφαίου Γάλλου κωμωδιογράφου για την υποκρισία ανεβαίνει σε μια εκδοχή εμπνευσμένη από την σύγχρονη πραγματικότητα, εμπλουτισμένη με τραγούδια του Έλβις Πρίσλεϊ, που χρησιμοποιούνται ως μέσο αποπλάνησης.

Σταθμός Θέατρο

Βίκτωρος Ουγκώ 55

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο "Φάουστ" επιστρέφει στο Εθνικό με πρωταγωνιστή τον Χάρη Φραγκούλη

Μια παράσταση έντονης μουσικότητας για τη δριμεία σύγκρουση ανάμεσα στο σώμα και το πνεύμα, το βίωμα και τη γνώση, το απολλώνιο και το διονυσιακό είναι ο "Φάουστ" σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη που επιστρέφει στο Εθνικό με τους Χάρη Φραγκούλη (Φάουστ) και Ανδρέα Κοντόπουλο (Μεφιστοφελή).

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/09/2025

"Ράφτης κυριών" ο Δημήτρης Μακαλιάς σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα

Η απιστία γίνεται το εργαλείο του σπουδαίου Γάλλου κωμωδιογράφου Ζορζ Φεϊντό για να σατιρίσει την υποκρισία και τα μικροαστικά ήθη της κοινωνίας, στην διασημότερη φάρσα του που κάνει πρεμιέρα στο θέατρο Γκλόρια τη σεζόν 2025-26.

Πρώτες φωτογραφίες από το ανακαινισμένο θέατρο Αλφα- "Ληναίος-Φωτίου"

Η ανακαίνιση του ιστορικού θεάτρου Άλφα- "Ληναίος-Φωτίου" δίνει νέα ζωή στη σκηνή του, ενώ η αγαπημένη παράσταση "Θέλω να σου κρατάω το χέρι" επιστρέφει για πέμπτη συνεχόμενη χρονιά, συγκινώντας ξανά το κοινό.

"Η μηχανή του Τούρινγκ" επιστρέφει με βραβευμένη ερμηνεία

Η παράσταση που διακρίθηκε στα Βραβεία Κοινού του Αθηνοράματος 2022, κερδίζοντας το 1ο Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας για τον Ορφέα Αυγουστίδη και το 3ο Βραβείο Σκηνογραφίας για την Όλγα Μπρούμα επιστρέφει για 30 συλλεκτικές παραστάσεις στην Αθήνα.

Έξι άχαστες παραστάσεις στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά με Χουβαρδά, Καραθάνο, Δαδακαρίδη

Συναρπαστική προμηνύεται η νέα θεατρική σεζόν 2025-26, μια ξεχωριστή επετειακή χρονιά για το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά που γιορτάζει τα 130 του με σκηνοθεσίες των Ιόλης Ανδρεάδη, Κουτλή - Μαγουλιώτη, Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη, Γιάννη Χουβαρδά, Νίκου Καραθάνου, Δημήτρη Μαλισσόβα.

"Χάσαμε τη θεία Στοπ" και τη νέα σεζόν;

Που θα δούμε την γλυκόπικρη κωμωδία του Γιώργου Διαλεγμένου -με έναν θίασο γνωστών και αγαπημένων ηθοποιών με προεξάρχοντες τους Βίβιαν Κοντομάρη και Ορέστη Τζιόβα- που συνεχίζεται με φόρα από το καλοκαίρι και τη νέα σεζόν 2025-26;

"Οιδίπους": Τελευταία ευκαιρία να παρακολουθήσετε την παράσταση του Γιάννη Χουβαρδά

Τελευταία ευκαιρία να δείτε μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις του φετινού καλοκαιριού: ο συγκλονιστικός "Οιδίπους" του Γιάννη Χουβαρδά ολοκληρώνει την περιοδεία του με μία μοναδική παράσταση στο Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού, αυτή τη Δευτέρα 15 Σεπτεμβρίου.