
'Ήρθε η ώρα της πρεμιέρας για το έργο - σημείο αναφοράς της σύγχρονης αμερικανικής δραματουργίας, τον σπουδαίο "Αμερικάνικο Βούβαλο" του Ντέιβιντ Μάμετ, στο θέατρο Σημέιο. Ο Γιάννης Μπέζος συναντά ξανά το έργο -αυτή τη φορά σε ρόλο σκηνοθέτη και όχι ηθοποιού-, σε μια επετειακή χρονιά καθώς συμπληρώνονται πενήντα χρόνια από την πρώτη του παρουσίαση.
Ο "Αμερικάνικος Βούβαλος", ξεγυμνώνει την ηθική κατάρρευση του "αμερικανικού ονείρου", αποκαλύπτοντας τη μοναξιά, τη βία και τη βαθιά ανάγκη για ανθρώπινη σύνδεση μέσα σε έναν κόσμο όπου τα πάντα μετρώνται με τους όρους του προσωπικού συμφέροντος.
Από 20/10 σηκώνει αυλαία η παράσταση με πρωταγωνιστή τον Γιώργο Νινιό, μετά τη συγκλονιστική του ερμηνεία στο "Τσιτάχ. Η ερημιά του τερματοφύλακα", ο οποίος επιστρέφει με ένα ρόλο γεμάτο αντιφάσεις – σκληρότητα και τρυφερότητα, φόβο και πόθο για επαφή. Πλάι του, οι Αντώνης Κρόμπας και Σταύρος Τσουμάνης μοιράζονται αυτό το εκρηκτικό τρίγωνο σχέσεων, εσωτερικών συγκρούσεων και διαψευσμένων ελπίδων.

Γιάννης Μπέζος: "Πενήντα χρόνια μετά την παρθενική του παρουσίαση, ο Αμερικάνικος Βούβαλος, είναι πεισματικά παρών"
Είναι ένα από τα πιο γνωστά έργα του Μάμετ, γραμμένο το 1975, το οποίο πρωτοανέβηκε το 1977 στο Broadway. Εμπνέεται από τον κόσμο των μικροαστών και των περιθωριακών της Αμερικής του 20ού αιώνα. Το έργο καθιέρωσε τον Μάμετ ως έναν από τους σημαντικότερους σύγχρονους δραματουργούς — κυρίως λόγω της ιδιαίτερης γλώσσας του, του ρεαλισμού των διαλόγων και της ηθικής αμφισημίας των χαρακτήρων του.
Η υπόθεση
Το έργο διαδραματίζεται σε ένα παλιατζίδικο μιας αμερικανικής μεγαλούπολης τη δεκαετία του ’70. Ο ιδιοκτήτης, ο Ντον, ένας μικροέμπορος παλιατζήδων, νιώθει ότι εξαπατήθηκε όταν πούλησε κατά λάθος ένα σπάνιο και πολύτιμο συλλεκτικό νόμισμα — τον "Αμερικάνικο Βούβαλο" — σε εξευτελιστική τιμή. Μαζί με τον νεαρό, σχεδόν αφελή προστατευόμενό του, τον Μπομπ και τον οξύθυμο φίλο του, τον Τιτς, καταστρώνει ένα σχέδιο για να διαρρήξουν το σπίτι του συλλέκτη και να πάρουν πίσω το νόμισμα.

'Όσο κυλά η ιστορία, οι μεταξύ τους σχέσεις φθείρονται, τα πάθη φουντώνουν και τελικά το "έγκλημα" δεν θα εκτελεστεί ποτέ. Η σκηνή μετατρέπεται σε "πεδίο μάχης", φωτίζοντας με οξύτητα και τρυφερότητα την εύθραυστη ανθρωπιά των ηρώων. Ο Μάμετ, με φόντο την παρακμιακή Αμερική της δεκαετίας του ’70, μιλά για την καταρρέουσα εμπιστοσύνη, την ψευδαίσθηση του πλουτισμού, τη ματαίωση της ανδρικής ταυτότητας και την απουσία προτύπων.
"Πάντα υπάρχει μία σπίθα τρεμόσβηστη που μας παρηγορεί" , σημειώνει ο ίδιος ο σκηνοθέτης και φαίνεται πως η παράσταση που θα δούμε τα δευτερότριτα στο θέατρο Σημείο δεν επιδιώκει να αναβιώσει ένα "κλασικό" κείμενο, αλλά να το επανεφεύρει στο σήμερα – εκεί που οι ψευδαισθήσεις επιτυχίας παραμένουν επίκαιρες όσο ποτέ.
Τα σκηνικά και τα κοστούμια υπογράφει η Νατάσσα Παπαστεργίου, τους φωτισμούς ο Βασίλης Κλωτσοτήρας και τη μετάφραση η Νικολέτα Κοτσαηλίδου.

Το σημείωμα του Γιάννη Μπέζου για την παράσταση
"Η σκηνή του θεάτρου Σημείο μετατρέπεται σε ασφυκτικό πεδίο σύγκρουσης, όπου η φιλία, η επιθυμία και η προδοσία συνυπάρχουν στην πιο ωμή, αλλά και ευάλωτη εκδοχή τους. Ένα εμβληματικό έργο που επανέρχεται για να μας υπενθυμίσει την θολότητα του αμερικανικού ονείρου. Τρεις άνθρωποι παγιδευμένοι σε ψευδαισθήσεις επιτυχίας. Η ακατάσχετη φλυαρία τους και η θορυβώδης συμπεριφορά τους, πολύ απλά, υπογραμμίζουν την ακινησία τους. Και για άλλη μια φορά υπάρχει "μία σπίθα τρεμόσβηστη" - όπως λέει και ο Μανώλης Αναγνωστάκης- να μας παρηγορήσει. Η ευαισθησία, πάντα καλά κρυμμένη, αποκαλύπτεται έστω και καθυστερημένα. Πενήντα χρόνια μετά την παρθενική του παρουσίαση, ο Αμερικάνικος Βούβαλος, είναι πεισματικά παρών" .
Προπώληση εισιτηρίων: more.com
Περισσότερες πληροφορίες
Αμερικάνικος βούβαλος
Παρακολουθώντας μία ημέρα από τη ζωή τριών μικροαπατεώνων, το έργο-σταθμός καταγράφει τη ματαιότητα του αμερικανικού ονείρου και την ταύτιση του κυνηγιού της επιτυχίας με το κέρδος. Ένα έργο-ορόσημο της σύγχρονης αμερικανικής δραματουργίας, που φέρνει στο φως τη γυμνή αλήθεια ενός κόσμου σε ηθική κατάρρευση· την αποδόμηση του αμερικανικού ονείρου, τη μοναξιά, την ανάγκη για αγάπη και τη σκληρότητα μιας κοινωνίας που τα μετρά όλα με όρους κέρδους.