Προδοσία

3,5

Πόσο ευχάριστη και συνάμα στοχαστική μπορεί να είναι η παράσταση ενός έργου του Πίντερ; «Αναπάντεχα πολύ» μοιάζει να απαντά ο Γιάννης Μόσχος, ανεβάζοντας την «Προδοσία» σαν ένα περιπατητικό, σκεπτόμενο, εξαιρετικά σκηνοθετημένο και καλοπαιγμένο θέαμα.

Προδοσία

Πόσο ευχάριστη και συνάμα στοχαστική μπορεί να είναι η παράσταση ενός έργου του Πίντερ; «Αναπάντεχα πολύ» μοιάζει να απαντά ο Γιάννης Μόσχος, ανεβάζοντας την «Προδοσία» σαν ένα περιπατητικό, σκεπτόμενο, εξαιρετικά σκηνοθετημένο και καλοπαιγμένο θέαμα.

Προδοσία - εικόνα 1

Δύσκολα θα δούμε να ανεβαίνει συμβατικά η «Προδοσία» (1978) έπειτα από αυτήν την παράσταση που ξεκινά με την εξής σύσταση προς τους θεατές: «Kάθε φορά που ένας ηθοποιός φεύγει από το χώρο, τον ακολουθείτε». Γιατί ο Γιάννης Μόσχος έστησε τις εννέα σκηνές του σύντομου αυτού αριστοτεχνήματος σε διαφορετικούς χώρους του Δημοτικού Θεάτρου του Πειραιά, μετακινώντας κάθε φορά τον τριμελή θίασο και τους θεατές από την πλατεία στο μπαρ και από εκεί στον πρώτο όροφο, στις σκάλες και, τέλος, στα θεωρεία που «βλέπουν» από ψηλά την κεντρική σκηνή, με το «Absolute Beginners» του Ντέιβιντ Μπόουι να διατρέχει σαν leitmotiv την περιπλάνησή τους.

Το ενδιαφέρον έγκειται στο ότι όλο αυτό δεν είναι μια φαεινή ιδέα, ούτε ένα τέχνασμα αμφίβολης δραματουργικής βαρύτητας. Δεν έγινε, δηλαδή, απλώς χάριν οικονομίας (στα σκηνικά και τους φωτισμούς) ή/και εξωτισμού (ουάου, ένας site-specific Πίντερ!). Το έργο ούτως ή άλλως μας οδηγεί πίσω στο χρόνο, στα πεπραγμένα μιας δεκαετίας. Η «Προδοσία» είναι, βέβαια, και μια δημόσια εξομολόγηση του Πίντερ, ο οποίος επιβεβαίωσε με αυτήν τη θεατρική χειρονομία την παράνομη σχέση που διατηρούσε και για την οποία βούιζε όλο το Λονδίνο…

Προδοσία - εικόνα 2

Στην πρώτη σκηνή, οι ήρωες είναι γύρω στα σαράντα. Στην τελευταία, γύρω στα τριάντα. Εφόσον, βέβαια, το έργο γράφτηκε το 1978 μπορούμε κάλλιστα να το διαβάσουμε (και) σαν μια αναδρομή στα ιδεώδη του 1968. Ίσως, δηλαδή, η «Προδοσία» να είναι μια πικρή υπενθύμιση του Πίντερ: ιδού πόσα –υπαρξιακά, πολιτικά και κοινωνικά ιδεώδη– «προλάβαμε» να προδώσουμε μέσα σε μόλις δέκα χρόνια! Οι ήρωές του, εξάλλου, λειτουργούν παραδειγματικά: τρεις καταξιωμένοι διανοούμενοι είναι, δύο εκδότες και μια γκαλερίστα. Ο σκηνοθέτης, οδηγώντας μας μέσα στο χώρο, ενεργοποιεί με περισσή διαύγεια το βλέμμα μας πάνω τους, αφυπνίζοντας την ειρωνική αλλά και τη συμπονετική μας διάθεση απέναντί τους για όσα κάποτε πίστεψαν, πόθησαν, πολιόρκησαν κι έπειτα πρόδωσαν, σχεδόν αναίτια, μέσα στο ανελέητο πέρασμα του πανδαμάτορα χρόνου.

Μόνο που για να μιλήσει για την υπαρξιακή αυτή προδοσία, ο Πίντερ «διαπράττει» μια διεστραμμένα ιδιοφυή υφολογική και εννοιολογική προδοσία. Αποδομεί το προσφιλές μοτίβο του ερωτικού μπουλβάρ, του αστικού δράματος όσο και της ταπεινής φαρσοκωμωδίας: την παράνομη σχέση. Στην «Προδοσία», η Έμα απατά τον σύζυγό της, τον Ρόμπερτ, με τον καλύτερό του φίλο, τον Τζέρι επί επτά χρόνια. Μόνο που εδώ το μπανάλ σχήμα του ερωτικού τριγώνου ανάγεται από τον Βρετανό νομπελίστα σε ένα μεγαλειώδες υπαρξιακό μπρα-ντε-φερ. Ξεκινώντας δύο χρόνια μετά το τέλος της σχέσης, δομεί την ιστορία του σε ένα φλας-μπακ με εννιά ενδιάμεσους σταθμούς και σε μια σειρά –φαινομενικά μόνο– κοινότοπων διαλόγων, γραμμένων όμως με την απαράμιλλη εκείνη ηχητικότητα που ο μέγας Πίντερ κατέχει: ανασυνθέτει την πιο καθημερινή, κοινόχρηστη στιχομυθία σε μουσική φράση.

Προδοσία - εικόνα 3

Πίσω στο χρόνο, λοιπόν, και μέσα στο χώρο, πάντα σε απόσταση αναπνοής από τους θεατές, απόλυτα εκτεθειμένοι και ευάλωτοι, αν και δίχως ενιαίο υποκριτικό κώδικα, οι τρεις ηθοποιοί –ο σκαμπρόζος Νίκος Ψαρράς, ο εκλεπτυσμένα στρυφνός Γιώργος Γλάστρας και η ώριμη και σαγηνευτική, απείρως αμφίσημη, σε σύμπνοια με το ιδιότυπο ύφος του Πίντερ Μαρία Σκουλά– παίζουν απλά, σταθερά, με έναν οικείο ρεαλισμό, μιλώντας και κοιτώντας ο ένας τον άλλο αληθινά, δίχως να υπογραμμίζουν τίποτα με παύσεις και σιωπές διαρκείας. Αντί να κλείνουν με νόημα το μάτι στους θεατές, παίζουν αγνοώντας θαρρείς την παρουσία μας.

Κατορθώνουν έτσι να μας οδηγήσουν αβίαστα στα άδυτα του θεάτρου και, καθιστώντας μας κατασκόπους, στο άβατο της σχέσης τους. Στην τελευταία δε σκηνή, εκεί που κοιτούμε, σαν μικροί θεοί, από ψηλά, τον Νίκο Ψαρρά ως κεραυνοβολημένο από έρωτα νεαρό Τζέρι στην ξέφρενη ομολογία της παντοτινής πίστης του στην Έμα και θυμόμαστε πώς κατέληξε να γίνει ένας βολεμένος νωθρός εραστής, αναγόμαστε πια σε μάρτυρες της πιο πικρόχολης φυγόκεντρης δυνάμης: τα πιστεύω μας, όσο κι αν θέλουμε να τα διατηρήσουμε, είθισται να διαψεύδονται πρώτα από εμάς – αυτό κι αν είναι εσχάτη προδοσία!

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΠΕΙΡΑΙΑ Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου, Πειραιάς, 2104143310-20. Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Προδοσία

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Το χρονικό μιας τριγωνικής σχέσης σε μια παράσταση που θέλει τους θεατές να περιηγούνται μαζί με τους ηθοποιούς διάφορους χώρους του θεάτρου, όπου εξελίσσεται το έργο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο Χρήστος Τριπόδης μιλάει στο "α" για το νέο θέατρο Φιλίπ

Μια συζήτηση με τον Χρήστο Τριπόδη, ηθοποιό, σκηνοθέτη και παραγωγός, που εγκαινιάζει το νέο θέατρο Φιλίπ στην Κυψέλη με τρεις επιτυχημένες παραστάσεις.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
07/11/2025

Early bird προσφορά για "Το ψέμα του μυαλού" στο Σύγχρονο Θέατρο

Η Ελένη Σκότη σκηνοθετεί "Το ψέμα του μυαλού" του Σαμ Σέπαρντ, μια παράσταση γεμάτη ένταση, ψυχολογία και αλήθειες που συγκλονίζουν. Οι πρώτες παραστάσεις προσφέρονται σε early bird τιμή έως 20 Νοεμβρίου.

Στο "Cow | Deer", η Κέιτι Μίτσελ έκανε θέατρο μια μέρα δύο ζώων

Η σκηνοθέτρια από το Ηνωμένο Βασίλειο, που κάποτε ανέβασε τον "Βυσσινόκηπο" από την οπτική των δέντρων, φέρνει μια ιδιαίτερη πρόταση στο Εθνικό Θέατρο (από 7/11), που περιγράφει μόνο με ήχο ένα 24ωρο μιας αγελάδας κι ενός ελαφιού.

Με sold out παραστάσεις ξεκινά "Η δίκη" του Άρη Μπινιάρη

Ο πολυβραβευμένος Άρης Μπινιάρης, μετά τον "Φάουστ" και τη φετινή του διάκριση στα Βραβεία Κοινού Αθηνοράματος, επιστρέφει στο πλήρως ανασχεδιασμένο Θέατρο ARK με τη "Δίκη" του Κάφκα.

Μα, ποιος είναι ο Χούλιο Τόγκα και η συναρπαστική εξέγερση του;

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης (Suyako) επιστρέφει στη σκηνή ως συγγραφέας και σκηνοθέτης με οργή, χιούμορ και μουσική. Το νέο του έργο "Η συναρπαστική εξέγερση του Χούλιο Τόγκα" μιλά για την τέχνη, την επανάσταση και την κρίση της μέσης ηλικίας- εκεί όπου το σύστημα χαμογελά, κι εσύ αναρωτιέσαι αν αντιστέκεσαι.

Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2025: Όλα όσα έγιναν στην τελετή απονομής - Δείτε φωτογραφίες

Τα Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2025 από το "αθηνόραμα" απονεμήθηκαν για 27η χρονιά την Τρίτη 4 Νοεμβρίου στην αίθουσα "Αλεξάνδρα Τριάντη" του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.

Είδαμε το μιούζικαλ Annie και ξαναπιστέψαμε στο αύριο

Το μιούζικαλ-φαινόμενο που ζωντανεύει στο Παλλάς με σκηνικά, συγκίνηση και παιδικό φως.