Αντιγόνη

3

Σαν μια τραγικωμωδία μετ’ ασμάτων παρουσιάζεται το γνωστότερο έργο του Γάλλου δραματουργού, αυτή η Αντιγόνη της (γαλλικής) αντίστασης, με πρωταγωνιστές τους Στέλιο Μάϊνα και Βασιλική Τρουφάκου.

Αντιγόνη

Σαν μια τραγικωμωδία μετ’ ασμάτων παρουσιάζεται το γνωστότερο έργο του Γάλλου δραματουργού, αυτή η Αντιγόνη της (γαλλικής) αντίστασης, με πρωταγωνιστές τους Στέλιο Μάϊνα και Βασιλική Τρουφάκου.

Αντιγόνη - εικόνα 1

«Ζούμε μια τραγωδία. Και είμαστε όλοι αθώοι» ακούγεται στο –γραμμένο το 1942 και πρωτοπαιγμένο το 1944- έργο, στην έγκυρη μετάφραση του Στρατή Πασχάλη. Το πρώτο σκέλος της προαναφερθείσας πρότασης, ειδικά αν αναλογιστεί κανείς πως πρωτακούστηκε εν μέσω β΄ παγκοσμίου πολέμου, δεν μπορεί παρά να ισχύει. Το δεύτερο, όμως; Ο Ζαν Ανούιγ γράφει την αμφίσημη «Αντιγόνη» του με όρους άγριας διαλεκτικής και υψηλής διακειμενικότητας, έχοντας κατά νου εξίσου τον αρχαίο ελληνικό μύθο όσο και μια χώρα: τη συνθηκολογημένη φιλογερμανική Γαλλία του Βισύ. Προσγειώνει την Αντιγόνη και τον Κρέοντα από το βάθρο του τραγικού τους μεγαλείου στο ικρίωμα του κυνικού ρεαλισμού. Μέσα από τους ρητορικούς αγώνες και τις οριακές στιχομυθίες τους, τους παρουσιάζει ως θολωμένους και αμετανόητους υπερασπιστές μιας κάποιας διαφορετικής εξουσίας, επιχειρώντας θαρρείς να καταλάβει τους συμπατριώτες του –τους δοσίλογους αλλά και τους αντιστασιακούς, τους συνθηκολογημένους αλλά και τους αντάρτες, τους πολιτικοποιημένους αλλά και τους απολιτίκ- και, συνάμα, να κάνει την πολιτική και υπαρξιακή ανατομία της ισορροπίας τρόμου που κατατρύχει τη Γαλλία των καιρών του.

«Μην τη σκοτώσεις! Θα φέρουμε όλοι μας αυτήν την πληγή στα πλευρά μας για αιώνες»: μάταια ο Χορός προσπαθεί να αποτρέψει τον Κρέοντα από την εκτέλεση της Αντιγόνης. Ευτυχώς υπό μια έννοια. Όσο αποτρόπαιοι κι αν είναι, οι μύθοι των Αντιγόνων είναι πάντα χρήσιμοι –είτε πρόκειται για εκείνον του Σοφοκλή είτε για αυτόν του Ανούιγ. Γιατί φωτίζουν με την ισχύ του κεραυνού το τραγικό που ενυπάρχει σε κάθε στιγμή αμετάκλητης σύγκρουσης –πολιτικής, υπαρξιακής και ιστορικής. Η Ελένη Ευθυμίου, αν και δεν καταφέρνει να τιθασεύσει ρυθμικά την παράστασή της, επιτρέποντας τις φλυαρίες και τις «κοιλιές», πετυχαίνει να μεταφέρει την παράδοξη ισορροπία που διέπει το έργο του Ανούιγ σε επίπεδο ύφους: ιλαρό και αποστασιοποιημένο, κάποτε γκροτέσκο, συχνότερα στα όρια του μπουλβάρ, τοποθετημένο σε ένα χώρο πολυχρησιμοποιημένο στη σύγχρονη σκηνογραφία αλλά αρκούντως συμβολικό, τον προθάλαμο ενός βρώμικου χειρουργείου (σκηνικά: Ζωή Μολυβδά Φαμέλη). Ο θίασος εισέρχεται με ένα χορευτικό, ο Χορός μειώνεται σε έναν μπρεχτικό αφηγητή (εύστοχος ο Φαίδων Καστρής) και η εξιστόρηση αυτής της τραγικωμωδίας για την εξουσία διανθίζεται με ευφάνταστες παραβάσεις και παιγνιώδη άσματα. Κάθε περιφερειακός ρόλος είναι και μια περσόνα, ευφάνταστα ερμηνευμένη και ντυμένη (κοστούμια: Ηλένια Δουλαδίρη) αλλά μη οργανικά συντονισμένη με τους υπόλοιπους: η Ισμήνη (Ιωάννα Μαυρέα) παίζεται σαν μια μοιραία τροφαντή σουμπρέτα, η τροφός σαν μια οριακά κωμική νταντά (Αννέζα Παπαδοπούλου), οι φρουροί σαν λαϊκοί τύποι νεοελληνικής φάρσας (Ερρίκος Λίτσης, Νίκος Ντάλας), ο Αίμων σαν αλαφροΐσκιωτος εραστής (Γιώργος Φριντζήλας), η Ευριδίκη σαν βουβή γκροτέσκα Μοίρα (Μαίρη Λιαμή) κ.ο.κ. Τα δύο βασικά, όμως, πρόσωπα του δράματος, δεν ανάγονται σε περσόνες. Εμμένουν στο διπολικό σχήμα του γέρου εξουσιαστή και της νέας αντιστασιακής, με τον Στέλιο Μάινα να βρίσκει τη χρυσή τομή ανάμεσα στην κυβερνητική ρητορική και τη διασαλευμένη ηθική και ψυχική ακεραιότητα του Κρέοντα, φτάνοντας μάλιστα σε ένα ιδιαίτερα αξιοπρόσεκτο φινάλε. Λιγότερο αποφασιστική φαίνεται η Βασιλική Τρουφάκου: ενδίδει στην προσέγγιση μιας Αντιγόνης-υπερκινητικής παιδίσκης, με ζιπ-κιλότ και μπαλόνια, η οποία ανακαλύπτει μεν τον συναισθηματικό κόσμο της επαναστάτριας αλλά υστερεί στην πικρόχολη ειρωνεία και τον στοχαστικό σαρκασμό. Παρά τις όποιες αντιρρήσεις, ωστόσο, η αξιόλογη αυτή παράσταση θεωρώ πως κάλλιστα αφορά όσουν θέλουν να ανακαλύψουν τη μοντέρνα αυτή «Αντιγόνη» που, μεταξύ άλλων, έμελλε να γίνει πρότυπο για τους μεταμοντέρνους σκηνοθέτες-υπερασπιστές της διακειμενικότητας.

H παράσταση περιοδεύει στα ανοιχτά θέατρα της Αττικής. Τελευταίοι σταθμοί: στις 6/9 στη Ν. Μάκρη, στις 7/9 στο Θέατρο Πέτρας, στις 8/9 στο Κηποθέατρο Παπάγου, στις 11/9 στη Νίκαια.

Περισσότερες πληροφορίες

Αντιγόνη

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 105 '

Ο γνωστός μύθος της Αντιγόνης του Σοφοκλή ιδωμένος υπό το πρίσμα του ρεαλισμού και της ψυχολογίας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Γεμάτο "Φως" το πρόγραμμα του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν για τη σεζόν 2025-26

"Φως" ρίχνει το Θέατρο Τέχνης "Κάρολος Κουν" μέσα από το φετινό του ρεπερτόριο, αποκαλύπτοντας μνήμες, αντιφάσεις, σύγχρονα ζητήματα που μας καίνε. Όχημά του πειραγμένα κλασικά, ελληνικά έργα καθώς και το πρόγραμμα "Αθήνα Παγκόσμια Πρωτεύουσα Θεάτρου", μια συνεργασία με το Δήμο Αθηναίων.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
09/10/2025

Φέτος στην Αθήνα έχουμε μια σπάνια ευκαιρία να δούμε σύγχρονο θέατρο από την Αυστραλία

Το Άγγελων Βήμα ανοίγει νέους δρόμους. Φέτος αφιερώνει τη θεατρική του χρονιά στους Αυστραλούς συγγραφείς, σε ένα ταξίδι στις άγνωστες φωνές της ηπείρου του Νότου, υπό την καθοδήγηση της Μαργαρίτας Δαλαμάγκα-Καλογήρου.

Ο Ιβάν Βιριπάγεφ έρχεται στο βιβλιοπωλείο της Κάπα Εκδοτικής

Το βιβλιοπωλείο θα φιλοξενήσει τον διεθνώς αναγνωρισμένο συγγραφέα και σκηνοθέτη που θα μιλήσει μεταξύ άλλων για το τελευταίο του έργο που κυκλοφόρησε πρώτη φορά στα ελληνικά.

"Άγριος σπόρος": Πρεμιέρα για το πολυσυζητημένο έργο του Γιάννη Τσίρου

Ο "Άγριος σπόρος", το πολυσυζητημένο έργο του Γιάννη Τσίρου που σημάδεψε το σύγχρονο ελληνικό θέατρο με την κοινωνική του οξύτητα και τη βαθιά ανθρωπιά του, ανεβαίνει στο Θέατρο Μικρό Χορν, σε σκηνοθεσία Σοφίας Καραγιάννη.

"Η Μονίκ δραπετεύει" στο Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας

Η παράσταση "Η Μονίκ δραπετεύει" βασισμένη στο ομότιτλο βιβλίο του Εντουάρ Λουί εξερευνά τη σύνθετη σχέση μητέρας και γιου, τη βία, την ελευθερία και την αυτογνωσία, με πρωταγωνιστές τη Θέμις Μπαζάκα και τον Δημήτρη Φουρλή.

Η γυναίκα και ο ακροβάτης

Το γοητευτικότατο θεατρικό έργο του Μιχάλη Βιρβιδάκη μετράει σαράντα χρόνια από τη συγγραφή του, όμως μόλις πρόσφατα είδε τα φώτα της σκηνής. Το σκηνοθετεί ο Γιάννης Σκουρλέτης, σε μια παράσταση εξαιρετικής καλλιτεχνικής σφραγίδας, με τις σημαντικές ερμηνείες της Αμαλίας Μουτούση και του Θανάση Δόβρη.

"Φιάκας": Ο απατεώνας που αγαπήσαμε επιστρέφει στο Από Μηχανής Θέατρο

Μια ευφρόσυνη παράσταση για όλη την οικογένεια με ζωντανή μουσική, τραγούδια εποχής και θέατρο σκιών είναι ο "Φιάκας" που επιστρέφει στο Από Μηχανής Θέατρο.