Κωνσταντίνος Λέπουρης©
Η θεατρική εβδομάδα ανοίγει τη Δευτέρα 17 Νοεμβρίου, με τον "Δεσμώτη" της Νατάσας Σίδερη, σε σκηνοθεσία Κώστα Παπακωνσταντίνου στο Olvio, μια παράσταση που διερευνά τις ανθρώπινες συγκρούσεις και την εσωτερική αιχμαλωσία. Ο "Δεσμώτης" απέσπασε το πρώτο βραβείο στον διεθνή διαγωνισμό σύγχρονης ελληνικής θεατρικής γραφής "MΥΤΗOS" του Γερμανικού Θεάτρου του Regensburg σε συνεργασία με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και παρουσιάστηκε σε Παγκόσμια Πρεμιέρα στο Θέατρο του Regensburg τον Ιούνιο του 2022. Πρωταγωνιστούν οι Ειρήνη Δένδη, Στέφανος Κοσμίδης, Αγγελική Μαρίνου, Δημοσθένης Ξυλαρδιστός.

Την Τρίτη 18 Νοεμβρίου ξεκινούν οι πρεμιέρες έξι παραστάσεων: η εξωφρενική μαύρη κωμωδία "Οι Δημοκράτορες" του συγγραφέα και σκηνοθέτη Γιάννη Αποσκίτη στο Θέατρο του Νέου Κόσμου, μια πολιτική σάτιρα που φωτίζει τις αντιφάσεις της εξουσίας, με πρωταγωνιστές τους Μπάμπη Αλεφάντη, Άρτεμις Βαλτζάκη, Θοδωρή Θεοδωρακόπουλο, Κωνσταντίνο Μαυρόπουλο, Αθηνά Παπαδάκη, Εύα Τζανακάκη. Μουσικός επί σκηνής ο Δημήτρης Λώλης.
Ο "Οιδίπους Τύραννος" του Σοφοκλή παρουσιάζεται για 3η χρονιά σε σκηνοθεσία- δραματουργική επεξεργασία - φωτισμούς του Θανάση Σαράντου, ο οποίος έχει αναλάβει και τον πρωταγωνιστικό ρόλο. Η σύγχρονη ανάγνωση του κλασικού δράματος, όπου η τραγική μοίρα συναντά τη σκηνική καινοτομία παρουσιάζεται στις Ροές με πρωταγωνιστές τους Θανάση Σαράντο (Οιδίπους Τύραννος), Αγγελική Λεμονή (Ιοκάστη-Τειρεσίας), Κωνσταντίνο Λάγκο (Κρέων), Πάρη Σκαρτσολιά (Εξάγγελος-Χορός), Γιάννη Χαρτοδιπλωμένο (Χορός), Βαγγέλη Μάγειρο (Χορός-Θεράπων), Κωνσταντίνο Τσιάκο (Χορός), Παναγιώτη Παπαδούλης (Χορός), Χάρη Παπαδόπουλο (Άγγελος-Χορός). Το 2024 απέσπασε το βραβείο "Κάρολος Κουν" από την Ένωση Ελλήνων Θεατρικών και και Μουσικών Κριτικών (βραβείο σκηνοθεσίας ελληνικού έργου). Η παράσταση συμμετείχε, με μεγάλη επιτυχία, σε διεθνή φεστιβάλ.

Το "Όνειρο ενός Γελοίου" στο Κιβωτός, με τον Άρη Σερβετάλη και την Έφη Μπίρμπα, μεταμορφώνει το ντοστογιεφσκικό μονόλογο σε υπαρξιακή, τελετουργική σκηνική πρόταση με μουσική του Vangelino Currentzis και φωτισμό του Γιώργου Καρβέλα. Το κορυφαίο θεατρικό δίδυμο καταδύεται για δεύτερη φορά με αυτό το συγκλονιστικό κείμενο της παγκόσμιας λογοτεχνίας, μετά τις sold out παραστάσεις του 2022. Το έργο, "μέσα από την προφητική του δύναμη, αγγίζει τα πιο μύχια ερωτήματα της ανθρώπινης ύπαρξης και αποκαλύπτει τον αγώνα του ανθρώπου να βρει νόημα ανάμεσα στην απελπισία και στη λύτρωση".
Ένα ακόμη ντοστογιεφσκικό έργο "Η Ήμερη" παρουσιάζεται στο Σφενδόνη, σε μια παράσταση που ισορροπεί ανάμεσα στο ψυχολογικό δράμα και την κωμική αίσθηση και με σκηνοθεσία που δίνει έμφαση στη λεπτομέρεια και τη σκηνική ατμόσφαιρα. Παρουσιάζεται σε μετάφραση του Λευτέρη Βογιατζή, από τις Δανάη Καρούμπη και Ανθή Κολέση. Πρωταγωνιστεί μια ομάδα νέων ηθοποιών: Μάρω Γκόρτσου, Δανάη Καρούμπη, Ανθή Κολέση, Νικηφόρος Κουγιουμτζόγλου, Λεωνίδας Μπακάλης, Γιώργος Μπουφίδης. Την πρωτότυπη μουσική της παράστασης υπογράφει ο The Boy.

Το "Είσαι Μουσική" του Δημήτρη Καρά ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα στο Θέατρο Nous και είναι ένα μουσικό θεατρικό πείραμα που συνδυάζει ζωντανή μουσική, τραγούδι και αφήγηση, δημιουργώντας μια ιδιαίτερη ηχητική πρόταση. Σκηνοθετεί η Σοφία Φυτιάνου και πρωταγωνιστεί η Αναστασία Ραφαέλα Κονίδη. Τέλος, η site-specific παράσταση "Δωρεάν χώμα για όλους (Τώρα αρχίζω να σε βλέπω κάπως καλύτερα)", που επιστρέφει στην Κάμιρο είναι μια τολμηρή, σύγχρονη παραγωγή που ερευνά τις σχέσεις και τις κοινωνικές αντιθέσεις με έντονο σκηνοθετικό στίγμα της Ελένης Μποζά. Πρωταγωνιστεί ο Κωνσταντίνος Τσονόπουλος. Οι συντελεστές της παράστασης υπογραμμίζουν: "Εμπνευσμένη από τον νέο χώρο που την φιλοξενεί, η παράσταση δεν αποτελεί μια επανάληψη της περσινής, αλλά μεταμορφώνεται, γεννώντας μια νέα εμπειρία. Η νέα, δεύτερη εκδοχή πατάει στα ίχνη της αρχικής, αποκτά νέο σώμα και προσκαλεί το κοινό να την ανακαλύψει από την αρχή".
Προπώληση εισιτηρίων: more.com
Περισσότερες πληροφορίες
Το όνειρο ενός γελοίου
Οι δύο ηθοποιοί μοιράζονται επί σκηνής –σε δική τους απόδοση– τον πολυεπίπεδο μονόλογο ενός μοναχικού ανθρώπου που ονειρεύεται να αγαπηθεί και να ευτυχήσει, εκφράζοντας τα αδιέξοδα της ανθρώπινης φύσης. Το κορυφαίο θεατρικό δίδυμο καταδύεται για δεύτερη φορά σε ένα από τα πιο συγκλονιστικά κείμενα της παγκόσμιας λογοτεχνίας, σε ένα έργο που, μέσα από την προφητική του δύναμη, αγγίζει τα πιο μύχια ερωτήματα της ανθρώπινης ύπαρξης και αποκαλύπτει τον αγώνα του ανθρώπου να βρει νόημα ανάμεσα στην απελπισία και στη λύτρωση. Η σκηνική πράξη ερευνά τα όρια της ανθρώπινης φύσης, από την πτώση στην αποκάλυψη, από το σκοτάδι της απελπισίας στο φως της αλήθειας, σε μια παράσταση που βιώνεται ως τελετουργία.
Οιδίπους Τύραννος
Η κορυφαία τραγωδία της ανθρώπινης ενοχής, στην οποία ο βασιλιάς της Θήβας, Οιδίποδας, τυφλός κι ανήμπορος, «αναζητά» τη λύτρωση του θανάτου και απαντήσεις για την τραγική του μοίρα. Αναλαμβάνει να βρει τον δολοφόνο του Λαΐου ο οποίος, σύμφωνα με τον χρησμό, είναι υπεύθυνος για τον φοβερό λοιμό που έχει πλήξει την πόλη του. Στην πορεία, ανακαλύπτει πως όχι μόνο είναι ο ίδιος ο φονέας του προηγούμενου βασιλιά της Θήβας, αλλά και ο δολοφόνος του πατέρα του και σύζυγος της μητέρας του. Έπειτα από αυτή την αποκάλυψη της τραγικής αλήθειας, η Ιοκάστη απαγχονίζεται και ο Οιδίποδας αυτοτυφλώνεται. Η βραβευμένη παράσταση επιχειρεί να φωτίσει τις αναλογίες του έργου με το σήμερα.
Δεσμώτης
Μια αλληγορία για την κρίση χρέους που ξέσπασε πριν λίγα χρόνια στην Ελλάδα, και τις δεσμεύσεις / δεσμά της χώρας μας προς τους φίλους δανειστές της, δίνει αφορμή για συζήτηση. Το έργο που απέσπασε το πρώτο βραβείο στον διεθνή διαγωνισμό σύγχρονης ελληνικής θεατρικής γραφής «MΥΤΗOS?!» του Γερμανικού Θεάτρου του Regensburg, σε συνεργασία με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, και παρουσιάστηκε σε παγκόσμια πρεμιέρα στο Θέατρο του Regensburg τον Ιούνιο του 2022. Ο Νήφος εκμυστηρεύεται στο φίλο του Κάλλιο πως δεν έχει τα χρήματα για να πληρώσει τη δόση του δανείου και κινδυνεύει να χάσει το σπίτι του. Ο Κάλλιος προσφέρεται να του τα δανείσει. Ο Νήφος δέχεται, και σε ένδειξη ευγνωμοσύνης προθυμοποιείται να αναλάβει κάποιες εργασίες ανακαίνισης στο σπίτι του φίλου του. Παίρνει άδεια από τη δουλειά του, η άδεια τελειώνει, αλλά οι εργασίες όχι. Το ίδιο και οι απαιτήσεις του δανειστή προς τον οφειλέτη.
Είσαι μουσική
Μία νέα γυναίκα μας παίρνει από το χέρι και μας δείχνει την ομορφιά και τη φρίκη που έζησε ως παιδί δίπλα σε μία χαρισματική μητέρα που υπέφερε από νευρική ανορεξία.
Οι Δημοκράτορες
Εμπνευσμένο από το διήγημα Το σύστημα του Καθηγητή Πίσσα και του Δόκτορος Φτερά του Έντγκαρ Άλαν Πόε, το έργο φλερτάρει με τη σύγχρονη παρανοϊκή πολιτική και κοινωνική πραγματικότητα. Ο διδακτορικός φοιτητής ψυχιατρικής Τζον Ντόε επισκέπτεται την Κλινική Νιούμαν, όπου θα επιχειρήσει για πρώτη φορά στην ιστορία μια νέα επαναστατική χειρουργική επέμβαση: τη λοβοτομή. Φτάνοντας στην κλινική, αντί του «βάρβαρου» χειρουργείου, διεξάγεται ένα «θεραπευτικό» πείραμα, που αναπαιστά τις αυταρχικές φαντασιώσεις του «Δημοκράτορα της Ωρυγίας», όπως αυτοαποκαλείται ο σχιζοφρενής ασθενής που θα λοβοτομούσαν. Ο Τζον αναγκάζεται να συμμετάσχει στο πείραμα…
Δωρεάν χώμα για όλους (Τώρα αρχίζω να σε βλέπω κάπως καλύτερα)
Μια site specific παράσταση σε διάλογο με το έργο του Κολτές και του Μπέκετ, ένα μικρό ποίημα αφιερωμένο σε όλους τους αόρατους του κόσμου. Σε έναν τόπο όπου όλοι είμαστε μόνοι, ένας άνθρωπος διεκδικεί, διασχίζοντας ένα κατώφλι, να μοιραστεί για λίγο την μοναξιά του με την μοναξιά των άλλων. Να μετατρέψει την διαδικασία της άσκοπης περιπλάνησης σε μορφή κοινής ελευθερίας.
Η Ήμερη
Μια ομάδα νέων ηθοποιών προσεγγίζει το έργο του σπουδαίου Ρώσου λογοτέχνη όπου μια γυναίκα αυτοκτονεί και ο σύζυγός της προσπαθεί να ξετυλίξει το κουβάρι των αναμνήσεών του. Η παράσταση φιλοδοξεί να δώσει χώρο στην ιστορία και τα γεγονότα να αναδυθούν χωρίς την απαίτηση μιας οριστικής εξήγησης ή απάντησης. Ο ίδιος ο Ντοστογιέφσκι άλλωστε γράφει ένα έργο για την αυτοκτονία – φαινόμενο συχνό και αυξανόμενο εκείνη την εποχή στη Ρωσία – όχι για να την ερμηνεύσει, αλλά για να την αγγίξει.

