
Το Εθνικό Θέατρο ξεκινά τη νέα θεατρική σεζόν 2025-26 ενεργοποιώντας το δυναμικό δίκτυο, που ανακοίνωσε τον περασμένο Μάιο - δίκτυο δημιουργών, θεατών, ιδεών, γλωσσών, με μια ματιά στα παρασκήνια και τις πρόβες. Η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού Θεάτρου, Αργυρώ Χιώτη, μία από τις πιο καινοτόμες και αναγνωρισμένες σκηνοθέτριες της νεότερης γενιάς, με πολύχρονη πορεία στην ερευνητική σκηνή και διεθνείς συνεργασίες, έχοντας δίπλα της την Ιώ Βουλγαράκη (αναπληρώτρια καλλιτεχνική διευθύντρια), τους Ακύλλα Καραζήση και Νεφέλη Μαϊστράλη (υπεύθυνοι της Πειραματικής Σκηνής) και τη Μαρία Μαγκανάρη (υπεύθυνη του Μικρού Εθνικού), δίνει το διακριτό και σταθερό στίγμα της πρώτης μας σκηνής, που μπαίνει πλέον και επίσημα σε νέα εποχή.
"Το Εθνικό Θέατρο εκπέμπει σήμα"
"Το Εθνικό Θέατρο συνομιλεί με τα κρίσιμα ερωτήματα των καιρών μας, επανεξετάζει την ιστορία του, επανασυστήνει έργα κλασικά, προτείνει νέα, δυναμικά, πρωτοπόρα, που φέρουν ισχυρό καλλιτεχνικό αποτύπωμα και υψηλή αισθητική πρόταση", σημειώνει η Αργυρώ Χιώτη, που επιθυμεί να μετατρέψει το Εθνικό Θέατρο σε ένα ζωντανό κύτταρο σκέψης, καλλιτεχνικής όσμωσης και κοινωνικής παρέμβασης, που δεν εγκλωβίζεται σε στερεότυπα αλλά "εκπέμπει σήμα" τόσο εντός Ελλάδας όσο και σε διεθνές επίπεδο. Το νέο πρόγραμμα διαμορφώνεται γύρω από την επανεξέταση του κλασικού ρεπερτορίου, τη στήριξη της σύγχρονης ελληνικής δραματουργίας και την ανάπτυξη συμπαραγωγών και συμπράξεων με εγχώριους φορείς αλλά και με κορυφαία ευρωπαϊκά θέατρα και καλλιτέχνες όπως το Pina Bausch Foundation και το Royal Court Theatre.

Το ρεπερτόριο για τη θεατρική περίοδο 2025-26 δομείται γύρω από τη θεματική της γλώσσας, η οποία δεν περιορίζεται μόνο στον λόγο αλλά επεκτείνεται στην εικαστική, μουσική και κινησιολογική έκφραση. Κάθε έργο συνομιλεί με μια διαφορετική εκδοχή της γλώσσας: την υπαρξιακή, τη νοσταλγική, την γυναικεία, τη γλώσσα του σώματος, την πολιτική.

Το Εθνικό Θέατρο ανοίγει τον πλούσιο προγραμματισμό του για τη νέα σεζόν με ζωντανό και ανανεωμένο τον πυρήνα του, στο κτίριο Τσίλερ και στις τέσσερις σκηνές του — Κεντρική Σκηνή, Νέα Σκηνή "Νίκος Κούρκουλος", Πλαγία Σκηνή και Αίθουσα Εκδηλώσεων —, αλλά και στους άλλους χώρους που θα φιλοξενήσουν φέτος την πολύπλευρη λειτουργία του: το θέατρο Δίπυλον για την Πειραματική Σκηνή, το Ολύμπια, Δημοτικό Μουσικό Θέατρο "Μαρία Κάλλας" για την Παιδική Σκηνή, το θέατρο Κάππα, καθώς και τον 1ο όροφο της Δημοτικής Πινακοθήκης για τα εκπαιδευτικά εργαστήρια του Μικρού Εθνικού. Συστήνει τους νέους θιάσους που δημιουργήθηκαν μέσα από ακροάσεις για όλες τις παραγωγές, εμπλουτίζει τη δράση του Μικρού Εθνικού, που φέτος διοργανώνει περισσότερα από 50 εργαστήρια και σημαντικές ενέργειες κοινωνικού χαρακτήρα, συστήνει την ανανεωμένη ταυτότητα της Πειραματικής του Σκηνής και μάς προσκαλεί στις παραστάσεις και τις σημαντικές παράλληλες δράσεις του, ενώ παράλληλα εγκαινιάζει το διαδικτυακό του ραδιόφωνο, ανοίγει τις πόρτες του στο σύντομα ανανεωμένο του καφέ-μπαρ και το πωλητήριό του.

Τρεις σπουδαίες "επιστροφές" και πρεμιέρα για το Μικρό Εθνικό
Το εναρκτήριο πρόγραμμα περιλαμβάνει την επιστροφή του "Φάουστ" του Άρη Μπινιάρη στην Κεντρική Σκηνή, ένα ψυχικό οδοιπορικό στην ανθρώπινη επιθυμία και στα ηθικά όρια βασισμένο στο ομώνυμο έργο του Γκαίτε, με τον Χάρη Φραγκούλη στον ομώνυμο ρόλο (από 8/10).
Στον αντίποδα, η κωμωδία "Η Καρυάτιδα!" του Γιώργου Καπουτζίδη επιστρέφει και μετακομίζει στο θέατρο Κάππα με σαρκαστικό χιούμορ απέναντι στις εθνικές εμμονές και τις συλλογικές αυταπάτες, με τους Αγορίτσα Οικονόμου, Ασημίνα Αναστασοπούλου, Στέλιος Ιακωβίδης, Σωτήρης Μανίκας κ.ά. (από 8/10). Σε έναν πιο υπαρξιακό τόπο κινούνται οι τσεχοφικές "Τρεις αδελφές" της Μαρίας Μαγκανάρη, που επαναλαμβάνεται στην Πλαγία Σκηνή του Εθνικού, με τους Αμαλία Καβάλη, Μαρία Σκουλά, Νάνσυ Σιδέρη, Θανάσης Δήμου, Γιάννης Κλίνης, Κώστας Κορωναίος, Γιωργής Τσαμπουράκης κ.ά. (από 15/10).
Το παιδικό κοινό θα μυηθεί στη μαγεία της γλώσσας με τις "Περιπέτειες της Αλίκης στη Χώρα των Θαυμάτων" από τη Γεωργία Μαυραγάνη στο Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια, με την πρωτότυπη μουσική και ποίηση της Λένας Πλάτωνος (από 22/10).


Εξωστρέφεια και διεθνείς συνεργασίες
Ξεχωριστή θέση στο πρόγραμμα έχει η παράσταση "COW|DEER", μια διεθνής συμπαραγωγή με το Royal Court Theatre του Λονδίνου. Η σκηνοθεσία της Katie Mitchell, σε συνεργασία με τις Nina Segal και Melanie Wilson, προτείνει μια performance χωρίς λόγια, όπου η φωνή δίνεται σε δύο ζώα, ένα ελάφι και μία αγελάδα. Η παράσταση θα παρουσιαστεί αρχικά στο Λονδίνο και έπειτα στη Νέα Σκηνή "Νίκος Κούρκουλος" από 7/11 (με τη συνεργασία στη σκηνοθεσία της Ειρήνης Φαναριώτη), προωθώντας ένα νέο θεατρικό λεξιλόγιο βασισμένο στην ηχητική εμπειρία.

Η επιστροφή της Jo Ann Endicott για την παρουσίαση του εμβληματικού "Kontakthof" της Pina Bausch είναι ένα κορυφαίο γεγονός που αναδεικνύει τη γλώσσα των σωμάτων. Η παρουσία αυτή, σε σύμπραξη με το Pina Bausch Foundation, φέρνει για πρώτη φορά στη χώρα μας την αυθεντική πνοή του θεάτρου Tanztheater Wuppertal, μέσα από μια ξεχωριστή σκηνική αναβίωση με έναν εξ ολοκλήρου ελληνικό θίασο (από 17/12).


Σύγχρονη δραματουργία και αναγνώσεις έργων
Μετά το "Ποιος σκότωσε τον πατέρα μου" και το "Συνέδριο για το Ιράν", ο Χρήστος Θεοδωρίδης σκηνοθετεί, σε συνεργασία με τη στενή του συνεργάτιδα στην κίνηση, Ξένια Θεμελή, το έργο "Ιεροτελεστία" ("Un Sacre") του Γκιγιόμ Πουά, όπου ο θάνατος γίνεται αφετηρία για μια γιορτή της ζωής μέσα από 300 πραγματικές συνεντεύξεις που έγιναν κατά την περίοδο της καραντίνας, στη Νέα Σκηνή "Νίκος Κούρκουλος". Παίζουν, μεταξύ άλλων, οι Γιώργος Κισσανδράκης, Ελευθερία Αγγελίτσα, Ειρήνη Δάμπαση, Κωνσταντίνος Κρομμύδας, Ιωάννα Μαυρέα, Ανδρέας Νάτσιος κ.ά. (από 28/1).

Σύγχρονες αναγνώσεις κλασικών έργων θα δούμε στο "Βυσσινόκηπο" του Αντόν Τσέχοφ από τον 'Έκτορα Λυγίζο στην Κεντρική Σκηνή, στην οποία θα πρωταγωνιστήσουν σε διπλή διανομή η Ράνια Οικονομίδου και η Υβόννη Μαλτέζου, καθώς και οι Αμαλία Μουτούση, Γιάννης Κλίνης, Σοφία Κόκκαλη, Έκτορας Λυγίζος, Μαρία Μοσχούρη, Κατερίνα Πατσιάνη κ.ά. (από 26/2).

Στο ίδιο πνεύμα κινείται το έργο "Κουκλίτσα", βασισμένο στο "Κουκλόσπιτο" του Χένρικ 'Ίψεν, σε σκηνοθεσία της Μαρίας Πανουργιά. Μια παράσταση που μεταμορφώνει τη Νόρα σε δαιμονική φιγούρα που ενσαρκώνει τη ριζική ελευθερία στη Νέα Σκηνή "Νίκος Κούρκουλος", με τους Στέλλα Βογιατζάκη, Μπάμπη Γαλιατσάτο, Ελεάνα Γεωργούλη, Φιντέλ Ταλαμπούκα, Αινεία Τσαμάτη κ.ά. (από 1/4).


Η Αργυρώ Χιώτη δείχνει έμπρακτα τη στήριξή της στη σύγχρονη ελληνική δραματουργία. Από 6/5 ο αριστούχος απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου για την περσινή ακαδημαϊκή χρονιά, Δημήτρης Τσικούρας, θα σκηνοθετήσει τον "Σταθμό Ω", ένα σύγχρονο ελληνικό έργο από τον Γιώργο Χριστοδούλου για την απώλεια, τη συνενοχή και τη συγχώρεση, που εμπνέεται από τη ραψωδία Ω της Ιλιάδας. Θα παρουσιαστεί στην Πλαγία Σκηνή, ενώ ήδη από τον Φεβρουάριο θα ταξιδέψει στην περιφέρεια και σε νησιά της άγονης γραμμής.

Η Πειραματική Σκηνή ξανασυστήνεται: "Μη φοβάστε. Είναι θέατρο."
Η Πειραματική Σκηνή του Εθνικού παύει να είναι "Νέων Δημιουργών", μια που ο πειραματισμός και η έρευνα δεν έχουν ηλικία, όπως τόνισε η Χιώτη. Υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Ακύλλα Καραζήση και της Νεφέλης Μαϊστράλη αποκτά μόνιμη βάση στο θέατρο Δίπυλον και προτείνει έναν χαρακτήρα ανοιχτής πρόβας. Πρώτος άξονας, ένα σταθερό ensemble ηθοποιών που θα δουλέψει επί ένα χρόνο με έξι συν-δημιουργούς, διαμορφώνοντας ένα ρεπερτόριο μέσα από έρευνα, αυτοσχεδιασμό και ζύμωση. Ο Ακύλλας Καραζήσης έκανε λόγο για τους νόμους της αγοράς που διέπουν το θέατρο, κάτι που κάνει τις παραστάσεις να διέπονται από την αγωνία του αποτελέσματος και "εκμηδενίζει τη ζωντανή δημιουργία, τη δοκιμή, τη μουτζούρα, το λάθος". Υπό τη διεύθυνσή τους, η Πειραματική Σκηνή θα έχει το χαρακτήρα "μιας ελεύθερης δοκιμής που δεν φοβάται την εμβάθυνση", προτείνοντας μια "ανοιχτή δραματουργία για περιπετειώδεις θεατές".
Δεύτερος άξονα η διαρκής πρόβα με τίτλο "ΚΑΠΟΥΤ / Πόλεμος, ένα Vaudeville", θα έχει τις πόρτες της ανοιχτές όλη τη χρονιά. Συγκεκριμένα, κάθε Τετάρτη και Πέμπτη, από τις 6 έως τις 10 μ.μ., το κοινό θα έχει τη δυνατότητα να παρακολουθεί ελεύθερα, έναντι ενός συμβολικού αντιτίμου, για όση ώρα επιθυμεί (από 4 λεπτά έως 4 ώρες), μια ζωντανή σύνθεση – όχι παράσταση – σε αέναη κίνηση και εξέλιξη. Πάνω στη σκηνή, το ensemble θα αφηγείται, θα τραγουδά, θα χορεύει, θα αναπαριστά, αντλώντας τα υλικά του από το θέατρο, τη λογοτεχνία και τη μουσική (από 8/10).
Τρίτος άξονας είναι τα έξι θεατρικά "Σκίτσα" που θα προκύψουν μέσα από τη συνεργασία έξι καλλιτεχνών με το ensemble, δημιουργώντας ισάριθμες παραστάσεις με επίκεντρο την πηγή έμπνευσης του καλλιτεχνικού προγράμματος 2025-26, τη Γλώσσα: "Η γλώσσα των μανιφέστων" της Αλεξάνδρας Καζάζου (31/10), "Η γλώσσα των τοίχων" της Θεανώς Μεταξά (5/12), "Η γλώσσα του πολιτισμού vs Άγρια γλώσσα)" της Σταυρούλας Σιάμου (9/1), η "Μετα-Ανθρώπινη γλώσσα (AI)" της Μάρθας Μπουζιούρη (6/2), "Η γλώσσα της εξέγερσης" του Μιχάλη Πητίδη (6/3) και "Η γλώσσα της αμφισβήτησης" του Φώτη Σιώτα (3/4).

Στο Μικρό Εθνικό
Το Μικρό Εθνικό αποτελεί εδώ και χρόνια έναν τόπο συνάντησης, συνύπαρξης και δημιουργίας για ανθρώπους όλων των ηλικιών: παιδιά, εφήβους και ενήλικες. Το πρόγραμμά του διαπνέεται φέτος από τον απρόβλεπτο και απεριόριστο κόσμο της γλώσσας και το ευρύτερο δίκτυό της, με υπεύθυνη τη Μαρία Μαγκανάρη. Στον ίδιο άξονα επιλέχθηκαν και οι δύο παραστάσεις του Μικρού Εθνικού. Οι "Περιπέτειες της Αλίκης στη Χώρα των Θαυμάτων στην Παιδική Σκηνή" (Ολύμπια, από 22/10), όπως αναφέραμε και πιο πάνω, καθώς και η παράσταση "'Έχεις πέντε λεπτά" της Κατερίνας Λούβαρη Φασόη στην Εφηβική Σκηνή, όπου έφηβοι που συμμετείχαν την περσινή θεατρική χρονιά στα εργαστήρια του Μικρού Εθνικού εμπιστεύθηκαν στη συγγραφέα όνειρα του ύπνου και του ξύπνιου τους, εμπνέοντάς την για το συγκεκριμένο έργο. Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Παντελής Δεντάκης στην Πλαγία Σκηνή (από 28/1).
Τα περισσότερα από τα 50 τακτικά του εργαστήρια του Μικρού Εθνικού για κάθε ηλικία -στα οποία την περσινή θεατρική περίοδο έλαβαν μέρος 800 συμμετέχοντες-, φέρνουν σε επαφή μικρούς και μεγάλους με τον ποιητικό τους εαυτό. Το Επισκεπτήριο, μια δράση που απευθύνεται σε συνανθρώπους μας που τη δεδομένη στιγμή αδυνατούν να έρθουν στο θέατρο γιατί νοσηλεύονται, συνεχίζεται. Το ίδιο ισχύει και για το Εργαστήρι Προσωπικής Ανάπτυξης Κρατουμένων (ΕΠΑΚ) σε Σωφρονιστικά Ιδρύματα που με συνέπεια εμψυχώνει ο Στάθης Γράψας καθώς και το Πρόγραμμα εργαστηρίων με άτομα από δομές απεξάρτησης (18 Άνω, ΚΕΘΕΑ) που με ευαισθησία εμψυχώνει η Όλια Λαζαρίδου.

Το Εθνικό Θέατρο σε live streaming
Το Εθνικό Θέατρο δημιουργεί νέους δεσμούς με την ελληνική Περιφέρεια, φέρνοντας τη θεατρική εμπειρία κοντά σε κάθε ενδιαφερόμενο με την δωρεάν live streaming μετάδοση παραγωγών του: "Φάουστ", 21/11/25, Σουφλί | "Τρεις αδελφές", 19/12/25, Ιθάκη | "Έχεις πέντε λεπτά", 14/2/26, Εφηβική Σκηνή, Κύθηρα | "Ο βυσσινόκηπος", 27/3/26, Κάρπαθο. Περισσότερες πληροφορίες θα ανακοινωθούν σύντομα.
Παραστάσεις καθολικής προσβασιμότητας
Σε συνεργασία με την Alpha Bank, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας της "Πολιτισμός για όλους", και τη Liminal, το Εθνικό Θέατρο θα πραγματοποιήσει για τρίτη συνεχόμενη χρονιά ακόμη περισσότερες παραστάσεις καθολικής προσβασιμότητας: "Οι περιπέτειες της Αλίκης στη χώρα των θαυμάτων", "Ο βυσσινόκηπος", "Κουκλίτσα", ενώ το "Cow | Deer" θα παρουσιαστεί με ακουστική περιγραφή και απτική ξενάγηση για κοινό με οπτική αναπηρία.


Διάλογοι, φεστιβάλ και σαλόνια γλώσσας
Οι "Διεπιστημονικοί Διακαλλιτεχνικοί Διάλογοι" στον Προθάλαμο Δ’ (από 5/10) φωτίζουν κάθε μήνα τη σχέση επιστήμης και τέχνης με αφετηρία τις θεματικές των παραστάσεων, όπως η εξουσία, η φύση ή η φιλοσοφία. Τα "Σαλόνια Γλώσσας" (από 26/10) ανοίγουν έναν κύκλο γνωριμίας με τη σύγχρονη θεατρική γραφή, φέρνοντας το κοινό σε άμεση επαφή με έργα εν εξελίξει και προσκαλώντας δημιουργούς σε ανοιχτές συζητήσεις.
Παράλληλα, τα Φεστιβάλ "Αναδρομές" (14-18/1) και "Βαβέλ" ενσωματώνουν ιστορική και γλωσσική πολυφωνία: το πρώτο ανατρέχει στη διαδρομή της ελληνικής δραματουργίας από την Κρητική Αναγέννηση ως τον 20ό αιώνα, ενώ το δεύτερο αναδεικνύει νέες καλλιτεχνικές φωνές και μικρής φόρμας δημιουργίες σε όλους τους διαθέσιμους χώρους του θεάτρου.
Το διαδικτυακό Ραδιόφωνο του Εθνικού, που θα ξεκινήσει τη λειτουργία του τον ερχόμενο Σεπτέμβριο -περιλαμβάνοντας συνεντεύξεις, podcasts, ραδιοφωνικό θέατρο, μουσική-, και το Ψηφιακό Αρχείο διευρύνουν την πρόσβαση στο θεατρικό περιεχόμενο.
Η δράση "Η Γλώσσα της Γειτονιάς", σε έρευνα και σκηνοθεσία των Ανέστη Αζά και Πρόδρομου Τσινικόρη, στοχεύει στην ανάδειξη των αφανών φωνών της πόλης και στην πολυγλωσσική καθημερινότητα του κέντρου της Αθήνας. Η παράσταση που θα προκύψει θα παρουσιαστεί τη σεζόν 2026-2027.
Περισσότερες πληροφορίες για την early bird προσφορά προπώλησης εισιτηρίων του Εθνικού Θεάτρου στο n-t.gr.
Παρουσίαση καλλιτεχνικού προγράμματος
Βίντεο | Σκηνοθεσία-Μοντάζ: The Boy • Διεύθυνση Φωτογραφίας: Σίμος Σαρκετζής
Ηχοληψία: Γιώτης Παρασκευαΐδης
Μουσική: Γιαν Βαν Αγγελόπουλος
Σχεδιασμός Οπτικής Ταυτότητας - Artworks: Σάκης Στριτσίδης