Έντα Γκάμπλερ

2

Σε μια ενδιαφέρουσα, αλλά όχι αρκετά αιχμηρή παράσταση που διχάζει και προβληματίζει με τις ερμηνείες της, είδαμε το δημοφιλέστατο έργο του Νορβηγού δραματουργού

Έντα Γκάμπλερ

Σε μια ενδιαφέρουσα, αλλά όχι αρκετά αιχμηρή παράσταση που διχάζει και προβληματίζει με τις ερμηνείες της, είδαμε το δημοφιλέστατο έργο του Νορβηγού δραματουργού

Έντα Γκάμπλερ - εικόνα 1

Λέγεται πως ο Ίψεν μπόλιαζε­ πάντα τα έργα του με κάποια αληθινά στοιχεία είτε από τη ζωή είτε από την εμπειρία του. Το ίδιο ισχύει και για την «Έντα Γκάμπ­λερ», ωστόσο η ιστορία της όμορφης μα ξεπεσμένης πια κόρης του στρατηγού Γκάμπλερ, η οποία ξετυλίγεται μπροστά μας τις τελευταίες δύο ημέρες της ζωής της, μοιάζει να αφορά όλες τις γυναίκες της εποχής του συγγραφέα που ζούσαν εγκλωβισμένες στις κοινωνικές συμβάσεις.
Η Έντα ασφυκτιά στον κλοιό του συμβατικού γάμου της με τον Γκέοργκ Τέσμαν και όταν επανέρχεται στη ζωή της ένας ανεκπλήρωτος έρωτας, ο Άιλερτ Λέβμποργκ, η μεγάλη της φαντασίωση, προσδοκεί να τον εξουσιάσει, «σκοτώνει» το πνευματικό παιδί του (τα χειρόγραφά του) και βρίσκει έναν «ωραίο θάνατο» για την ίδια. Από την άλλη, το έργο του Ίψεν –μια τραγωδία της ύπαρξης σε σύνοψη αλλά και μια σπονδή στη διαρκή μα μάταια αναζήτηση της ευτυχίας– θα μπορούσε να αναφέρεται σε κάθε εποχή, σε κάθε κοινωνία. και στη δική μας.

Έντα Γκάμπλερ - εικόνα 2

Αδιαμφισβήτητης αισθητικής αρτιότητας (σε σκηνικά Κωνσταντίνου Ρήγου με τη συνεργασία της Μαίρης Τσαγκάρη και κοστούμια του Γιώργου Σεγρεδάκη), η παράσταση αποπνέει μιαν ατμόσφαιρα ποιητικού ρεαλισμού, όμως αυτό δεν είναι αρκετό για να νιώσουμε τους χυμούς­ και τις καυτές θερμοκρασίες του έργου.
Με εξαίρεση τη μετρημένη Μαριέττα Σγουρδαίου (Μπέρτε) που εμφανίζεται ελάχιστα, τον Ακύλα Καραζήση (Μπαρκ) που παίζει πιστά τον κυνικό, αριβίστα αντιπρόσωπο της αστικής τάξης και τον Γιάννη Στάνκογλου (Λέβμποργκ) στο ρόλο του μποέμ, αυτοκαταστροφικού συγγραφέα, οι υπόλοιποι ηθοποιοί, οι Δήμητρα Ματσούκα (Έντα), Γιάννης Τσεμπερλίδης (Γέργκεν), Κατερίνα Διδασκάλου (Γιουλάνε) και Βασιλική Τρουφάκου (Τέα), καταφεύγουν αρκετές στιγμές σε μια στιλιζαρισμένη, άλλοτε παθητική και άλλοτε λυρικά εμφαντική, ερμηνεία που δεν ταιριάζει στο ύφος του έργου, καθώς η «Έντα Γκάμπλερ» είναι πάνω απ’ όλα μια κοινωνική ανάλυση αλλά και μια βαθιά σπουδή στους ανθρώπινους χαρακτήρες.


ΣΗΜΕΙΟ Χαριλάου Τρικούπη 4, Καλλιθέα, 2109229579. Διάρκεια: 140΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Έντα Γκάμπλερ

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 140 '

Η Έντα Γκάμπλερ ανέτοιμη να «υποστεί» τη ζωή που η ίδια επέβαλε στον εαυτό της με τον γάμο της, διασκεδάζει την πλήξη της παίζοντας με τις τύχες των ανθρώπων γύρω της.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η Ελλη Τρίγγου συναντά την "αθανασία" και τη "Λόλα"

Δύο γυναίκες, δύο παραστάσεις που με ένα τρόπο συνομιλούν: η Έλλη Τρίγγου πρωταγωνιστεί στην "αθανασία" της Νεφέλης Μαϊστράλη και τη "Λόλα" του Ηλία Λυμπερόπουλου αυτόν τον χειμώνα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
04/11/2025

Η απιστία θέλει τέχνη-"Ράφτης κυριών" σε νέες φωτογραφίες από την παράσταση

Ο "Ράφτης κυριών" του Ζωρζ Φεντώ, σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα, παίζεται στο Θέατρο Γκλόρια με τον Δημήτρη Μακαλιά και ένα λαμπερό καστ, σε μια φάρσα γεμάτη πάθος, παρεξηγήσεις και εκρηκτικό γέλιο.

"Cow Deer": Πώς μοιάζει μια παράσταση, με βασικές πρωταγωνίστριες μια Αγελάδα και μια Ελαφίνα;

Αξίζει την προσοχή μας η παράσταση "Cow Deer" των Κέιτι Μίτσελ, Νίνα Σίγκαλ και Μέλανι Ουίλσον,. Σε συνεργασία με την Ειρήνη Φαναριώτη για τις ελληνικές παραστάσεις και στο πλαίσιο της συνεργασίας Εθνικού Θεάτρου με το Royal Court Theatre του Λονδίνου, μας μιλά για τη σχέση ανθρώπου και φύσης μέσα από κίνηση και ήχο.

Τι συμβαίνει στο θεατρικό wine bar "Taniko";

Ένα κοινωνικό δράμα του Κωνσταντίνου Αβράμη για το ολοένα αυξανόμενο κόστος της υγείας, το gentrification και την κοινωνική ασφυξία, στο Studio Μαυρομιχάλη.

"Ένας καταπληκτικός καταθλιπτικός": Η ευτυχία θέλει θάρρος

Ο "Καταπληκτικός καταθλιπτικός" του Αντώνη Καλομοιράκη επιστρέφει στο Θέατρο Καλλιρρόης, μπλέκοντας το χιούμορ με τη μελαγχολία σε μια τρυφερή ιστορία για την ευτυχία, τη μοναξιά και τη συμφιλίωση με τη ζωή όπως είναι.

Όταν ο Πόε συναντά τη μουσική: "Το Κοράκι" της ομάδας Νοσταλγία

Η ομάδα Νοσταλγία επιστρέφει με μια ιδιαίτερη θεατρική πρόταση που γεφυρώνει τη λογοτεχνία με τη μουσική πράξη: το "Κοράκι [Ένα Μουσικό Αναλόγιο]" του Έντγακρ Άλαν Πόε σε σκηνοθεσία και μουσική σύνθεση Τώνιας Ράλλη.

"Oops!- Το παράλογο γίνεται θέαμα από τη Nova Melancholia

Η ομάδα Nova Melancholia επιστρέφει με το "Oops!", μια παράσταση που ακροβατεί ανάμεσα στη φάρσα, το σκοτάδι και την υπαρξιακή ειρωνεία.