Ματωμένος γάμος

3

Ευαισθησία και λυρισμός, ωραίες ιδέες, σκηνές που συγκινούν, αλλά και αμηχανία διακρίνουν το ανέβασμα του εμβληματικού αριστουργήματος του Λόρκα από τη Μαρία Μαγκανάρη.

Ματωμένος γάμος

Μία σκηνή γεμάτη κρεμασμένα πανιά πάνω στα οποία προβάλλονται τα δωμάτια ενός σπιτιού. Ένας μικρός, τεχνητός λαβύρινθος από σεντόνια (ή προικιά;). Αυτός είναι ο κόσμος του "Ματωμένου γάμου", όπως τον φαντάστηκε και τον απεικόνισε η Μαρία Μαγκανάρη (σκηνικό: Κλειώς Μπομπότη), φέρνοντας σε πρώτο πλάνο τους τέσσερις τοίχους των σπιτιών που κλείνουν μέσα τους τις μοίρες των ηρωίδων του Λόρκα και την κλειστή κοινωνία του έργου. Με την ευαίσθητη και διορατική ματιά της, η σκηνοθέτρια συνομίλησε με το εμβληματικό έργο, επιχειρώντας να συλλάβει όλες τις παραμέτρους του, ενώ μάλλον ευδιάκριτη είναι και η επιθυμία να αποδώσει ένα συνολικότερο hommage στο δημιουργό του, παρουσιάζοντάς τον επί σκηνής στο πρόσωπο του Πέτρου Μάλαμα. Τολμώντας, δε, να απομακρυνθεί από την ελληνική "μυθολογία" του Λόρκα, δηλαδή από το δίπτυχο "μετάφραση και στίχοι τραγουδιών Νίκου Γκάτσου, μουσική Μάνου Χατζιδάκι", στηρίχτηκε σε νέα μετάφραση (Έφη Γιαννοπούλου) και μουσική σύνθεση (Μάρθα Μαυροειδή), για να καταλήξει σε μια παράσταση με εξ ολοκλήρου αυθύπαρκτη σφραγίδα.

Ματωμένος γάμος
Ανδρέας Σιμόπουλος©

Οι επιμέρους ιδέες μαρτυρούν ότι η σκηνοθέτρια κοίταξε το έργο στον πυρήνα του και δεν στάθηκε στον ηθογραφικό ρεαλισμό μιας ιστορίας που αφηγείται έναν γάμο που τελειώνει προτού καλά καλά αρχίσει, καταλήγοντας σε διπλό φονικό. Εμφανώς ενδιαφέρθηκε να στρέψει την παράστασή της σε θέματα όπως η θέση της γυναίκας και οι πατριαρχικές αντιλήψεις, ο κύκλος του αίματος ως αναπόδραστη μοίρα, η σύγκρουση έρωτα και καθήκοντος, και ταυτόχρονα να συλλάβει το πολύπλευρο ύφος του έργου, τον λυρισμό και τον υπερρεαλισμό του, δημιουργώντας μια παράσταση με λυρικά, τελετουργικά και συμβολικά στοιχεία. Τα πράγματα θολώνουν κυρίως στο δεύτερο μισό, όταν το ρεαλιστικό περίβλημα του έργου σπάει και στη σκηνή εμφανίζεται το Φεγγάρι και ο Θάνατος: μια σκηνή μεγάλης ευαισθησίας, που στη συγκεκριμένη περίπτωση μάλλον αμηχανία προκαλεί, καθώς δίνεται υπό τους ήχους ενός ισπανόφωνου τανγκό, το οποίο χορεύουν το Φεγγάρι (Γιάννης Σαμσιάρης) και ο Θάνατος (Πέτρος Μάλαμας).

Ματωμένος γάμος
Ανδρέας Σιμόπουλος©

Άλλες επιλογές, όπως η καχεκτική παρουσία της Νύφης, που δείχνει εγκλωβισμένη στο μέλλον που της ορίζεται (Δήμητρα Βλαγκοπούλου), η παρουσίαση ενός αμήχανου Γαμπρού (Βαγγέλης Αμπατζής), κόντρα στο πρότυπο του άντρα που απαιτεί η κοινωνική συνθήκη, η σιωπηλή παρουσία των τριών γυναικών ως υπενθύμιση των κοινωνικών ορίων μέσα στα οποία λειτουργούν τα πρόσωπα, μαζί με τη συγκίνηση και τη μουσικότητα που διατρέχουν την παράσταση δικαιώνουν τη σκηνοθετική οπτική. Έπειτα, είναι και οι ερμηνείες, που στη συγκεκριμένη περίπτωση αποδεικνύονται γυναικεία υπόθεση. Η εσωτερικευμένη απελπισία που επιδεικνύει η Σύρμω Κεκέ (Γυναίκα του Λεονάρντο) και, κυρίως, η αδιαμφισβήτητη ερμηνευτική υπεροχή της Μαρίας Κεχαγιόγλου (Μητέρα) αποτελούν τη μεγάλη κατάκτηση της παράστασης· η βαθιά, ουσιαστική ερμηνεία της δεύτερης, καθώς συλλαμβάνει την πολύπλευρη ψυχοσύνθεση μιας γυναίκας τσακισμένης από το ολοκληρωτικό πένθος αλλά και ανείπωτα δυνατής, αποτελεί από μόνη της λόγο για να δει κανείς την παράσταση.

Περισσότερες πληροφορίες

Ματωμένος γάμος

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 100 '

Η ιστορία ενός ανδαλουσιανού γάμου που οδηγεί το γαμπρό και τον αντίζηλό του στην αιματοχυσία δίνει την ευκαιρία στη σκηνοθέτιδα να εξερευνήσει τη σκηνική αναπαράσταση του τολμηρού λυρισμού του Λόρκα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Έξτρα παράσταση για την "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Τελευταία ευκαιρία για την παράσταση - σταθμό στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου που έδωσε νέο νόημα στις σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/09/2025

Ο Μάνος Θηραίος για τις "Λέξεις των άλλων" που μπορεί να είναι παρηγοριά ή όπλο θανάσιμο

Μια συζήτηση με αφορμή το θεατρικό μπρα ντε φερ που παίζεται στο Άβατον για δεύτερη χρονιά και μάς φέρνει αντιμέτωπους με ερωτήματα που δεν έχουν εύκολες απαντήσεις καθώς οι ήρωες του αποζητούν λύτρωση.

Η παράσταση των συνεχόμενων sold out επιστρέφει για 10η χρονιά στο Studio Μαυρομιχάλη

Μια ασφυκτικά καφκική ανάκριση λαμβάνει χώρα από τις 10 Οκτωβρίου 2025.

Επέτειος για τον Γιάννη Καλαβριανό με δύο παραστάσεις στο ιστορικό Αμφι-θέατρο

"Γιοι και κόρες, μια παράσταση για την αναζήτηση της ευτυχίας" και "Η Πύλη της Κόλασης": Με δύο θεατρικές παραστάσεις κάτω από την ίδια στέγη γιορτάζει ο πολυγραφότατος δημιουργός και σκηνοθέτης τη νέα σεζόν 2025-26 τα 20 χρόνια της Εταιρείας Θεάτρου Sforaris.

Πρώτο trailer για το "Άρωμα γυναίκας" με τον Άκη Σακελλαρίου

Το διάσημο οσκαρικό έργο "Scent of a woman", που έγινε ευρέως γνωστό από τον κινηματογράφο, σκηνοθετεί φέτος για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης.

Η Μελία Κράιλινγκ από το "Emily in Paris" στους "Ερωτευμένους" του Bios

Η σκηνοθέτις και συγγραφέας Έλενα Πέγκα σκηνοθετεί μια παράσταση που αποκαλύπτει με σκληρότητα, αλλά και ποιητική ένταση την κόλαση του έρωτα και τη βαριά κληρονομιά μίας οικογένειας.

Εξτρά μέρα για το "Τέλος του παιχνιδιού" με τους Μάκη Παπαδημητρίου-Γιώργο Χρυσοστόμου

Λόγω ζήτησης, προστέθηκε επιπλέον ημέρα παραστάσεων για το έργο του Μπέκετ που έρχεται στο θέατρο Ιλίσια.