Αχαρνής

2

Μια οπτικοακουστική φαντασμαγορία, ανοικονόμητη σε σκηνοθετικά και σκηνογραφικά ευρήματα.

Αχαρνής

Μια οπτικοακουστική φαντασμαγορία, ανοικονόμητη σε σκηνοθετικά και σκηνογραφικά ευρήματα. Η παράσταση του Γιάννη Κακλέα «διαβάζει» τον Αριστοφάνη σαν ένα νεο-λαϊκό υπερθέαμα βουτηγμένο στην ατμόσφαιρα μιας μελαγχολικής ουτοπίας γεμάτης αλλόκοτα και φαντεζί ενσταντανέ.

Αχαρνής - εικόνα 1

Έγραφα την προηγούμενη εβδομάδα, με αφορμή τις «Τρωάδες» του Ευριπίδη διά χειρός Σωτήρη Χατζάκη, για την προβληματική σκηνοθετική θέση που πρεσβεύει πως προέχει το «άκουσμα» του έργου. Η «θέση» αυτή μεταφράζεται σε αμήχανες παραστάσεις μουσειακής αντίληψης και φιλολογικής περιγραφικότητας. Οι «Αχαρνής» του Αριστοφάνη από τον Γιάννη Κακλέα θεμελιώνονται σε μια διαμετρικά αντίθετη, αλλά εξίσου προβληματική θέση: εκείνη που προασπίζεται την αναίτια εκκεντρικότητα της όψης εις βάρος του έργου.

Αχαρνής - εικόνα 2

Πολικές αρκούδες, χρυσοποίκιλτα άρματα, ΜΑΤ με αντιασφυξιογόνες μάσκες, golden boys με χαρτόκουτα για κεφάλια, μαύρες νύφες και κλαρινογαμπροί παρελαύνουν από τη σκηνή μαζί με τους εξίσου εξεζητημένα μεταμφιεσμένους πρωταγωνιστές (κοστούμια: Εύα Νάθενα). Ο Κακλέας, όπως κάθε φορά που καταπιάνεται με έργο του Αριστοφάνη, αντιμετωπίζει τους «Αχαρνής» σαν μια οπτικοακουστική εξτρα­βαγκάντσα, ένα grand kitch θέατρο της εικόνας που φλερτάρει με το ultra pop αμερικανικό μιού­ζικαλ, τη δυστοπία της επιστημονικής φαντασίας, το βενετσιάνικο καρναβάλι, την μπαρόκ όπερα και τα κόμικς. Εδώ εισάγει έναν πρόλογο από τον Θουκυδίδη, παρεμβάλλει ένα-δυο ακτιβιστικά συνθήματα, ολοκληρώνει με ένα ποίημα του Τάσου Λειβαδίτη και υιοθετεί μια συνθήκη οπτικοακουστικής υπερδιέγερσης, τυλιγμένης όμως σε έναν πέπλο μελαγχολίας.

Η λογική του μόνο αβάσιμη δεν είναι. Εφαρμόζεται όμως τόσο εκκωφαντικά, ώστε αποπροσανατολίζει από τους θεματικούς πυρήνες του έργου, δίχως να εξάγει νέα συμφραζόμενα από αυτούς. Η σκηνική δράση διογκώνεται ανούσια, το κέντρο βάρους χάνεται και η ασάφεια κερδίζει έδαφος. Οι κωμωδίες του Αριστοφάνη είναι ούτως ή άλλως ένα σύνθετο είδος, ένα μετα-θέατρο γεμάτο διακειμενικές αναφορές (λ.χ. στον Ευριπίδη) και αυτοαναφορικά σχόλια. Οι πολύσημοι και αμφίσημοι «Αχαρνής» γράφτηκαν εν μέσω Πελοποννησιακού Πολέμου από τον εικοσάχρονο τότε Αριστοφάνη, ο οποίος –με πόση τρέλα και θάρρος!– μιλά­ για τις κωμικοτραγικές περιπέτειες­ ενός αγρότη ο οποίος επιθυμεί την ειρήνη και, μη βρίσκοντας άλλον τρόπο, συνάπτει ιδιωτικό ειρηνευτικό συμφωνητικό.

Αχαρνής - εικόνα 3

Ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος ερμηνεύει με σκηνική ευγένεια, αλλά μονόχορδα τον ειρηνοποιό Δικαιόπολι. Υιοθετεί ρομαντικούς τόνους, συναίσθημα και σκέρτσο, όπως περίπου όταν ερμήνευε έναν άλλον πρεσβευτή της ουτοπίας σε σκηνοθεσία Κακλέα, τον Σιρανό. άλλο ήθος όμως, άλλη διάνοια και άλλο ύφος επιτάσσει κάθε ρόλος. Εν τω μεταξύ, η συμπαθητική παρουσία του ίδιου­ και των αξιόλογων συμπρωταγωνιστών του (Άρης Σερβετάλης, Φάνης Μουρατίδης, Λεωνίδας Καλφαγιάννης και Χρήστος Χατζηπαναγιώτης) συνθλίβεται μες στον ορυμαγδό των σκηνογραφικών ευρημάτων (σκηνικά: Μανόλης Παντελιδάκης) και στη γενικευμένη οχλοβοή, με τους υψηλούς φωνητικούς τόνους, το πέρασμα της ατάκας σαν να είναι σλόγκαν και την υπερβολική χρήση της μουσικής (Σταύρος Γασπαράτος).

Στα μειονεκτήματα εμπίπτει και η παρουσίαση σχεδόν όλων των αντιπαθητικών προσώπων σαν τρυφηλών ομοφυλόφιλων. Δεν ακυρώνω τη συνολική πρόθεση. η επιμονή του Γιάννη Κακλέα να αναζητά μια προσωπική φόρμουλα για τις αριστοφανικές κωμωδίες μπορεί κάποια στιγμή να αποφέρει μια παράσταση-υπόδειγμα. Και αυτό θα είναι μεγάλο κέρδος.

Η παράσταση περιοδεύει στα ανοιχτά θέατρα των δήμων της Αττικής.

Περισσότερες πληροφορίες

Αχαρνής

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Μεσούντος του Πελοποννησιακού Πολέμου, ο Αριστοφάνης θέλησε να μιλήσει ξανά για την ειρήνη, βάζοντας τον Δικαιόπολι να συνάψει ιδιωτικό συμφωνητικό ειρήνης, καθώς βαρέθηκε τα δεινά του πολέμου με τη Σπάρτη.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Το μεγάλο μας τσίρκο": Το ιστορικό έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη ξανά στα φώτα της σκηνής

Ο Πέτρος Ζούλιας σκηνοθετεί το έργο-σταθμός της θεατρικής και πολιτικής ιστορίας μας, σε μια μουσικοθεατρική υπερπαραγωγή, με την Ελεωνόρα Ζουγανέλη και τον Δημήτρη Γκοτσόπουλο επικεφαλής του πολυμελούς θιάσου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
05/12/2025

Τιμητική βράβευση στον σκηνοθέτη και συγγραφέα Μπάμπη Πλαϊτάκη από τον οργανισμό Heritage & Museums

Προβολή της θεατρικής του παράστασης "Δείπνο με τον Μεγαλέξανδρο".

Η "Φόνισσα" σε σκηνοθεσία Θοδωρή Αμπαζή

Η "Φόνισσα" εμπνέει τη νεοσύστατη Ομάδα "Φάος", που υπό τη σκηνοθεσία του Θοδωρή Αμπαζή μετατρέπει τον παπαδιαμαντικό λόγο σε μουσικοθεατρική παράσταση, φωτίζοντας εκ νέου τη σκοτεινή δύναμη του εμβληματικού έργου.

Το θέατρο "Τζένη Καρέζη" υποστηρίζει την απεργία των ηθοποιών

'Το θέατρο χωρίς τους ανθρώπους του, δεν μπορεί να υπάρξει': Σε ακύρωση παραστάσεων προχωράει το θέατρο "Τζένη Καρέζη", δείχνοντας την υποστήριξή του στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών.

Τι ισχύει με την απεργία που ανακοίνωσε το Σ.Ε.Η.

Διαβάστε την ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος που στηρίζει τα αιτήματα του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών.

Έξι παραστάσεις σηκώνουν ξανά αυλαία (4-10/12)

Επιστρέφουν στις σκηνές από 4 έως 10 Δεκεμβρίου κι αξίζουν οι έξι θεατρικές επαναλήψεις που ακολουθούν.

"Αγωνία Ιερή": Σπουδή πάνω στο έργο και τη ζωή της Εύας Palmer Σικελιανού

Μια τελετουργική παράσταση για τη ζωή και το όραμα της Εύας Palmer Σικελιανού. Η γυναίκα που ύφανε τον μύθο με το παρόν, αντιστάθηκε σε καθεστώτα και ανέστησε το αρχαίο δράμα επιστρέφει στη σκηνή μέσα από μια πολιτική, ποιητική σπουδή με πρωταγωνίστρια την Ελένη Νιωτάκη.