Θερισμός

4

Ζόρικο και βραδυφλεγές έργο, με μια βιτριολική κι εξεζητημένη διάθεση αποδόμησης κάθε θετικής έννοιας γύρω από τον άνθρωπο και τους δεσμούς του –και δη τους οικογενειακούς–, με υποδειγματικές ερμηνείες, ψύχραιμη σκηνοθεσία, υψηλού επιπέδου αποτέλεσμα.

Θερισμός

Ζόρικο και βραδυφλεγές έργο, με μια βιτριολική κι εξεζητημένη διάθεση αποδόμησης κάθε θετικής έννοιας γύρω από τον άνθρωπο και τους δεσμούς του –και δη τους οικογενειακούς–, με υποδειγματικές ερμηνείες, ψύχραιμη σκηνοθεσία, υψηλού επιπέδου αποτέλεσμα.

Θερισμός - εικόνα 1

«Φρικτή σπορά ο άνθρωπος! Θερίστε τον, αφανίστε τον, καθετί άλλο μάταιο ­είναι»: να ένα ταιριαστό επιμύθιο γι’ αυτό το έργο, όπου πέντε παραθεριστές θρηνούν την τραγωδία της ύπαρξης. Φορώντας tropical outfits, είναι αραγμένοι στις ξαπλώστρες και στους καναπέδες ενός 57άστερου (!) θέρετρου στο Ακαπούλκο και πίνουν Martini, ακούνε αιθέριους κιθαρωδούς, φλυαρούν και διεκδικούν το δικαίωμα στην οκνηρία. Κάθε φορά όμως που τα κινητά τους κουδουνίζουν κι εκείνοι απαντούν στις κλήσεις των μανιοκαταθλιπτικών και νυμφομανών τέκνων τους ή των άπιστων εραστών τους, η φαινομενική νωχέλεια αντικαθίσταται από τον τρόμο, την υστερία, την υπαρξιακή κρίση, το οδυνηρό πάθος, το σοκ και το αμοκ.

Ναι, τόσο εξεζητημένη είναι η συνθήκη στην οποία τους τοποθετεί ο Δημήτρης Δημητριάδης. Κι όμως πόσο παράξενα οικεία. Είναι και οι πέντε βραχυκυκλωμένοι αστοί, με συγκεχυμένες αρχές και ιδεώδη, «ξεχαρβαλωμένες επιθυμητικές μηχανές» σαν εκείνες που περιγράφουν οι Ντελέζ - Γκουαταρί στον «Αντι-Οιδίποδά» τους, όμηροι ενός μετα-τον-Σαρτρ κολαστηρίου, όπου, «κεκλεισμένων των θυρών», η κόλαση είναι εξίσου οι άλλοι όσο και ο εαυτός τους.

Τη ματαιότητα και μαζί την ποτα­πότητα της ανθρώπινης ύπαρξης περιγράφει στα έργα του εδώ και δεκαετίες ο Δημητριάδης. Δεν είναι ο μόνος απομαγευμένος. Αν τοποθετήσουμε τον «Θερισμό» (2010) στο ίδιο πάνθεον με τα έργα «Τα χρόνια της αθωότητας» των Nova Melancholia, «Στέλλα κοιμήσου» του Γιάννη Οικονομίδη και «Μια μέρα όπως κάθε άλλη μέρα σε ένα διαμέρισμα από τα χιλιάδες της Αθήνας…» της Λένας Κιτσοπούλου, τότε μπορούμε να μιλάμε για μια άτυπη νεοελληνική τετραλογία «θεάτρου του καναπέ ως κολαστηρίου». Προβληματικός στην ανάπτυξη όσο και τη γενεαλογία των ηρώων του –όλοι παρεμφερείς είναι και όλοι σχηματικοί, αντιπαθέστατοι μες στην αφασία τους– και υφολογικά αναποφάσιστος, ο «Θερισμός» δεν παύει να ασκεί μια στρεβλή γοητεία στον θεατή που θα ανεχτεί το βραδυφλεγή ρυθμό, την ηθελημένη φλυαρία και την περιγραφικότητά του μέχρι το διθυραμβικά απεγνωσμένο τέλος.

Θερισμός - εικόνα 2

Εκεί όπου, χάρη στο μητροκτόνο μονόλογο της Άννας Μάσχα και τον ικετευτικό της Μάρως Παπαδοπούλου αλλά και στην ευφυή σκηνοθετική απόφαση να ακουστεί πλέον το κείμενο σαν αγριεμένη ραπ, τα πάντα κλιμακώνονται σε μια μεταμοντέρνα λυρική απόγνωση. Γενικότερα ο Δημήτρης Τάρλοου δίνει την αίσθηση πως σκηνοθέτησε τον «Θερισμό» με μια κυνική ψυχραιμία και μια δηλητηριασμένη μακαριότητα αντίστοιχες με εκείνες που είχε επιστρατεύσει ο Λευτέρης Βογια­τζής για ένα εξίσου ζόρικο έργο του Δημητριάδη, τον «Τόκο».

Με τις σκιές στο υπερώο προσδίδει τον απαιτούμενο μεταφυσικό τόνο χωρίς να καταφεύγει σε βαρυσήμαντες ηθικολογίες ή/και εστέτ παραδοξότητες. Καμία εκζήτηση δεν βαραίνει τη σκηνοθεσία του. Μεθοδικός και σίγουρος, εγκαλεί τους ηθοποιούς του σε έναν οριακό ψυχολογικό ρεαλισμό, εξασφαλίζοντας ρεσιτάλ από όλους. εκτός από τις προαναφερθείσες, παίζουν επίσης οι Αλεξία Καλτσίκη, Περικλής Μουστάκης και Νίκος Ψαρράς. Ενδιαφέρον το σκηνικό της Ελένης Μανωλοπούλου, όχι όμως και τα κοστούμια της.

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ Αγ. Κωνσταντίνου 22-24, 2105288170. Διάρκεια: 105΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Θερισμός

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 105 '

Μια παρέα εύπορων παραθεριστών χαλαρώνει ατενίζοντας τη θέα από τον κόλπο του Ακαπούλκο. Κάθε τόσο το κουδούνισμα του κινητού ηχεί σαν παραφωνία στον επίγειο παράδεισο κι ενίοτε τον μετατρέπει σε κόλαση.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το 9ο Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος έρχεται στο Φεστιβάλ Φιλίππων

Για 9η συνεχόμενη χρονιά το ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας καλεί νεαρούς απόφοιτους δραματικών και σκηνοθετικών σχολών για να αναπτύξουν τη γνώση τους πάνω στο Αρχαίο Δράμα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/08/2025

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος για τον ηχολήπτη που έχασε τη ζωή του στην Εγνατία Οδό

Η ΠΟΘΑ για το τροχαίο δυστύχημα που είχε ως αποτέλεσμα το θάνατο του 51χρονου ηχολήπτη Γιάννη Αρτόπουλου που εργαζόταν στις περιοδείες του Κωνσταντίνου Αργυρού.

Μενέλαος Καραντζάς: Ο σκηνοθέτης που αφηγείται σύγχρονες ιστορίες με παγκόσμια φωνή

Ο Μενέλαος Καραντζάς ξεκίνησε από τη Θεατρολογία, πέρασε από Λονδίνο και Μόσχα, και σήμερα σκηνοθετεί σύγχρονα έργα με κοινωνικό αποτύπωμα. Η πορεία του αποκαλύπτει μια αφοσίωση στη θεατρική πράξη και την αφήγηση-και δεν είναι τυχαίο πως τον φετινό χειμώνα υπογράφει δύο παραστάσεις στο Studio Μαυρομιχάλη, κάνοντάς μας να θέλουμε να τον γνωρίσουμε καλύτερα.

Ταξίδι φαντασίας με τον Donald Kitt, μέλος του Odin Teatret, στην Αθήνα: "Fool in the Full Moon"

Ο Donald Kitt, μέλος του ιστορικού Odin Teatret, παρουσιάζει στο χώρο Ρεκτιφιέ τη σόλο performance "Fool in the Full Moon", μια ποιητική παράσταση γεμάτη φαντασία, δημιουργικότητα και ελευθερία του πνεύματος.

Γιορτάζουμε 50 χρόνια Θεσσαλικό Θέατρο με κωμικό Σαίξπηρ

Ένα σύγχρονο ευρηματικό ανέβασμα της κωμωδίας του Ουίλιαμ Σαίξπηρ από το πρώτο δημοτικό περιφερειακό θέατρο που δημιουργήθηκε το 1975.

Η "Ηλέκτρα" του Δημήτρη Τάρλοου στο Ηρώδειο

Μετά την Επίδαυρο η τραγωδία του Σοφοκλή με τη Λουκία Μιχαλοπούλου στον ομώνυμο ρόλο, την Ιωάννα Παππά ‘Κλυταιμνήστρα’ και τον Αναστάση Ροϊλό ‘Ορέστη’, έρχεται στην Αθήνα. Δείτε όλες τις ημερομηνίες.

Είδαμε τον πολυαναμενόμενο "Όρκο της Ευρώπης" στην Επίδαυρο

Ο Ουαζντί Μουαουάντ, η Ζιλιέτ Μπινός, η Δανάη Επιθυμιάδη και ένας πολυπολιτισμικός θίασος σε μία ουμανιστική ιστορία συμφιλίωσης.