Λυσιστράτη

2,5

Ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος προσήλθε στο πρώτο του ανέβασμα αρχαίας κωμωδίας με πολύ κέφι και μια εξαιρετική ερμηνευτική ομάδα. Εκ του αποτελέσματος, όμως, υπονόμευσε μια προσπάθεια που θα μπορούσε να αποδειχθεί ουσιαστικότερη.

Λυσιστράτη

Ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος δεν κατέβηκε χωρίς άποψη στην πρώτη του σκηνοθεσία στο πεδίο του αρχαίου δράματος· μάλλον το αντίθετο: από υπερβάλλοντα ζήλο ή άγχος (να δικαιώσει όσους τον εμπιστεύτηκαν και να δικαιωθεί για τις επιλογές του;) παρέδωσε μια παράσταση φορτωμένη με ιδέες, που άλλες λειτούργησαν και άλλες όχι, ενώ δεν έπειθαν πάντα για την αναγκαιότητά τους. Το κεντρικό εύρημα, π.χ., που ήθελε την παράσταση να δίνεται σε συνθήκη πρόβας με τον Παπασπηλιόπουλο να παρεμβαίνει στη δράση, προσέφερε ιδιαιτέρως απολαυστικές στιγμές, τράβηξε όμως υπερβολικά, χάνοντας τη δυναμική του. Έπειτα, οι υπερμεγέθεις ολοπρόσωπες μάσκες προσέδωσαν ύφος, όμως είναι δύσκολο να εξηγήσει κανείς τι εξυπηρετούσαν. Με ανάμεικτη όψη κυκλαδίτικων ειδωλίων και ιαπωνικών μάνγκα ενέτειναν το κωμικό αποτέλεσμα, ειδικά όταν συνοδεύονταν από σπασμωδική σωματική κίνηση, δυσχέραιναν όμως την ερμηνεία των ηθοποιών και την απεύθυνση του κειμένου, κι έτσι από κάποιο σημείο κι έπειτα εγκαταλείφθηκαν…

Θα μπορούσε να καταλογιστεί στον Παπασπηλιόπουλο πως το κέφι που επέδειξε αφορούσε τον Αριστοφάνη και όχι ειδικά τη «Λυσιστράτη», αφού και οι μάσκες και οι συνεχείς παρεκβάσεις από την υπόθεση –που αποσπούσαν το ενδιαφέρον από το έργο στο εύρημα καθαυτό– μπορούσαν να «εφαρμοστούν» σε οποιαδήποτε κωμωδία. Η οπτική του απέναντι στη «Λυσιστράτη» βρήκε πάντως άλλους τρόπους να εκφραστεί και αφορούσε μια εσωστρεφή και μάλλον μελαγχολική ματιά στο θέμα της συμφιλίωσης· μια οπτική που παρέκαμψε την όποια πανανθρώπινη θεώρηση –μόνο τα ίχνη των χίπικων 60s-70s κοστουμιών του Άγ. Μέντη άφηναν μια ουμανιστική υπόνοια– και επικεντρώθηκε σε εσωτερικές και διαπροσωπικές διεργασίες (εμπνευσμένη και από τη συνθήκη της καραντίνας που προηγήθηκε της παράστασης;).

Λυσιστράτη - εικόνα 1

Αυτή η εσωστρέφεια λειτούργησε αντιστικτικά στη φρενήρη εξωστρέφεια άλλων στιγμών, κάτι που δεν επηρέασε το ρυθμό ούτε τη συνοχή της παράστασης. Όμως ούτε αυτήν τη συνθήκη κατάφερε να «επιβάλει» ολοκληρωτικά ο σκηνοθέτης, καθώς, π.χ., η ομαδική ψυχοθεραπεία των ηθοποιών που απεκδύθηκαν τους ρόλους τους για χάρη προσωπικών εξομολογήσεων οδήγησε σε ένα μάλλον αμήχανο φινάλε.

Δεν μπορεί, πάντως, να κριθεί ολότελα χαμένο το στοίχημα με αυτή την ερμηνευτική ομάδα. Αν και ο ομώνυμος ρόλος κατέχει συντριπτικό μέρος του κειμένου, ο Αριστοφάνης επιφυλάσσει αβανταδόρικες σκηνές για κάθε πρόσωπο, τις οποίες σκηνοθέτης και ηθοποιοί αξιοποίησαν περαιτέρω. Η Βίκυ Σταυροπούλου έχει κωμικό ταλέντο και, κυρίως, τσαγανό, στοιχεία που υπερτερούν κι όταν βασίζεται στις ευκολίες της. Η Λυσιστράτη της ήταν «τόσο όσο»· παρούσα, χωρίς να επισκιάζει τους υπόλοιπους. Οι συμπρωταγωνιστές της είχαν ο καθένας τη στιγμή του και επανεπιβεβαίωσαν ότι πρόκειται για ηθοποιούς κλάσης. Θέλουμε να ξαναδούμε τη Στεφανία Γουλιώτη (Καλονίκη) σε κωμωδία, οι Αγορίτσα Οικονόμου (Μυρρίνη) και Βίκυ Βολιώτη (Λαμπιτώ) ήταν απολαυστικές, όπως και ο Πρόβουλος του Γιάννη Κότσιφα, ενώ ο Στέλιος Ιακωβίδης (Σπαρτιάτης) έκλεψε την παράσταση στη σύντομη εμφάνισή του.

ΣΧΟΛΕΙΟΝ «ΕΙΡΗΝΗ ΠΑΠΠΑ» Πειραιώς 52 & Βενιζέλου, Μοσχάτο, 2103301880. Διάρκεια: 100΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Λυσιστράτη

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Όταν οι γυναίκες αποφασίζουν να πάρουν την εξουσία και να βάλουν τέρμα στην… αντρική συνήθεια του πολέμου χρησιμοποιώντας τα κρυφά, αλλά πολύ ισχυρά όπλα τους, οι καταστάσεις γίνονται ανεξέλεγκτες.

Το Σχολείον της Αθήνας «Ειρήνη Παπά»

Πειραιώς 52 και Βενιζέλου (στην άνοδο από Πειραιά)

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Οι θεατρικές παραστάσεις που θα δούμε στην πόλη τον Σεπτέμβριο

Υποδεχόμαστε το φθινόπωρο με παραστάσεις που ανυπομονούμε να δούμε σε κάθε γωνιά της πόλης. Και μην ξεχνάτε πως μπορείτε να φτάσετε εύκολα και με ασφάλεια σε όλες, καλώντας απλώς ένα UberTaxi.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/09/2025

Λίντα Καπετανέα: Η δύναμη του χορού στο τιμόνι της ΚΣΟΤ

Η Λίντα Καπετανέα επιστρέφει εκεί όπου ξεκίνησαν όλα, στην Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης. Ως νέα διευθύντρια αναλαμβάνει να ενώσει εμπειρία και όραμα, δίνοντας στους σπουδαστές μια υπόσχεση για δημιουργία, εξωστρέφεια και ανανέωση.

120+ θεατρικές επαναλήψεις θα δούμε τη σεζόν 2025-26

Με την τάση των επαναλήψεων να υπερισχύει ξεκινά η φετινή θεατρική σεζόν. Περισσότερες από πενήντα παραστάσεις ετοιμάζονται για πρεμιέρα για δεύτερη, τρίτη, ενδέκατη χρονιά ή και παραπάνω.

Που θα συνεργαστούν Αθερίδης, Τρικαλιώτη, Βολιώτη;

Τη σεζόν 2025-26, στη σκηνή του Μικρού Παλλάς η Βίκυ Βολιώτη σκηνοθετεί και συμπρωταγωνιστεί με τους εξίσου αγαπημένους ηθοποιούς Πέγκυ Τρικαλιώτη και Θοδωρή Αθερίδη.

"Δον Ζουάν"": 3 τελευταίες open-air βραδιές για τον Πάνο Βλάχο στην Αθήνα

Δείτε καινούργιες φωτογραφίες από την επιτυχημένη παράσταση της Λητώς Τριανταφυλλίδου και του Πάνου Βλάχου με τον ίδιο στον ομώνυμο ρόλο και τους Κώστα Φιλίππογλου, Παναγιώτη Κατσώλη, Ηλέκτρα Φραγκιαδάκη, Ειρήνη Μπούνταλη κ.ά.

Ο Αλέξανδρος Τσουβέλας προσπαθεί για λίγο ακόμη να μας πείσει πως δεν είναι 'Εξωγήινος'

Τρεις τελευταίες παραστάσεις σε αθηναϊκό έδαφος για την πιο πρόσφατη παράσταση του δημοφιλούς κωμικού.

"Annie": Αποκλειστικές φωτογραφίες από την πρώτη ανάγνωση στο Παλλάς

Δείτε φωτογραφίες από την πρώτη ανάγνωση του πολυβραβευμένου μιούζικαλ του Μπρόντγουεϊ που ανεβάζει για τέταρτη φορά η Θέμις Μαρσέλλου με all star θίασο.