Πονηρό πνεύμα

3

Μελετημένη, άκρως καλαίσθητη και εξαιρετικά εκτελεσμένη από την ερμηνευτική ομάδα. Τι πήγε, παρ’ όλ’ αυτά, «λάθος» στην παράσταση του Γιάννη Χουβαρδά πάνω στη μαύρη κωμωδία του Βρετανού συγγραφέα;

Πονηρό πνεύμα

Έχει σημασία ο χρόνος γραφής και πρώτης παράστασης του "Πονηρού πνεύματος", που έκανε πρεμιέρα στο Λονδίνο, το 1941: Δεν δείχνει μόνο ότι το θέατρο δεν σταμάτησε να λειτουργεί θεραπευτικά κατά τη διάρκεια του πολέμου, αλλά κι ότι ο Κάουαρντ είχε σίγουρα χιούμορ, καθώς εν μέσω τραγικών απωλειών σε ανθρώπινες ζωές συνέθεσε μια κωμωδία όπου κεντρικό ρόλο κατέχει ένα φάντασμα. Στην παράσταση που υπογράφει ο Γιάννης Χουβαρδάς, η μεγάλη κεντρική σκηνή του Εθνικού μάς αποκαλύπτεται σε όλο της το βάθος, γυμνή σχεδόν, με ορατούς τους μηχανισμούς της: Εδώ είναι θέατρο κι όλα μπορούν να συμβούν, σαν να μας λέει, αναφερόμενος ίσως και στην πραγματική συνθήκη της πρεμιέρας του έργου: μην περιμένετε πολυτελείς σκηνογραφίες, βρισκόμαστε σε πόλεμο. Αυτήν τη συνθήκη υπερτονίζουν και οι κρότοι των βομβαρδισμών που ανοίγουν την παράσταση – και, σε μια τραγική συγκυρία, παραπέμπουν στον πόλεμο που εκτυλίσσεται σήμερα δίπλα μας.

Πονηρό πνεύμα
©Karol Jarek

Στο έργο παρακολουθούμε το γάμο του Τσαρλς και της Ρουθ, ο οποίος τινάζεται στον αέρα, όταν το φάντασμα της πρώτης συζύγου του Τσαρλς, Ελβίρα, εγκαθίσταται στο σπίτι τους. Αυτό το υλικό, που βγάζει γλώσσα στην ιδέα του θανάτου και επιπροσθέτως διακωμωδεί τον έρωτα, τη γαμήλια συνθήκη, όπως και τις κοινωνικές συμβάσεις του "φαίνεσθαι" και τη μεγαλοαστική κενότητα, ανέπτυξε ο Χουβαρδάς πάνω σε μια καλομελετημένη παρτιτούρα. Χρησιμοποίησε στοιχεία από τον βωβό κινηματογράφο, καθοδήγησε τους ηθοποιούς σε μια νευρική, συντονισμένη σε ένα ρυθμό, κινησιολογία, διόγκωσε την κωμικότητα των προσώπων, ενώ δεν άφησε ανεκμετάλλευτη ούτε την εθνικότητα του έργου, παίζοντας με διάφορα κλισέ της "βρετανικότητας".

Πονηρό πνεύμα
©Karol Jarek

Το αποτέλεσμα είναι ολοκληρωμένο, όμως ο ρυθμός δεν είναι απρόσκοπτος. Η παράσταση δείχνει να χρειάζεται "κούρδισμα", ή η σκηνοθετική οπτική σκεπάζει το έργο, καθώς το κωμικό στοιχείο –που εμφανίζεται μελαγχολικό και κάπως αισθητικοποιημένο, ίσως από σκηνοθετική έγνοια να μην καταλήξει στη φάρσα– προκύπτει από τη σκηνική συνθήκη· το κείμενο μπαίνει σε δεύτερη μοίρα, ενώ υπάρχουν στιγμές όπου τα λόγια ακούγονται με δυσκολία, εξαιτίας της χρήσης ολόκληρου του βάθους της σκηνής. Σε μικρότερο θέατρο, η παράσταση θα λειτουργούσε καλύτερα. Η αισθητική υπεροχή της, πάντως, είναι αδιαμφισβήτητη. Τα κοστούμια της Ιωάννας Τσάμη είναι από τα ωραιότερα που έχουμε δει, όπως και το "μη σκηνικό" της Εύας Μανιδάκη, όπου τα ελάχιστα στοιχεία έχουν λόγο ύπαρξης, ενώ η παράσταση φωτίζεται υπέροχα από τη Χριστίνα Θανάσουλα. Οι ηθοποιοί, μία πραγματική dream team, δεν δείχνουν απλώς τις (αποδεδειγμένες) ικανότητές τους, αλλά κάνουν σαφές ότι χαίρονται που συμμετέχουν σε αυτό το παιχνίδι όπου η ζωή αναμετριέται με το θάνατο, και το θέατρο με την πραγματικότητα. Το κωμικό ζευγάρι των Μπράντμαν (Γιώργος Γλάστρας, Κατερίνα Λέχου), η εκκεντρική Μαντάμ Αρκάτι της Αμαλίας Μουτούση, ο Τσαρλς του Αργύρη Ξάφη, η αιθέρια Ελβίρα της Άννας Μάσχα, η Ρουθ της Κωνσταντίνας Τάκαλου, η Υπηρέτρια της Ειρήνης Λαφαζάνη, όλοι τους είναι υπέροχοι.

Περισσότερες πληροφορίες

Πονηρό πνεύμα

  • Μαύρη Κωμωδία
  • Διάρκεια: 150 '

Το χιούμορ του Βρετανού συγγραφέα βρίσκει την ωριμότερη στιγμή του στην αριστοτεχνικά δομημένη καυστική κωμωδία όπου ο γάμος του Τσαρλς απειλείται από το ενοχλητικό φάντασμα της πρώτης συζύγου του.

Εθνικό Θέατρο

Αγ. Κωνσταντίνου 22-24

Εθνικό Θέατρο

Αγ. Κωνσταντίνου 22-24

Εθνικό Θέατρο

Αγ. Κωνσταντίνου 22-24

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο Μάνος Θηραίος για τις "Λέξεις των άλλων" που μπορεί να είναι παρηγοριά ή όπλο θανάσιμο

Μια συζήτηση με αφορμή το θεατρικό μπρα ντε φερ που παίζεται στο Άβατον για δεύτερη χρονιά και μάς φέρνει αντιμέτωπους με ερωτήματα που δεν έχουν εύκολες απαντήσεις καθώς οι ήρωες του αποζητούν λύτρωση.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
05/09/2025

Η παράσταση των συνεχόμενων sold out επιστρέφει για 10η χρονιά στο Studio Μαυρομιχάλη

Μια ασφυκτικά καφκική ανάκριση λαμβάνει χώρα από τις 10 Οκτωβρίου 2025.

Επέτειος για τον Γιάννη Καλαβριανό με δύο παραστάσεις στο ιστορικό Αμφι-θέατρο

"Γιοι και κόρες, μια παράσταση για την αναζήτηση της ευτυχίας" και "Η Πύλη της Κόλασης": Με δύο θεατρικές παραστάσεις κάτω από την ίδια στέγη γιορτάζει ο πολυγραφότατος δημιουργός και σκηνοθέτης τη νέα σεζόν 2025-26 τα 20 χρόνια της Εταιρείας Θεάτρου Sforaris.

Πρώτο trailer για το "Άρωμα γυναίκας" με τον Άκη Σακελλαρίου

Το διάσημο οσκαρικό έργο "Scent of a woman", που έγινε ευρέως γνωστό από τον κινηματογράφο, σκηνοθετεί φέτος για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης.

Η Μελία Κράιλινγκ από το "Emily in Paris" στους "Ερωτευμένους" του Bios

Η σκηνοθέτις και συγγραφέας Έλενα Πέγκα σκηνοθετεί μια παράσταση που αποκαλύπτει με σκληρότητα, αλλά και ποιητική ένταση την κόλαση του έρωτα και τη βαριά κληρονομιά μίας οικογένειας.

Εξτρά μέρα για το "Τέλος του παιχνιδιού" με τους Μάκη Παπαδημητρίου-Γιώργο Χρυσοστόμου

Λόγω ζήτησης, προστέθηκε επιπλέον ημέρα παραστάσεων για το έργο του Μπέκετ που έρχεται στο θέατρο Ιλίσια.

Οιδίποδας Τύραννος

Η Σοφία Αντωνίου σκηνοθετεί τη γνωστή τραγωδία του Σοφοκλή, αναθέτοντας την ερμηνεία της στον -εξαιρετικό- Χάρη Χαραλάμπους-Καζέπη και καταλήγει σε ένα πυκνό, επιδραστικό θέαμα που επαναπροσδιορίζει τη σχέση του θεατή με το παραστασιακό γεγονός. | Powered by Uber