Ο ρινόκερος

3,5

Η μοντέρνα ανάγνωση του σκηνοθέτη μάς δίνει κλειδιά για να μπούμε στη δραματουργία του Ιονέσκο και να νιώσουμε τους διαχρονικούς προβληματισμούς του έργου σε μια παράσταση ομαλής ροής, η οποία δεν φτάνει ωστόσο στην κορύφωση που θα απογείωνε το όλο εγχείρημα.

Ο ρινόκερος

Η μοντέρνα ανάγνωση του σκηνοθέτη μάς δίνει κλειδιά για να μπούμε στη δραματουργία του Ιονέσκο και να νιώσουμε τους διαχρονικούς προβληματισμούς του έργου σε μια παράσταση ομαλής ροής, η οποία δεν φτάνει ωστόσο στην κορύφωση που θα απογείωνε το όλο εγχείρημα.

Ο ρινόκερος - εικόνα 1

Εμβληματικό έργο του θεάτρου του παραλόγου, ο «Ρινόκερος» του Ιονέσκο, γραμμένος το 1959, εκφράζει απολύτως διαχρονικούς προβληματισμούς για την ανθρώπινη ύπαρξη και την κοινωνία, μέσα από το εύρημα της σταδιακής μεταμόρφωσης των κατοίκων μιας γαλλικής πόλης σε παχύδερμα. Ο Γαλλο-ρουμάνος συγγραφέας καταγγέλλει την τάση συμμόρφωσης και την αδυναμία αντίστασης των ανθρωπων μ’ έναν τρόπο που ακροβατεί ανάμεσα στο γκροτέσκο και το τραγικό. Παρακολουθώντας το έργο θέλεις να γελάσεις, προβληματίζεσαι και στο τέλος νιώθεις αμήχανα μπροστά στη δραματική προσχώρηση του ατόμου στην ασφάλεια της πλειοψηφίας.
Αν θέλαμε να βάλουμε μια ετικέτα στο έργο, θα ανακατεύαμε έννοιες όπως σουρεαλισμός, εξπρεσιονισμός, φανταστικό, παράλογο χωρίς ωστόσο να είμαστε εύστοχοι. Είναι όλα αυτά και τίποτα συγκεκριμένο, περνά όμως ένα σημαντικό μήνυμα: ότι πρέπει να διαφυλαχθεί η μοναδικότητα και η ιδιαιτερότητα της ύπαρξης. Ο Θωμάς Μοσχόπουλος δεν μας κούρασε με σκηνοθετικές φιοριτούρες ή υπερβολές και μας επέτρεψε ν’ ακούσουμε καθαρά το κείμενο. Οι σκηνογράφοι-ενδυματολόγοι Μαγδαληνή Αυγερινού και Έλλη Παπαγεωργακοπούλου δημιούργησαν έναν αφαιρετικό σκηνικό χώρο που υπηρετεί άψογα το σκηνοθετικό concept. Στην αρχή οι ηθοποιοί τοποθετούν διαδοχικά μπροστά τους πορτρέτα άλλων ανθρώπων, ενώ στη συνέχεια μετακινούν τα διάσπαρτα κυβοειδή αντικείμενα του σκηνικού δημιουργώντας επιμέρους σκηνικά περιβάλλοντα – εξαιρετική σύλληψη και επιτυχημένη συνολικά η εκτέλεσή της.

Ο ρινόκερος - εικόνα 2

Οι ηθοποιοί φαίνεται να πριμοδοτούνται από την απουσία σκηνικών… αξεσουάρ και υποστηρίζουν τους ρόλους τους με εκρηκτική επικοινωνιακή δεινότητα. Ο Μανώλης Μαυροματάκης ερμηνεύει τον ήρωα-κλειδί Μπερανζέ και παρόλο που περιμέναμε να πρωτοστατεί, δεν μπαίνει στο δεύτερο μέρος, και κυρίως στο φινάλε, με τη φόρα που θα έπρεπε για το συνταρακτικό τελικό κρεσέντο. Ο ήρωας του Ιονέσκο μένει μόνος, αναφομοίωτος και ασυμβίβαστος σε έναν κόσμο που κυριαρχούν οι μηχανισμοί ισοπέδωσης του ανθρώπου, της σκέψης, της ψυχής.
Ο συγγραφέας ήθελε να δείξει ότι ο Μπερανζέ ήταν κάτι περισσότερο από ένας «ειδικός» στην επιβίωση. τον βλέπει ως έναν σύγχρονο άνθρωπο, ένα χαρακτήρα που επιζητεί την πνευματική ζωντάνια και την ελευθερία επιλογής. Εδώ, ίσως γιατί δεν δόθηκε η σωστή αναλογία αληθοφάνειας και καρικατούρας, η ζυγαριά γέρνει προς το δεύτερο. Ο πάντα υπέροχος καρατερίστας Θανάσης Δήμου με το ύφος του ενισχύει τον κλυδωνισμό μεταξύ κωμωδίας και δράματος, ο Γιώργος Χρυσοστόμου παίζει με αποφασιστικότητα και φανερώνει την ωριμότητά του ως ηθοποιός, το ίδιο και η λαμπερή Ηρώ Μπέζου. Ο Γιώργος Παπαγεωργίου, αφοσιωμένος στο ρόλο του, δημιουργεί έναν πολύ ενδιαφέροντα χαρακτήρα και η νεότερη Ευαγγελία Καρακατσάνη παίζει με σπιρτάδα και αυτοπεποίθηση.

Περισσότερες πληροφορίες

Ρινόκερος

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 120 '

Το φαινομενικά κωμικό έργο βρίθει κοινωνικών και πολιτικών προεκτάσεων για το πώς όλοι γύρω μας μετατρέπονται σε παχύδερμα/ρινόκερους και πώς μπορούμε να αντισταθούμε στον παραλογισμό που επικρατεί στις μέρες μας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Μια αληθινή dream band στο Μέγαρο Μουσικής

Σταμάτης Κραουνάκης, Φοίβος Δεληβοριάς, Θοδωρής Οικονόμου, Αλέξανδρος Δράκος Κτιστάκης και Μαρίζα Ρίζου ένωσαν τις φωνές και τις ευαισθησίες τους, χαρίζοντας μια μοναδική βραδιά στα Θεατρικά Βραβεία Κοινού από το "αθηνόραμα", όπου η μουσική και το θέατρο έγιναν ένα σώμα, ένας κοινός παλμός.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
05/11/2025

Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2025: Οι βραβευμένοι άντρες ηθοποιοί και σε ποια θέατρα θα τους δεις

Τρεις εξαιρετικοί ηθοποιοί, βραβευμένοι στα Βραβεία Κοινού Αθηνόραμα 2025- ο Γρηγόρης Βαλτινός, ο Γιώργος Γάλλος και ο Μιχάλης Βαλάσογλου- επιστρέφουν φέτος στη σκηνή με νέες παραστάσεις γεμάτες ένταση, πάθος και θεατρικό ρίσκο. Που θα τους δείτε φέτος;

Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2025: Οι παραστάσεις που βραβεύτηκαν

Τα Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2025 απονεμήθηκαν την Τρίτη 4 Νοεμβρίου σε μια λαμπερή και άκρως ρυθμική τελετή στο Μέγαρο Μουσικής. Δείτε τις εννέα παραστάσεις που ξεχώρισαν οι αναγνώστες του "αθηνοράματος" και τα βραβεία που απέσπασαν οι συντελεστές τους.

Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2025 από το 'αθηνόραμα': Όλοι οι νικητές

Απονεμήθηκαν τα 27α Θεατρικά Βραβεία Κοινού στις καλύτερες παραστάσεις του 2025 και τους συντελεστές τους, σε μια λαμπερή τελετή στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Αναλυτικά η λίστα όσων ξεχώρισαν.

Η Ελλη Τρίγγου συναντά την "αθανασία" και τη "Λόλα"

Δύο γυναίκες, δύο παραστάσεις που με ένα τρόπο συνομιλούν: η Έλλη Τρίγγου πρωταγωνιστεί στην "αθανασία" της Νεφέλης Μαϊστράλη και τη "Λόλα" του Ηλία Λυμπερόπουλου αυτόν τον χειμώνα.

Η απιστία θέλει τέχνη-"Ράφτης κυριών" σε νέες φωτογραφίες από την παράσταση

Ο "Ράφτης κυριών" του Ζωρζ Φεντώ, σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα, παίζεται στο Θέατρο Γκλόρια με τον Δημήτρη Μακαλιά και ένα λαμπερό καστ, σε μια φάρσα γεμάτη πάθος, παρεξηγήσεις και εκρηκτικό γέλιο.

"Cow Deer": Πώς μοιάζει μια παράσταση, με βασικές πρωταγωνίστριες μια Αγελάδα και μια Ελαφίνα;

Αξίζει την προσοχή μας η παράσταση "Cow Deer" των Κέιτι Μίτσελ, Νίνα Σίγκαλ και Μέλανι Ουίλσον,. Σε συνεργασία με την Ειρήνη Φαναριώτη για τις ελληνικές παραστάσεις και στο πλαίσιο της συνεργασίας Εθνικού Θεάτρου με το Royal Court Theatre του Λονδίνου, μας μιλά για τη σχέση ανθρώπου και φύσης μέσα από κίνηση και ήχο.