Η Ανατολή

3
Ανατολή Πάτροκλος Σκαφίδας©

Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος επιστρέφει στην Έλλη Παπαδημητρίου, τη συγγραφέα που εγκαινίασε τη λειτουργία του Θεάτρου του Νέου Κόσμου πριν είκοσι πέντε χρόνια με τον "Κοινό λόγο", μια συλλογή όπου καταγράφηκαν προφορικές μαρτυρίες γυναικών από την περίοδο της Μικρασιατικής Καταστροφής ως τον Εμφύλιο. Η "Ανατολή" αντλεί κι αυτή από την περίοδο της Μικρασιατικής Καταστροφής και αποτελεί ίσως το magnus opus της Παπαδημητρίου, αφού το εξέδωσε το 1942 κι έπειτα επανερχόταν σε αυτό, αναθεωρώντας και εμπλουτίζοντάς το,  ανά δεκαετία σε κάθε επέτειο από την Καταστροφή, μέχρι και το 1992.

Ανατολή
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Η παράσταση διαγράφει έναν κύκλο, καθώς χτίζεται γύρω από τον "τελευταίο αιχμάλωτο" που φτάνει στην Ελλάδα από την Σμύρνη και την εξιστόρησή του, που πηγαίνει πίσω στα χρόνια του α΄παγκοσμίου πολέμου μέχρι και την Καταστροφή για να κλείσει επιστρέφοντας στο παρόν. Η αφηγηματικότητα και ο μουσικός χαρακτήρας κυριαρχούν στη δράση, που χτίζεται γύρω από τον Μανώλη Μαυροματάκη, στον ρόλο του αιχμαλώτου, ενώ οι υπόλοιποι ερμηνευτές –Ελένη Ουζουνίδου, Αποστόλης Ψυχράμης, Δημήτρης Καπουράνης και Μιχάλης Τιτόπουλος, με τη συνοδεία του τσελίστα Τάσου Μισυρλή- τον πλαισιώνουν πότε ως "Χορός" και πότε σε ξεχωριστούς ρόλους. Η γλώσσα της Παπαδημητρίου, πλούσια και γλαφυρή, επιβάλλεται, καθώς ζωντανεύουν δια μέσου της  οι ιστορίες απλών, καθημερινών ανθρώπων. Οι μνήμες, τα τραύματα, η σχέση με τη γενέθλια γη κυριαρχούν και μεταφέρουν συγκίνηση μέσα από την ανεπιτήδευτη παρουσία  του Μανώλη Μαυροματάκη. Η Ελένη Ουζουνίδου φέρνει στη σκηνή μια ζεστή, μητρική ποιότητα, ενώ η σωματική παρουσία των ερμηνευτών δονείται από μια συνεχή, πότε έντονη πότε αδιόρατη, ρυθμική ενέργεια, χάρη στη μουσική του Φώτη Σιώτα και την επιμέλεια κίνησης της Σοφίας Πάσχου.

Ανατολή
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Ο Βαγγέλης Θεδωρόπουλος αφήνει το κείμενο να απλωθεί και να επιδράσει στην πλατεία, λείπει όμως η επεξεργασία εκείνη που θα τόνιζε κάποιες κλιμακώσεις συναισθημάτων, αλλαγές ρυθμού ή δραματικής κατάστασης. Ας ληφθεί, πάντως, υπόψιν πως, καθώς πρόκειται για παράσταση που δημιουργήθηκε για να παιχθεί στον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Τίρυνθας (με αφορμή την επέτειο των εκατό χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή), η μεταφορά σε θέατρο, και μάλιστα κλειστό, στερεί κάτι από την εμπειρία που μετέδιδε αρχικά.  

Περισσότερες πληροφορίες

Η Ανατολή

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 60 '

Τα μοιραία γεγονότα της Μικρασιατικής εκστρατείας και καταστροφής (1918-1922) πραγματεύεται η θεατρική σύνθεση-φόρος τιμής στη συγγραφέα που συνέδεσε τη ζωή και το έργο της με την Μικρά Ασία, όπου λόγος, τραγούδι, χορός και ιστορική μνήμη συνυπάρχουν αρμονικά. Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος είχε την τύχη να γνωρίσει και να συνδεθεί με την Έλλη Παπαδημητρίου τη δεκαετία του ’70, όταν ήταν ακόμη σπουδαστής στη δραματική σχολή. Τώρα επιστρέφει στο έργο της με μια παράσταση που μοιάζει με επίσκεψη μιας παρέας προσφύγων σ’ έναν αρχαιολογικό χώρο, σε μια τελετή μνήμης για τη χαμένη τους πατρίδα.

Θέατρο του Νέου Κόσμου

Αντισθένους 7 & Θαρύπου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου περιοδεύει σε Αθήνα, Επίδαυρο, περιφέρεια και εξωτερικό

Η ιστορική παράσταση του κορυφαίου Έλληνα σκηνοθέτη και δασκάλου συνεχίζει τη θριαμβευτική πορεία της σε επιλεγμένους σταθμούς ανά την Ελλάδα, δίνοντας μας τη δυνατότητα να τη ζήσουμε για ακόμα μια φορά.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/05/2025

"Tiny Beautiful Things": Τι αποκάλυψε η Νία Βαρντάλος και ο θίασος πριν την πρεμιέρα στο Παλλάς

"Όταν αποφασίσεις να ανοίξεις την καρδιά σου, παίρνεις περισσότερη αγάπη". Αυτή η φράση συμπυκνώνει την ουσία της συγκινητικής παράστασης, όπως μάθαμε στη συνέντευξη τύπου με τους Νία Βαρντάλος, Δημήτρη Παπανικολάου, Δανάη Λουκάκη και Δημήτρη Κίτσο.

5 πράγματα που μας είπε ο Παντελής Δεντάκης για τη "Μικρή μέσα στο Σκοτεινό Δάσος"

Με αφορμή την παράσταση "Η μικρή μέσα στο σκοτεινό δάσος" στο Σύγχρονο Θέατρο, ο σκηνοθέτης Παντελής Δεντάκης μιλά για τον σύγχρονο μύθο της βίας, τη "βουβή" δύναμη της σιωπής, την τεχνική μαγεία των υλικών επί σκηνής, αλλά και τη συγκλονιστική ανταπόκριση του κοινού στην Ευρώπη. Μια παράσταση που μετατρέπει το τραύμα σε τελετουργία κάθαρσης και αναγέννησης, μέσα από την τέχνη και τη συλλογικότητα.

Ο "Βιτρούβιος" του Ντα Βίντσι γίνεται θεατρικός ήρωας στο Θέατρο της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών

Ο άνθρωπος πίσω από το ομώνυμο έργο του Λεονάρντο Ντα Βίντσι παίρνει σάρκα και οστά στον θεατρικό μονόλογο του Στέφανου Κακαβούλη.

2ο Φεστιβάλ Κλασικού, Νεοκλασικού και Κάρακτερ Χορού στο Ολύμπια

Μετά τη θερμή ανταπόκριση που γνώρισε πέρυσι, άνοιξε ο δρόμος για την παγίωση ενός ανοιχτού στο κοινό, σημαντικού θεσμού για τον κλασικό χορό στην Ελλάδα.

Πρώτες φωτογραφίες από τη "Βεγγέρα" του Εθνικού Θεάτρου

Τη σαρκαστική κωμωδία γκόθικ αισθητικής του Ηλία Καπετανάκη για τη φαιδρότητα του μικροαστικού κόσμου σκηνοθετεί η Σοφία Μαραθάκη στο Θέατρο Χώρος, για την πρώτη σκηνή της χώρας.

Το Arch Club - Live Stage αλλάζει διεύθυνση και μπαίνει σε νέα εποχή

Η ομάδα του Arch Club, ενός χώρου άρρηκτα συνδεδεμένου με συναυλίες και stand up comedy, μάς καλωσορίζει στη νέα της στέγη.