Photograph 51

3,5

Ωραίες ερμηνείες και πρώτη παρουσίαση ενός έργου που φέρνει στο επίκεντρο την περίπτωση της Ρόζαλιντ Φράνκλιν, της Βρετανίδας επιστήμονα που συνέβαλε αποφασιστικά στην έρευνα γύρω από το ανθρώπινο DNA.

Photograph 51

Έργο με ενδιαφέρουσα θεματική, η οποία δικαίως έχει μεταφερθεί τα τελευταία χρόνια στον δημόσιο διάλογο, είναι το βραβευμένο σε Μεγάλη Βρετανία και ΗΠΑ "Photograph 51" (2008), ένα από τα πρώτα που έγραψε η σαραντατριάχρονη σήμερα Αμερικανίδα συγγραφέας. Η ιστορία βασίζεται στην περίπτωση της Ρόζαλιντ Φράνκλιν, της Βρετανίδας επιστήμονα που συνέβαλε αποφασιστικά στην έρευνα γύρω από το ανθρώπινο DNA, αποτυπώνοντας την ελικοειδή μορφή του σε φωτογραφία (για την ακρίβεια, στην 51η που τράβηξε, γεγονός που δίνει τον τίτλο στο έργο). Γι’ αυτή την έρευνα, ο συνεργάτης της, Μόρις Ουίλκινς, και δύο ακόμη ερευνητές (οι Ουότσον και Κρικ) έλαβαν το βραβείο Νόμπελ το 1962, ενώ η ίδια δεν συμπεριλήφθηκε στη βραβευμένη επιστημονική ομάδα.

Photograph 51

Από δραματουργικής άποψης, το έργο έχει να συναγωνιστεί μια δυνατή αληθινή ιστορία και να ανταποκριθεί στο στοίχημα να την κάνει (εξίσου δυνατό) θέατρο. Δεν είναι σίγουρο αν το τελευταίο έχει επιτευχθεί σε ικανοποιητικό βαθμό, μιας και η δυναμική του κειμένου δείχνει να προκύπτει κυρίως από το θέμα παρά από τη διαχείρισή του. Η επεισοδιακή δομή, που εξελίσσεται μέσω σύντομων σκηνών όπου παρακολουθούμε την πορεία της επιστημονικής έρευνας και κυρίως τις συγκρούσεις της Φράνκλιν με τους άνδρες συναδέλφους της, δεν εξυπηρετεί πάντα την ανάγκη για ευρυθμία ή για την ανάπτυξη της δράσης με τρόπους που να πηγαίνουν και πέρα από την καταγραφή των γεγονότων. Πάντως, το έργο καταφέρνει να αποδώσει το εχθρικό, πατροναριστικό περιβάλλον του ανδροκρατούμενου King’s College, μέσα στο οποίο εργάστηκε –αν και αναγνωρισμένη επιστήμονας– η Φράνκλιν· και ακόμη περισσότερο η συγγραφέας καταφέρνει να δημιουργήσει ενδιαφέροντες χαρακτήρες, κυρίως της Ρόζαλιντ και του Ουίλκινς, και μέσω αυτών όχι μόνο να τροφοδοτήσει τη βασική προβληματική της, αλλά κυρίως να μας συστήσει τη γυναίκα και επιστήμονα Φράνκλιν, αποκαθιστώντας έστω με συμβολικό τρόπο την αδικία που υπέστη.

Photograph 51

Ο τρόπος που αναπτύσσεται το έργο δεν δίνει ίσως πολλές ευκαιρίες στη σκηνοθεσία για κάτι περισσότερο απ’ αυτό που πετυχαίνει ο Τάκης Τζαμαργιάς: δηλαδή την παρατήρηση και αποτύπωση, με επιστημονική σχεδόν απόσταση και αντικειμενικότητα, της πορείας των γεγονότων που καταγράφει το έργο. Όπως όμως η συγγραφέας, έτσι και ο σκηνοθέτης εστιάζει στα πρόσωπα και αποζημιώνει τον θεατή με το ανθρώπινο δυναμικό της παράστασης. Ειδικά η Λένα Δροσάκη και ο Αλέξανδρος Μπουρδούμης ξεχωρίζουν, καθώς ξανασυστήνουν ήρωες που, παρά το ειδικό τους βάρος, δεν αποτελούν σε καμία περίπτωση τυποποιημένες περιπτώσεις – ενώ και μεταξύ τους έχουν εξαιρετική χημεία. Ιδιαίτερα με την ερμηνεία της Δροσάκη συντελείται ένα γοητευτικό παράδοξο, καθώς αποδίδει "διάφανα" μια γυναίκα που είχε χτίσει γύρω της μια απροσπέλαστη πανοπλία. Αλλά και οι υπόλοιποι, ο Μάνος Στεφανάκης (Γκόσλινγκ), ο Δημήτρης Πασσάς και ο Δημήτρης Μαγγίνας (Φράνσις Κρικ, Τζέιμς Ουότσον) συμπληρώνουν επάξια το σύνολο.

Περισσότερες πληροφορίες

Photograph 51

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Η ιστορία της ερευνήτριας Ρόζαλιντ Φράνκλιν που αποτύπωσε πρώτη το ανθρώπινο DNA, ωστόσο ήταν η μόνη από τους συνεργάτες της που δεν πήρε Νόμπελ.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο Μάνος Θηραίος για τις "Λέξεις των άλλων" που μπορεί να είναι παρηγοριά ή όπλο θανάσιμο

Μια συζήτηση με αφορμή το θεατρικό μπρα ντε φερ που παίζεται στο Άβατον για δεύτερη χρονιά και μάς φέρνει αντιμέτωπους με ερωτήματα που δεν έχουν εύκολες απαντήσεις καθώς οι ήρωες του αποζητούν λύτρωση.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
05/09/2025

Η παράσταση των συνεχόμενων sold out επιστρέφει για 10η χρονιά στο Studio Μαυρομιχάλη

Μια ασφυκτικά καφκική ανάκριση λαμβάνει χώρα από τις 10 Οκτωβρίου 2025.

Επέτειος για τον Γιάννη Καλαβριανό με δύο παραστάσεις στο ιστορικό Αμφι-θέατρο

"Γιοι και κόρες, μια παράσταση για την αναζήτηση της ευτυχίας" και "Η Πύλη της Κόλασης": Με δύο θεατρικές παραστάσεις κάτω από την ίδια στέγη γιορτάζει ο πολυγραφότατος δημιουργός και σκηνοθέτης τη νέα σεζόν 2025-26 τα 20 χρόνια της Εταιρείας Θεάτρου Sforaris.

Πρώτο trailer για το "Άρωμα γυναίκας" με τον Άκη Σακελλαρίου

Το διάσημο οσκαρικό έργο "Scent of a woman", που έγινε ευρέως γνωστό από τον κινηματογράφο, σκηνοθετεί φέτος για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης.

Η Μελία Κράιλινγκ από το "Emily in Paris" στους "Ερωτευμένους" του Bios

Η σκηνοθέτις και συγγραφέας Έλενα Πέγκα σκηνοθετεί μια παράσταση που αποκαλύπτει με σκληρότητα, αλλά και ποιητική ένταση την κόλαση του έρωτα και τη βαριά κληρονομιά μίας οικογένειας.

Εξτρά μέρα για το "Τέλος του παιχνιδιού" με τους Μάκη Παπαδημητρίου-Γιώργο Χρυσοστόμου

Λόγω ζήτησης, προστέθηκε επιπλέον ημέρα παραστάσεων για το έργο του Μπέκετ που έρχεται στο θέατρο Ιλίσια.

Οιδίποδας Τύραννος

Η Σοφία Αντωνίου σκηνοθετεί τη γνωστή τραγωδία του Σοφοκλή, αναθέτοντας την ερμηνεία της στον -εξαιρετικό- Χάρη Χαραλάμπους-Καζέπη και καταλήγει σε ένα πυκνό, επιδραστικό θέαμα που επαναπροσδιορίζει τη σχέση του θεατή με το παραστασιακό γεγονός. | Powered by Uber