Αναφορά για μια Ακαδημία

4

Η τρομερή αλληγορία του Κάφκα για την υποδούλωση στην ανθρώπινη κατάσταση ανεβαίνει σε μια σωματική περφόρμανς υψηλής έντασης και ακρίβειας, ως κομμάτι μιας ομαδικής τελετουργίας.

Αναφορά σε μια Ακαδημία Αντωνία Κάντα©

Η δουλειά του Σάββα Στρούμπου πάνω στο αφήγημα του Κάφκα προκύπτει -όπως όλες οι δουλειές του- από την ενδελεχή έρευνα στη μέθοδο που εξασκεί: δηλαδή από έναν τρόπο απόδοσης των κειμένων στηριγμένο στην ενέργεια και τη δυναμική του σώματος, της φυσικής παρουσίας του ηθοποιού, μέσα από την εξάσκηση του τρίπτυχου: σώμα-φωνή-αναπνοή, η οποία με τη σειρά της πυροδοτεί το νου και τον έμψυχο πυρήνα των ερμηνευτών. Πρόκειται για μία άκρως μελετημένη συνθήκη, στηριγμένη στη μέθοδο εκπαίδευσης των ηθοποιών που έχει αναπτύξει ο Θόδωρος Τερζόπουλος, με δάνεια και επιρροές από το ανατολικό θέατρο, από ανθρωπολογικές μελέτες, ομαδικές τελετουργικές πρακτικές και διδάγματα άλλων μεγάλων δασκάλων του παγκόσμιου θεάτρου.

Αναφορά σε μια Ακαδημία
Αντωνία Κάντα

Η επαφή με την παράσταση ίσως ξενίσει τον πρωτοερχόμενο σε επαφή μαζί της, μια που προϋποθέτει μία αντίστροφη από τη διαδικασία που χαρακτηρίζει το λογοκεντρικό θέατρο. Στην "Αναφορά για μια Ακαδημία" το κείμενο έχει πρωτίστως εν-σωματωθεί από τους ηθοποιούς, έχει γίνει σωματικό βίωμα και έπειτα εκφέρεται ως λόγος. Είναι μάλιστα ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα η συνάντηση αυτής της μεθόδου με το συγκεκριμένο κείμενο. Κι αυτό γιατί ο Κάφκα αφηγείται την ιστορία ενός πιθήκου που εξανθρωπίστηκε, ενός ζώου που αποφάσισε να υιοθετήσει ανθρώπινα χαρακτηριστικά, κινήσεις και συνήθειες, προκειμένου να διαφύγει από την καταναγκαστική φυλάκισή του. Ανάμεσα στην επιλογή του ζωολογικού κήπου ή του βαριετέ, επιλέγει το δεύτερο, και μετατρέπεται έτσι σε έναν περφόρμερ που εκθέτει το τραύμα του μπροστά στους θεατές.

Αναφορά σε μια Ακαδημία
Αντωνία Κάντα

Στην παράσταση, οι ηθοποιοί/περφόρμερς ακολουθούν αντίστροφη πορεία από αυτή του πιθήκου: είναι άνθρωποι, αλλά επιχειρούν να απεκδυθούν κατεστημένων συμπεριφορών και λειτουργιών και να πλησιάσουν, μέσω της σωματικής και φωνητικής φόρμας, ψυχοσωματικές λειτουργίες που βρίσκονται  σε ύπνωση στο σύγχρονο άνθρωπο. Έτσι, το κείμενο του Κάφκα αποδίδεται από την επταμελή ομάδα ως κομμάτι μιας ομαδικής τελετουργίας, όπου ένας-ένας οι ερμηνευτές αναλαμβάνουν ένα κομμάτι της αφήγησης -του λόγου, που έχει φιλτραριστεί όμως μέσα από τη σωματική ερμηνεία- και οι υπόλοιποι λειτουργούν ως ένα σώμα, δίνοντας περαιτέρω έκταση στην αφήγηση. Προκύπτει έτσι μία πλήρως συντονισμένη ομαδική περφόρμανς, που δίνει πραγματικό σώμα και ψυχή στην τρομερή αλληγορία του Κάφκα για την υποδούλωση στην ανθρώπινη κατάσταση - και μόνο σε κάποια σημεία θα μπορούσε να διατυπωθεί η επιφύλαξη πως η φόρμα δυσχεραίνει την πρόσληψη του κειμένου. Οι Έλλη Ιγγλίζ, Έβελυν Ασουάντ, Ρόζυ Μονάκη, Άννα Μαρκά-Μπονισέλ, Μπάμπης ΑλεφάντηςΓιάννης Γιαραμαζίδης και Ντίνος Παπαγεωργίου πάλλονται από ενέργεια με ερμηνείες που είναι ταυτόχρονα υπερβατικές όσο και απολύτως γειωμένες, σε απόλυτη επαφή με τον πυρήνα του κειμένου και τη δική τους ψυχοσωματική κατάσταση.

Περισσότερες πληροφορίες

Αναφορά για μια Ακαδημία

  • Δραματοποιημένο Διήγημα
  • Διάρκεια: 70 '

Ειρωνική αλληγορία για την εξέλιξη του πολιτισμού με πρωταγωνιστή έναν πίθηκο που παρουσιάζει σε μορφή περφόρμανς τον βίαιο εξανθρωπισμό του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
24/04/2024

Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου: Ολοκληρώθηκε η σημαντική πρωτοβουλία της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Oι φοιτήτριες σκηνοθεσίας Γεωργία Διάκου, Αριάδνη Ζούπινα, Αλεξία Παραμύθα και Ειρήνη Σεβαστοπούλου, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου στην Ελευσίνα, μιλούν στο "α".

Δήμος Αβδελιώδης: "Στο θέατρο πάμε πρωτίστως για να νιώσουμε"

Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης μιλά στο "α" με αφορμή την "Απολογία του Σωκράτη" που ανεβάζει στην αρχαία ελληνική γλώσσα (26-27/4) αλλά και το "Όνειρο στο κύμα / Έρως ήρως" του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη (29/4), που παρουσιάζονται στη νέα θεατρική σκηνή που φέρει το όνομά του στο ιστορικό Studio New Star Art Cinema.

"I am falling in love | Εκδοχές πάνω στη Δωδέκατη Νύχτα": Πειραγμένος Σαίξπηρ στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά από τον Γιώργο Βαλαή

Ο ανήσυχος δημιουργός αποσυναρμολογεί τη "Δωδέκατη νύχτα" του Ουίλιαμ Σαίξπηρ στη Σκηνή Ωμέγα, εστιάζοντας στις σχέσεις των ηρώων και την ερωτική έλξη που δεν γνωρίζει πρότυπα.

Το "Αλ Τσαντίρι Νιουζ" σε μία και μοναδική παράσταση

Η καυστική, αλλά πάντα χαρούμενη και ξεκαρδιστική, σάτιρα του Λάκη Λαζόπουλου ζωντανά στο Christmas Theater!

"Περιμένοντας τον Γκοντό": Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση με το αριστούργημα του Μπέκετ

Ο καταξιωμένος διεθνώς Έλληνας σκηνοθέτης και το έργο σταθμός του 20ού αι για πρώτη φορά στη σκηνή της Στέγης σε μια μεγάλη συμπαραγωγή του Emillia Romagna Teatro.

Η Εβδομάδα Κυπριακού Θεάτρου έρχεται ξανά στο Εθνικό Θέατρο

Τρεις παραγωγές από την Κύπρο "ταξιδεύουν" αυτόν τον Μάιο στην Αθήνα και τη σκηνή "Νίκος Κούρκουλος" του Εθνικού.