Φάουστ

3,5

Νίκος Κουρής και Αργύρης Πανταζάρας αλληλοσυμπληρώνονται στην ισορροπημένη σκηνοθεσία της Κατερίνας Ευαγγελάτου, η οποία παρουσιάζει την καταβύθιση του Φάουστ στο θαυμαστό χάος των επιθυμιών ως μια σκοτεινή περιπλάνηση με το πνεύμα και το σώμα σε οριακές καταστάσεις.

Γιορτινοί εξοδούχοι, προσοχή!
Τα θέατρα τροποποιούν τα ωράρια και τις ημέρες των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Πριν την έξοδό σας επιβεβαιώσετε τις όποιες αλλαγές για να οργανώσετε καλύτερα τις θεατρικές σας εξορμήσεις.
Φάουστ

Νίκος Κουρής και Αργύρης Πανταζάρας αλληλοσυμπληρώνονται στην ισορροπημένη σκηνοθεσία της Κατερίνας Ευαγγελάτου, η οποία παρουσιάζει την καταβύθιση του Φάουστ στο θαυμαστό χάος των επιθυμιών ως μια σκοτεινή περιπλάνηση με το πνεύμα και το σώμα σε οριακές καταστάσεις.

Φάουστ - εικόνα 1

Ο Γκαίτε αφιέρωσε στον «Φάουστ» όλη του τη ζωή, καθώς επί εξήντα χρόνια επανερχόταν στο magnum opus του, το δεύτερο μέρος του οποίου ολοκληρώθηκε το 1831 (λίγους μήνες πριν από το θάνατό του). Στον «Φάουστ» «ακούγονται» όλες οι σκέψεις και τα ερωτήματα του μεγάλου Γερμανού διανοητή για τη συγκλονιστικά μεταβατική περίοδο στην οποία έζησε, σκέψεις που γεννά η ανάπτυξη των επιστημών, των τεχνών, της φιλοσοφίας και η πρώτη σημαντική ρήξη του ανθρώπου με το θείο. Διόλου τυχαία λοιπόν ο λόγιος ήρωάς του βιώνει μια εξίσου σημαντική στροφή για την ευρωπαϊκή σκέψη, το γύρισμα από τον Μεσαίωνα στην Αναγέννηση, φλεγόμενος από το θεμελιώδες ερώτημα ποιος καθορίζει εν τέλει την ανθρώπινη μοίρα.

Απάντηση στην αγωνία του έρχεται να δώσει η ιδιότυπη συμφωνία του με τον Διάβολο. «Το πνεύμα που τα πάντα αρνείται» δέχεται να γίνει χορηγός σε κάθε επιθυμία του Φάουστ, τον φέρνει στα όρια της λογικής και τον βοηθά να βγάλει στην επιφάνεια ένα κρυμμένο κομμάτι του εαυτού του. «Εάν ο άνθρωπος νομίζει πως τούτος ο γελοίος κόσμος ο μικρός, είν’ ένα ακέραιο σύνολο, ε, τότε εγώ είμαι ένα μέρος του μέρους που κάποτε ήταν το σύμπαν, είμ’ ένα μέρος από το σκοτάδι που γέννησε το φως», ακούμε τον Μεφιστοφελή να λέει στη μετάφραση του Σπύρου Α. Ευαγγελάτου.

Φάουστ - εικόνα 2

Γρήγορη, στρωτή, γήινη, η σκηνοθεσία της Ευαγγελάτου «πατάει» σε στέρεα δραματουργικά μονοπάτια αλλά στην προσπάθεια να αποδώσει με τον πιο πειστικό τρόπο κάποια στιγμιότυπα του έργου, όπως η παγανιστική Βαλπουργία Νύχτα ή αλλιώς Νύχτα των Μαγισσών, δεν απέφυγε τις υπερβολές. Για αρκετή ώρα, οι σπουδαστές της Δραματικής Σχολής του Πειραϊκού Συνδέσμου που συμμετέχουν στην παράσταση επιδίδονται σε ένα μουσικοχορευτικό trans, ενώ οι σκηνές σπλάτερ δεν προσθέτουν στη δημιουργία ενός κολασμένου τοπίου. η αναπαράσταση αφαιρεί από το μυστικισμό. Από την άλλη, με την κινησιολογική αρωγή της Πατρίσιας Απέργη, η σκηνοθέτις ανέπτυξε μια ωραία δυναμική ανάμεσα στον Μεφιστοφελή και τον Φάουστ.

Στο ρόλο του πρώτου, ο Αργύρης Πανταζάρας μας θύμισε τον Τζόκερ από τον «Σκοτεινό Ιππότη» του Κρίστοφερ Νόλαν και μας εντυπωσίασε με την ετοιμότητά του να πυρπολήσει τη σκηνή ανά πάσα ώρα και σκηνή. Πόσο ωραία εξελίσσεται χρόνο με το χρόνο αυτός ο ηθοποιός! Παρότι ξεκινά υποτονικά, ο Νίκος Κουρής - Φάουστ βρίσκει στην πορεία το ρυθμό του και ακολουθεί με δυναμισμό την αλληλουχία των σκηνών με τις ισχυρές σημειολογικές αναφορές που αποκτούν σαφή αισθητικό προσανατολισμό μέσα στο έξυπνο σκηνικό της Εύας Μανιδάκη (λειτουργική η μετακινούμενη σιδερένια πλατφόρμα που δείχνει τον Φάουστ παγιδευμένο ανάμεσα σε γη και ουρανό, ανίκανο να ξεφύγει από τα διλήμματά του).

Χαριτωμένα, μειλίχια, αλλά χωρίς ιδιαίτερο δυναμισμό ερμηνεύει η Νάνσυ Σίδερη το ρόλο της Μαργαρίτας, ενώ η Δήμητρα Βλαγκοπούλου προσδίδει μια θεατρική εκκεντρικότητα στο ρόλο της Μάρθας υπογραμμίζοντας έτσι τον πικρό τόνο της αφήγησης. Στα συν της παράστασης ο φωτισμός της Ελευθερίας Ντεκώ και οι μουσικές του Γιώργου Πούλιου, που αναδεικνύουν την υπερβατική διάσταση του έργου.

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΠΕΙΡΑΙΑ Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου, 2104143310. Διάρκεια 130΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Φάουστ

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 130 '

Ο Φάουστ, έχοντας κατακτήσει το σύνολο της ανθρώπινης γνώσης, αποζητά το νόημα της ανθρώπινης ύπαρξης. Η ένωσή του με τον Μεφιστοφελή ανοίγει την πόρτα στη σκοτεινότερη πλευρά του εαυτού του

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η Αλίκη Στενού μοιράζεται μαζί μας τον κόσμο της

Η Αλίκη Στενού μιλά για το θέατρο, τη μνήμη και τη λήθη, τη σκηνοθεσία ως διαδρομή, την αρχιτεκτονική ως αφετηρία και τη ζωή έξω από τη σκηνή, εκεί όπου τέχνη και πραγματικότητα συναντιούνται και μεταμορφώνονται.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
23/12/2025

Παράσταση βασισμένη σε διηγήματα του Έντγκαρ Άλλαν Πόε έρχεται στο Αλκμήνη

Τι συμβαίνει όταν οι αναμνήσεις ξεθωριάζουν; Ποιος επιζεί ανάμεσα στο παιδί που υπήρξαμε και στον ενήλικα του φόβου; Εμπνευσμένη από τον Πόε, η παράσταση "Λήθη Vs Θύμηση – Δοκιμή Πόε" ενώνει λόγο, κίνηση, εικόνα σε υβριδικό θεατρικό σύμπαν performance εικαστικής εγκατάστασης.

Μία επιπλέον παράσταση στις 5/1 για τον Καρυοθραύστη

Μία επιπλέον παράσταση στις 5/1 προστίθεται για τον Καρυοθραύστη, η οποία θα είναι καθολικά προσβάσιμη και απευθύνεται σε όλο το κοινό.

Αρετή Πασχάλη: Από τη "Ληστεία της συμφοράς" στα όνειρα που ταξιδεύουν

Η Αρετή Πασχάλη μιλά για τη "Ληστεία της συμφοράς" στο Λαμπέτη, την αγάπη της για το θέατρο, τις επιρροές της, τις σκηνές που την συγκινούν και τα όνειρα που την ταξιδεύουν στη σύγχρονη ελληνική σκηνή.

"Πνεύμονες" : Last call για το βραβευμένο έργο

Στις 27 & 28/12 προλαβαίνετε να δείτε τους "Πνεύμονες" στο Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα, ένα έξυπνο και αστείο δράμα, μια ιστορία παράξενης, σκληρά αληθινής και συνηθισμένης αγάπης.

Theatre pick | Όταν το ελληνικό θέατρο γίνεται αιχμηρό: η "Έντα" του Παλούμπη και του Τσιοτσιόπουλου

Το "Έντα" των Αντώνη Τσιοτσιόπουλου και Γιώργου Παλούμπη φέρνει στη σκηνή ένα ωμό, πολιτικό, σημερινό έργο, συνεχίζοντας τη δυναμική των ελληνικών in-yer-face κειμένων που μιλούν ανοιχτά για εξουσία, ηθική και το μέλλον αυτής της χώρας. Πρωταγωνιστεί μια δυναμική ομάδα ηθοποιών.

Γιατί τα αγόρια δυσκολεύονται να βρουν τη θέση τους σε έναν κόσμο που μεταβάλλεται ραγδαία;

Στο νέο του έργο, "Δύο ή τρία πράγματα που ξέρω γι’ αυτόν", που ανεβαίνει στο Θέατρο Προσκήνιο, ο Αζάς στρέφει το βλέμμα του στην κρίση της ανδρικής ταυτότητας — ένα θέμα όλο και πιο παρόν στη δημόσια και ιδιωτική μας ζωή.