
Το Εθνικό Θέατρο "εκπέμπει σήμα" τόσο εντός όσο και εκτός των συνόρων της χώρας. Ένας απο τους τρεις βασικούς άξονες του προγράμματος του για τη σεζόν 2025-26 είναι η σύμπραξη με κορυφαία ευρωπαϊκά θέατρα, όπως το Royal Court Theatre και η σκηνοθέτρια Κέιτι Μίτσελ, και βέβαια το Pina Bausch Foundation. Από 17 Δεκεμβρίου θα δούμε στην Αθήνα το εμβληματικό "Kontakthof" της Πίνα Μπάους. Η σκηνική αναβίωση του έργου με έναν εξ ολοκλήρου ελληνικό θίασο είναι ένα από τα κορυφαία θεατρικά γεγονότα της χρονιάς καθώς φέρνει την αυθεντική πνοή του Χοροθεάτρου του Βούπερταλ στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου.
Πρόκειται για ένα από τα πιο εμβληματικά έργα της σπουδαίας χορογράφου Πίνα Μπάους, το οποίο παρουσιάζεται ξανά στην Ελλάδα, 37 χρόνια μετά την πρώτη φορά που ανέβηκε στο Ηρώδειο, τον Σεπτέμβριο του 1988 από το Tanztheater Wuppertal.


Η σκηνική αναβίωση του "Kontakthof" τελεί υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση των Josephine Ann Endicott, μέλους της αρχικής διανομής του 1978 και επί χρόνια βοηθού της Μπάους, και του Δάφνι Κόκκινου, μέλους του Tanztheater Wuppertal και επίσης βοηθού της Μπάους από το 1993, σε συνεργασία με την Anne Martin — επίσης μέλος της αρχικής διανομής — και τον Scott Jennings, διευθυντές προβών του Foundation. Στην παράσταση συμμετέχουν 23 ξεχωριστοί ερμηνευτές και ερμηνεύτριες από την Ελλάδα, από 21 έως 55 χρόνων, που επιλέχθηκαν ειδικά γι’ αυτή την παραγωγή.
Το "Kontakthof" παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1978 στην 'Όπερα του Βούπερταλ και αποτελεί ορόσημο της πρώιμης περιόδου της Πίνα Μπάους και κομβικό παράδειγμα της συνεργασίας της με τον σκηνογράφο και ενδυματολόγο Rolf Borzik, ο οποίος διαμόρφωσε την εικαστική γλώσσα του θιάσου εκείνα τα καθοριστικά χρόνια. Το έργο συνεχίζει να περιοδεύει μέχρι σήμερα, συχνά και με διαφορετικές γενιές: το 2000 με το "Κυρίες και Κυρίους άνω των 65 ετών" και το 2008 με εφήβους ηλικίας από 14 έως 18 ετών – κάθε φορά θέτοντας εκ νέου το ερώτημα τι σημαίνει "επαφή" σε διαφορετικές ηλικίες.


'Όπως έχει πει η Πίνα Μπάους, το "’Kontakthof’ είναι ένας τόπος όπου συναντιούνται άνθρωποι που αποζητούν επαφή. Να φανερώσεις τον εαυτό σου, να τον αρνηθείς. Με φόβους. Επιθυμία. Απογοητεύσεις. Απελπισία. Πρώτες εμπειρίες. Πρώτες απόπειρες. Τρυφερότητα και ό,τι προκύπτει απ’ αυτή — αυτό ήταν σημαντικό θέμα στο έργο. [...] Να αποκαλύπτεις πτυχές του εαυτού σου, να ξεπερνάς τον εαυτό σου." Η ίδια, άλλωστε, δεν ενδιαφερόταν "για το πώς κινούνται οι άνθρωποι αλλά για το τι είναι αυτό που τους κινεί" — τα συναισθήματα, η επιθυμία, η ανασφάλεια, η ανάγκη για επικοινωνία, η μοναξιά".
Σύμφωνα με τους καλλιτεχνικούς διευθυντές της παραγωγής, Josephine Ann Endicott και Δάφνι Κόκκινο, "εκείνο που αντέχει στον χρόνο στο ‘Kontakthof’ της Πίνα Μπάους είναι η παρουσία των ανθρώπων και της καθημερινότητάς τους πάνω στη σκηνή, που αποκαλύπτει τις επιθυμίες τους, τις ανασφάλειές τους, τον πόθο τους για οικειότητα και αγάπη".

Σκηνοθεσία – Χορογραφία: Pina Bausch
Συνεργασία: Rolf Borzik, Marion Cito, Hans Pop
Σκηνικά – Κοστούμια: Rolf Borzik
Μουσική: Charlie Chaplin, Anton Karas, Juan Llossas, Nino Rota, Jean Sibelius κ.ά.
Πνευματικά δικαιώματα παράστασης: Verlag der Autoren, Frankfurt am Main εκπροσωπώντας το Pina Bausch Foundation, Wuppertal.
Συντελεστές για το Εθνικό Θέατρο
Προσαρμογή σκηνικού: Gerburg Stoffel
Προσαρμογή κοστουμιών: Petra Leidner
Προσαρμογή φωτισμών: Jo Verlei
Σύμβουλος ήχου: Karsten Fischer
Συνεργάτης στην προσαρμογή κοστουμιών: Παύλος Θανόπουλος
Δραματολόγος παράστασης: Έρι Κύργια
Οι μεταφράσεις των κειμένων της παράστασης στα ελληνικά είναι του Γιώργου Δεπάστα.
Ερμηνεύουν (με αλφαβητική σειρά): Θανάσης Ακοκκαλίδης, Αλέξανδρος Βαρδαξόγλου, Βίκυ Βολιώτη, Κατερίνα Γεβετζή, Δημήτρης Γεωργιάδης, Μαριλένα Δάρα, Δάφνη Δρακοπούλου, Νίκος Ζιάζιαρης, Ναταλία Καλογεροπούλου, Δημήτρης Κολλιός, Μελίνα Κόντη, Νίκος Κουσούλης, Κωνσταντίνος Κοντογεωργόπουλος, Νίκος Λεκάκης, Έρη Μάγκου, Δημήτρης Μανδρινός, Ιωάννης Μπάστας, Αλεξάνδρα Όσπιτση, Εβίνη Παντελάκη, Πύρρος Θεοφανόπουλος, Έλσα Σίσκου, Βασιάνα Σκοπετέα, Σάνια Στριμπάκου.
Η προπώληση ξεκινά στις 11 Οκτωβρίου. Περισσότερες πληροφορίες στο n-t.gr.