
Είναι τάση εδώ και χρόνια: πάντα επανερχόμαστε σε ιστορίες διαχρονικές και αναγνωρίσιμες για τον Έλληνα θεατή. Η φετινή θεατρική περίοδος φέρνει στη σκηνή πέντε αγαπημένα έργα από τον ελληνικό κινηματογράφο. Μάλιστα, δύο από αυτά φέρουν την υπογραφή του Κώστα Πρετεντέρη, αποτελώντας έναν φόρο τιμής στα 100 χρόνια από τη γέννησή του και μια υπενθύμιση ότι το θέατρο και ο κινηματογράφος, όταν συνεργάζονται, μπορούν να δημιουργήσουν μνήμες που ξεπερνούν τις εποχές. Ποιες είναι οι στορίες που συνεχίζουν να μιλούν στις καρδιές μας ως κομμάτι της συλλογικής μας ταυτότητας και σε ποιες σκηνές θα ζωντανέψουν;

Από την οθόνη στη σκηνή: Ο κόσμος του Κώστα Πρετεντέρη
Το 2025 συμπληρώνονται εκατό χρόνια από τη γέννηση του σπουδαίου θεατρικού συγγραφέα και δημοσιογράφου Κώστα Πρετεντέρη, μιας προσωπικότητας που σημάδεψε τόσο τον ελληνικό Τύπο όσο και τη θεατρική και κινηματογραφική παραγωγή της χώρας. Είναι συνδημιουργός σε μερικές από τις πιο αγαπημένες κωμωδίες και κοινωνικές σάτιρες, έργα που άφησαν ανεξίτηλο το αποτύπωμά τους στον ελληνικό κινηματογράφο αλλά και στο θέατρο. Η νέα θεατρική σεζόν, λοιπόν, είναι αφιερωμένη σε αυτό το σημαντικό ορόσημο και μας δίνει την ευκαιρία να συναντήσουμε ήρωες και ιστορίες που όλοι έχουμε αγαπήσει στη μεγάλη οθόνη, τώρα σε νέες θεατρικές εκδοχές.
"Η Κόμισσα της Φάμπρικας", ένα από τα πιο εμβληματικά έργα της συνεργασίας Ασημάκη Γιαλαμά – Κώστα Πρετεντέρη, έρχεται στο θέατρο Embassy από 16/10, σε σκηνοθεσία του Σταμάτη Φασουλή, με τους: Δήμητρα Ματσούκα, Γιώργο Πυρπασόπουλο, Σάρα Γανωτή, Αντιγόνη Δρακουλάκη, Νίκο Σταυρακούδη, Γιώργο Μπινιάρη, Ιάσωνα Παπαματθαίου, Κυριάκο Σαλή, Κοραλία Τσόγκα, Βαγγέλη Σαλευρή, Μαργαρίτα Λουμάκη και Μαρία Ελευθεριάδη. Η παράσταση θυμίζει τη δύναμη μιας κλασικής ελληνικής κωμωδίας.
Αρχικά ανέβηκε το 1966 στο θέατρο Φλορίντα και το 1969 μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο με την Άννα Φόνσου στον ρόλο του τίτλου. Η ταινία άφησε εποχή, καθώς σατίριζε την κοινωνική και ταξική ανισότητα μέσα από έξυπνους διαλόγους και αξέχαστες ατάκες. Η υπόθεση διαδραματίζεται στην Αθήνα του 1967, ένα χρόνο μετά τα Ιουλιανά και ένα χρόνο πριν τη δικτατορία. Η νεαρή μεγαλοαστή Κόμισσα, με δυναμικό χαρακτήρα και γοητεία, έρχεται σε επαφή με την κοινωνική πραγματικότητα της εποχής. Η ιστορία αναδεικνύει τις ταξικές αντιφάσεις, τα ρουσφέτια και τις κοινωνικές αδικίες, ενώ παράλληλα σχολιάζει την πολιτική και τον έρωτα σε μια μεταπολεμική Ελλάδα που προσπαθεί να βρει τη θέση της.

'Ένα ακόμα έργο των Κώστα Πρετεντέρη και Ασημάκη Γιαλαμά που θα δούμε στη σκηνή τον φετινό χειμώνα είναι το "Τζένη Τζένη", σε σκηνοθεσία Νίκου Καραθάνου και διασκευή Γιάννη Αποσκίτη. Θ' ανέβει στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά με τους Γαλήνη Χατζηπασχάλη, Χρήστο Λούλη, Χάρις Αλεξίου, Άγγελο Παπαδημητρίου, Ζέτα Μακρυπούλια, Κώστα Μπερικόπουλο, Ιωάννα Μαυρέα, Γιάννη Κότσιφα, Ιωάννα Μπιτούνη, Νίκο Καραθάνο κ.ά. (από 17/4).
Οι περισσότεροι γνωρίζουμε τη ρομαντική κωμωδία που συνδυάζει πολιτική ίντριγκα με κοινωνική κριτική και αναπάντεχο έρωτα από την κινηματογραφική του εκδοχή του 1966 με τη Τζένη Καρέζη και τον Ανδρέα Μπάρκουλη. Η υπόθεση διαδραματίζεται στις Σπέτσες και ακολουθεί την Τζένη Σκούταρη, κόρη ενός τοπικού πολιτικού παράγοντα, η οποία συμφωνεί να παντρευτεί ψευδώς τον Νίκο Μάντα, ανιψιό ενός πλοιοκτήτη και πολιτικού αντιπάλου του πατέρα της, προκειμένου να τον βοηθήσει να εκλεγεί βουλευτής. Όμως αυτή η συμφωνία οδηγεί σε εξαιρετικά απρόβλεπτες, δύσκολες αλλά και όμορφες καταστάσεις...

Σε ένα έργο που αναδεικνύει θέματα όπως η πολιτική διαπλοκή, η κοινωνική πίεση και οι προσωπικές θυσίες για το κοινό καλό — ζητήματα που εξακολουθούν να απασχολούν τη σύγχρονη ελληνική κοινωνία — βρίσκει έδαφος η ευαίσθητη και διεισδυτική ματιά του Νίκου Καραθάνου, ο οποίος πιστεύουμε πως θα δει τους δύο ήρωες, την Τζένη και τον Νίκο, όχι απλώς ως ρομαντικά πρόσωπα ή πολιτικά "σύμβολα", αλλά ως χαρακτήρες με συγκρούσεις, αμφιβολίες και αληθινά συναισθήματα. Παράλληλα, μέσα από κοινωνική παρατήρηση, φωτίζει τα παρασκηνιακά παιχνίδια εξουσίας, τις οικογενειακές πιέσεις και τις κοινωνικές ανισότητες με έναν αιχμηρό, αλλά ταυτόχρονα τρυφερό τρόπο.

"Illya darling": Η σκιά της Μελίνας στον Πειραιά
Η Νάντια Μπουλέ, αυτό το ταλαντούχο κορίτσι όλο τολμά. Ξεκίνησε την καριέρα της από πολύ μικρή συμμετέχοντας στην παιδική χορωδία του Σπύρου Λάμπρου. Πολύ σύντομα ασχολήθηκε και με την τηλεόραση από όπου έγινε ευρύτερα γνωστή παρουσιάζοντας μια σειρά εκπομπών. Παράλληλα έχοντας το τραγούδι ως μεγάλη της αγάπη βρέθηκε δίπλα σε κάποιους από τους μεγαλύτερους Έλληνες τραγουδιστές, όπως ο Μανώλης Λιδάκης, ο Δημήτρης Μπάσης και οι συνθέτες Δημήτρης Καλαντζόπουλος και Γιάννης Σπανός. Κορυφαία στιγμή της καριέρας της στο τραγούδι αποτέλεσαν οι προσωπικές sold out συναυλίες στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης το 2015. Στο χώρο του musical έκανε τα πρώτα της βήματα πρωταγωνιστώντας στην παράσταση "Fame", ενώ ακολούθησαν το "Cabaret", το "Rocky Horror Show", το "Nine", ο "Μάγος του Οζ", το "Sweet Charity", το ελληνικό "Μόλις Χώρισα".
Πρόσφατα επιλέχθηκε ανάμεσα σε 3.000 ηθοποιούς για να υποδυθεί τη Ρόξι Χαρτ στη διεθνή παραγωγή του "Chicago the Musical"—μια περιοδεία 18 χωρών που την καθιστά την πρώτη Ελληνίδα με πρωταγωνιστικό ρόλο σε αυτό το θρυλικό έργο του Μπρόντγουεϊ—επιστρέφει τώρα στην ελληνική σκηνή για μια ακόμη μεγάλη πρόκληση: να αναμετρηθεί με τον μύθο της Μελίνας Μερκούρη στο "Illya darling". Μια ιστορία που σημάδεψε όχι μόνο τον ελληνικό κινηματογράφο, αλλά και τη διεθνή εικόνα της χώρας, επιστρέφει στον τόπο της καταγωγής της, εκεί όπου ο Πειραιάς γίνεται σκηνικό και μύθος.

Το μιούζικαλ, βασισμένο στη θρυλική ταινία του Ζιλ Ντασέν "Ποτέ την Κυριακή", θα παιχτεί στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά (από 6/6), υπό τη σκηνοθεσία του Δημήτρη Μαλισσόβα. Η Ίλια, γυναίκα ανεξάρτητη και πληθωρική, ζωντανεύει ξανά μέσα από τη μουσική του Μάνου Χατζιδάκι και το τραγούδι "Τα παιδιά του Πειραιά", που χάρισε στη χώρα μας το πρώτο Όσκαρ. Μια ιστορία που συγκίνησε το Μπρόντγουεϊ, με έξι υποψηφιότητες για βραβεία Τόνι, επιστρέφει στον τόπο της, ως γιορτή για τον Πειραιά που γιορτάζει τα 130 χρόνια λειτουργίας του με μια σειρά θεατρικών παραστάσεων που ξεχωρίζουν για την καλλιτεχνική τους τόλμη και τη συνάντηση σπουδαίων δημιουργών και ηθοποιών.

Δύο κωμικές επιστροφές: Λαζόπουλος και Φασουλής στη σκηνή
Ο Λάκης Λαζόπουλος έλαμψε τον περασμένο χειμώνα στο "'Ένας ήρωας με παντούφλες" στο θέατρο Βέμπο και τώρα επιστρέφει στη σκηνή, από 10/10, για μια νέα 2η σεζόν σε σκηνοθεσία Γιάννη Μπέζου. Η διαχρονική κωμωδία των Σακελλάριου-Γιαννακόπουλου ζωντανεύει ξανά με τον Λαζόπουλο στον κεντρικό ρόλο, τον ήρωα που αντιμετωπίζει τις καθημερινές αδυναμίες και τις κοινωνικές ειρωνείες με μοναδικό χιούμορ. Γράφτηκε το 1947, το λατρέψαμε στην ελληνική σατιρική ταινία του 1959 και εν έτει 2025 παραμένει επίκαιρο, αποτυπώνοντας με ακρίβεια την κατηγορία των "μικρών μεγάλων" ηρώων, καθώς και την αντιμετώπισή τους από τους εκάστοτε κυβερνώντες.
Στο έργο, ο στρατηγός Δεκαβάλλας, μετά την αποστρατεία του περίμενε να αναγνωριστεί, το μόνο που πήρε όμως ήταν μειωμένη σύνταξη, ενώ η σύζυγός του προσπαθεί να τον προσγειώσει στην πραγματικότητα, παζαρεύοντας με τον παλιατζή τη στολή, το ξίφος, τα παράσημα και ό,τι άλλο πολύτιμο γι’ αυτόν από τη στρατιωτική του ζωή, προκειμένου να μπορέσουν να επιβιώσουν. Η ικανοποίηση έρχεται με τη μορφή ενός ανδριάντα στην πλατεία μπροστά από το σπίτι του. Πίσω, όμως, από αυτή την "τιμητική" κίνηση, κρύβονται πολιτικά και οικονομικά συμφέροντα που αναδεικνύουν τη φθορά των αξιών και την εκμετάλλευση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας.
Στο πλευρό του Λαζόπουλου, η παράσταση πλαισιώνεται από ένα ωραίο καστ: Παύλος Ορκόπουλος, Παρθένα Χοροζίδου, Τάσος Παλαντζίδης, Σταύρος Μαρκάλας, Κωνσταντίνος Τραφαλής, Θράσος Σταθόπουλος, Ιωάννα Ανεμογιάννη, Κωνσταντίνος Γιάννης, Φαίδρα Σκλήρη, Λαζάρια Σαζείδου.

Μια ακόμα κλασική ελληνική κωμωδία επιστρέφει για δεύτερη χρονιά, φέρνοντας μαζί της τη νοσταλγία, την καθημερινή ειρωνεία και την αστείρευτη ενέργεια που μόνο οι παλιές αγαπημένες παραστάσεις μπορούν να χαρίσουν: "Η δεξιά, η αριστερά και ο Κυρ-Παντελής". Το αριστούργημα των Αλέκου Σακελλάριου και Χρήστου Γιαννακόπουλου κάνει πρεμιέρα στο Μικρό Παλλάς στις 23/10, συνεχίζοντας την παράδοση των μεγάλων θεατρικών και κινηματογραφικών επιτυχιών του δίδυμου.
Με δεξιοτεχνία, οι δύο συγγραφείς μετέφεραν την επικαιρότητα της μεταπολεμικής Ελλάδας στη σκηνή, αποτυπώνοντας την πραγματικότητα ενός λαού που είχε διχαστεί και αντικατοπτρίζεται στους τέσσερις τοίχους ενός σπιτιού μοιρασμένου στα δύο. Το ρίσκο τους ήταν μεγάλο: επένδυσαν κωμικά στη μεγάλη πληγή του Εμφυλίου όσο αυτή βρισκόταν ακόμα σε εξέλιξη. Η παράσταση πρωτοανέβηκε το 1946 από το Θίασο Κοτοπούλη στο θέατρο Rex, με τον Βασίλη Λογοθετίδη στον ρόλο του Κυρ-Παντελή, και θεωρήθηκε σταθμός στη μεταπολεμική δραματουργία. Η κωμωδία αποτελεί το δεύτερο έργο μιας εν δυνάμει τριλογίας που περιλαμβάνει το "Οι Γερμανοί ξανάρχονται" και την "Ανώμαλη προσγείωση" (που αργότερα παρουσιάστηκε ως "Υπάρχει και φιλότιμο" από τον θίασο του Λάμπρου Κωνσταντάρα και μεταφέρθηκε με επιτυχία στον κινηματογράφο).

Στη νέα σκηνική της εκδοχή, ο Σταμάτης Φασουλής σκηνοθετεί και ερμηνεύει τον Κυρ-Παντελή, έναν ήρωα που πληρώνει τις συγκρούσεις των γιων του, αποκαλύπτοντας την κωμικοτραγική συνθήκη τόσο του χαρακτήρα όσο και της ίδιας της χώρας. Σημαντική είναι και η συμβολή της Ελένης Καστάνη στο ρόλο της μητέρας, η οποία εμφανίζεται συνεχώς σε σύγχυση σχετικά με τις ξένες δυνάμεις πίσω από κάθε στρατόπεδο. Τους υπόλοιπους ρόλους ερμηνεύουν οι Γιώργος Δεπάστας, Δέσποινα Πολυκανδρίτου, Γιώργος Βουρδαμής, Απόστολος Καμιτσάκης, Γιώργος Κορομπίλης και Μαρία Καραβά.
Διαβάστε τις κριτικές του "α" για τις παραστάσεις "'Ένας ήρωας με παντούφλες" και "Η δεξιά, η αριστερά και ο Κυρ-Παντελής".
Προπωλήσεις εισιτηρίων: more.com