Λεωφορείο ο πόθος

3

Μια «γειωμένη» παράσταση, καλοδουλεμένη και στρωτή, πιστή στο έργο, αλλά δίχως ισχυρό στίγμα. Η σκηνοθεσία μοιάζει να θέλησε να ανεβάσει όσο πιο προσεγμένα γίνεται το διάσημο αυτό έργο και να μυήσει το κοινό σε αυτό. Η Κόρα Καρβούνη είναι, πάντως, μια παράδοξα σκληρή, θεατρικά όσο και ψυχαναλυτικά ενδιαφέρουσα Μπλανς.

Λεωφορείο ο πόθος

Μια «γειωμένη» παράσταση, καλοδουλεμένη και στρωτή, πιστή στο έργο, αλλά δίχως ισχυρό στίγμα. Η σκηνοθεσία μοιάζει να θέλησε να ανεβάσει όσο πιο προσεγμένα γίνεται το διάσημο αυτό έργο και να μυήσει το κοινό σε αυτό. Η Κόρα Καρβούνη είναι, πάντως, μια παράδοξα σκληρή, θεατρικά όσο και ψυχαναλυτικά ενδιαφέρουσα Μπλανς.

Λεωφορείο ο πόθος - εικόνα 1

Δεν έχει την εύθραυστη ομορφιά, τους αβέβαιους τρόπους και την εκλεπτυσμένη κομψότητα, ούτε την αίσθηση ναφθαλίνης που, σύμφωνα με τον Τενεσί Ουίλιαμς, αποπνέει. Δεν έχει καν τη φτιαξιά της ξεπεσμένης αριστοκράτισσας. Σίγουρα δεν έχει τίποτα κοινό με την κινηματογραφική Μπλανς της Βίβιαν Λι. Η Κ. Καρβούνη είναι μια «άλλη» Μπλανς. Μοντέρνα, σκληροτράχηλη, με αγέρωχο βλέμμα και αθλητικό παρουσιαστικό, όλο γωνίες και μυς. Είναι ένα άτομο έξω από τις ηθικές επιταγές: ερωτομανής και αλκοολική, ο σχιζοφρενικός συνδυασμός της πουριτανής πόρνης και της σεμνότυφης εκμαυλίστριας ανηλίκων. Νευρωτική οπωσδήποτε, αλλά αρκούντως ευφυής και πραγματίστρια, η –κατά Καρβούνη– Μπλανς «κατασκευάζει» μπροστά στα μάτια μας την εικόνα αυτού που θεωρεί ότι θα έπρεπε να είναι.

Παριστάνει την ποιητική ύπαρξη και τη ρομαντική ψυχή με την ευαίσθητη κράση. Κρίνει ότι έτσι μόνο, παίζοντας μιαν άλλη, θα κερδίσει την πολυπόθητη συμπάθεια. Παράγει μια διεστραμμένη γοητεία αυτή η ερμηνεία, έστω κι αν αποστερεί από τον ρόλο τη μυθική αινιγματικότητα και τον υπόγειο λυρισμό του, γειώνοντάς τον σε ένα αντι-μυθικό, ρεαλιστικο ψυχολογικο-κοινωνικό πλαίσιο. Οι ρόλοι, βέβαια, δεν υπάρχουν απλώς για να ενσαρκώνονται, αλλά για να σημασιοδοτούνται από την ατομικότητα, την ιδιαιτερότητα και τη σωματικότητα του εκάστοτε ερμηνευτή. Νέες σημασίες παράγονται αν η σκηνοθεσία φωτίσει αυτήν την κατεύθυνση. Να εκληφθεί δηλαδή «το σώμα ως αντικείμενο, θέμα, πηγή συμβολοποίησης, υλικό σημειοποίησης, προϊόν πολιτισμικών εγγρα­φών κ.ο.κ.» για να μιλήσω με τα λόγια της θεατρολόγου Έρ. Φίσερ-Λίχτε.

Λεωφορείο ο πόθος - εικόνα 2

Η παράσταση στο Σύγχρονο Θέατρο, ενδια­φέρουσα, καλοδουλεμένη, αλλά αναποφάσιστη, με υπερβάλλουσα συνέπεια απέναντι στο ηθογραφικό υπόστρωμα του έργου, κινείται σε γνώριμα μονοπάτια ψυχολογικού ρεαλισμού, ξεχνώντας ωστόσο πως στην περίπτωση του Ουίλιαμς ο ρεαλισμός μπορεί να είναι επίσης ποιητικός, μαγικός και ακόμη πολλά πράγματα. Τη βραδιά που είδα την παράσταση οι προβολές δεν πραγματοποιήθηκαν λόγω τεχνικού προβλήματος. Ξέρω όμως πως το ιδιαίτερο βλέμμα στο θέατρο δεν προκύπτει μόνο­ από μερικά κινηματογραφημένα πλάνα. Εδώ τα πάντα μοιάζουν ριζωμένα στο να ακουστεί και να παιχτεί το έργο όσο γίνεται πειστικά, με τα σύμβολά του σωστά βαλμένα­ στο ατμοσφαιρικό δίχωρο σκηνικό (σκηνικά-κοστούμια: Γ. Χατζηνικολάου).

Η παράσταση όμως μοιάζει να υποφώτισε τη φλόγα, το βαρύ αισθησιασμό, τις απροσδόκητες ιδιοσυγκρασίες και την ηθελημένη του εκζήτηση. Οι σκηνές είναι υποδειγματικά οργανωμένες (ειδικά το πόκερ ή οι συναντήσεις της Μπλανς με τον καλοκάγαθο Μιτς-Γ. Δαμπάση και την προσγειωμένη αδερφή της-Ηλ. Μαυρομάτη). Παραμένει αμφίβολη όμως η χημεία ανάμεσα στους κύριους φορείς της, την Μπλανς-Καρβούνη και τον κουνιά­δο της Στάνλεϊ-Γ. Τσορτέκη. Παίζουν ακόμη οι Αθ. Αλεξοπούλου, Μ. Γιαννικάκης, Γ. Γερωνυμάκης, Γ. Δαμάλας, Χρ. Δημητριάδη, Β. Κουντουριώτης.

ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΘΕΑΤΡΟ Ευμολπιδών 45, Γκάζι, 2103464380. Διάρκεια: 150΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Λεωφορείο ο πόθος

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 150 '

Το βραβευμένο με Πούλιτζερ έργο εστιάζει στη σχέση της ονειροπόλας και συμπλεγματικής Μπλανς Ντιμπουά με τον άξεστο άντρα της αδερφής της Στάνλεϊ Κοβάλσκι.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η τολμηρή κωμωδία "Αι Γυμνισταί" έρχεται στο Rabbithole

Στην κωμωδία του Γιώργου Σίμωνα, "Αι Γυμνισταί", δύο άνδρες υποδύονται τέσσερις χαρακτήρες, φέρνοντας στη σκηνή χιούμορ, ελευθερία και μια απρόσμενα τρυφερή ματιά στην ανθρώπινη φύση.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/10/2025

"Μέχρι να σβήσουν τ’ άστρα": Η νέα παράταση του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου στο θέατρο Χώρα

Το τελευταίο έργο της Μπεθ Στιλ, που ενθουσίασε το κοινό του Εθνικού Θεάτρου της Αγγλίας και του West End, για πρώτη φορά στην Ελλάδα.

Η Άννα Κοκκίνου επιστρέφει με το "Συμπόσιο" του Πλάτωνα

Μια τολμηρή ανάγνωση του "Συμποσίου" παρουσιάζει για 2η χρονιά η Άννα Κοκκίνου. Η παράσταση του Σφενδόνη εξερευνά τον Έρωτα μέσα από τους λόγους οκτώ ξεχωριστών προσωπικοτήτων της αθηναϊκής κοινωνίας.

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα: 21 παγκόσμια επιτυχημένα έργα στη σκηνή

Η σεζόν 2025–2026 σηματοδοτεί την ελληνική πρεμιέρα μιας σειράς διεθνών και σύγχρονων έργων, από κλασικές αναγνώσεις μέχρι κινηματογραφικές μεταφορές, φέρνοντας στο κοινό νέες φωνές, πρωτοποριακές ιστορίες. Και για να είστε στην ώρα σας στη παράσταση και χωρίς άγχος, μπορείτε να μοιραστείτε ένα UberTaxi με τη παρέα σας και με την επιλογή του Split fare να διαμοιράσετε το τελικό κόστος του ταξί.

Αποκλειστικό: "Εραστή" του Πίντερ σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Κοέν

Στο θέατρο Μικρό Γκλόρια κάνει πρεμιέρα τον Νοέμβριο σε μετάφραση και σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Κοέν το ευφυές ντουέτο για τον έρωτα.

Η θανατερά απολαυστική παράσταση που επιστρέφει για 11η χρονιά

Έντεκα χρόνια μετά την πρώτη του εμφάνιση, ο Γιώργος Γαλίτης αποδεικνύει πως οι έξυπνες κωμωδίες δεν πεθαίνουν ποτέ. "Τα ραδίκια ανάποδα" επιστρέφουν στο Altera Pars, πιο ζωντανά και ξεκαρδιστικά από ποτέ.

"Λεωφορείο ο πόθος": Η επιστροφή της μεγάλης επιτυχίας του Δημήτρη Καραντζά

Το αριστούργημα του Τενεσί Ουίλιαμς, "Λεωφορείο ο πόθος", επιστρέφει θριαμβευτικά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά, με νέα διανομή και την Αλεξία Καλτσίκη να συγκλονίζει ξανά ως Μπλανς Ντι Μπουά, στο Θέατρο Προσκήνιο.