Πάτροκλος Σκαφιδας©
"Αρχιμάστορας Σόλνες"
Σε σκηνοθεσία Γιώργου Σκεύα θα δούμε αυτό το υπέροχο κλασικό έργο. Ο Άρης Λεμπεσόπουλος ενσαρκώνει ένα δημιουργό που παρασύρεται από την ίδια του την επιτυχία στο ψυχολογικό δράμα του Χένρικ Ίψεν. Τον πλαισιώνουν οι: Άγγελος Μπούρας, Νικολίτσα Ντρίζη, Γιάννης Εγγλέζος, Γιούλη Γεωργακοπούλου, Ιωάννα Καλλιτσαντζή, Λουίζα Παυλάκη.
Η υπόθεση
Ο Χάλβαρντ Σόλνες, ένας διάσημος αρχιτέκτονας που έχει χτίσει την καριέρα του με αμφίβολα ηθικά μέσα. Παρότι βρίσκεται στην κορυφή της δημιουργικής του πορείας, τον κυριεύει ένας παράξενος φόβος: ότι οι νεότεροι, ταλαντούχοι δημιουργοί έρχονται να τον εκτοπίσουν — και ότι το ίδιο το πεπρωμένο που κάποτε τον ευνόησε τώρα στρέφεται εναντίον του. Η ισορροπία του Σόλνες κλονίζεται όταν εμφανίζεται η Χίλντα Βάνγκελ, μια νεαρή γυναίκα που ισχυρίζεται πως εκείνος, δέκα χρόνια πριν, της υποσχέθηκε ότι θα κάνουν μαζί μεγάλα, "τολμηρά" έργα. Η Χίλντα λειτουργεί σαν καταλύτης: αναζωπυρώνει τις φιλοδοξίες του, ενεργοποιεί τις ενοχές του και αποκαλύπτει τον ανομολόγητο φόβο του απέναντι στις δυνάμεις — πραγματικές ή φανταστικές — που πιστεύει ότι κυβερνούν τη ζωή του. ( Θέατρο Οδού Κυκλάδων "Λευτέρης Βογιατζής", από 11/12)

"Οι βλαβερές συνέπειες του γάμου"
Τρία αριστουργηματικά κωμικά μονόπρακτα του Άντον Τσέχοφ– "Οι Βλαβερές Συνέπειες του Καπνού", "Η Αρκούδα" και "Η Πρόταση Γάμου" – ενώνονται σε μια παράσταση γεμάτη παρεξηγήσεις, συγκρούσεις, ανατροπές, ευφυές χιούμορ και καυστική κοινωνική σάτιρα! Η μετάφραση και η σκηνοθεσία είναι του Γιάννη Μπέζου, ο οποίος πρωταγωνιστεί πλαισιωμένος από τους νεότερους ηθοποιούς Δάφνη Κιουρκτσόγλου, Ντένια Στασινοπούλου, Δημήτρης Φιλιππίδης, Ηρακλή Κρομμύδα.
Η υπόθεση
Τα τρία αυτά μονόπρακτα του Τσέχοφ μοιράζονται μια σειρά από απολύτως τσεχοφικά "συστατικά" που τα δένουν μεταξύ τους: κωμωδία μέσα από την ανθρώπινη αδυναμία, η μάχη των φύλων, η υπερβολή που αγγίζει το παράλογο, ο σαρκασμός απέναντι στις κοινωνικές συμβάσεις. Το χιούμορ τους αποκαλύπτει βαθύτερες αλήθειες για το πώς αγαπάμε, πώς συγκρουόμαστε και πώς γελοιοποιούμαστε χωρίς να το θέλουμε. Έτσι, αυτά τα μονόπρακτα λειτουργούν σαν ενότητα: τρεις παραλλαγές του ίδιου τσεχοφικού κόσμου – γεμάτου πάθος, παραλογισμό και ανθρωπιά. (Άνεσις, από 12/12)

"Τα χρόνια"
Το αυτοβιογραφικό χρονικό της βραβευμένης με το Νόμπελ Λογοτεχνίας 2022, Ανί Ερνό, δραματοποιείται από τους Ακύλλα Καραζήση και Νίκο Χατζόπουλο. Οι δύο σκηνοθέτες και ηθοποιοί μεταγράφουν για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή την τεκμηριακή γραφή της σε ένα πολυφωνικό θεατρικό σώμα. Η παράσταση ανατέμνει τη μνήμη ως συλλογικό αποτύπωμα εποχών, με πρωταγωνιστές τους Αγγελική Στελλάτου Στελλάτου, Δέσποινα Κούρτη, Δήμητρα Βλαγκοπούλου, Κατερίνα Παπανδρέου, Διαμαντής Αδαμαντίδης.
Η υπόθεση
Στο μυθιστόρημα "Les Années" (2008), η Ερνό αρθρώνει μια ιδιότυπη "αυτοβιογραφία χωρίς εγώ". Μια γυναίκα αφηγείται τη ζωή της, από τη μεταπολεμική Γαλλία έως τον 21ο αιώνα. Μέσα από φωτογραφίες, φράσεις, διαφημίσεις, τραγούδια και τηλεοπτικές εικόνες, ανασυντίθεται η καθημερινότητα μιας ολόκληρης κοινωνίας που αλλάζει. Η προσωπική της πορεία από την παιδική ηλικία ως τη γήρανση γίνεται ο καθρέφτης μιας γενιάς που γνώρισε τη φτώχεια, την άνοδο, την απελευθέρωση, την εξουθένωση της κατανάλωσης και το άγχος του σύγχρονου χρόνου. Η αφήγηση δεν είναι γραμμική· σπάει σε θραύσματα, σαν αρχείο μνήμης. (Θησείον, Ένα Θέατρο Για Τις Τέχνες, από 11/12)

"Με δύναμη από την Κηφισιά"
Στην κωμωδία των Κεχαΐδη-Χαβιαρά, τέσσερις φίλες ονειρεύονται να ταξιδέψουν στην Ταϊλάνδη, όμως ζουν στην αναβλητικότητα παγιδευμένες σε φόβους. Η Γεωργία Μαυραγάνη τοποθετεί τη δράση στην κουζίνα ενός σπιτιού με πρωταγωνίστριες τις Ναζίκ Αϊδινιάν, Μοσχούλα Ατσιδαύτη, Νίκη Δουλγεράκη και Ασπασία Μπατατόλη.
Η υπόθεση
Τέσσερις γυναίκες, φίλες και συνοδοιπόροι στη ζωή, ονειρεύονται να φύγουν για την Ταϊλάνδη – ένα ταξίδι που για καθεμία συμβολίζει την ελευθερία που δεν τολμά να κατακτήσει. Όμως πάντα κάτι τις κρατά πίσω: ο έρωτας, οι ενοχές, οι υποχρεώσεις, ο φόβος. Ένα βράδυ, στην κουζίνα του σπιτιού – τον πιο αληθινό χώρο, όπου λέγονται όσα δεν χωρούν στο σαλόνι – ξεκινούν ένα παιχνίδι: το παιχνίδι του "αν". Αν τολμούσαν; Αν έφευγαν; Αν άφηναν για λίγο όσα τις βαραίνουν; Με χιούμορ και τρυφερότητα, οι τέσσερις γυναίκες έρχονται αντιμέτωπες με τις επιθυμίες και τους περιορισμούς τους. Και μέσα από αυτό το παιχνίδι ανακαλύπτουν πως για να προχωρήσεις, πρέπει απλώς να συνεχίσεις να κοιτάς μπροστά. Τη δύναμη γι’ αυτό τη βρίσκουν στη νέα γενιά — πάντα πιο θαρραλέα, πάντα πιο σοφή. (Σταθμός, από 13/12)

"Resital Dostoevsky"
Ένα σκοτεινό αλλά παιγνιώδες θεατρικό ρεσιτάλ όπου δύο περιπλανώμενοι αφηγητές (Γιάννης Τσότσος, Κώστας Κουτρούλης) ζωντανεύουν μονολόγους από έργα του Ντοστογιέφσκι. Τέσσερις ήρωες με εμμονή στην αυτοκτονία κινούνται ανάμεσα σε κωμωδία και τραγωδία, φωτίζοντας τα όρια ζωής, πίστης και απόγνωσης μέσα από πλούσιο δραματικό υλικό.
Η υπόθεση
Ένας περιπλανώμενος ρωσικός θίασος αφηγείται, με χιούμορ και σκοτεινή ποιητικότητα, τέσσερις ιστορίες εμπνευσμένες από τον Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι. Μπροστά στο κοινό ζωντανεύουν χαρακτήρες παγιδευμένοι στην εμμονή της αυτοκτονίας και παρουσιάζονται όλοι οι "πιθανοί τρόποι" να δραπετεύσει κανείς από τη ζωή — πάντα μέσα στη λεπτή γραμμή όπου κωμωδία και τραγωδία συναντιούνται. Η παράσταση, βασισμένη σε μονολόγους από τα έργα "Έγκλημα και Τιμωρία", "Το Όνειρο Ένος Γελοίου", "Ο Ηλίθιος", "Αδερφοί Καραμαζώφ" και "Δαιμονισμένοι", εξερευνά πόσο κοντά βρίσκονται ο παράδεισος με την κόλαση, το φως με το σκοτάδι, το γέλιο με την απόγνωση. (Χώρος Τεχνών Κ4, από 12/12)

"Ο πατέρας"
Ο Κωστής Καπελώνης σκηνοθετεί το ψυχολογικό δράμα του Στρίντμπεργκ, όπου η πατρότητα γίνεται πεδίο εξουσίας και συντριβής. Η παράσταση φωτίζει τις μεταμορφώσεις της αγάπης μέσα στον αγώνα για αλήθεια. Παίζουν: Γιώργος Κροντήρης, Δέσποινα Πόγκα Βέρα, Χατζηϊακώβου Χρήστος, Συριώτης Πέτρος Πέτρου, Γεωργία Σωτηριανάκου, Αλέξανδρος Μαράκης.
Η υπόθεση
Το έργο του Στρίντμπεργκ παρουσιάζει την ολέθρια σύγκρουση ανάμεσα στον λοχαγό Άντολφ και τη σύζυγό του, Λάουρα, σχετικά με την ανατροφή της κόρης τους. Η Λάουρα, θέλοντας να πάρει τον έλεγχο, αμφισβητεί την πατρότητα του άντρα της και κλονίζει σταδιακά την ψυχική του ισορροπία. Ο Άντολφ, παγιδευμένος ανάμεσα στην αμφιβολία και την πίεση, οδηγείται στην κατάρρευση. Το έργο είναι μια σκοτεινή μελέτη της εξουσίας μέσα στον γάμο και της ψυχολογικής χειραγώγησης. (Θέατρο Καλλιρρόης, από 15/12)

"Η κυρία Μαργαρίτα εμφανίζεται"
Το έργο του Ρομπέρτο Ατάιντε σκηνοθετεί ο Γιώργος Χαρατζάς και η Κορίνα Χρυσάιδου ερμηνεύει το ρόλο μιας δασκάλας, που είναι αποφασισμένη να επιβληθεί στους μαθητές της, αλλά ευαίσθητη καθώς είναι ισορροπεί ανάμεσα στη φθορά και την αφθαρσία, με χιούμορ και ένταση.
Η υπόθεση
Μια δασκάλα απευθυνόμενη στην τάξη της λειτουργεί ως θύτης και ταυτόχρονα θύμα μια τυραννικής και αυταρχικής νοοτροπίας. Η Κυρία Μαργαρίτα, που νοσεί από άγνωστη αρρώστια, αλληλεπιδρά ζωντανά, με πολύ χιούμορ, με τους μαθητές της, όπου τους νουθετεί, τους προειδοποιεί, τους κολακεύει, τους διατάζει αλλά και τους απειλεί, φτάνοντας σε παροξυσμικά επίπεδα. Κάτω από τη φαινομενική της σκληρότητα αποκαλύπτεται ένα ευαίσθητο πλάσμα που βρίσκεται στο όριο μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας. (Θέατρο Λύχνος, από 16/12)
Προπώληση εισιτηρίων: more.com
Δείτε όλες τις παραστάσεις στον οδηγό θεάτρου του "α".
Περισσότερες πληροφορίες
Resital Dostoevsky
Ένας περιπλανώμενος θίασος από τα βάθη της Ρωσίας διηγείται τέσσερις ιστορίες βασισμένες στα έργα του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι «Έγκλημα και τιμωρία», «Το όνειρο ενός γελοίου», «Ο Ηλίθιος», «Αδερφοί Καραμαζώφ» και «Δαιμονισμένοι».
Αρχιμάστορας Σόλνες
Στο αποκαλυπτικό, ώριμο έργο του Νορβηγού συγγραφέα, ο Σόλνες, ένας αρχιτέκτονας που κάποτε ονειρεύτηκε να χτίζει ναούς, έρχεται αντιμέτωπος με τα ερείπια της ζωής του και την ορμή της νιότης. Στο επίκεντρο το ζήτημα της ανθρώπινης ταυτότητας. Μέσα από αυτήν την εσωτερική πάλη, ο Ίψεν χαρτογραφεί το μυστήριο της ανθρώπινης συνείδησης. Ο Σόλνες είναι ταυτόχρονα θύτης και θύμα, δημιουργός και καταστροφέας, οραματιστής και άνθρωπος που ζαλίζεται από τα ίδια τα ύψη του. Η Χίντε η νεαρή γυναίκα του εμφανίζεται ξανά στη ζωή του, λειτουργεί σαν καθρέφτης και καταλύτης. Φέρνει στο φως την δύναμη που νόμιζε πως είχε χάσει και τον οδηγεί σε εκείνη την τελική αναρρίχηση - σωματική και πνευματική - όπου το όνειρο συναντά το τέλος.
Τα χρόνια
Μια ζωντανή αναμέτρηση με τον χρόνο και τη μνήμη, βασισμένη στο εμβληματικό βιβλίο της Γαλλίδας Νομπελίστα Ανί Ερνό που κυκλοφόρησε το 2008. Η ζωή μιας γυναίκας που γίνεται καθρέφτης της Ιστορίας, μεταφέρεται για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή. Η παράσταση αντλεί από την αποστασιοποιημένη, σχεδόν αρχαιολογική γραφή της Γαλλίδας συγγραφέως, μετασχηματίζοντας την προσωπική της ιστορία σε ένα πολυφωνικό χρονικό της μεταπολεμικής Ευρώπης – ένα ταξίδι ανάμεσα στις δεκαετίες, όπου το ατομικό βιώνεται ως κοινωνική μαρτυρία. Από το Παρίσι έως τη Νέα Υόρκη και το Τόκιο, το έργο έχει γνωρίσει μια σειρά θεατρικών αναγνώσεων και ερμηνειών, που αναδεικνύουν τη σπάνια ικανότητά του να συνομιλεί με το παρόν κάθε εποχής.
Η Κυρία Μαργαρίτα εμφανίζεται
Μια δασκάλα απευθυνόμενη στην τάξη της λειτουργεί ως θύτης και ταυτόχρονα ως θύμα μιας τυραννικής και αυταρχικής νοοτροπίας στο διάσημο έργο του Βραζιλιάνου συγγραφέα Ρομπέρτο Ατάιντε. Η Κυρία Μαργαρίτα αλληλεπιδρά ζωντανά, με πολύ χιούμορ, με τους μαθητές της, όπου τους νουθετεί, τους προειδοποιεί, τους κολακεύει, τους διατάζει αλλά και τους απειλεί, φτάνοντας σε παροξυσμικά επίπεδα. Κάτω από τη φαινομενική της σκληρότητα αποκαλύπτεται ένα ευαίσθητο πλάσμα που βρίσκεται στο όριο μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας.
Με δύvαμη από τηv Κηφισιά
Τριάντα χρόνια μετά το πρώτο της ανέβασμα από τον Λευτέρη Βογιατζή, η σπαρταριστή κωμωδία του νεοελληνικού θεάτρου για τη γυναικεία χειραφέτηση, συναντά μια διαφορετική σκηνοθετική ματιά. Τέσσερις γυναίκες φίλες, κάποιες μάνες, κόρες όλες, αποφασίζουν να κάνουν ένα ταξίδι στην Ταϊλάνδη, τη γη της ελευθερίας. Συνεχώς όμως το αναβάλλουν. Οι προφάσεις τους πολλές και ιλαρές: ο έρωτας, οι ενοχές, οι υποχρεώσεις, ο φόβος. Μήπως όμως αυτή τη φορά βρουν τη δύναμη να φύγουν; Στην εκδοχή της Γεωργίας Μαυραγάνη, όλα διαδραματίζονται σε ένα βράδυ στην κουζίνα του σπιτιού. Εκεί θα ξεκινήσουν ένα παιχνίδι με δικούς τους κανόνες: το παιχνίδι του “αν”; Όμως, όπως στη ζωή, έτσι και στο δικό τους παιχνίδι, ο μόνος τρόπος να μην χαθούν εντελώς είναι να συνεχίσουν να κοιτούν μπροστά. Τη δύναμη που χρειάζονται για να το πετύχουν θα τη βρουν μόνο μέσα από τη νέα γενιά.
Ο πατέρας
Σ' ένα από τα πιο αντιπροσωπευτικά έργα του μεγάλου Σουηδού δραματουργού, μαζί με τον «Χορό του Θανάτου» και τη «Σονάτα των φαντασμάτων», ο ίλαρχος Άντολφ «παραφρονεί» όταν υποπτεύεται ότι δεν είναι ο φυσικός πατέρας της κόρης του. Η αγάπη μετατρέπεται σε μάχη κι η οικογένεια σε πεδίο πολέμου: ένας άντρας που παλεύει με την αμφιβολία. Ένας πατέρας που αναζητά βεβαιότητα. Μια γυναίκα που υφαίνει τη δική της αλήθεια. Μια μητέρα που διεκδικεί εξουσία. Ένα παιδί στη μέση, σύμβολο, μάρτυρας, πεδίο σύγκρουσης. Πολύ περισσότερο από ένα δράμα για την πατρότητα, ο «Πατέρας» του Στρίντμπεργκ είναι μια ιστορία για την αλήθεια, την εξουσία και την αγωνία να κρατηθούμε όρθιοι, όταν όλα γύρω μας γκρεμίζονται.

