Αστροφεγγιά

2

Άνευρη θεατρική μεταγραφή του γνωστού –και από την τηλεοπτική του μεταφορά– κοινωνικού μυθιστορήματος-ψυχογράφημα του 1946 με θέμα την άδοξη ενηλικίωση και τις διαψεύσεις μιας παρέας εφήβων στα χρόνια του ελληνικού Mεσοπολέμου.

Αστροφεγγιά

Άνευρη θεατρική μεταγραφή του γνωστού –και από την τηλεοπτική του μεταφορά– κοινωνικού μυθιστορήματος-ψυχογράφημα του 1946 με θέμα την άδοξη ενηλικίωση και τις διαψεύσεις μιας παρέας εφήβων στα χρόνια του ελληνικού Mεσοπολέμου.

Αστροφεγγιά - εικόνα 1

Η κρίση –οικονομική, ιδεολογική και αξιακή–, οι ταξικές διακρίσεις, η πολιτική διαφθορά και η στρατιά των απελπισμένων νέων, εκείνων που «ούτε το κρασί ούτε η αστροφεγγιά παρηγορεί». Γι’ αυτούς μας μιλάει στις 251 σελίδες του περίφημου μυθιστορήματός του ο Ι.Μ. Παναγιωτόπουλος (1901-82), καταγράφοντας με μελαγχολία, ρομαντισμό, πεσιμισμό και ιδεαλισμό τα αδιέξοδα της γενιάς του, εκείνης που επέζησε του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, για να δει τελικά το όνειρο μιας καλύτερης ζωής να ακυρώνεται με τη Μικρασιατική Καταστροφή. Ο φτωχός επαρχιώτης Άγγελος και η παρέα των πλούσιων φίλων του ρεμβάζουν, ονειροπολούν, φλερτάρουν, ερωτεύονται αλλά και δοκιμάζονται, τυραννιούνται, συγκρούονται, απογοητεύονται – με δυο λόγια ενηλικιώνονται στην Αθήνα του Μεσοπολέμου.

Αστροφεγγιά - εικόνα 2

Μυθιστόρημα-χρονικό μιας απομαγευμένης νιότης, μιας χαμένης γενιάς και συνάμα μιας διαψευσμένης χώρας, και ύστερα από μια άκρως επιτυχημένη δεύτερη καριέ­ρα ως τηλεοπτική σειρά τη δεκαετία του ’80, ανέβηκε φέτος στο θέατρο. Ο Πέτρος Ζούλιας έστησε μια καλά δομημένη παράσταση, στην ουσία μια εικονογράφηση-παράθεση των βασικών «σκηνών» του βιβλίου, με μια ευσύνοπτη έκθεση των προσώπων και των καταστάσεων στην αρχή, με την αφήγηση να μπλέκεται έντεχνα με τη δράση και με εύρυθμα περάσματα από τη μία σκηνή στην άλλη, φωτίζοντας εξίσου τη σεμνοτυφία όσο και το ρημαγμένο ρομαντισμό των προσώπων.

Μια μουντή ατμόσφαιρα όμως και μια άνευρη διάθεση τη βαραίνoυν. Σίγουρα δεν βοηθούν τα δήθεν ποιητικο-ρεαλιστικά σκηνικά με τις ερασιτεχνικές λύσεις (Άση Δημητροπούλου). Ακόμη όμως και σε επίπεδο ύφους, τα πράγματα μένουν στάσιμα. Αντί για το ουμανιστικό πνεύμα, την ηθική ευγένεια, τη συναισθηματική δυναμική, τον κριτικό στοχασμό και την οργισμένη ματαίωση που διαπνέουν αυτό το μυθιστόρημα της ήττας, την παράσταση τυλίγει ένας αδικαιολόγητος ζόφος. Μια αγκύλωση στον πεσιμισμό την καθηλώνει μέχρι τέλους, μη επιτρέποντας τις ανατροπές και τις ρήξεις – τις στιγμές αστρο­φεγγιάς που υποδηλώνει ο ίδιος ο τίτλος του βιβλίου.

Αστροφεγγιά - εικόνα 3

Σε μια ανάλογη υποκριτική κατεύθυνση κινείται, εξάλλου, το βασικό πρόσωπο του μυθιστορήματος όσο και της παράστασης, ο Άγγελος, ερμηνευμένος μονόχορδα και υποτονικά από τον Αντίνοο Αλμπάνη, δίχως καμία αίσθηση προοικονομίας – μας δείχνει εξαρχής το τέλμα στο οποίο θα οδηγηθεί, ακυρώνοντας έτσι την εσωτερική σύγκρουση. Γενικότερα η διανομή δεν έχει ευτυχήσει, ενώ στον θίασο, παρά τη φιλότιμη προσπάθεια, επικρατεί μιαν επίφαση νατουραλισμού: δηλαδή μια ψευδε­πίγραφη αληθοφάνεια και μια δήθεν φυσικότητα στις ερμηνείες, σε συνδυασμό με ένα στόμφο παλαιάς εποχής κι ένα βαρύγδουπο μελοδραματισμό, ειδικά όταν εκφράζονται ταξικές ή συναισθηματικές ευαισθησίες, όπως τα «για να αγαπάς πρέπει να έχεις καρδιά κι εγώ δεν έχω» ή «η γενιά μας έχει χρέος να βγάλει τη σαπίλα του Δημοσίου» ή, πάλι, «αυτοί ζούνε μες στον πλούτο και στη δύναμη κι εμείς δεν έχουμε να φάμε». Παίζουν επίσης οι Ιωάννης Παπαζήσης, Μάκης Πατέλης, Μαριαλένα Ροζάκη, Ευδοκία Ρουμελιώτη, Σταύρος Σβήγκος, Γιούλικα Σκαφιδά, Χάρης Τζωρτζάκης, Βασίλης Χαρίσης, Ρένια Λουιζίδου και Δάνης Κατρανίδης.

ΧΩΡΑ Αμοργού 20, Κυψέλη, 2108673945. Διάρκεια: 120΄. Μέχρι 12/3.

Περισσότερες πληροφορίες

Αστροφεγγιά

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 120 '

Μέσα από τη ζωή μιας παρέας φοιτητών παρακολουθούμε τις κοινωνικές διεργασίες στην Ελλάδα, που σπαρταρούσε μεταξύ του τραύματος της Μικρασιατικής Καταστροφής και του αγώνα να εξελιχτεί σε σύγχρονο κράτος

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η Άννα Κοκκίνου επιστρέφει με το "Συμπόσιο" του Πλάτωνα

Μια τολμηρή ανάγνωση του "Συμποσίου" παρουσιάζει για 2η χρονιά η Άννα Κοκκίνου. Η παράσταση του Σφενδόνη εξερευνά τον Έρωτα μέσα από τους λόγους οκτώ ξεχωριστών προσωπικοτήτων της αθηναϊκής κοινωνίας.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/10/2025

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα: 21 παγκόσμια επιτυχημένα έργα στη σκηνή

Η σεζόν 2025–2026 σηματοδοτεί την ελληνική πρεμιέρα μιας σειράς διεθνών και σύγχρονων έργων, από κλασικές αναγνώσεις μέχρι κινηματογραφικές μεταφορές, φέρνοντας στο κοινό νέες φωνές, πρωτοποριακές ιστορίες. Και για να είστε στην ώρα σας στη παράσταση και χωρίς άγχος, μπορείτε να μοιραστείτε ένα UberTaxi με τη παρέα σας και με την επιλογή του Split fare να διαμοιράσετε το τελικό κόστος του ταξί.

Αποκλειστικό: "Εραστή" του Πίντερ σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Κοέν

Στο θέατρο Μικρό Γκλόρια κάνει πρεμιέρα τον Νοέμβριο σε μετάφραση και σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Κοέν το ευφυές ντουέτο για τον έρωτα.

Η θανατερά απολαυστική παράσταση που επιστρέφει για 11η χρονιά

Έντεκα χρόνια μετά την πρώτη του εμφάνιση, ο Γιώργος Γαλίτης αποδεικνύει πως οι έξυπνες κωμωδίες δεν πεθαίνουν ποτέ. "Τα ραδίκια ανάποδα" επιστρέφουν στο Altera Pars, πιο ζωντανά και ξεκαρδιστικά από ποτέ.

"Λεωφορείο ο πόθος": Η επιστροφή της μεγάλης επιτυχίας του Δημήτρη Καραντζά

Το αριστούργημα του Τενεσί Ουίλιαμς, "Λεωφορείο ο πόθος", επιστρέφει θριαμβευτικά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά, με νέα διανομή και την Αλεξία Καλτσίκη να συγκλονίζει ξανά ως Μπλανς Ντι Μπουά, στο Θέατρο Προσκήνιο.

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 9 έως 15 Οκτωβρίου και ξεχωρίζουν.

"Το όνομα": Πρεμιέρα για τη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη με all star καστ

Ιεροκλής Μιχαηλίδης, Ρένια Λουιζίδου, Κρατερός Κατσούλης, Ντόρα Μακρυγιάννη, Λευτέρης Ζαμπετάκης πρωταγωνιστούν στη διάσημη γαλλική κωμωδία έρχεται στο θέατρο Αθηνά.