Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

Ορέστεια (Τερζόπουλος) © Johanna Weber

Ο διεθνώς αναγνωρισμένος Έλληνας σκηνοθέτης, που έχει αναπτύξει δική του μέθοδο διδασκαλίας και τρόπο ερμηνείας, κατέβηκε στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου, είκοσι χρόνια μετά την τελευταία του παράσταση εκεί. Αφορμή στάθηκε η πρώτη του συνεργασία με το Εθνικό Θέατρο, με το οποίο ανέβασε τα τρία έργα της αισχυλικής "Ορέστειας": "Αγαμέμνων", "Χοηφόροι", "Ευμενίδες". Βαθύς γνώστης (και) του αρχαίου δράματος, σε έργα του οποίου έχει δημιουργήσει εμβληματικές παραστάσεις ("Βάκχες", "Πέρσες", "Αίας" κ.ά.), ο Τερζόπουλος σκηνοθέτησε για πρώτη φορά τα τρία έργα του Αισχύλου, επιμένοντας στο σωματικό, τελετουργικό και μυσταγωγικό θέατρο που υπηρετεί. 

Έχοντας ως κεντρικό πυρήνα της παράστασης τον Χορό και δουλεύοντας επισταμένα με τους ηθοποιούς, ο σημαντικός δημιουργός κορύφωσε τη μέθοδό του, δημιουργώντας μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος κι είναι μάλλον βέβαιο ότι θα συμπεριληφθεί στις σχετικές μελέτες.

Διαβάστε περισσότερα στην κριτική μας, εδώ

Ορέστεια (Τερζόπουλος)
© Johanna Weber

Η παράσταση θα παρουσιαστεί στην Αττική τον προσεχή Σεπτέμβριο, στο Ηρώδειο και στο Σχολείον της Αθήνας-Ειρήνη Παπά. Η σκηνοθεσία, τα σκηνικά, τα κοστούμια και οι φωτισμοί είναι του Θεόδωρου Τερζόπουλου, οι πρωτότυπες μουσικές συνθέσεις του Παναγιώτη Βελιανίτη, η μετάφραση της Ελένης Βαροπούλου.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Ορέστεια

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 200 '

Tο 458 π.Χ., σε μια εποχή βίαιων κοινωνικών και πολιτικών ανατροπών, o Αισχύλος παρουσιάζει στη γιορτή των Διονυσίων την Ορέστεια (“Αγαμέμνων”, “Χοηφόροι”, “Ευμενίδες”), τη μοναδική σωζόμενη τριλογία αρχαίου δράματος. Κεντρικός άξονας της τριλογίας είναι το τραγικό βραχυκύκλωμα του Ορέστη που διαχέεται σε όλα τα πρόσωπα του δράματος και στον χορό μέσα από διαδοχικά στάδια: από την αποσταθεροποίηση στο αδιέξοδο, στην τρέλα. Στα δύο πρώτα μέρη της τριλογίας, στον “Αγαμέμνονα” και τις “Χοηφόρους”, οι δολοφονίες που βάζουν τέλος στις τυραννικές εξουσίες του Αγαμέμνονα και της Κλυταιμνήστρας αποτελούν την κορύφωση μιας νέας περιόδου κρίσης και αποσταθεροποίησης που αντανακλάται στις “Ευμενίδες”. Οι Ερινύες, οι χθόνιες θεότητες, εκπροσωπώντας τα ένστικτα και τις παρορμήσεις διαφυλάσσουν τη μνήμη. Η Αθηνά προσπαθεί με κάθε τίμημα να συνάψει «σύμφωνο ειρήνης» ανάμεσα στους θεούς και εκείνες, προσφέροντας ανταλλάγματα και προνόμια. Για να πετύχει τη συνθηκολόγηση, μεταφέρει τη βία στο πεδίο της γλώσσας. Οι Ερινύες υποκύπτουν με τη θέλησή τους, ανακηρύσσονται σε Ευμενίδες και οδηγούνται στη λήθη. Το δημοκρατικό πολίτευμα έχει εγκαθιδρυθεί. Ό,τι είναι ασύμβατο με το νέο καθεστώς –το μέρος του ζωντανού σώματος που συνδέεται με τη μνήμη, τα ένστικτα, τη ζωική ορμή– έχει εξοριστεί. Η παράσταση αυτή σηματοδοτεί την πρώτη συνεργασία του Εθνικού Θεάτρου με τον Θεόδωρο Τερζόπουλο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το νέο έργο του Γιώργου Καπουτζίδη έρχεται στο Εθνικό Θέατρο

Με τίτλο "Η καρυάτιδα", η νέα κωμωδία του αγαπημένου δημιουργού υπόσχεται πως θα μας κάνει να γελάσουμε με τη μεγαλειώδη ικανότητα του πολύπαθου αυτού τόπου να μπλέκει μόνιμα σε κωμικοτραγικές περιπέτειες.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
19/09/2024

"Μπα-Μπαμπά": Ο Γιάννης Κακλέας σκηνοθετεί το μιούζικαλ των Φωτεινής Αθερίδου και Θέμη Καραμουρατίδη

Κωμωδία και μιούζικαλ γίνονται ένα στο ολοκαίνουριο έργο που μιλά για όσα μπορούν να συμβούν σε μια οικογένεια.

Οι θεατρικές παραστάσεις που θα δούμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση

Τιάγκο Ροντρίγκες, Ρομέο Καστελούτσι, Ιζαμπέλ Ιπέρ, Στεφανία Γουλιώτη, Μάριο Μπανούσι, Γιώργος Κουτλής, Νίκος Καραθάνος είναι μερικοί από τους καλλιτέχνες που θα συνεργαστούν φέτος στο συναρπαστικό θεατρικό πρόγραμμα της Στέγης.

Ο Δημήτρης Καταλειφός είναι ο "Θείος Βάνιας" στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Το πιο "τσεχωφικό" από τα έργα του Ρώσου συγγραφέα για τη ζωή, τον έρωτα, τον θάνατο και το νόημα της ύπαρξής μας σκηνοθετεί ο καταξιωμένος ηθοποιός με έναν εξαιρετικό θίασο.

"Μάθε με να φεύγω": Η σύγχρονη Οδύσσεια των bijoux de kant επιστρέφει με προσφορά προπώλησης

Η bijoux de kant και ο Γιάννης Σκουρλέτης αναβιώνουν το πρωτότυπο ανέκδοτο έργο του Άκη Δήμου, για τους έρωτες, τα όνειρα, τις ήττες και τις νίκες.

Οι "Σπυριδούλες" των 4Frontal κάνουν πρεμιέρα στο Θέατρο "Τζένη Καρέζη"

Το έργο της Νεφέλης Μαϊστράλη για τις "ψυχοκόρες" του '50 και του '60, σε σκηνοθεσία Θανάση Ζερίτη και Χάρη Κρεμμύδα, επιστρέφει για να μιλήσει για τον φαύλο κύκλο της βίας, την κακοποίηση και την αυτοδιάθεση.

Τέσσερα βιβλία του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου από τις εκδόσεις Νεφέλη

Μπορεί το Φεστιβάλ να έχει τελειώσει, όμως ορισμένα από τα κείμενα που ακούσαμε στο πλαίσιό του παραμένουν ζωντανά μέσα από τις σελίδες των βιβλίων που μπορείτε να βρείτε από τη "Νεφέλη".