Δέρμα

3

Φαντασμαγορικό και αλλόκοτο, χαοτικό κι εκκωφαντικό, κάποτε καθηλωτικό, αλλά άλλοτε μέχρι και ανιαρό, ένα θέαμα-περιπλάνηση στο αχανές παλιό βυρσοδεψείο του Βοτανικού.

Δέρμα

Φαντασμαγορικό και αλλόκοτο, χαοτικό κι εκκωφαντικό, κάποτε καθηλωτικό, αλλά άλλοτε μέχρι και ανιαρό, ένα θέαμα-περιπλάνηση στο αχανές παλιό βυρσοδεψείο του Βοτανικού, με δυνατή μουσική, εικαστικό και χορογραφικό ενδιαφέρον και την αξέχαστη εμπειρία μιας… βαρκάδας!

Δέρμα - εικόνα 1

Φορέστε άνετα παπούτσια. Θα χρειαστεί να περπατήσετε, να ανεβοκατεβείτε σκάλες, ακόμη και να μπείτε σε μια σχεδία για να περάσετε στην αντίπερα όχθη της… Αχερουσίας λίμνης που βρίσκεται στο ισόγειο, με συνοδό έναν βαρκάρη/Χάροντα που γελά αινιγματικά (Adrian Frieling). Προηγουμένως θα έχετε ακούσει ένα ρεμπέτικο του ’30 τραγουδισμένο σαν μπλουζ από την Εύα Αλεξανδρή-Φάκλαρη και θα έχετε δακρύσει από τα πολλά… κρεμμύδια. Στη συνέχεια θα δείτε την Ευτυχία Κιουρτίδου να σηκώνει μηχανικά κάμποσα τηλέφωνα, τη Στέλλα Χριστοδουλοπούλου να τεμαχίζει ωμά κρέατα και να περιφέρει πλακάτ με τους στίχους του εθνικού ύμνου, ενώ ο μισός θίασος θα ξεγυμνώνεται και θα βασανίζεται από τον υπόλοιπο, με ένα pin up girl της δεκαετίας του ’60 (Νεφέλη Παπαδερού) καθισμένο στο προσκήνιο να μας διαφημίζει… απορρυπαντικά.
Ένα τέτοιο αλλόκοτο και μεταμοντέρνο σύμπαν, κοντά στο εικονολατρικό θέατρο του Ρομέο Καστελούτσι με τον ελάχιστο λόγο και την οπτική πολυσημία, δημιούργησε η ακόρεστη φαντασία της Έλλης Παπακωνσταντίνου και υλοποίησαν με όρους εικαστικής εγκατάστασης οι σκηνογράφοι Τέλις Καρανάνος και Αλεξάνδρα Σιάφκου. Το μεγάλο προνόμιο της παράστασης είναι, βέβαια, ο χώρος όπου συντελείται: αυτό το κτίριο-μνημείο, όπου μέχρι πριν κάποια χρόνια οι βυρσοδέψες βουτούσαν στα απόνερα, στην ποτάσα και στον ασβέστη για να διαχωρίσουν τα δέρματα των ζώων από τα όργανα και τα υγρά τους. Μια site specific performance, μια παράσταση εξ αφορμής αυτού του χώρου, είναι το «Δέρμα». Όπως και το πρώτο θέαμα της Παπακωνσταντίνου σε αυτόν το χώρο, το προπέρσινο «Μετά», έτσι και το τωρινό είναι κάποτε πνευματώδες και άλλοτε σπουδαιοφανές, κάποτε καθηλωτικό και άλλοτε μέχρι και ανιαρό. Η απουσία λόγου αντισταθμίζεται από τη νευρώδη κινησιολογία των ηθοποιών, με τη χορεύτρια/χορογράφο Βάλια Παπαχρήστου να ξεχωρίζει.
Η πρόθεση ήταν να συντεθεί μια σκηνική φαντασμαγορία για το συλλογικό πένθος και την απώλεια του κοινωνικού ανθρώπου, με πηγή έμπνευσης τον «Λεβιάθαν» (1651) του Τόμας Χομπς, όπως συμπεραίνει κάποιος από το σημείωμα του δραματουργού Στάθη Γραφανάκη. Το αποτέλεσμα είναι ένα γκροτέσκο θέαμα που ρητορεύει ασύστολα, διόλου αδιάφορο, αλλά τόσο συγκεχυμένο, χαοτικό και περίκλειστο, ώστε δύσκολα ο θεατής κατανοεί «τι θέλει να πει» ή έστω λαμβάνει τη χαρά της συμμετοχής σε ένα παραστασιακό γεγονός το οποίο συνδιαλέγεται μαζί του αντί να τον κουράζει με τη φλυαρία του.
Προσωπικά έφυγα βομβαρδισμένη από την –εξαίσια δουλεμένη πλην όμως εκκωφαντική– μουσική του Τηλέμαχου Μούσα, κουβαλώντας την ανάμνηση μιας θολούρας, ενός καταιγισμού εικόνων με ασαφείς προθέσεις κι ερεθίσματα. Εκείνο που σίγουρα δεν θα ξεχάσω είναι η τελετουργία της βαρκάδας και η πίστη πως η Έλλη Παπακωνσταντίνου, αν στο μέλλον οριοθετήσει τη φαντασία της με βάση ένα πολύ ισχυρό κείμενο και όχι μια συρραφή από ιδέες, ίσως κάνει όλη την Αθήνα να περάσει μια βόλτα από το Βυρσοδεψείο…

ΒΥΡΣΟΔΕΨΕΙΟ Ορφέως 174, Βοτανικός, 2103453203. Διάρκεια: 75΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Δέρμα

  • Performance
  • Διάρκεια: 75 '

Οι performers οδηγούν τους θεατές σε ένα φουτουριστικό σκηνικό και τους γνωρίζουν πλάσματα παράξενα, βγαλμένα από ένα ζοφερό κόσμο

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Τι ισχύει με την απεργία που ανακοίνωσε το Σ.Ε.Η.

Διαβάστε την ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος που στηρίζει τα αιτήματα του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
04/12/2025

Έξι παραστάσεις σηκώνουν ξανά αυλαία (4-10/12)

Επιστρέφουν στις σκηνές από 4 έως 10 Δεκεμβρίου κι αξίζουν οι έξι θεατρικές επαναλήψεις που ακολουθούν.

"Αγωνία Ιερή": Σπουδή πάνω στο έργο και τη ζωή της Εύας Palmer Σικελιανού

Μια τελετουργική παράσταση για τη ζωή και το όραμα της Εύας Palmer Σικελιανού. Η γυναίκα που ύφανε τον μύθο με το παρόν, αντιστάθηκε σε καθεστώτα και ανέστησε το αρχαίο δράμα επιστρέφει στη σκηνή μέσα από μια πολιτική, ποιητική σπουδή με πρωταγωνίστρια την Ελένη Νιωτάκη.

"Last Dance of Ivan Vasiliev"- Μια ιστορική βραδιά στο Christmas Theater

Ο Ιβάν Βασίλιεφ, ένας από τους σπουδαιότερους χορευτές της εποχής μας, επιστρέφει στις 8 Δεκεμβρίου στο Christmas Theater για μια στιγμή που ήδη γράφει ιστορία: το "Last Dance of Ivan Vasiliev". Μια παράσταση–εξομολόγηση, ένας τελευταίος χορός γεμάτος πάθος, αλήθεια και βαθιά ευγνωμοσύνη.

Δρώμενο πάνω σε κείμενο του Δημητριάδη με τη μορφή της Κερασίας Σαμαρά

Ένα πρωτότυπο ψηφιακό-εικαστικό δρώμενο του Δημήτρη Κωτσή, βασισμένο στο κείμενο του Δημήτρη Δημητριάδη, ζωντανεύει με τη μορφή της Κερασίας Σαμαρά στο Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης", εξερευνώντας τη διαρκή ανθρώπινη πορεία προς αυτογνωσία και μεταμόρφωση.

"Μακριά νύχτα στη γη του Νοντ": Θεατρικό ταξίδι στην Αυστραλιανή Ενδοχώρα

Συνεχίζεται το αφιέρωμα στους σύγχρονους Αυστραλούς συγγραφείς στο Αγγέλων Βήμα και μόλις έκανε πρεμιέρα το έργο του Duncan Graham "Μακριά νύχτα στη γη του Νοντ", που αναφέρεται στη δυνατή ιστορία δύο αδελφών.

Χρήστος Λούλης: "Για να ενωθείς πραγματικά, πρέπει να περάσεις από μια κόλαση"

Ο Χρήστος Λούλης, πρωταγωνιστής στο "Cleansed" της Σάρα Κέιν σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά, που ανεβαίνει στο Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης" από 4/12, μιλά ανοιχτά για τη σχέση του με το θέατρο και τη ζωή, την πατρότητα, αλλά και για την ουσία των ανθρώπινων σχέσεων και μας αποκαλύπτει πώς το έργο αντικατοπτρίζει καθημερινές μάχες ψυχής.