Η γυναικεία εμπειρία είναι η πρωταγωνίστρια της φετινής θεατρικής σεζόν

Πώς αποτυπώνεται η γυναίκα στη σύγχρονη δραματουργία, σύμφωνα με τα έργα που ανεβαίνουν αυτήν τη θεατρική σεζόν; Ποια αιτήματα και ζητήματα φέρνουν στο τραπέζι οι ξένοι και οι Έλληνες/ίδες συγγραφείς; Πόσα από αυτά προέρχονται από γυναίκες δραματουργούς και πόσα μεταφέρουν ένα ανδρικό βλέμμα; Ποια η αναλογία μεταξύ των θεατρικών έργων και των δραματουργικών συνθέσεων; Η χαρτογράφηση των σημαντικότερων παραστάσεων που έχουν στο επίκεντρό τους τη γυναίκα δίνει τις απαντήσεις.

collage Γυναίκα

Με δεδομένο πως η θεατρική τέχνη λειτουργεί και ως καθρέφτης των αιτημάτων αν όχι μιας κοινωνίας έστω μιας μερίδας της, ενώ το θέατρο έχει αποδειχθεί συχνά τόπος ζυμώσεων ή και διεκδικήσεων, δεν προκαλεί εντύπωση ότι εκφράζεται έντονα από τους Έλληνες καλλιτέχνες –ειδικά κατά τα "χρόνια της κρίσης"– η ανάγκη για το ανέβασμα παραστάσεων με κοινωνικοπολιτικό περιεχόμενο. Επιπλέον, από πέρυσι είναι εμφανής η εστίαση του ενδιαφέροντος σε έργα ή επινοημένες δραματουργικές συνθέσεις που με διάφορους τρόπους επικεντρώνονται σε ζητήματα φύλου. Η τάση δείχνει να κορυφώνεται φέτος με μια ομάδα έργων που αφορούν τη σεξουαλική κακοποίηση και την προβληματική νομική αντιμετώπισή της, την έμφυλη βία και τις γυναικοκτονίες, την καταπίεση που έχει υποστεί το γυναικείο σώμα και την ανάγκη για αυτοδιάθεση, τους έμφυλους ρόλους κ.λπ. Αρκετά είναι νέα ή πρόσφατα κείμενα ξένων συγγραφέων που βλέπουμε για πρώτη φορά, ενώ παράλληλα παραμένει ισχυρή στους Έλληνες καλλιτέχνες η επιθυμία να καταθέσουν δικά τους δείγματα γραφής, που θίγουν αντίστοιχα ζητήματα. Αναμενόμενα, μιλάμε κυρίως για έργα δραματικού ύφους, αν και υπάρχουν και κάποιες κωμικότερες υπογραφές, ενώ τη δική τους θέση κατέχουν κάποιες προσωπικές και "αφιερωματικές" σκηνικές συνθέσεις που τιμούν στη γυναίκα και τους πολλαπλούς ρόλους που καλείται να εκπληρώσει.

Prima facie
Ελίνα Γιουνανλή©
"Prima facie"

Αξίζει να σημειωθεί πως οι συγγραφείς κάποιων έργων τα υπογράφουν με διπλή ιδιότητα, ως νομικοί ή γιατροί, για παράδειγμα, κάτι που υπογραμμίζει τη λειτουργία του θεάτρου ως κοινωνικοπολιτικού "εργαλείου", πέραν της ίδιας της καλλιτεχνικής διαδικασίας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Αυστραλή συγγραφέας Σούζι Μίλερ, η οποία υπογράφει το μονόλογο "Prima facie", που βλέπουμε σε πανελλήνια πρεμιέρα στο θέατρο Πορεία, σε σκηνοθεσία του Γιώργου Οικονόμου. Η Μίλερ είναι πτυχιούχος νομικής, την οποία και εξάσκησε για αρκετά χρόνια, και από το πρώτο κιόλας θεατρικό της έργο ("Cross sections", 2000) στηρίχτηκε στην εμπειρία από την εργασία της σε μια ΜΚΟ για κακοποιημένες γυναίκες. Στο "Prima facie" (2019) εστιάζει στην ελλιπή και προβληματική αντιμετώπιση των θυμάτων σεξουαλικής κακοποίησης· ηρωίδα της μια συνήγορος υπεράσπισης (Λένα Παπαληγούρα), η οποία έρχεται αντιμέτωπη με τις στρεβλώσεις του νομικού συστήματος, όταν πέφτει η ίδια θύμα επίθεσης.

Linda
Πάτροκλος Σκαφίδας©
"Linda"

Έναν αιώνα νωρίτερα από τη Μίλερ, στη μεσοπολεμική Γερμανία, ο Γερμανοεβραίος συγγραφέας και γιατρός Φρίντριχ Βολφ έγραψε το "Κυανιούχο κάλιο", βασισμένος στην –ακτιβιστική επί της ουσίας– δράσης τους στο πεδίο των αμβλώσεων. Ο Βολφ αφηγήθηκε την ιστορία μιας ανεπιθύμητης εγκυμοσύνης και του τιμήματος που καλείται να πληρώσει μια νεαρή γυναίκα, σε ένα έργο που γράφτηκε προς υποστήριξη του αγώνα των γυναικών για την κατάργηση της απαγόρευσης των αμβλώσεων. Το βλέπουμε, επίσης για πρώτη φορά, από τη Μάρθα Μπουζιούρη στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά· μάλιστα, καθώς έχουμε να κάνουμε με μια δημιουργό που ασχολείται κυρίως με το θέατρο ντοκουμέντο, στην παράστασή της βασίζεται επιπλέον σε έρευνα αρχείου, σε συνεντεύξεις με Ελληνίδες γυναικολόγους και συζητήσεις με γυναίκες που αφορούν τις αμβλώσεις.

Ο τρόμος του κροκόδειλου
©Patroklos_Skafidas
Ο τρόμος του κροκόδειλου

Η Πενέλοπε Σκίνερ, η οποία αυτοπροσδιορίζεται ως φεμινίστρια δραματουργός (έχει δηλώσει: "Με ενδιαφέρουν ζητήματα φύλου και πολιτικής. Αν ο κόσμος δεν περιστρεφόταν γύρω τους, δεν θα το έκανα ούτε εγώ"), αναδεικνύει συνήθως στα έργα της έναν κεντρικό γυναικείο χαρακτήρα που δεν υπακούει στα έμφυλα στερεότυπα, ενώ το τελευταίο έργο της ("Lyonesse") εμπνέεται από την έκρηξη του #metoo στην κινηματογραφική βιομηχανία. Στη "Linda" (2015), που ανεβάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα (Θέατρο επί Κολωνώ) η Ελένη Σκότη, με την Κατερίνα Λέχου στον κεντρικό ρόλο, ηρωίδα είναι μία 55χρονη επιτυχημένη επαγγελματίας, πρότυπο συζύγου και μητέρας. Η Βρετανίδα συγγραφέας φαινομενικά υπογράφει ένα μοντέρνο success story, το οποίο στην πραγματικότητα αποτελεί το πορτρέτο μιας γυναίκας που αρνείται να παραγκωνιστεί, ενώ καλείται να αντεπεξέλθει στον ασφυκτικό κλοιό που της επιβάλλει το κοινωνικό και επαγγελματικό περιβάλλον της.

Διαβάστε Επίσης

Η παιδική κακοποίηση, οι αδερφικοί δεσμοί, η γυναικεία αλληλεγγύη απασχολούν την Ιρλανδέζα ηθοποιό και συγγραφέα Μέγκαν Τάιλερ, στον "Τρόμο του κροκόδειλου" (2018), που βλέπουμε από τον Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο σε πανελλήνια πρώτη, με τη Σύρμω Κεκέ και την Άννα Καλαϊτζίδου στους κεντρικούς ρόλους. Πρόκειται για μια μαύρη κωμωδία με πολιτικό background –δεν είναι τυχαία η εθνικότητα της συγγραφέα–, η οποία διαδραματίζεται κατά την περίοδο των Ταραχών στη Βόρεια Ιρλανδία των late 80s και αφηγείται την επανένωση δύο αδερφών, που αντιμετωπίζουν τον κακοποιητή πατέρα τους.

Στο σώμα της
Ελίνα Γιουνανλή
"Στο σώμα της"

Περνώντας στις πρωτότυπες ελληνικές δραματουργίες, στο Εθνικό παίζεται η παράσταση "Στο σώμα της", σε κείμενο που συνυπογράφουν οι Ελένη Ευθυμίου, Σοφία Ευτυχιάδου και Νεφέλη Μαϊστράλη. Η πρώτη σκηνοθετεί και ερμηνεύουν δώδεκα γυναίκες ηθοποιοί (Αλίκη Αλεξανδράκη, Φένια Αποστόλου, Ίντρα Κέιν, Μαρία Κεχαγιόγλου, Ιωάννα Μαυρέα, Κατερίνα Παπανδρέου, Μαρία Σκουλά κ.ά.). Πρόκειται για ένα πολυφωνικό έργο για τα θαύματα, τις κατακτήσεις, τις ηδονές, τις οδύνες και τις καταπιέσεις του γυναικείου σώματος, όπως το περιγράφουν οι δημιουργοί του, οι οποίες έχουν αντλήσει έμπνευση από πραγματικά γεγονότα με την επιθυμία να μιλήσουν για θέματα που ακόμη και οι γυναίκες κουβεντιάζουν δύσκολα μεταξύ τους.

Διαβάστε Επίσης

Η Άντζελα Μπρούσκου θα παρουσιάσει την παράσταση "Ου φονεύσεις" (ΔΘΠ, από 11/1/25), μια διακειμενική, μεταξύ ντοκουμέντου και μυθοπλασίας, περφόρμανς για τις γυναικοκτονίες, η οποία στηρίζεται σε συνεντεύξεις, ποιητικά και λογοτεχνικά κείμενα. Στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού, πάλι, η Ειρήνη Λαμπρινοπούλου μεταφέρει την πρώτη νουβέλα του Ανδρέα Καρκαβίτσα, "Η Λυγερή", σε μια παράσταση για τη γυναικεία αυτοδιάθεση και το δικαίωμα στην αγάπη. Η ιστορία ενός ανεκπλήρωτου νεανικού έρωτα με διττό τέλος, που μπορεί να διαβαστεί είτε ως ωδή στον συμβιβασμό είτε ως ελεγεία στην αποδοχή, δίνει την αφορμή στη νεαρή σκηνοθέτρια να επαναφηγηθεί τη ζωής μιας γυναίκας, η μοίρα της οποίας οριζόταν από το βλέμμα της κοινωνίας.

Αγαπητέ μ@λάκα
Πάτροκλος Σκαφίδας©
"Αγαπητέ μ@λάκα"

Σε άλλο ύφος, υπονομευτικό ακόμη και ως προς τα ζητήματα που υπερασπίζεται, το σύγχρονο μυθιστόρημα της Βιρζινί Ντεπάντ "Αγαπητέ μ@λάκα" αποκτάει για πρώτη φορά θεατρική υπόσταση στην παράσταση του Μικρού Γκλόρια, πάνω σε μια ιδέα της Εύας Κοτανίδη και σε σκηνοθεσία του Σωτήρη Καραμεσίνη. Το "κακό κορίτσι" των γαλλικών γραμμάτων, με έργα που αποτελούν συχνά αντικείμενο συζήτησης στις φεμινιστικές σπουδές, υπογράφει εδώ ένα ανατρεπτικό –και "ασεβές", κατά πολλούς– μυθιστόρημα που προσεγγίζει από τα κοινωνικά δίκτυα και την πανδημία μέχρι το #metoo, την πολιτική ορθότητα, το νεο-φεμινισμό και την πατριαρχία, μέσα από την παράξενη συνάντηση ενός συγγραφέα που κατηγορείται για σεξουαλική κακοποίηση με μια ξεπεσμένη σταρ του σινεμά και μια φεμινίστρια μπλόγκερ.

Ο πόλεμος δεν έχει πρόσωπο γυναίκας
©Δημήτρης Μαόφης
"Ο πόλεμος δεν έχει πρόσωπο γυναίκας"

Πολλά περισσότερα χρόνια πριν, το 1890, μια άλλη γυναίκα συγγραφέας, η Σάρλοτ Πέρκινς Γκίλμαν, έγραψε την "Κίτρινη ταπετσαρία", ένα μυθιστόρημα για την επιλόχεια κατάθλιψη, που ανεβαίνει από τη Φραντσέσκα Μινουτόλι, με την πρωταγωνιστική ερμηνεία της Μαρίας Μαλταμπέ, σε μια παράσταση που επιθυμεί να φωτίσει μια παράμετρο των έμφυλων ανισοτήτων που παραμένει ακόμη και σήμερα στο σκοτάδι (Αλκμήνη, από 28/11). Με διαφορετικό περιεχόμενο, το μυθιστόρημα της Σβετλάνα Αλεξίεβιτς, "Ο πόλεμος δεν έχει πρόσωπο γυναίκας", όπου η Λευκορωσίδα νομπελίστα καταθέτει την τραγική ιστορία της θηλυκότητας μέσα στον πόλεμο, βασισμένη σε πραγματικές ιστορίες σοβιετικών γυναικών που συμμετείχαν στα πεδία μάχης του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, ανεβαίνει για δεύτερη σεζόν σε σύλληψη και ερμηνεία της Κάτιας Γέρου και της Ναταλίας Γεωργοσοπούλου (Φούρνος, από 30/11).

Και εφύτευσεν ο Θεός παράδεισον
Πάτροκλος Σκαφίδας©
"Και εφύτευσεν ο Θεός παράδεισον"

Από έργα Ελληνίδων συγγραφέων, βλέπουμε ήδη το πολύ ενδιαφέρον "Γεύμα" της Λείας Βιτάλη (Studio Μαυρομιχάλη, σε σκηνοθεσία Αγνής Χιώτη), όπου η συγγραφέας ανιχνεύει τα ελαστικά όρια της ανοχής στη σεξουαλική βία, μέσα από την ιστορία της "φιλικής" αναπαράστασης ενός βιασμού. Νέα έργα υπογράφουν η Σοφία Νικολαΐδου με το "Βυζί", ένα μονόλογο για τη γυναικεία απώλεια (ΔΘΠ, από 19/2/25, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τσικούρα), και η Μιχαέλα Αντωνίου με τα "Μαθήματα οικιακής οικονομίας" (Θεατρική Σκηνή, από 16/12, σε σκηνοθεσία Θανάση Χαλκιά): η συγγραφέας συνθέτει μια ιστορία τριών γενεών γυναικών, εμπλέκοντας στην αφήγηση το μανιφέστο της πρώτης διακήρυξης των δικαιωμάτων της γυναίκας, που γράφτηκε κατά τη Γαλλική Επανάσταση, αλλά και τις συμβουλές προς τις νεαρές συζύγους που παρέθεσε ο Νικόλαoς Τσελεμεντές στον περίφημο οδηγό μαγειρικής του. Ακόμη, συνεχίζουν σε επανάληψη η παράσταση σε κείμενο και σκηνοθεσία της Βαλέριας Δημητριάδου, "Και εφύτευσεν ο Θεός παράδεισον" (Άνεσις), που καταπιάνεται με το άγριο θέμα του sex trafficking, και οι "Σπυριδούλες" της Νεφέλης Μαϊστράλη, σε σκηνοθεσία του Θανάση Ζερίτη και του Χάρη Κρεμμύδα, έργο που εμπνέεται από την πραγματική ιστορία της ανήλικης υπηρέτριας που έπεσε θύμα –έμφυλης και ταξικής– βίας από τα αφεντικά της ("Τζένη Καρέζη"). Σε επανάληψη παίζεται επίσης το πρώτο έργο της Ελένης Ράντου "Το πάρτι της ζωής μου", σε δική της ερμηνεία και σε σκηνοθεσία του Ανέστη Αζά (Διάνα), που θίγει με γλυκόπικρο τρόπο μια σειρά θεμάτων που αφορούν τη γυναίκα με κυρίαρχο αυτό της σχέσης μητέρας και κόρης.

Σπυριδούλες Επανάληψη 2024-25
Ελίνα Γιουνανλή©
"Σπυριδούλες"
​​​​

Από άνδρες προέρχονται μια σειρά "αφιερωματικών" παραστάσεων, ανοίγοντας το πεδίο σε περισσότερο συναισθηματικά μονοπάτια. Ο Μάριο Μπανούσι δημιουργεί μια παράσταση-αντίδωρο στις μαμάδες με τη "Μάμι" (Στέγη Ωνάση, από 6/2/25), αντλώντας όπως συνηθίζει έμπνευση από προσωπικά βιώματα, ενώ ο Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος τιμάει τη σχέση μας με τις γιαγιάδες στο "Μα γκραν’μα" και στην Πειραματική του Εθνικού (από 12/12). Ας μην ξεχνάμε, επίσης, την επιτυχημένη περφόρμανς του Κωνσταντίνου Ντέλλα, "Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα" (Σταθμός, από 9/12), με την οποία αποδίδει τιμή στις εργάτριες, τις αφοσιωμένες μητέρες και συζύγους, τις στερημένες από απολαύσεις και δικαιώματα γυναίκες της πατριαρχικής ελληνικής υπαίθρου, ενώ στις "Γιαγιάδες" (ΔΘΠ, 17-19/1/25), ο Γιώργος Καλογερόπουλος προτείνει μια παράσταση φτιαγμένη από αληθινές ιστορίες.

Διαβάστε Επίσης

Η ανάδειξη μέσω του θεάτρου ζητημάτων που έχουν σχέση με τη γυναίκα δεν (θα έπρεπε να) είναι αποκλειστικά γυναικεία υπόθεση. Αντιθέτως, είναι σημαντικό να προέρχεται και εκ των έσω, από τους άνδρες δηλαδή, η ανάδειξη –πόσο μάλλον η κριτική– των κοινωνικών μηχανισμών που συντηρούν και αναπαράγουν πατριαρχικούς μηχανισμούς, όπως κάνει, για παράδειγμα, ο Γιάννης Τσίρος στα "Αξύριστα πηγούνια", ένα έργο για την κακοποίηση και τα σεξιστικά στερεότυπα, που παίζεται ανελλιπώς εδώ και τρεις σεζόν, σε σκηνοθεσία του Γιώργου Παλούμπη (Μικρό Χορν). Επίσης, το νέο έργο του Ανδρέα Φλουράκη, "Αντιγόνη μου", σε σκηνοθεσία και ερμηνεία της Κύνθιας Βουκουβαλίδου (104) φέρνει την ηρωική Αντιγόνη του παρελθόντος στο σήμερα, ως μια γυναίκα που ψάχνει τη θέση της στον κόσμο, θέτοντας με χιούμορ ερωτήματα για τη θέση της γυναίκας, την εξουσία και την ατομική ευθύνη.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Αξύριστα πηγούνια

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Το βραβευμένο κοινωνικό δράμα φλερτάρει με το χιούμορ, το ρεαλισμό και το σασπένς, μιλώντας για την ανθρώπινη εκμετάλλευση, τους μετανάστες, το σεξισμό, τις οικονομικές ανισότητες και τις σχέσεις εξουσίας. Τρεις άνδρες που δουλεύουν σε ένα νεκροτομείο εργάζονται καθημερινά στην υπηρεσία τους στην υπόγεια πτέρυγα. Από τους πάνω ορόφους δέχονται και στη συνέχεια ταξινομούν, φροντίζουν και φυλάνε προσωρινά ανθρώπους που δεν κατάφεραν να επιζήσουν. Ακολουθούν μια ρουτίνα με τυπικές διαδικασίες. Απόψε όμως έρχονται αντιμέτωποι με το νεκρό σώμα μιας γυναίκας, μίας στρίπερ με ξένη καταγωγή. Η αιτία του θανάτου της και το είδος της σχέσης που τους συνέδεε μαζί της είναι κάτι που ξεδιπλώνεται με συγγραφική δεξιοτεχνία στην πορεία, όσο εξελίσσεται η δράση. Αυτός είναι ο πυρήνας της ιστορίας του Γιάννη Τσίρου, που χρησιμοποιεί το μoτίβο του ανδρικού βλέμματος πάνω στο ανυπεράσπιστο γυναικείο σώμα, για να συνθέσει ένα έργο που φωτίζει ζητήματα πατριαρχίας, σεξισμού και εκμετάλλευσης.

Το πάρτι της ζωής μου

  • Μουσικοθεατρική
  • Διάρκεια: 120 '

Αντλώντας από το «Every Brilliant Thing» του Ντάνκαν Μακ Μίλαν, η Ελ. Ράντου υπογράφει ένα νέο κείμενο για τη sold out παράσταση, που ξετυλίγει με χιούμορ και ειλικρίνεια τα πενήντα χρόνια "τραυμάτων" της ηρωίδας της, με φόντο αυτά της σύγχρονης Ελλάδας. Ένας σόλο ερμηνευτικός μαραθώνιος δέκα ρόλων με έντονα προσωπική υπογραφή, που χάρισε στην ηθοποιό το βραβείο καλύτερης γυναικείας ερμηνείας στα Θεατρικά Βραβεία Κοινού του “α”. Η ιστορία διατρέχει εποχές και κινείται παράλληλα με τις κοινωνικοπολιτικές συνθήκες της χώρας από το Πολυτεχνείο, τους σεισμούς, το ΠΑΣΟΚ, την κρίση, το θάνατο του Γρηγορόπουλου μέχρι την πανδημία. Είναι ένας κύκλος ζωής που συνδέεται με κοινά βιώματα, όπως σημειώνει.

Και εφύτευσεν ο Θεός παράδεισον

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 100 '

Στο sex trafficking επικεντρώνεται το πρώτο πρωτότυπο θεατρικό έργο που ανεβάζει η ομάδα γραμμένο από μέλος της. Σωματική και ψυχολογική βία, κυκλώματα, οργανωμένο έγκλημα που διαρκώς επεκτείνεται και ανθρώπινες ζωές που χάνονται, είτε κυριολεκτικά είτε μεταφορικά, ζώντας με το φόβο του θύτη. Έντεκα ηθοποιοί λειτουργούν ως ένα σώμα επί σκηνής και υπό τους ήχους της ζωντανής μουσικής που ερμηνεύουν οι ίδιοι, καταθέτουν ο καθένας το δικό του κομμάτι της ιστορίας.

Σπυριδούλες

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 90 '

Η σκηνική σύνθεση της ομάδας 4frontal εκκινεί από την αληθινή ιστορία της Σπυριδούλας, μιας 12χρονης υπηρέτριας, που συγκλόνισε την κοινή γνώμη της δεκαετίας του 1950. Εκείνη, όπως και πλήθος ανήλικα άπορα κορίτσια, «υιοθετήθηκε» από μια επιφανή οικογένεια με την ιδιότητα της «ψυχοκόρης», για να εργαστεί ως εσωτερική οικιακή βοηθός, σε μια ιδιάζουσα κατάσταση σύγχρονης δουλείας. Και πράγματι, το μικρό κορίτσι υπέστη ακραία κακοποίηση, την οποία και αποκάλυψε, αποτελώντας παράδειγμα για γενιές γυναικών. Η παράσταση αξιοποιεί ιστορικά ντοκουμέντα και γυναικείες αφηγήσεις εποχής αλλά και συνεντεύξεις γυναικών που εργάζονται σήμερα ως εσωτερικές οικιακές βοηθοί. Το αποτέλεσμα ντύνει ο σύγχρονος πανκ ελληνικός ήχος των Θραξ Πανκc.

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 90 '

Η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου αξιοποιεί τις μυστικές ιστορίες των γυναικών της Θεσσαλίας του 19ου και 20ου αιώνα σε μια σκηνική προσέγγιση με βασικούς άξονες τους κοινωνικούς ρόλους και τις έμφυλες διαστάσεις των μαγικοθρησκευτικών πρακτικών. Το γυναικείο σώμα της τρίτης ηλικίας και η σύνδεσή του με τη λαϊκή μαγεία, τη μαγειρική και τις τελετουργικές πρακτικές βρίσκεται στο επίκεντρο. Τρεις θηλυκές μορφές, που ερμηνεύονται από τρία αρσενικά νεαρά σώματα, περνώντας τη ζωή τους στη σκιά της κυρίαρχης ανδροκρατικής εξουσίας, συνδιαλέγονται μεταξύ του οικείου και του αρχετυπικού, της ακίνδυνης «γιαγιάς» και της επικίνδυνης θεραπεύτριας και μιλάνε για τις ζωές τους, γι’ αυτά που έμαθαν από τις παλιές. αυτά που έπαθαν ως γυναίκες και αυτά που παραδίδουν στις επόμενες.

Αγαπητέ μ@λάκα

  • Δραματοποιημένη Νουβέλα
  • Διάρκεια: 120 '

Η θρυλική νουβέλα της Βιρζινί Ντεπάντ ανεβαίνει σε πρώτη παγκόσμια διασκευή για το θέατρο. Με αφορμή ένα περιστατικό κακοποίησης η παράσταση αποτελεί μια παρέμβαση για ενσυναίσθηση, θεραπεία και αυτογνωσία. Απέναντι στη σύγχυση, την κρίση, τη βία, την απελπισία και την οργή που προωθούνται καθημερινά από τον κυρίαρχο λόγο των media και των κοινωνικών δικτύων, η παράσταση προτείνει ένα δρόμο συμφιλίωσης με τον εαυτό μας και τους άλλους.

Ο πόλεμος δεν έχει πρόσωπο γυναίκας

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 65 '

Δύο γυναικείες φιγούρες στη σκηνή καταθέτουν ένα σύγχρονο μαρτυρολόγιο για τη συμμετοχή της σοβιετικής γυναίκας στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, σε μια παράσταση σε καλλιτεχνική επιμέλεια του Σ. Στρούμπου. Αφηγούνται την τραγική ιστορία της θηλυκότητας μέσα στα πεδία των μαχών, δημιουργώντας ένα τοπίο μνήμης, όπου συνδέονται το παρόν με το παρελθόν, το πραγματικό με το ονειρικό. Ο σκηνικός χρόνος, γεμάτος ρωγμές και ρήγματα, δημιουργεί τον τόπο όπου ανασαίνει η ανθρώπινη ψυχή. Οι δύο θηλυκές φιγούρες αποκαλύπτουν προσωπικά βιώματα γεμάτα συγκρούσεις και αντιφάσεις και την ίδια στιγμή φωτίζουν το ανείπωτο βάθος των συναισθημάτων τους, των απόκρυφων επιθυμιών και των ονείρων τους. Μεταξύ έρωτα και πολέμου, μνήμης και ιστορίας, οργής και χιούμορ, οι γυναίκες αυτές επαναδιεκδικούν τις ζωές τους, τα σώματά τους, τα συναισθήματά τους, τους εαυτούς τους. Κατά τη διάρκεια της παράστασης η σκηνή μετατρέπεται σε χώρο εξέγερσης του ανθρώπινου πάθους απέναντι σε κάθε μορφή καταπίεσης.

Η κίτρινη ταπετσαρία

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 65 '

Σύγχρονη μεταφορά του γοτθικού μυθιστορήματος-φόρος τιμής στο φεμινιστικό κίνημα από την Σάρλοτ Πέρκινς Γκίλμαν, γραμμένο το 1890, με κεντρική ηρωίδα μια γυναίκα με επιλόχεια κατάθλιψη που έρχεται αντιμέτωπη με μια πατριαρχική αντίληψη περί θεραπείας. Μια γυναίκα σε καταγράφει την αλληλεπίδρασή της με τα αφηρημένα σχέδια της κίτρινης ταπετσαρίας του δωματίου της. Η ταπετσαρία την καταλαμβάνει και την οδηγεί σταδιακά σε μία απελευθέρωση. Το έργο αναδεικνύει τις κοινωνικές παραμέτρους της επιλόχειας κατάθλιψης που προκύπτουν από τις έμφυλες ανισότητες και φωτίζει ανεπίλυτα τραύματα των γυναικών που σχετίζονται με την αναπαραγωγή και παραγνωρίζονται από την ιατρική διαδικασία και τη δημόσια συζήτηση.

Ο τρόμος του κροκόδειλου

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Μια σουρεαλιστική μαύρη κωμωδία εκδίκησης, που τάσσεται κατά της πατριαρχίας, την ίδια στιγμή που εξυμνεί τους γυναικείους δεσμούς, με φόντο μια εποχή συγκρούσεων με τον βρετανικό στρατό, στην Βόρεια Ιρλανδία του 1989. Η θεοσεβούμενη Αλάννα κρατάει το σπίτι καθαρό, τρίβοντας σχολαστικά τον νεροχύτη με οδοντόβουρτσα και κρύβοντας τις αμαρτίες της – τσιγάρα και πατατάκια. Σπάζοντας το τζάμι της κουζίνας, εισβάλλει μέσα στο σπίτι η αδερφή της Φιάννα, που λείπει χρόνια, έχοντας καταδικαστεί σε φυλάκιση για εμπρησμό, η οποία στοίχισε τη ζωή της μητέρας τους. Άκουσε πως ο κακοποιητικός πατέρας τους πέθανε, όμως δεν είναι αλήθεια και τώρα είναι η ώρα να τον αντιμετωπίσουν.

Linda

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 120 '

Η ηρωδία αυτή είναι η Λίντα Γουάιλντ, που πιστεύει ότι έχει κατακτήσει την κορυφή και ότι αυτή θα της ανήκει για πάντα. Μέσα από την αιχμηρή γραφή της, το σατιρικό βρετανικό χιούμορ και την πλοκή με χαρακτηριστικά θρίλερ, η Σκίνερ μοιράζεται την ιστορία της εκκωφαντικής πτώσης μιας σύγχρονης τραγικής ηρωίδας. Δεν εστιάζει μόνο στις δυσκολίες μίας γυναίκας να πετύχει και να επιβιώσει -τον σεξισμό, τα ταμπού της ηλικίας, της ομορφιάς, της οικονομικής ανεξαρτησίας-, αλλά μιλάει για όλους όσους προσπαθούν να ανταποκριθούν στις κοινωνικές επιταγές και να βρουν την «ευτυχία» μέσα σε μια αμείλικτη πραγματικότητα.

Prima facie

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 90 '

Η δικηγόρος Τέσα Ένσλερ έρχεται αντιμέτωπη με την ποινική αντιμετώπιση της σεξουαλικής κακοποίησης στο παγκοσμίως φημισμένο συγκλονιστικό έργο που άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζεται από το σύστημα αντιμετωπίζει το θέμα της παρενόχλησης. Η Tessa είναι μια νέα και λαμπρή δικηγόρος, εθισμένη στη νίκη. Έχει σφυρηλατήσει όλη την καριέρα της με απόλυτη αποφασιστικότητα, φροντίζοντας να ξεπεράσει την καταγωγή της από την εργατική τάξη για να μπορέσει να φτάσει στην κορυφή και τα καταφέρνει. Ξέρει καλά πως σε ένα ανδροκρατούμενο και βαθιά συντηρητικό σύστημα το «ποιον ξέρεις» και το «από που κατάγεσαι» είναι εξίσου σημαντικό με το «ποιος είσαι». Δουλεύοντας σκληρά κάθε της υπόθεση έχει εξελιχθεί σε κορυφαία συνήγορο υπεράσπισης. Ένα βράδυ, ένα ραντεβού με έναν συνάδελφό της και μια απρόσμενη τροπή των γεγονότων μετατοπίζει την ηρωίδα στην άλλη πλευρά του μαρτυρίου. Η ανερχόμενη δικηγόρος βρίσκεται ξαφνικά ανυπεράσπιστη μετά από σεξουαλική κακοποίηση και διαπιστώνει, για πρώτη φορά, ότι οι κανόνες του παιχνιδιού, που και η ίδια κατά καιρούς χρησιμοποίησε, τώρα μπορεί να μην την προστατεύσουν.

Η λυγερή

  • Δραματοποιημένη Νουβέλα
  • Διάρκεια: 95 '

Ο Γεώργιος προτείνει στην Ανθή να το σκάσουν και να ξεφύγει από τη μοίρα που της όρισαν, όμως αυτή αρνείται, στην παράσταση-ωδή στη γυναικεία αυτοδιάθεση και το δικαίωμα στην αγάπη, την αποδοχή και τη συγχώρεση. Στη “Λυγερή” παρακολουθούμε τον έρωτα της Ανθής Στριμμένου, κόρης εμπόρου, με τον Γεώργιο Βρανά, έναν νεαρό ιδιοκτήτη κάρου σε μικρό χωριό της Ηλείας, τα Λεχαινά. Ο πατέρας της, θέλοντας να εξασφαλίσει την οικονομική του ευμάρεια και τη διαδοχή της επιχείρησής του, αποφασίζει να παντρέψει την κόρη του με τον δαιμόνιο υπάλληλό του, τον Νικολό, κι εκείνη το αποδέχεται. Κι ενώ εκείνη ζει συμβιβασμένη με την επιλογή που κάποιοι άλλοι έκαναν για την ίδια, ο Βρανάς βρίσκει παρηγοριά σε έναν νέο έρωτα. Η Ανθή αλλάζει μέσα από τη νέα της πραγματικότητα: από ερωτευμένη νέα μεταμορφώνεται σε σύζυγο και μητέρα. Η έλευση του μωρού νοηματοδοτεί εκ νέου τη σχέση της με τον σύζυγό της και την οδηγεί να αφοσιωθεί πλήρως στον νέο της ρόλο.

Το γεύμα

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 75 '

Το βραβευμένο νεοελληνικό έργο μιλά για όλες τις εκφάνσεις της βίας, και κυρίως τη βία κατά των γυναικών, με αφορμή ένα γιορτινό γεύμα που οδηγείται στα άκρα και μετατρέπεται σε ένα σκληρό παιχνίδι άγριων ενστίκτων και εξουσίας. Πρωταγωνιστούν τρία ζευγάρια. Νέοι, ωραίοι και καλλιεργημένοι, παιδιά του σύγχρονου συστήματος. Στην προσπάθεια τους να αποδείξουν αν το θύμα ενός βιασμού που κατέληξε σε δολοφονία το προκάλεσε(!) ή αν θα μπορούσε να το αποφύγει, αναπαριστούν τη σκηνή όπως την είδαν στην τηλεόραση.

Κυανιούχο κάλιο

  • Θέατρο-Ντοκιμαντέρ
  • Διάρκεια: 90 '

Μια παράσταση για το δικαίωμα στην άμβλωση βασισμένη στο ομώνυμο έργο του Φρίντριχ Βολφ, μέσα από την ιστορία της εικοσάχρονης Χέτε με φόντο την περίοδο πριν τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Με το “Κυανιούχο κάλιο” η δημιουργός συνεχίζει την ενασχόλησή της με τα ζητήματα της έμφυλης βίας και της γυναικείας αυτοδιάθεσης. Η ιστορία της Χέτε είναι μια από τις ιστορίες 800.000 γυναικών, που κατέφευγαν κάθε χρόνο σε παράνομες κι επικίνδυνες επεμβάσεις, χάνοντας τη ζωή τους ή τραυματίζοντας ανεπανόρθωτα το σώμα και την ψυχή τους. Το έργο αναδεικνύει σημαντικά επιμέρους ζητήματα όπως η ταξική διάσταση του δικαιώματος της επιλογής, η κοινωνική υποκρισία, η διαφθορά του χώρου της υγείας, οι στερεοτυπικές αναπαραστάσεις και προσδοκώμενες επιτελέσεις της γυναικείας ταυτότητας, η εκμετάλλευση της γυναίκας σε ευάλωτη θέση κ.ά.

Στο σώμα της

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 110 '

Ένας πολυφωνικός θίασος γυναικών ηθοποιών ενώνεται σε έναν εκρηκτικό Χορό γυναικών σε μια παράσταση-ύμνος στην αυτοδιάθεση, τις οδύνες και τις ηδονές των θηλυκοτήτων μέσα από το πρίσμα του γυναικείου σώματος. Αντλώντας έμπνευση από πραγματικά γεγονότα, το έργο επιχειρεί να μιλήσει με τόλμη, χιούμορ, ποιητική διάθεση και αλήθεια για θέματα όπως ο οργασμός, η περίοδος, η εγκυμοσύνη, η εμμηνόπαυση, ο αυνανισμός, η έκτρωση και η λοχεία, η φυλομετάβαση, το δικαίωμα στην ατεκνία, η ικανότητα του γυναικείου σώματος να μεταμορφώνεται, καθώς και οι καταπιέσεις στις οποίες υπόκειται για να θεωρείται επιθυμητό, όπως και η βία.

Η Αντιγόνη μου

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 50 '

Οι ήρωες χρειάζονται μια εποχή που ν’ αντιλαμβάνεται τον ηρωισμό των πράξεών τους, αλλιώς γίνονται παρίες. Σε μια εποχή που δεν μοιάζει να είναι φτιαγμένη για ήρωες, η Αντιγόνη αναζητά τη δικαίωση, τη θέση της στον κόσμο, και τη στήριξη που της αξίζει στο κοινωνικό έργο του βραβευμένου Έλληνα δραματουργού που θέτει με χιούμορ καίρια ερωτήματα για την ανθρώπινη φύση, τη θέση της γυναίκας, την εξουσία και την ατομική ευθύνη.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Επόμενη Στάση: Γκαζοχώρι": Έτοιμοι για τη θεατρική διαδρομή του φθινοπώρου;

Για τέσσερις φθινοπωρινές Κυριακές επιστρέφει ο θεατρικός περίπατος - ξενάγηση στη γειτονιά του Γκαζιού από το Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου της Τεχνόπολης Δήμου Αθηναίων και την ομάδα θεάτρου Ανεμόμυλοι.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
18/09/2025

"Ιβάνοφ": Σπάνιος Τσέχοφ από τον Χουβαρδά στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Αργύρης Ξάφης, Γιάννης Νταλιάνης, Πηνελόπη Τσιλίκα, Μαρία Σκουλά, Νίκος Χατζόπουλος, Χάρης Φραγκούλης, ο Blaine Reininger των Tuxedomoon κι όχι μόνο θα ερμηνεύσουν το αριστούργημα του Άντον Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά.

"Η φάλαινα": Δείτε φωτογραφίες του Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη με τον νέο θίασο

Πρώτη γεύση από τον ανανεωμένο θίασο της πολυσυζητημένης "Φάλαινας" με σκηνοθέτη και πρωταγωνιστή τον Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη, που κάνει πρεμιέρα για δεύτερη χρονιά τον Οκτώβρη.

Οι "Σπυριδούλες" επιστρέφουν στο Νέο Θέατρο Κατερίνα Βασιλάκου

Η επιτυχημένη παράσταση "Σπυριδούλες" των 4Frontal φέρνει ξανά στη σκηνή τις αθέατες ιστορίες των γυναικών που πάλεψαν για αυτοδιάθεση, αναδεικνύοντας τη δύναμη, το θάρρος και την αντοχή τους σε μια σκληρή κοινωνία της δεκαετίας του ’50.

Το μεγαλύτερο θεματικό πάρκο της Αρχαίας Ελλάδας ανοίγει στη ΔΕΘ – με Αρχαίο Θέατρο και διαδράσεις

Με την υπογραφή του Σωτήρη Τσαφούλια, το θεματικό πάρκο στη ΔΕΘ – HELEXPO περιλαμβάνει και τομέα Αρχαίο Θέατρο, με πλήρες σκηνικό της παράστασης "Όρνιθες", κουστούμια, μάσκες και υλικά που έσπασαν ρεκόρ στην Επίδαυρο.

Ποιος είναι ο "Ευγένιος" που μας συστήνει ο Γιώργος Καραμίχος;

Πόσο βαθιά βιώνουμε την απώλεια και τον πόνο; Ο Γιώργος Καραμίχος, επιστρέφοντας στο θέατρο ως σκηνοθέτης, διερευνά αυτά τα αινιγματικά ερωτήματα μέσα από το οικογενειακό δράμα "Ευγένιος" του Φράνκ ΜακΓκίνες.

"Ανδρομάχη" και "Ηλέκτρα": δύο τραγικές φωνές αντηχούν στο Ηρώδειο

Δύο γυναικείες μορφές του αρχαίου δράματος, η "Ανδρομάχη" του Ευριπίδη και η "Ηλέκτρα" του Σοφοκλή, ζωντανεύουν στο Ηρώδειο, σε παραστάσεις που γεφυρώνουν το παρελθόν με το παρόν της θεατρικής μας παράδοσης.