
Ποιοι είναι οι ηθοποιοί που διεκδικούν το θεατρικό βραβείο "Χορν" για την καλύτερη ερμηνεία της σεζόν 2023-24; Το βραβείο, που θεσμοθετήθηκε από τον Σταμάτη Φασουλή με την αρωγή του Θεοδόση Ισαακίδη, στη μνήμη του Δημήτρη Χορν (1921-1998), ο χρυσός σταυρός που φορούσε ο ηθοποιός, παραδίδεται από τον προηγούμενο στον επόμενο βραβευθέντα κάθε χρόνο. Το βραβείο συνοδεύεται από περγαμηνή καθώς και από το ποσό των τριών χιλιάδων ευρώ που χρηματοδοτεί ο αδερφός του ηθοποιού, Γιάννης Χορν.
Το "Βραβείο Μελίνα Μερκούρη" και το "Βραβείο Δημήτρης Χορν" θα απονεμηθούν σε κοινή τελετή, η οποία θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 19 Μαΐου, στις 7 μ.μ., στο θέατρο "Δημήτρης Χορν". Μέχρι τότε πάμε να δούμε που παίζουν ή σε ποιες θεατρικές παραστάσεις θα παίξουν οι έξι υποψήφιοι ηθοποιοί.
Σε ποιες θεατρικές παραστάσεις παίζουν οι έξι υποψήφιοι ηθοποιοί

Μπάμπης Αλεφάντης
Πρώτη φορά τον είδαμε στο θέατρο 'Άττις, ως μέλος της ομάδας του Σάββα Στρούμπου (Αντιγόνη, Αναφορά για μια ακαδημία, Πέρσες). Ο Μπάμπης Αλεφάντης αποφοίτησε από την Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου το 2020. Κατά τη χειμερινή σεζόν έπαιξε στο "Ιβάν εναντίον Ιβάν" των Σωτήρη Ρουμελιώτη και Γιάννη Αποσκίτη στο Θέατρο του Νέου Κόσμου. Είναι υποψήφιος για το ρόλο του Εϊτάν στην παράσταση "'Όλοι εμείς πουλιά" του Ουαζντί Μουαουάντ, που παίχτηκε στο Εθνικό Θέατρο σε σκηνοθεσία του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου.

Που αλλού θα τον δούμε
Ο Μπάμπης Αλεφάντης συνεχίζει τη θητεία του στο θέατρο 'Άττις, στην ιστορική παράσταση της "Ορέστειας" του Αισχύλου που ανέβασε πέρυσι ο Θεόδωρος Τερζόπουλος, σε συνεργασία με το Εθνικό Θέατρο. Η παράσταση θα περιοδεύσει και το καλοκαίρι του 2025 (Βράχων, 11-12/6 & Επίδαυρος, 22-23/8). Φέτος, εκτός από τη συμμετοχή του στον Χορό, θα ερμηνεύσει και το ρόλο του Πυλάδη.

Νίκος Μήλιας
'Ένας από τους ηθοποιούς της νέας γενιάς με σταθερή θητεία στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος ήδη από τα χρόνια της δραματικής σχολής, που έχει κατηφορήσει για την Αθήνα είναι ο Νίκος Μήλιας. 'Έχει συνεργαστεί με τον Δημήτρη Καραντζά στον "Καλό άνθρωπο του Σετσουάν" στο ΚΘΒΕ αλλά και στην περιοδεία του για το 2024 με τον "Ηρακλή Μαινόμενο". Τον χειμώνα τον είδαμε στον "Γυάλινο κόσμο" του Τενεσί Ουίλιαμς, σε σκηνοθεσία του καταξιωμένου στην Ευρώπη δημιουργού Αντόνιο Λατέλα, όπου ξεχώρισε για την ερμηνεία του στο ρόλο του Τζιμ Ο΄Κόνορ, ενώ από τη νέα χρονιά ήταν επίσης ένας από τους ερμηνευτές της σουρεαλιστικής με στοιχεία ιδιαίτερης σωματικότητας παράστασης "'Άβυσσος" με την υπογραφή της Ελεάνας Γεωργούλη στο ΠΛΥΦΑ.

Που αλλού θα τον δούμε
Ο Νίκος Μήλιας είναι φέτος υποψήφιος για το ρόλο του 'Άγη στην επιτυχημένη παράσταση "Σ’ εσάς που με ακούτε" της Λούλας Αναγνωστάκη, σε σκηνοθεσία του Χρήστου Θεοδωρίδη, που παίχτηκε στη Θεσσαλονίκη και συνεχίζεται στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου έως τις 18/5.

Βασίλης Ντάρμας
Απόφοιτος της Δραματικής Σχολής του Ωδείου Αθηνών, ο Βασίλης Ντάρμας είναι φέτος υποψήφιος για το ρόλο του Πινόκιο στην ομώνυμη θεατρική διασκευή του έργου του Κάρλο Κολόντι από τον Κρις Κούπερ, που είδαμε στο Εθνικό Θέατρο, σε σκηνοθεσία του Βασίλη Μαυρογεωργίου. Τον θυμόμαστε επίσης ως Μάκη Βελή στην επιτυχημένη ψυχολογική σειρά μυστηρίου της ΕΡΤ1, "Κάνε ότι κοιμάσαι". Πιο πρόσφατα ξεχώρισε ανάμεσα στο ενσέμπλ της παράστασης που σκηνοθέτησε ο Στάθης Λιβαθινός στο Εθνικό Θέατρο πάνω στη "Μάνα Κουράγιο και τα παιδιά της" του Μπέρτολτ Μπρεχτ.


Που αλλού θα τον δούμε
Τη σεζόν 2025-26 ο Βασίλης Ντάρμας θα παίξει τον πάστορα Τόμας στο πλευρό του Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη στην σαρωτική "Φάλαινα" του Σάμιουελ Ντι Χάντερ (το 2022 μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο από τον Ντάρεν Αρονόφσκι), που θα συνεχίσει για δεύτερη χρονιά στο θέατρο Νέος Ακάδημος (από 15/10), κάνοντας και μία στάση στο θέατρο Αριστοτέλειον Θεσσαλονίκης (17/9 έως 12/10).

Πλάτωνας Γιώργος Περλέρος
Είναι ένας από τους τρεις ερμηνευτές που τα τελευταία τρία χρόνια έχουν ταρακουνήσει τη θεατρική Αθήνα με την sold out παράσταση "Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα", σε δραματουργία και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Ντέλλα, που ξεκίνησε με αφετηρία την Πειραματική Σκηνή του Θεσσαλικού Θεάτρου. Ο Πλάτωνας Γιώργος Περλέρος, απόφοιτος της σχολής θεάτρου Δήλος (2022) είναι υποψήφιος για το βραβείο "Δημήτρης Χορν" για το ρόλο του σε αυτήν ακριβώς την παράσταση που αποτίνει φόρο τιμής, μέσω των γιαγιάδων, στις Ελληνίδες του παρελθόντος.

Που αλλού θα τον δούμε
Στις ασταμάτητες "Γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα" θα παίζει ο Πλάτωνας Γιώργος Περλέρος στο Θέατρο Σταθμός έως 21/5, ενώ θα παρουσιαστούν στον ίδιο χώρο και τον Ιούλιο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2025 και της πλατφόρμας Grape - Greek Agora of Performance (21-23/7).

Γιάννης Τσουμαράκης
Ο Γιάννης Τσουμαράκης συγκίνησε στο ρόλο του Γιωργάκη, του μικρού αδερφού που ψάχνει την προσωπική του ταυτότητα στο ποδόσφαιρο, με τραγικά αποτελέσματα, στην "Κασέτα" της Λούλας Αναγνωστάκη που σκηνοθέτησε ο Μάνος Καρατζογιάννης στο θέατρο Σταθμός. Ρόλος που του χάρισε και μια υποψηφιότητα για το θεατρικό βραβείο Χορν. Είναι αριστούχος απόφοιτος της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου (2021), ενώ έπαιξε και στην τηλεοπτική σειρά εποχής "Η Μάγισσα" στον ANT1, στο ρόλο του Πετρούνη, του μικρού γιου του Γερακάρη.


Που αλλού θα τον δούμε
Στην "Αντιγόνη" του Σοφοκλή που ανοίγει τα φετινά Επιδαύρια στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου θα δούμε τον Γιάννη Τσουμαράκη, ως μέλος του Χορού. Μια παράσταση που θα σκηνοθετήσει ο Γερμανός Ούλριχ Ράσε με 'Έλληνες ηθοποιούς (Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, 27-29/6). Από τη νέα σεζόν 2025-26, επιστρέφει στο θέατρο 'Άλμα και την παράσταση "Blue train" του Γεράσιμου Ευαγγελάτου, σε σκηνοθεσία Γιώργου Σουλεϊμάν, για δεύτερη χρονιά.

Γιλμάζ Χουσμέν
Για τον ρόλο του Σεργκέι ή αλλιώς "Ο 'Άνθρωπος απ’ το Μιτίς" είναι υποψήφιος για βραβείο Χορν ο Γιλμάζ Χουσμέν, στην παράσταση "Ο άνθρωπος απ’ το Παντόλσκ" του Ντμίτρι Ντανίλοφ, που σκηνοθέτησε ο Γιώργος Κουτλής πρώτα στο Εθνικό Θέατρο και μετά στο θέατρο Κιβωτός. Ο ταλαντούχος ηθοποιός, που αποφοίτησε από την Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου, έλαμψε δίπλα στον Δημήτρη 'Ήμελλο και τον 'Άρη Μπαλή σε αυτή την παράσταση. Τον θυμόμαστε επίσης από την παράσταση "Συμφορά από το πολύ μυαλό" του Στάθη Λιβαθινού και από την τηλεοπτική "Μάγισσα" του ΑΝΤ1, ως τον σιδηρουργό Φρίξο.

Που αλλού θα τον δούμε
Τη σεζόν 2025-26 θα βρεθεί στο πολύ ενδιαφέρον πολυμελές καστ της "Κουζίνας" του 'Άρνολντ Γουέσκερ που θα ανεβάσει στο θέατρο Κιβωτός ο Γιώργος Κουτλής (από τον Νοέμβριο).
Οι ηθοποιοί που έχουν λάβει το βραβείο "Δημήτρης Χορν" μέχρι σήμερα
Δημήτρης Ήμελλος (2001), Αργύρης Ξάφης (2002), Χρήστος Λούλης (2003), Κώστας Βασαρδάνης (2004), Νίκος Καρδώνης (2005), Κώστας Γάκης (2006), Γιάννος Περλέγκας (2007), Θανάσης Αλευράς (2008), Μάκης Παπαδημητρίου (2009), Μιχάλης Οικονόμου (2010), Θάνος Τοκάκης (2011), Δημήτρης Λάλος (2012), Χάρης Φραγκούλης (2013), Γιώργος Χρυσοστόμου (2014), Μιχάλης Σαράντης (2015), Αργύρης Πανταζάρας (2016), Κωνσταντίνος Μπιμπής (2017), Γιάννης Νιάρρος (2018), Μιχάλης Συριόπουλος (2019), Γιωργής Τσουρής (2020), Αναστάσης Ροϊλός (2021), Φώτης Στρατηγός (2022), Δημήτρης Καπουράνης (2023).
Στο πλαίσιο της φετινής απονομής του βραβείου "Χορν" θα πραγματοποιηθεί αφιέρωμα στον Δημήτρη 'Ήμελλο. Τον πρώτο ηθοποιό που έλαβε το συγκεκριμένο βραβείο το 2001. Η βραδιά θα είναι αφιερωμένη στη μνήμη και το έργο του σημαντικού καλλιτέχνη που άφησε ανεξίτηλο το αποτύπωμά του στο ελληνικό θέατρο.
Περισσότερες πληροφορίες
Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα
Η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου αξιοποιεί τις μυστικές ιστορίες των γυναικών της Θεσσαλίας του 19ου και 20ου αιώνα σε μια σκηνική προσέγγιση με βασικούς άξονες τους κοινωνικούς ρόλους και τις έμφυλες διαστάσεις των μαγικοθρησκευτικών πρακτικών. Το γυναικείο σώμα της τρίτης ηλικίας και η σύνδεσή του με τη λαϊκή μαγεία, τη μαγειρική και τις τελετουργικές πρακτικές βρίσκεται στο επίκεντρο. Τρεις θηλυκές μορφές, που ερμηνεύονται από τρία αρσενικά νεαρά σώματα, περνώντας τη ζωή τους στη σκιά της κυρίαρχης ανδροκρατικής εξουσίας, συνδιαλέγονται μεταξύ του οικείου και του αρχετυπικού, της ακίνδυνης «γιαγιάς» και της επικίνδυνης θεραπεύτριας και μιλάνε για τις ζωές τους, γι’ αυτά που έμαθαν από τις παλιές. αυτά που έπαθαν ως γυναίκες και αυτά που παραδίδουν στις επόμενες.
Σ’ εσάς που με ακούτε
Το προτελευταίο και βαθιά πολιτικό έργο της συγγραφέως με φόντο το Βερολίνο του 2001, είναι ένα από τα σημαντικότερα κείμενα της νεοελληνικής δραματουργίας. Το ατομικό και συλλογικό τραύμα, η αποτυχία της επανάστασης, η παγκοσμιοποίηση, η ελευθερία, η ισότητα, η αποδοχή της διαφορετικότητας είναι μόνο κάποια από τα θέματα που προσεγγίζει μέσα από το πρίσμα προσωπικών ιστοριών. Σε μια πόλη-σύμβολο του ταραγμένου παρελθόντος της Ευρώπης, επικρατεί πολιτική και κοινωνική αναστάτωση αλλά και η λήθη που «προσφέρει» η καθημερινότητα. Αύριο, θα γίνει μια τεράστια ειρηνική συγκέντρωση. Αύριο, όλοι θα πρέπει να μιλήσουν. Όλοι θα πρέπει να δηλώσουν τη θέση τους, στον νέο κόσμο. Μέσα στο σπίτι της Μαρίας και του Χανς, μαζί με αυτούς, η Σοφία, ο Άγης, η Τρούντελ, ο Νίκος, ο Τζίνο, η Έλσα, ο Ιβάν, θα μετρήσουν τις αφόρητες συλλογικές ήττες, τις εφήμερες προσωπικές νίκες.
Ορέστεια
Ο σημαντικός θεατράνθρωπος, στην πρώτη του συνεργασία με το Εθνικό Θέατρο, ανέβασε την τριλογία «Αγαμέμνων», «Χοηφόροι», «Ευμενίδες», σε μια ιστορική παράσταση, που επαναλαμβάνεται. Tο 458 π.Χ., σε μια εποχή βίαιων κοινωνικών και πολιτικών ανατροπών, o Αισχύλος παρουσιάζει στη γιορτή των Διονυσίων την Ορέστεια (“Αγαμέμνων”, “Χοηφόροι”, “Ευμενίδες”), τη μοναδική σωζόμενη τριλογία αρχαίου δράματος. Κεντρικός άξονας της τριλογίας είναι το τραγικό βραχυκύκλωμα του Ορέστη που διαχέεται σε όλα τα πρόσωπα του δράματος και στον χορό μέσα από διαδοχικά στάδια: από την αποσταθεροποίηση στο αδιέξοδο, στην τρέλα. Στα δύο πρώτα μέρη της τριλογίας, στον “Αγαμέμνονα” και τις “Χοηφόρους”, οι δολοφονίες που βάζουν τέλος στις τυραννικές εξουσίες του Αγαμέμνονα και της Κλυταιμνήστρας αποτελούν την κορύφωση μιας νέας περιόδου κρίσης και αποσταθεροποίησης που αντανακλάται στις “Ευμενίδες”. Οι Ερινύες, οι χθόνιες θεότητες, εκπροσωπώντας τα ένστικτα και τις παρορμήσεις διαφυλάσσουν τη μνήμη. Η Αθηνά προσπαθεί με κάθε τίμημα να συνάψει «σύμφωνο ειρήνης» ανάμεσα στους θεούς και εκείνες, προσφέροντας ανταλλάγματα και προνόμια. Για να πετύχει τη συνθηκολόγηση, μεταφέρει τη βία στο πεδίο της γλώσσας. Οι Ερινύες υποκύπτουν με τη θέλησή τους, ανακηρύσσονται σε Ευμενίδες και οδηγούνται στη λήθη. Το δημοκρατικό πολίτευμα έχει εγκαθιδρυθεί. Ό,τι είναι ασύμβατο με το νέο καθεστώς –το μέρος του ζωντανού σώματος που συνδέεται με τη μνήμη, τα ένστικτα, τη ζωική ορμή– έχει εξοριστεί. Η παράσταση αυτή σηματοδοτεί την πρώτη συνεργασία του Εθνικού Θεάτρου με τον Θεόδωρο Τερζόπουλο.
Αντιγόνη
Ο Γερμανός σκηνοθέτης Ούλριχ Ράσε, εστιάζει στον χαρακτήρα του Κρέοντα, τονίζοντας τη σημασία του ως φορέα της κρατικής εξουσίας και της νομιμότητας. Γι' αυτόν, ενώ η Αντιγόνη ενσαρκώνει την αντίσταση και την ηθική υπακοή στους άγραφους νόμους, ο Κρέων εκπροσωπεί την ανάγκη για διατήρηση της τάξης και της σταθερότητας στην πολιτεία. Ο Ράσε υπογραμμίζει τη σημασία της κατανόησης των κινήτρων του Κρέοντα, ο οποίος, αν και αυταρχικός, ενεργεί με σκοπό την προστασία του κράτους και των νόμων του. Η προσέγγισή του προσφέρει μια πιο σύνθετη και ισορροπημένη ερμηνεία της τραγωδίας, αναδεικνύοντας τις συγκρούσεις μεταξύ ατομικής ηθικής και κρατικής εξουσίας.
Η φάλαινα
Η ιστορία κάθαρσης, αυτογνωσίας και συγχώρεσης, γνωστή από την οσκαρική κινηματογραφική της εκδοχή από τον Ντάρεν Αρονόφσκι με τον Μπρένταν Φρέιζερ (με πρωτότυπο τίτλο «The Whale»), με κεντρικό πρόσωπο τον αυτοκαταστροφικό παχύσαρκο Τσάρλι, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή. Ο ήρωας έχει χάσει την επαφή του με τον έξω κόσμο και την επιθυμία του για ζωή, ενώ παλεύει να συμφιλιωθεί με την αποξενωμένη κόρη του και το παρελθόν του.
Blue train
Ο Μιχάλης βρίσκεται στην αρχή μιας κρίσης ηλικίας μιας χαμένης γενιάς που παλεύει να διατηρήσει την αθωότητα της, προσπαθώντας παράλληλα να συμβαδίσει με το χρόνο που κυλάει αμείλικτος. Η ζωή του είναι ένα πάρτι που δεν θέλει να τελειώσει. Η μουσική, τα φώτα, οι καπνοί και το σεξ “θολώνουν” την πραγματικότητα που δεν θέλει να δει. Λίγο πριν τα γενέθλιά του δέχεται επισκέψεις από τέσσερα πρόσωπα -τη μητέρα, την κολλητή, τον πρώην σύντροφό του κι έναν εικοσάχρονο με τον οποίο βγήκε ραντεβού για ευκαιριακό σεξ- που θα τον φέρουν αντιμέτωπο με τα όνειρα, τις φοβίες και τις ανασφάλειές του. Το νέο έργο του Γεράσιμου Ευαγγελάτου αποτυπώνει αυτή την πρώιμη υπαρξιακή και ηλικιακή κρίση με χιούμορ, συγκίνηση και τρυφερότητα, κλείνοντας το μάτι στη γενιά του.