Η Νεράιδα

Μια παραμυθένια ιστορία με νεράιδες και ιππότες σε μια ειδυλλιακή συνθήκη, ­καθώς η παράσταση παίζεται στην «άγνωστη» μικρή ­λίμνη πίσω από την πασίγνωστη Λίμνη Βουλιαγμένης, με φόντο τα βράχια και σκεπή τον ουρανό.

Η Νεράιδα

Μια παραμυθένια ιστορία με νεράιδες και ιππότες σε μια ειδυλλιακή συνθήκη, ­καθώς η παράσταση παίζεται στην «άγνωστη» μικρή ­λίμνη πίσω από την πασίγνωστη Λίμνη Βουλιαγμένης, με φόντο τα βράχια και σκεπή τον ουρανό.

Η Νεράιδα - εικόνα 1

Μια ανεξήγητη νοσταλγία μοιάζει πως έκανε τον Ζαν Ζιροντού το 1938, τη στιγμή της κορύφωσης της χιτλερικής απειλής, να στραφεί στη γερμανική μυθολογία και να γράψει το παραμυθόδραμα «Οντίν» για την παράταιρη σχέση μιας νύμφης του νερού κι ενός θνητού ιππότη, οι οποίοι πασχίζουν (μάταια) να συμβιώσουν, αλλά η δια­φορετική τους φύση οδηγεί σύντομα τον ιππότη στο θάνατο και τη νεράιδα στη λήθη. Πίσω από τη ναΐφ θεματική, το ρομαντικό υπόβαθρο και την αίσθηση παιδικού ονειροπολήματος διακρίνεται μια αλληγορία με πολλαπλούς συμβολισμούς για τη φύση και τον πολιτισμό, τον άντρα και τη γυναίκα, το ανέφικτο του έρωτα, το ιδανικό της αφοσίωσης, τη θυσία και το θάνατο.
Ο Ζιροντού, ένας ιδεαλιστής του Μεσοπολέμου, γαλουχημένος με τον ουμανιστικό κανόνα, λαβωμένος στις μάχες του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου και διπλωμάτης με ακέραια ηθική (όταν η κυβέρνηση του Βισί του ζήτησε να αναλάβει τη γαλλική πρεσβεία στην Αθήνα της Κατοχής, εκείνος αρνήθηκε), γράφει την «Οντίν», μια σκηνική ονειροφαντασία με εσκεμμένα ναΐφ, αλλά αδιαπραγμάτευτα ποιητικό τρόπο, θαρρείς για να εξευγενίσει τον θεατή του. Θέλει να του θυμίσει πως κάπου πέρα από τα χαρακώματα και τη φρίκη του πολέμου υπάρχει ένας κόσμος κρυφός, αγνός, ελεύθερος και αδιάφθορος – είναι ο κόσμος της φύσης, των αρχέγονων ενστίκτων, των ονείρων και των μύθων, εκείνος που χάνεται μαζί με την παιδική ηλικία, εκείνος που εγκαταλείπεται μαζί με την απώλεια του ανθρωπισμού.

Η Νεράιδα - εικόνα 2

Είναι απορίας άξιο γιατί η Φρόσω Λύτρα επέλεξε την αντιθεατρική και άτσαλη διασκευή της Ζέτης Φίτσιου (βασισμένη στο κείμενο της Μαρίας Κυριάκη) αντί να διαχειριστεί ελεύθερα το ίδιο το έργο του Ζιροντού, το οποίο εξάλλου έχει μεταφραστεί έξοχα από τον Οδυσσέα Ελύτη­. Η διασκευή της Φίτσιου εμμένει­ στο προφανές του καταδικασμένου έρωτα, δίνει έμφαση στο παραμυθικό στοιχείο του νεραϊδο­βασιλείου και αγνοεί εξίσου τη διάφανη ποίηση όσο και το αστραφτερό χιούμορ του έργου (όπως οι ατυχείς απόπειρες της νεράιδας να εκπαιδευτεί στους παλατινούς κώδικες συμπεριφοράς). Η Λύτρα, πάντως, αξιοποίησε στο έπακρον τη θαυμαστή εικονοποιία του έργου: ο θίασος παίζει… εν μέσω των υδάτων, βουτώντας στη λίμνη ή ερμηνεύοντας ολόκληρες σκηνές πάνω στις ξύλινες αυτοσχέδιες αποβάθρες.
Η σκηνοθέτις καθοδηγεί σωστά το ιδιαίτερα συμπαθητικό κεντρικό ζευγάρι (Βασιλική Τρουφάκου - Μάρκος Παπαδοκωνσταντάκης) μακριά από την κλισέ σκηνική φιλολογία της «καλής» νεράιδας και του «σιδερόφρακτου» ιππότη, σε έναν πολύ πιο δυναμικό κώδικα ερμηνείας. Πριμοδοτεί όμως ταυτόχρονα και μια παλιομοδίτικη σέξι ροκ-γκόθικ αισθητική με άτεχνα κοστούμια και ακόμη πιο άτεχνες πόζες αισθησιασμού αντί να αποκαλύψει τον παγανιστικό μυστικισμό και τον ουμανιστικό ιδεαλισμό του έργου. Το φυσικό τοπίο του υγρότοπου της Βουλιαγμένης, με τους θεόρατους βράχους και την υποβλητική νηνεμία της άγνωστης πίσω λίμνης είναι οπωσδήποτε το μεγάλο προσόν της παράστασης.

ΛΙΜΝΗ ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ Πληροφορίες: 2108840600. Διάρκεια 90΄. Από τις 31/8 στο ρόλο της Νεράιδας εμφανίζεται, αντί της Βασιλικής Τρουφάκου, η Έλενα Χαραλαμπούδη.

Περισσότερες πληροφορίες

Η νεράιδα

  • Ονειρόδραμα
  • Διάρκεια: 90 '

Μοντέρνα εκδοχή του ονειροδράματος του 1938, με τη νεράιδα Οντίν να ερωτεύεται έναν ιππότη, ως site specific installation-performance στη λίμνη

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Νέα ημερομηνία πρεμιέρας για το "Cleansed" του Δημήτρη Καραντζά

Το τολμηρό έργο του 20ού αιώνα παρουσιάζει ο Δημήτρης Καραντζάς από 4/12 με ιδανικό θίασο: Χρήστος Λούλης, Μαίρη Μηνά, Δημήτρης Καπουράνης, Νατάσα Εξηνταβελώνη, Γιώργος Ζυγούρης, Νικολάκης Ζεγκίνογλου, Θανάσης Ραφτόπουλος.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
25/11/2025

Σύγχρονη ανάγνωση της "Ημερης του Ντοστογιέφσκι" από τον Γιάννη Νταλιάνη

Η "Ήμερη – Η Ανατομία μιας Πτώσης" του Γιάννη Νταλιάνη αναδεικνύει, με σεβασμό στο σκοτεινό σύμπαν του Ντοστογιέφσκι, την κωμικοτραγική μοναξιά των ηρώων και τη διαχρονική ανθρώπινη ανάγκη για ουσιαστική συνύπαρξη.

Οι "Δανειστές" του Στρίντμπεργκ στο Θέατρο 2510

Ένα έργο-σπουδή στον έγγαμο βίο, στη φθορά και στα αδιέξοδα της συμβίωσης που οδηγούν τους ήρωες προς την αναπόφευκτη εξόντωσή τους.

"Ο Πουπουλένιος" σε 20 τελευταίες παραστάσεις

Last call για την παράσταση "Ο πουπουλένιος" με τους Νίκο Πουρσανίδη, Αργύρη Αγγέλου, Γεράσιμο Σκαφίδα, Δημήτρη Πιατά στο Σύγχρονο Θέατρο.

"Πόσο χρόνο έχω;" ρωτάει ο Βαγγέλης Χαρισόπουλος

Γνωστός και ως η φωνή του τηλεοπτικού Shopping Star, ο Βαγγέλης Χαρισόπουλος συνεχίζει ακάθεκτος με νέες παραστάσεις του stand up comedy σόλο "Πόσο χρόνο έχω;".

Το "Kontakthof" της Πίνα Μπάους ξαναζωντανεύει στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Η αγάπη της Ελλάδας για την Πίνα Μπάους συναντά μια ιστορική στιγμή: το Εθνικό Θέατρο συνεργάζεται με το Pina Bausch Foundation για την αναβίωση του εμβληματικού "Kontakthof" και εγκαινιάζει έναν νέο δίαυλο διεθνούς καλλιτεχνικής ανταλλαγής.

18 ρόλοι. 1 ηθοποιός: Η Σοφία Καζαντζιάν για την ερμηνευτική πρόκληση της "Κατσαρίδας Κ."

Ως guest editor, η Σοφία Καζαντζιάν μάς εισάγει στον ανατρεπτικό κόσμο της "Κατσαρίδας Κ.", φωτίζοντας ένα ταξίδι ατέλειας, μεταμόρφωσης και ανθρώπινης αλήθειας εμπνευσμένη από το έργο του Κάφκα.