Τίμων ο Αθηναίος

4

Μία (ακόμη) παράσταση που επιβεβαιώνει πως το «γήπεδο» του Λιβαθινού είναι οι μεγάλες διαστάσεις, το θέατρο μεγέθους, ακόμη και όταν δεν έχει να κάνει με «σπουδαία» έργα.

Τίμων ο Αθηναίος

Μία (ακόμη) παράσταση που επιβεβαιώνει πως το «γήπεδο» του Λιβαθινού είναι οι μεγάλες διαστάσεις, το θέατρο μεγέθους, ακόμη και όταν δεν έχει να κάνει με «σπουδαία» έργα.

Τίμων ο Αθηναίος - εικόνα 1

Τολμώ αυτόν τον «αποχαρακτηρισμό» του έργου, λόγω των δραματουργικών εκκρεμοτήτων και ατελειών του καθώς και της ανομοιογένειας ύφους που παρουσιάζει, εν πολλοίς οφειλόμενης στην ιδιαιτερότητα της συγγραφικής συνεργασίας – χαρακτηριστικά που ούτως ή άλλως έχουν οδηγήσει τους μελετητές να το κατατάξουν στα «προβληματικά» σαιξπηρικά δράματα.

Το έργο εμπνέεται από την προσωπικότητα του πραγματικού Τίμωνα, εύπορου Αθηναίου πολίτη του 5ου π.Χ. αι., ο οποίος, αφού έχασε την περιουσία του σκορπώντας τη στους κόλακες, αποτραβήχτηκε στον Υμηττό και αποκήρυξε τους συμπολίτες του και το ανθρώπινο γένος συνολικά· μάλιστα, στη θεατρική εκδοχή οι συγγραφείς θέλουν τον ήρωα να προσφέρει βοήθεια στον εξόριστο Αλκιβιάδη προκειμένου να επιτεθεί εναντίον της Αθήνας.

Τίμων ο Αθηναίος - εικόνα 2

Το έργο καταφέρεται με σαρκασμό εναντίον της φιλάργυρης και αχάριστης ανθρώπινης φύσης, όμως, παρά το πλούσιο υπόβαθρο σε ειρωνεία και πικρό προβληματισμό, δεν αποφεύγει τη σχηματική διαγραφή των χαρακτήρων, κάτι που αφήνει τελικά την αίσθηση πως έχουμε να κάνουμε με μια παραβολή περισσότερο παρά με ένα πλήρως αναπτυγμένο δράμα. Ακόμη και η παράλληλη ιστορία του Αλκιβιάδη, αν και ανοίγει το έργο έξω από τα όρια μιας αυστηρά ιδιωτικής ιστορίας, εξυπηρετεί κυρίως ως άλλο ένα πεδίο για να εκφραστεί η μισανθρωπία του Τίμωνα.

Τίμων ο Αθηναίος - εικόνα 3

Η σκηνοθεσία του Στάθη Λιβαθινού ίσως δεν «καμουφλάρισε» τα τρωτά του έργου, τα εκμεταλλεύτηκε όμως για να παραδώσει μια υψηλής αισθητικής διδακτική ιστορία. Ο σκηνοθέτης επέλεξε ένα «μοντέρνο» ανέβασμα, που όμως επιβλήθηκε χωρίς εξεζητημένους μοντερνισμούς, με κύριο μέλημα να αναδείξει τους μικρόκοσμους που έρχονται σε αντιπαράθεση, καθώς το έργο εξελίσσεται μέσα από συνεχείς συγκρούσεις προσώπων και «κοσμοθεωριών». Έτσι η παράσταση καθορίστηκε από τα δίπολά της: από τη μία πάντα ο Τίμων και από την άλλη πότε οι παρατρεχάμενοί του και πότε οι φωνές της λογικής που επιλέγει να αγνοεί.

Απολαυστική επ’ αυτού αποδείχτηκε η σκηνοθετική διαχείριση της ομάδας των ηθοποιών, έτσι ώστε η πράα, στωική φυσιογνωμία του Βασίλη Ανδρέου/Τίμωνα να έρχεται σε αισθητική αντίθεση με τα «ανθρωπάκια» που τον περιτριγυρίζουν (στους υπόλοιπους ρόλους ήταν καίριοι όλοι οι ηθοποιοί, μεταξύ αυτών οι Δ. Παπανικολάου, Χρ. Σουγάρης, Μ. Σαββίδου κ.λπ.). Και, βέβαια, παντού παρούσες οι ενέσεις θεατρικότητας και οι ευρηματικές σκηνικές λύσεις που χαρακτηρίζουν συνήθως τις σκηνοθεσίες του Λιβαθινού.

Τίμων ο Αθηναίος - εικόνα 4

Η γεωμετρική διάταξη του σκηνικού –με μια πασαρέλα να τέμνει στα δύο την πλατεία– και η λιτότητα των σκηνικών αντικειμένων ευνόησαν την εστίαση στη δράση, που εξαπλώθηκε σε όλο το χώρο του θεάτρου, ενώ τα κοστούμια, που ενσωμάτωσαν με πολύ ωραίο αποτέλεσμα στοιχεία από την ελισαβετιανή εποχή αλλά και από μεταγενέστερες χρονικές περιόδους μέχρι και το σήμερα (σκηνικά-κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου), πρόσθεσαν επιπλέον πόντους σε μια ιστορία χωρίς χρονικά όρια και γι’ αυτό επίκαιρη.

ΘΕΑΤΡΟ RΕΧ - ΣΚΗΝΗ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ Πανεπιστημίου 48, 2103305074. Διάρκεια: 140΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Τίμων ο Αθηναίος

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Ένα έργο διαχρονικό, για τον πλούτο, το χρέος, τη φιλία, την κολακεία, τις ψευδαισθήσεις, τη γενναιοδωρία αλλά και την αχαριστία.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Απονομή Βραβείου "Ελευθερία Σαπουντζή" 2025 στο Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας

Τη Δευτέρα 29 Σεπτεμβρίου, το Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας ανοίγει τις πόρτες του για την απονομή του βραβείου "Ελευθερία Σαπουντζή" 2025, τιμώντας τη μνήμη της ηθοποιού, σκηνοθέτιδας και ποιήτριας.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
19/09/2025

"Ήλιος με δόντια"- Η φωνή του απόκληρου επιστρέφει στο "Μπέλλος"

Ο Κωνσταντής, ο άνθρωπος που γεννήθηκε στο περιθώριο και έμαθε να σωπαίνει για να μη σκανδαλίζει τους "ευυπόληπτους", αποκτά επιτέλους φωνή. Ο "Ήλιος με δόντια" επιστρέφει για 2η χρονιά, για να μας ταξιδέψει σε μια συγκλονιστική πορεία μνήμης και αποδοχής.

"Το κύμα"- 2η χρονιά: Το έργο που προβληματίζει ιδιαίτερα τους νέους

Ένα δυνατό έργο, ιδανικό για το εφηβικό κοινό, "Το κύμα" του Τοντ Στράσερ, βασισμένο σε πραγματικά γεγονότα, παρουσιάζεται για δεύτερη χρονιά σε διασκευή και σκηνοθεσία του Νικορέστη Χανιωτάκη στο Θέατρο Λαμπέτη.

Οι σαρωτικές "Τρεις αδελφές" της Μαγκανάρη ξανά στο Εθνικό Θέατρο

Μια παράσταση για την αναζήτηση μιας "Μόσχας" που βρίσκεται πάντοτε εκεί, όπου δεν είμαστε εμείς, είναι η σκηνική πρόταση της Μαρίας Μαγκανάρη πάνω στο σπουδαίο έργο του Τσέχοφ.

Η Σκηνή Brecht 2510 υποδέχεται τον "Βιτρούβιο"

Σε νέο χώρο παρουσιάζει ο Στέφανος Κακαβούλης τον μονόλογο "Βιτρούβιος", εμπνευσμένο από τον Άνθρωπο του Βιτρούβιου του Ντα Βίντσι.

Στον "συρμό" του "Blue Train" επιβιβάζονται φέτος νέοι συνταξιδιώτες

Η υπαρξιακή κρίση μιας γενιάς καθρεφτίζεται μέσα από τις αναμετρήσεις του ήρωά του με τον χρόνο στο "Blue train" του Γεράσιμου Ευαγγελάτου που επιστρέφει στο θέατρο Άλμα.

Ξεκίνησε το πιο Χειροποίητο και Ανακυκλώσιμο Διεθνές Φεστιβάλ Τεχνών

Το 13ο Handmade & Recycled Theater Festival μάς περιμένει στον Τεχνοχώρο Φάμπρικα και το Ρεκτιφιέ – Κέντρο Έρευνας Μεικτών Παραστατικών Τεχνών.