Χάπι

3

Καλοδουλεμένη, ανθρώπινη και συγκινητική πρώτη παρουσίαση ενός σύγχρονου έργου, που θίγει με ευρηματικό τρόπο την αντιμετώπιση και περιθωριοποίηση των ψυχικά ασθενών.

Χάπι Ελίνα Γιουνανλή©

Σε πανελλήνια πρώτη παρουσιάζει ο Μάνος Καρατζογιάννης το τελευταίο έργο του σύγχρονου Ιρλανδού συγγραφέα, ο οποίος –όπως έχει διαπιστωθεί και στα προηγούμενα έργα του που έχουμε δει εδώ ("Η φάρσα της οδού Γουόλγορθ", "The New Electric Ballroom")– συνηθίζει να καταφεύγει στο δραματουργικό μοτίβο της αναπαράστασης της ζωής ως μυθοπλασίας. Στο "Χάπι" ("Medicine"), που γράφτηκε το 2021, ο Γουόλς στρέφεται στο θέμα των ψυχικών ασθενειών˙ τοποθετεί τη δράση σ’ ένα ψυχιατρείο και μας αφηγείται την ιστορία ενός ασθενή, του Τζον, και της θεραπευτικής μεθόδου που αποφασίζει να ακολουθήσει. Mε τη βοήθεια δύο ηθοποιών που έχουν έρθει στο ψυχιατρείο γι’ αυτόν το σκοπό, ο Τζον αφηγείται και αναπαριστά τραυματικά επεισόδια της ζωής του, η οποία σημαδεύτηκε από την παραμέληση και την απαξίωση από τους γονείς του ήδη από τη βρεφική ηλικία, έπειτα, κατά την εφηβεία, από το bullying που δέχτηκε, μέχρι την τωρινή, εξίσου βάναυση και μοναχική, πραγματικότητα της ζωής στο ψυχιατρείο.

Χάπι
Ελίνα Γιουνανλή©

Το "Χάπι" εκμεταλλεύεται τη λειτουργία του θεάτρου και ως θεραπευτικού μέσου, καθώς και την καθαρτήρια λειτουργία της αφήγησης ιστοριών, ενώ την ίδια ώρα βάζει στο φόντο του την ίδια την τέχνη και τους ανθρώπους που την υπηρετούν, την αγάπη και τις θυσίες που απαιτεί, ακόμη και τις συγκρούσεις, την ανασφάλεια και τη ματαιοδοξία των ηθοποιών, χωρίς να παραβλέπει μέσα σε όλα αυτά και το χιούμορ. Έτσι, παρά το δύσκολο και επώδυνο θέμα του, το "Χάπι" φαίνεται κι αυτό, όπως η αναπαράσταση των ιστοριών του Τζον, να λειτουργεί θεραπευτικά για τους θεατές, σε ένα κλείσιμο του ματιού από μεριάς του συγγραφέα, που θολώνει εσκεμμένα τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και μυθοπλασίας.

Χάπι
Ελίνα Γιουνανλή©

Το έργο κρύβει όμως και παγίδες, όπως κάθε κείμενο που καλείται να εισέλθει σε δύσκολες ίσως και άγνωστες περιοχές, όπως οι ψυχικές ασθένειες. Εδώ η παγίδα αφορά κυρίως την υποκριτική ερμηνεία: Ο Μάνος Καρατζογιάννης, σε σκηνοθετικό και ερμηνευτικό ρόλο, ανταποκρίνεται στον πρώτο με εμφανή αγάπη και φροντίδα και δίνει μια ωραία, καλοδουλεμένη, ανθρώπινη και συγκινητική πρώτη γεύση από το άγνωστο ως σήμερα κείμενο. Αναλαμβάνοντας όμως και την ερμηνεία του Τζον, παρά τη φορτισμένη με καλές στιγμές παρουσία του, δεν αντεπεξέρχεται πλήρως στις μεγάλες προκλήσεις που φέρει ο ρόλος – η εξήγηση ίσως κρύβεται στην επιλογή του να αναλάβει διπλή ευθύνη, σκηνοθέτη και (πρωταγωνιστικού) ηθοποιού. Μαζί του, η Κρυστάλλη Ζαχαρουδιάκη και η Βέρα Μακρομαρίδου ανταποκρίνονται στην ερμηνευτική φρενίτιδα που απαιτούν οι συνεχείς εναλλαγές από τους ρόλους της Μαρίας 1 και 2 σε αυτούς των διαφορετικών προσώπων που σημάδεψαν τη ζωή του Τζον και είναι απολαυστικές, ειδικά η πρώτη στον –από γραφής πιο αβανταδόρικο– ρόλο της ψωνισμένης "ντίβας". Ο ντράμερ Βαγγέλης Παρασκευαϊδης τροφοδοτεί το "soundtrack" της ζωής του Τζον με τις μουσικές σφήνες του.

Περισσότερες πληροφορίες

Χάπι

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Το τελευταίο έργο του πολυβραβευμένου Ιρλανδού συγγραφέα είναι μια αλληγορία γεμάτη φαρσικό χιούμορ και συγκίνηση που μιλάει για την ψυχική υγεία και την αξεπέραστη αξία της αγάπης.

Σταθμός Θέατρο

Βίκτωρος Ουγκώ 55

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Διαβάστηκε...": Σύγχρονη ελληνική κωμωδία για την περιπλοκότητα των σχέσεων

Στο Red Jasper Cabaret Theatre ανεβαίνει ένα σύγχρονο ελληνικό έργο που σχολιάζει παιχνιδιάρικα την περιπλοκότητα των ερωτικών και φιλικών σχέσεων.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
31/01/2023

Το Άρμα Θέσπιδος καλεί σε ακρόαση νέους ηθοποιούς

Ηθοποιούς σκηνικής ηλικίας 25-30 ετών, για την επερχόμενη θεατρική παραγωγή "Του Κουτρούλη ο Γάμος" του Αλέξανδρου Ρίζου Ραγκαβή, σε σκηνοθεσία Χρήστου Στρέπκου αναζητά το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πάτρας.

O Γιώργος Κουτλής σκηνοθετεί τον Γιάννη Τσορτέκη σε περφόρμανς στην Εθνική Πινακοθήκη

Το ρόλο του Κωνσταντίνου Παρθένη θα ερμηνεύσει ο Γιάννης Τσορτέκης στην περφόμανς που σκηνοθετεί ο Γιώργος Κουτλής στο πλαίσιο αναδρομικής έκθεσης για τον Κωνσταντίνο Παρθένη στην Εθνική Πινακοθήκη.

"Πανεπιστήμιο - Ομόνοια": Ένα νέο ελληνικό έργο για τη βία που δεν είναι πάντα ορατή

Ο Γιάννης Οικονόμου σκηνοθετεί το θεατρικό του με φόντο ένα βαγόνι της κόκκινης γραμμής του μετρό στο θέατρο Άβατον.

Η "Βελανιδιά" είναι μια τολμηρή θεατρική πρόκληση με έναν διαφορετικό καλεσμένο κάθε βράδυ

Σε κάθε παράσταση ένας διαφορετικός guest star ανεβαίνει στη σκηνή του Bios χωρίς πρόβα και έρχεται αντιμέτωπος με την υπνωτίστρια Μαρίνα Αργυρίδου.

"Η ράβδος": Ο Δημήτρης Καταλειφός στο ιστορικό "Αμφιθέατρο" με έργο του Μαρκ Ρέιβενχιλ

Το θεατρικό του επιδραστικότερου εκπροσώπου του "in-yer-face theatre" για τη βία, την εξουσία, τον εκφοβισμό και πολλά ακόμη σημαντικά θέματα, επέλεξε να ανεβάσει ο Γιώργος Σκεύας με πρωταγωνιστή τον σπουδαίο ηθοποιό.

"Meursault": Ο "Ξένος" του Καμί μέσα από ένα μινιμαλιστικό σύμπαν στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

Η σκηνοθέτις Ελένη Παππά, απόφοιτη του πρώτου τμήματος σκηνοθεσίας του Εθνικού Θεάτρου ανεβάζει τη δική της εκδοχή πάνω στο λογοτεχνικό αριστούργημα του νομπελίστα συγγραφέα.