Τι θέατρο είδαμε τελικά τη σεζόν 2024-25;

Ποια η γεύση που αφήνουν οι παραστάσεις της –κάποτε αποκαλούμενης– χειμερινής σεζόν, η οποία πλέον έχει παραταθεί μέχρι και τον πρώτη μήνα του καλοκαιριού.

κολάζ απολογισμός σεζόν

Ξεκινώντας με την υποσημείωση πως όσο ο αριθμός των παραστάσεων μεγαλώνει, τόσο δυσκολότερη αποδεικνύεται η απόπειρα να αποσαφηνιστούν το στίγμα και η ταυτότητα της θεατρικής σεζόν, επιχειρούμε έναν απολογισμό της.

Όπως παρατηρείται τελευταία, και φέτος το ελληνικό θέατρο προσανατολίστηκε έντονα στην παραγωγή παραστάσεων που ανταποκρίνονται σε καίρια αιτήματα της εποχής και πιο συγκεκριμένα στην αμφισβήτηση των στερεοτύπων της πατριαρχίας, στην ανάδειξη του θηλυκού και του queer βιώματος, στην αναμέτρηση με τις προκλήσεις της τεχνολογίας και της τεχνητής νοημοσύνης.

Ξαναγράφοντας τους κλασικούς 

Δον Ζουάν 2024-25
vaggelis.vlassopoulos
"Δον Ζουάν"

Αυτό το γενικό ενδιαφέρον διοχετεύτηκε σε διαφορετικές μορφές και τάσεις, από τις οποίες κυριότερη αποδείχθηκε η απόπειρα να ξαναγραφτούν τα κλασικά έργα, προκειμένου να συνομιλήσουν με αυτά τα αιτήματα.

Σε αυτή την τάση εντάσσονται έργα και παραστάσεις όπως η "Καρένινα" του Αργύρη Ξάφη, σε σκηνοθεσία της Ιώς Βουλγαράκη, ο "Δον Ζουάν" της Λητώς Τριανταφυλλίδου και του Πάνου Βλάχου, σε σκηνοθεσία της πρώτης, το "Frankenstein & Eliza" της Έρις Κύργια, σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Τάρλοου, καθώς και οι "΄Έμποροι της Βενετίας" του Τσέζαρις Γκραουζίνις· παράλληλα με την επιθυμία των δημιουργών να επισκεφτούν δημιουργικά τους κλασικούς προκειμένου να ανοίξουν νέα πεδία διαλόγου, αναδείχθηκαν πάντως οι προκλήσεις και οι δυσκολίες αυτών των εγχειρημάτων.

Στο σώμα της Εθνικό Θέατρο 2024-25
Ελίνα Γιουνανλή
"Στο σώμα της"

Προς τα ίδια αιτήματα προσανατολίστηκαν, επίσης, με διαφορετικούς τρόπους, νέα ελληνικά έργα σε πρώτη παρουσίαση (όπως το "Στο σώμα της" των Ελένης Ευθυμίου-Σοφίας Ευτυχιάδου-Νεφέλης Μαϊστράλη, που υπήρξε χαρακτηριστικό παράδειγμα συλλογικής γυναικείας εμπειρίας, και το "Τέρας" της Ηρώς Μπέζου), καθώς και σύγχρονα ξένα έργα, που είδαμε για πρώτη φορά στην Ελλάδα ("Linda" της Πενέλοπι Σκίνερ από την Ελένη Σκότη, "Prima facie" της Σούζι Μίλερ από τον Γιώργο Οικονόμου, "Ο τρόμος του κροκόδειλου" της Μέγκαν Τάιλερ από τον Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο, "Η κληρονομιά μας" του Μάθιου Λόπεζ από τον Γιάννη Μόσχο).

Παράλληλα, συνεχίστηκε μια τάση που εκδηλώθηκε τις προηγούμενες σεζόν: η εκ νέου ανακάλυψη πολιτικών φωνών της ανατολικής Ευρώπης: Ματέι Βίσνιεκ ("Μετανάααστες"), Βλάτσλαβ Χάβελ ("Μεμοράντουμ") και Ιβάν Βιριπάγιεφ ("Απόρρητο/Νέα τάξη πραγμάτων", "Το συνέδριο για το Ιράν", "Οξυγόνο").

Brokeback mountain
Michel Sedan©
"Brokeback mountain"

Ισχυρότατη αποδείχθηκε και η τάση της θεατρικής μεταφοράς κινηματογραφικών ταινιών, όχι απλώς δημοφιλών αλλά που αποτυπώνουν σημαντικούς προβληματισμούς ("Festen" από τον Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο, "Η φάλαινα" από τον Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη, "Brokeback mountain" από τον Κωνσταντίνο Ρήγο, "Η μέρα της φούστας" από τη Ζωή Χατζηαντωνίου).

Διαβάστε Επίσης

Απενοχοποίηση της κωμωδίας

Ενισχυμένη φάνηκε και η παρουσία της κωμωδίας, ενώ αξίζει να σημειωθεί πως αρκετά έργα/παραστάσεις είχαν πολιτικό ή ευρύτερο προβληματισμό –τουλάχιστον ως πρόθεση–, είτε επρόκειτο για έργα της ιστορίας του ελληνικού θεάτρου ("Η Δεξιά, η Αριστερά και ο κυρ Παντελής", "Ένας ήρωας με παντούφλες"), είτε για νέα κείμενα ("Η Καρυάτιδα!" του Γιώργου Καπουτζίδη), είτε για ξένες σάτιρες ("Ο επιθεωρητής" του Γκόγκολ, που αποδόθηκε με ακόμη εμφανέστερη πολιτική στόχευση από τον Γιάννη Κακλέα, "Βικτόρ ή τα παιδιά στην εξουσία" του Ροζέ Βιτράκ).

Merde!
Χρήστος Συμεωνίδης©
"Merde!"

Συνολικά, πάντως, διαφάνηκε "απενοχοποίηση" του κωμικού είδους, διάθεση που κορυφώθηκε στην ενδοθεατρική σάτιρα των Βασίλη Μαγουλιώτη & Γιώργου Κουτλή "Merde!", όπως και στη γραφή του Γιάννη Αποσκίτη ("Ιβάν εναντίον Ιβάν", "Αντικείμενα"), ενώ παρατηρήθηκε και η επίσκεψη σε έργα του παρελθόντος προκειμένου να αποδοθούν με φρέσκια ματιά (είδαμε τον "Φιάκα" σε δύο εκδοχές, τη "Φαύστα" του Μποστ, τη "Βεγγέρα", όπως και την "Κόρη του λοχαγού" του Πούσκιν).

Διαβάστε Επίσης

"Εξάσκηση" σε έργα ορόσημα 

Πολλές ήταν οι παραστάσεις έργων που αποτελούν ορόσημα της παγκόσμιας δραματουργίας όπως και της κλασικής αμερικανικής δραματουργίας. Ειδικά αυτά τα αναγνωρισμένα και πολυπαιγμένα κείμενα αποδείχτηκαν πρόσφορο πεδίο "εξάσκησης" του σκηνοθετικού ύφους και πήραν τελικά την υπογραφή του σκηνοθέτη τους: μεταξύ άλλων η "Μάνα Κουράγιο" από τον Στάθη Λιβαθινό, ο "Φάουστ" από τον Άρη Μπινιάρη, το "Περιμένοντας τον Γκοντό" από τον Θωμά Μοσχόπουλο, ο "Χορός του θανάτου" από τον Γιάννη Χουβαρδά, οι "Τρεις αδελφές" από τη Μαρία Μαγκανάρη, η "Έντα Γκάμπλερ" και το "Λεωφορείο ο Πόθος" από τον Δημήτρη Καραντζά.

'Λεωφορείο ο Πόθος': Νέες φωτογραφίες από τη νέα σκηνοθεσία του Δημήτρη Καραντζά
Γκέλυ Καλαμπάκα©
"Λεωφορείο ο Πόθος"

Μαζί με τους σκηνοθέτες και τις σκηνοθέτριες που συνδιαμόρφωσαν το θεατρικό τοπίο με την προσωπική καλλιτεχνική τους ταυτότητα, συνεργάστηκαν εξαιρετικοί/ές ηθοποιοί – κι εδώ θα πρέπει να αναφερθεί έστω επιγραμματικά ο 24ωρος άθλος της Στεφανίας Γουλιώτη στο "The second woman".

The second woman
©Margarita_Yoko_Nikitaki_for_Onassis_Stegi
"The second woman"

Η μουσική σε ρόλο πρωταγωνίστριας 

Αλλά και η δουλειά των υπόλοιπων συντελεστών αποδείχτηκε συχνά εξίσου πρωταγωνιστική, με κυριότερη τη μουσική, κι όχι μόνο στα κατεξοχήν μουσικοθεατρικά θεάματα, τα οποία διατήρησαν τη δημοφιλία τους (χαρακτηριστικό το "Τα πήρες όλα κι έφυγες - Η ζωή του Στράτου Διονυσίου").

΄Όλο και συχνότερα η σκηνοθεσία χτίζεται παράλληλα και σε συνομιλία με τη μουσική (αποκορύφωμα το "Οξυγόνο" που σκηνοθέτησε ο Γιώργος Κουτλής μέσα στη συνθήκη ενός rave party με live dj set), ενώ συνθέτες, μουσικοί και τραγουδιστές/ριες ανέβηκαν στο θεατρικό σανίδι επωμιζόμενοι μάλιστα διπλό ρόλο ερμηνευτή και ηθοποιού: η Idra Kayne στο "Όσα παίρνει ο άνεμος", οι Σκιαδαρέσες στο "Πήδημα", η Δωροθέα Μερκούρη στο "Brokeback mountain".

Τέλος, θα πρέπει να επισημανθεί πως η αδιάκοπη θεατρική δραστηριότητα έχει συμβάλει στον εμπλουτισμό του ίδιου του θεατρικού χάρτη· σε αυτήν τη δημιουργική έκρηξη λειτουργίας νέων ή επαναλειτουργίας κλειστών θεάτρων, φέτος προστέθηκαν το "Κνωσσός", το "Δίπυλον", το "Πτι Παλαί", το νέο "Cartel" και η "Σκηνή Μπέκετ".

--------------------

Last call για τη Θεατρομανία! Μην ξεχάσετε να ψηφίσετε τις αγαπημένες σας παραστάσεις για το 2025, καθώς τον Ιούνιο κλείνουν οι κάλπες της Θεατρομανίας! Βρείτε τη φόρμα αξιολόγησης, εδώ.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

O Λάμπρος Φισφής είναι και πάλι "Πολύ καλύτερα τώρα…" στο Θέατρο Ακροπόλ

Αν ψάχνεις μια παράσταση που θα σε κάνει να γελάσεις, να ταυτιστείς και να δεις τη ζωή αλλιώς, ο Λάμπρος Φισφής επιστρέφει με το νέο του stand-up show "Πολύ καλύτερα τώρα…" στο Θέατρο Ακροπόλ.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
23/10/2025

5 λόγοι της Ειρήνης Δερμιτζάκη για να δεις τη "Ruby Moon"

Αν αναζητάς μια παράσταση που συνδυάζει μυστήριο, φαντασία και βαθιά ανθρώπινα συναισθήματα, η "Ruby Moon" είναι ό,τι πρέπει. Η σκηνοθέτιδα Ειρήνη Δερμιτζάκη μάς δίνει πέντε λόγους να τη δούμε φέτος στο Αγγέλων Βήμα.

Θέλεις να δεις από κοντά τα Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2025;

Κερδίστε 100 διπλές προσκλήσεις για να παρακολουθήσετε ζωντανά τη βραδιά απονομής των 27ων Θεατρικών Βραβείων Κοινού, την Τρίτη 4 Νοεμβρίου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Η καρδιά του θεάτρου χτυπάει στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης

Η Δημοτική Αγορά Κυψέλης μεταμορφώνεται σε έναν ανοιχτό χώρο πολιτισμού, συνύπαρξης και δημιουργίας για μικρούς και μεγάλους, με επίκεντρο την τέχνη του θεάτρου.

#Cancel

Η πολιτική ορθότητα και η κουλτούρα της ακύρωσης απασχολεί τον Βορειοϊρλανδό συγγραφέα Ντέιβιντ Άιρλαντ, ο οποίος μεταχειρίζεται τη φόρμα μιας "ενδοθεατρικής" κωμωδίας. Ανεβαίνει σε μια παράσταση δυναμικής ενέργειας και πολύ καλών ερμηνειών.

Butoh με τις Αλίκη Γερμανού και Νικολέτα Ξεναρίου

Δύο εμβληματικές γυναικείες μορφές του Παρισιού των "Τρελών Χρόνων" ζωντανεύουν μέσα από τη σωματικότητα του Butoh, σε μια χοροθεατρική τριλογία της Αλίκης Γερμανού και της Νικολέτας Ξεναρίου, όπου ο χρόνος γίνεται σώμα, μνήμη και ποίηση στο Θέατρο Ροές.

Θέατρο Εκστάν: Συνεπές στην τέχνη και την ανθρώπινη ευαισθησία

Το Θέατρο Εκστάν ανεβάζει για δεύτερη χρονιά δύο συγκινητικά γαλλικά έργα, τις "Μέρες ολόκληρες στα δένδρα" της Μαργκερίτ Ντυράς και "Η ιστορία της Μαρί" του Ζωρζ Μπρασσάι, παραμένοντας συνεπές, ποιητικό και βαθιά ανθρώπινο.