Εγώ ο Θουκυδίδης ένας Αθηναίος

3,5

Η ιστορία του Πελοποννησια­κού Πολέμου διά στόματος Άννας Κοκκίνου μεταφέρει το λόγο του Θουκυδίδη στο σήμερα μέσω της χρήσης των βασικών μέσων του θεάτρου –του σώματος και της φωνής του ηθοποιού– αλλά και της τεχνολογίας.

Εγώ ο Θουκυδίδης ένας Αθηναίος

Η ιστορία του Πελοποννησια­κού Πολέμου διά στόματος Άννας Κοκκίνου μεταφέρει το λόγο του Θουκυδίδη στο σήμερα μέσω της χρήσης των βασικών μέσων του θεάτρου –του σώματος και της φωνής του ηθοποιού– αλλά και της τεχνολογίας.

Εγώ ο Θουκυδίδης ένας Αθηναίος - εικόνα 1

Ανάπηρος είναι ο Άγγελος­ της Ιστορίας, παράλυτη η θεά Νίκη των αρχαίων ημών προγόνων. Η παράδοξη εμφάνιση της Άννας Κοκκίνου ως δυστοπικού ταξιδιώτη του χωροχρόνου, ενός μεταφυσικού Mad Max καθηλωμένου στο αναπηρικό καρότσι με τις μηχανικές φτερούγες (μια εμβληματική κινούμενη εικαστική εγκατάσταση σε δική της σύλληψη και εκτέλεση διά χειρός Δημήτρη Κορρέ), λειτουργεί ως προσωποποίηση όχι μόνο του Πελοποννησιακού Πολέμου αλλά και της ίδιας της δύστηνης ιστορίας των ανθρώπων.
Με το πρόσωπο στραμμένο στο παρελθόν, σε εκείνη την παλιά καταστροφή, στον «πιο μεγάλο και πιο αξιομνημόνευτο από κάθε προηγούμενο πόλεμο», για να παραθέσουμε τα λόγια του Θουκυδίδη, η Κοκκίνου δονείται από μια θύελλα που την ωθεί ακαταμάχητα­ προς τα μπρος – γιατί, για να θυμηθούμε και τον φιλόσοφο Βάλτερ Μπένγιαμιν, «αυτό που εμείς αποκαλούμε πρόοδο, είναι αυτή η θύελλα».
Ταγμένη στο ρόλο μιας σακατεμένης ιέρειας που μεσολαβεί ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν, η Κοκκίνου περιδινείται με ελευθερία στο έργο-κληροδότημα­ του Θουκυδίδη, αυτό το «κτήμα ες αεί», το παντοτινό απόκτημα «του πρώτου κριτικού ιστορικού αλλά και του πρώτου συνειδητού πολιτικού στοχαστή της ευρωπαϊκής Ιστορίας του πνεύματος», όπως επισημαίνει και ο μεταφραστής Ν.Μ. Σκουτερόπουλος, ο άνθρωπος που εκπόνησε τον άθλο να αποδώσει τη γλώσσα, το ύφος και το ήθος του.

Εγώ ο Θουκυδίδης ένας Αθηναίος - εικόνα 2

Η Κοκκίνου αφηγείται τα γεγονότα του Πελοποννησιακού Πολέμου δίχως χρονολογική ακολουθία, χωρίς δηλαδή να εκθέσει τα αίτια της έναρξής του, αλλά ξεκινώντας από την καρδιά των γεγονότων, με την ομηρική δηλαδή τεχνική του «in media res» και τη λογική της κατάδειξης του πολέμου αυτού «ως μιας φυσιολογίας και παθολογίας της δύναμης», όπως έχει παρατηρήσει ο μελετητής Άλμπιν Λέσκι­.
Η παράστασή της ανά στιγμές καθηλώνει, υπνωτίζει, αποπροσανατολίζει ή ακόμη και κουράζει με τον εμμονικό ρυθμό της. Όπως έχει εξηγήσει η ίδια: «Η ιδιομορφία της εκφοράς του λόγου του Θουκυδίδη μας αναγκάζει να απομακρυνθούμε από τους κοινούς “φυσικούς” τρόπους της και να αναζητήσουμε στην απανταχού τεχνολογία δυνατότητες πληρέστερης και αποδοτικότερης αναπαραγωγής του». Ακριβώς σε αυτό το σημείο θεωρώ πως η Κοκκίνου, αλλοιώνοντας τη φωνή της με μείκτες και φίλτρα, σε ηλεκτρονικό σχεδιασμό του Μηνά Εμμανουήλ, παράγει κάποιες χροιές και τονικότητες που είναι άκρως ενδιαφέρουσες αλλά και κάποιες άλλες οριακά άκυρες, σαν παιδικό καρτούν.
Είναι όμως αξιοθαύμαστος ο τρόπος με τον οποίο η φωνή και η παρουσία της, με όχημα το λόγο του Θουκυδίδη και συνοδό την αξιοπρόσεκτη μουσική επιμέλεια του Δημήτρη Ιατρόπουλου και τους φωτισμούς του Χρήστου Τζιόγκα, ενεργοποιεί τις λειτουργίες της μνήμης και του ιστορικού χρόνου μέσα στα παρόντα βιώματα, προκαλώντας διαρκείς παραλληλισμούς με το «όποτε» της ιστορίας της ανθρωπότητας. Η κοριτσίστικη φωνή­ της, όταν θυμίζει στον «Επιτάφιο του Περικλή» το «ανδρών επιφανών πάσα­ γη τάφος», προκαλεί αυτόματα έναν ψίθυρο-αντήχηση στο κοινό, που στοχάζεται μαζί της το διη­νεκές του πολέμου και την ευτυχία της ελευθερίας.

ΣΦΕΝΔΟΝΗ Μακρή 4, Μακρυγιάν­νη, 2155158968. Διάρκεια: 120΄.



Περισσότερες πληροφορίες

Εγώ ο Θουκυδίδης ένας Αθηναίος

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 120 '

Η παράσταση βασίζεται σε μια επιλογή κειμένων του Θουκυδίδη

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Σε αυτή την "Κουζίνα" ετοιμάζεται μια από τις hot παραστάσεις της σεζόν

Όλα περνούν από το στομάχι- και η ζωή δεν διαφέρει. Στην "Κουζίνα" του Άρνολντ Γουέσκερ, ο Γιώργος Κουτλής με πρωταγωνιστή τον Μιχάλη Σαράντη στήνει ένα εκρηκτικό, μουσικό θέατρο για τον άνθρωπο που βράζει μέσα στον σύγχρονο κόσμο.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
10/10/2025

Η "Κόμισσα της φάμπρικας" με τη Ματσούκα και τον Πυρπασόπουλο – Νέες εντυπωσιακές φωτογραφίες από την παράσταση

Η "Κόμισσα της φάμπρικας" έρχεται να βάλει τάξη, αναστάτωση και… έρωτα στο Embassy Theater με πρωταγωνιστές τους Δήμητρα Ματσούκα, Γιώργο Πυρπασόπουλο, Σάρα Γανωτή, Αντιγόνη Δρακουλάκη και οχτώ ακόμα ηθοποιούς, σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή.

Ο Άρης Λάσκος για τη "Χαμένη άνοιξη": "Ας αναλάβουμε δράση. Να μην χαθεί άλλη Άνοιξη"

Πρωταγωνιστεί μαζί με έναν εξαιρετικό θίασο και διασκευάζει πρώτη φορά για το θέατρο τη το πολιτικό και υπαρξιακό μυθιστόρημα του Στρατή Τσίρκα "Χαμένη Άνοιξη". Μια συζήτηση με τον Άρη Λάσκο για την παράσταση στο θέατρο Πορεία.

"Genica: ο πίδακας του αίματος μου"-Ο έρωτας του Αρτό που γεννά θέατρο

Η Ιόλη Ανδρεάδη και ο Άρης Ασπρούλης, μέσα από μια δεκαετία έρευνας πάνω στον Αντονέν Αρτό παρουσιάζουν το νέο τους έργο "Genica: ο πίδακας του αίματος μου" με πρωταγωνιστές τους Gene Gillette, Γεράσιμο Γεννατά και Βανέσα Αδαμοπούλου.

Murmuration στο Ηρώδειο: είδαμε τα σώματα να γίνονται ποίηση

Πενήντα σώματα, ένα συγχρονισμός, αέρας γεμάτος κίνηση. Το Murmuration ταξίδεψε χτες το βράδυ το Ηρώδειο σ' έναν ονειρικό κόσμο ακρίβειας, φωτός και μαγείας.

Πρεμιέρα για το "Ακρωτήρι" με τη συγκλονιστική Μαρία Ναυπλιώτου και νέο παρτενέρ τον Νικόλα Παπαγιάννη

"Το ακρωτήρι" του Σαρ Γουάιτ επιστρέφει για δεύτερη σεζόν στο Θέατρο Ιλίσια, σε σκηνοθεσία Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου- με τη συγκλονιστική Μαρία Ναυπλιώτου και νέο παρτενέρ τον Νικόλα Παπαγιάννη.

"Big Top Fesrival"- Ένα σύγχρονο τσίρκο στήνει την τέντα του στο Γαλάτσι

Μια γιορτή για όλες τις ηλικίες, για όσους αγαπούν τη δημιουργία, την έκφραση και τη χαρά του "μαζί" είναι το Athens Big Top Festival και θα πραγματοποιηθεί 15 & 16 Νοεμβρίου.