Δράκος, performance για μια νοοτροπία

3

Παρά τις αδυναμίες της, η παράσταση που υπογράφει ο Βαλαής πάνω στο ζήτημα της έμφυλης βίας είναι ένα θέαμα γοητευτικό, εξόχως επιδραστικό, σκληρό βέβαια, αλλά και με τον τρόπο του αισιόδοξο, ίσως και λυτρωτικό.

Δράκος, performance για μια νοοτροπία

Αν η παράσταση που υπογράφει ο Γιώργος Βαλαής αφορούσε κάποιο άλλο ζήτημα και όχι αυτό της βίας κατά των γυναικών, θα ήταν ευκολότερο ίσως να προτάξουμε τα αδύναμα σημεία της. Τώρα η κρισιμότητα του θέματος κυριαρχεί και η παράσταση καταφέρνει να ξεχωρίσει ως μία από τις απολύτως αναγκαίες να υπάρχουν. Τα παραπάνω δεν υπονοούν, πάντως, οτι "σώζεται" μόνο χάρη στο θέμα της. Κάθε άλλο, καθώς οι συντελεστές της έχουν επιτύχει κάτι ωραίο: Παρά τις εμφανείς αδυναμίες κυρίως στο δραματουργικό κομμάτι, ο "Δράκος" είναι ένα θέαμα γοητευτικό, εξόχως επιδραστικό, σκληρό βέβαια, που σε χτυπάει σαν γροθιά στο στομάχι, αλλά και με τον τρόπο του αισιόδοξο, ίσως και λυτρωτικό. Ο Γιώργος Βαλαής και η Γεωργία Κανελλοπούλου, που συνυπογράφουν τη δραματουργία, χρησιμοποιούν αποσπάσματα και ιδέες από ένα σύνολο έργων (από το σενάριο της συνώνυμης ταινίας του Νίκου Κούνδουρου, από γραπτά της Βιρτζίνια Γουλφ, μια συνομιλία του Ταρκόφσκι με τη δημοσιογράφο και συγγραφέα Ιρένα Μπρέζνα, στοιχεία από το "2666" του Μπολάνιο), αλλά και πραγματικά γεγονότα που αφορούν βιασμούς, επιθέσεις και δολοφονίες γυναικών και δημιουργούν μια ψηφιδωτή σύνθεση γύρω από το ζήτημα της έμφυλης βίας, ανιχνεύοντας διάφορες παραμέτρους του, όπως η πατριαρχική και φαλλοκρατική αντίληψη του κόσμου, η αντικειμενοποίηση του γυναικείου σώματος, ο αγώνας αυτοκαθορισμού των γυναικών κ.ά.

Δράκος
Αλεξάνδρα Δεληθέου©

Η ανομοιογένεια της δραματουργίας στοιχίζει μεν στη συνοχή της παράστασης, αλλά της προσφέρει και το υπέδαφος ώστε να εξελιχθεί μέσα από αντίστοιχη ποικιλομορφία μέσων, καταλήγοντας σε ένα ενδιαφέρον, με κάποιες πολύ ξεχωριστές στιγμές και γενικότερο θετικό πρόσημο αποτέλεσμα. Διότι, βέβαια, ο "Δράκος" δεν συνιστά κάποιο εγκεφαλικό ή θεωρητικό κατασκεύασμα, αλλά ένα καλλιτεχνικό προϊόν και ο τρόπος που διαρθρώνεται ενισχύει την επιδραστικότητά του: σαν ένα σκηνικό βιβλίο, δηλαδή, που γράφεται μπροστά στα μάτια μας, με ανολοκλήρωτο το τελευταίο κεφάλαιο, αυτό που μένει να γραφτεί από εδώ και πέρα και ίσως φέρει την ανατροπή του κόσμου όπως τον ξέρουμε. Έπειτα, δεν έχουμε να κάνουμε μόνο με ένα θέαμα που δανείζεται και μεταπλάθει στη δική του γλώσσα και ταυτότητα στοιχεία από διάφορα είδη (devised, θέατρο-ντοκουμέντο, περφόρμανς κ.ά.), αλλά και με ένα θέαμα που συμβαίνει εδώ και τώρα, είναι σε εξέλιξη, εκκρεμές, και μας κλείνει το μάτι για τη συνέχεια. Βρισκόμαστε μεν σε μια θεατρική αίθουσα, αλλά το διακύβευμα αφορά το τι συμβαίνει έξω από αυτή – χωρίς, από την άλλη, να αποσπάται το ενδιαφέρον μας από όσα συμβαίνουν επί σκηνής. Τέσσερις ερμηνευτές δίνουν σώμα και πνοή σε αυτό το σκηνικό σύμπαν: μαζί με τον σκηνοθέτη, η Κατερίνα Ζησούδη, η Μάγδα Καυκούλα και ο Θοδωρής Πεντίδης, υπό τους ήχους και τις δονήσεις των καίριων μουσικών επιλογών (Voltnoi Brege, Γ. Βαλαής).

Περισσότερες πληροφορίες

Δράκος, performance για μια νοοτροπία

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 80 '

Ένα θεατρικό μοντάζ γεγονότων, κειμένων, αποσπασμάτων από το σενάριο του Ιάκωβου Καμπανέλλη για την ταινία «Δράκος» και μιας συνέντευξης του Αντρέι Ταρκόφσκι, που αφηγείται τη βιαιότητα της κοινωνίας κατά των γυναικών.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο Μάνος Θηραίος για τις "Λέξεις των άλλων" που μπορεί να είναι παρηγοριά ή όπλο θανάσιμο

Μια συζήτηση με αφορμή το θεατρικό μπρα ντε φερ που παίζεται στο Άβατον για δεύτερη χρονιά και μάς φέρνει αντιμέτωπους με ερωτήματα που δεν έχουν εύκολες απαντήσεις καθώς οι ήρωες του αποζητούν λύτρωση.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
05/09/2025

Η παράσταση των συνεχόμενων sold out επιστρέφει για 10η χρονιά στο Studio Μαυρομιχάλη

Μια ασφυκτικά καφκική ανάκριση λαμβάνει χώρα από τις 10 Οκτωβρίου 2025.

Επέτειος για τον Γιάννη Καλαβριανό με δύο παραστάσεις στο ιστορικό Αμφι-θέατρο

"Γιοι και κόρες, μια παράσταση για την αναζήτηση της ευτυχίας" και "Η Πύλη της Κόλασης": Με δύο θεατρικές παραστάσεις κάτω από την ίδια στέγη γιορτάζει ο πολυγραφότατος δημιουργός και σκηνοθέτης τη νέα σεζόν 2025-26 τα 20 χρόνια της Εταιρείας Θεάτρου Sforaris.

Πρώτο trailer για το "Άρωμα γυναίκας" με τον Άκη Σακελλαρίου

Το διάσημο οσκαρικό έργο "Scent of a woman", που έγινε ευρέως γνωστό από τον κινηματογράφο, σκηνοθετεί φέτος για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης.

Η Μελία Κράιλινγκ από το "Emily in Paris" στους "Ερωτευμένους" του Bios

Η σκηνοθέτις και συγγραφέας Έλενα Πέγκα σκηνοθετεί μια παράσταση που αποκαλύπτει με σκληρότητα, αλλά και ποιητική ένταση την κόλαση του έρωτα και τη βαριά κληρονομιά μίας οικογένειας.

Εξτρά μέρα για το "Τέλος του παιχνιδιού" με τους Μάκη Παπαδημητρίου-Γιώργο Χρυσοστόμου

Λόγω ζήτησης, προστέθηκε επιπλέον ημέρα παραστάσεων για το έργο του Μπέκετ που έρχεται στο θέατρο Ιλίσια.

Οιδίποδας Τύραννος

Η Σοφία Αντωνίου σκηνοθετεί τη γνωστή τραγωδία του Σοφοκλή, αναθέτοντας την ερμηνεία της στον -εξαιρετικό- Χάρη Χαραλάμπους-Καζέπη και καταλήγει σε ένα πυκνό, επιδραστικό θέαμα που επαναπροσδιορίζει τη σχέση του θεατή με το παραστασιακό γεγονός. | Powered by Uber