Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

Ορέστεια (Τερζόπουλος) © Johanna Weber

Ο διεθνώς αναγνωρισμένος 'Έλληνας σκηνοθέτης, που έχει αναπτύξει δική του μέθοδο διδασκαλίας και τρόπο ερμηνείας, κατέβηκε στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου, είκοσι χρόνια μετά την τελευταία του παράσταση εκεί. Αφορμή στάθηκε η πρώτη του συνεργασία με το Εθνικό Θέατρο, με το οποίο ανέβασε τα τρία έργα της αισχυλικής "Ορέστειας": "Αγαμέμνων", "Χοηφόροι", "Ευμενίδες". Βαθύς γνώστης (και) του αρχαίου δράματος, σε έργα του οποίου έχει δημιουργήσει εμβληματικές παραστάσεις ("Βάκχες", "Πέρσες", "Αίας" κ.ά.), ο Τερζόπουλος σκηνοθέτησε για πρώτη φορά τα τρία έργα του Αισχύλου, επιμένοντας στο σωματικό, τελετουργικό και μυσταγωγικό θέατρο που υπηρετεί. 

'Έχοντας ως κεντρικό πυρήνα της παράστασης τον Χορό και δουλεύοντας επισταμένα με τους ηθοποιούς, ο σημαντικός δημιουργός κορύφωσε τη μέθοδό του, δημιουργώντας μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος κι είναι μάλλον βέβαιο ότι θα συμπεριληφθεί στις σχετικές μελέτες.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε περισσότερα στην κριτική μας, εδώ

Ορέστεια (Τερζόπουλος)
© Johanna Weber

Η παράσταση που παρουσιάστηκε μετά την Επίδαυρο το 2024 στο ​​​​​​Ηρώδειο και στο Σχολείον της Αθήνας "Ειρήνη Παπά", θα επιστρέψει στο μεγάλο αργολικό θέατρο στις 22 και 23 Αυγούστου 2025, κλείνοντας το φετινό πρόγραμμα στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου. Η σκηνοθεσία, τα σκηνικά, τα κοστούμια και οι φωτισμοί είναι του Θεόδωρου Τερζόπουλου, οι πρωτότυπες μουσικές συνθέσεις του Παναγιώτη Βελιανίτη, η μετάφραση της Ελένης Βαροπούλου.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Ορέστεια

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 200 '

Tο 458 π.Χ., σε μια εποχή βίαιων κοινωνικών και πολιτικών ανατροπών, o Αισχύλος παρουσιάζει στη γιορτή των Διονυσίων την Ορέστεια (“Αγαμέμνων”, “Χοηφόροι”, “Ευμενίδες”), τη μοναδική σωζόμενη τριλογία αρχαίου δράματος. Κεντρικός άξονας της τριλογίας είναι το τραγικό βραχυκύκλωμα του Ορέστη που διαχέεται σε όλα τα πρόσωπα του δράματος και στον χορό μέσα από διαδοχικά στάδια: από την αποσταθεροποίηση στο αδιέξοδο, στην τρέλα. Στα δύο πρώτα μέρη της τριλογίας, στον “Αγαμέμνονα” και τις “Χοηφόρους”, οι δολοφονίες που βάζουν τέλος στις τυραννικές εξουσίες του Αγαμέμνονα και της Κλυταιμνήστρας αποτελούν την κορύφωση μιας νέας περιόδου κρίσης και αποσταθεροποίησης που αντανακλάται στις “Ευμενίδες”. Οι Ερινύες, οι χθόνιες θεότητες, εκπροσωπώντας τα ένστικτα και τις παρορμήσεις διαφυλάσσουν τη μνήμη. Η Αθηνά προσπαθεί με κάθε τίμημα να συνάψει «σύμφωνο ειρήνης» ανάμεσα στους θεούς και εκείνες, προσφέροντας ανταλλάγματα και προνόμια. Για να πετύχει τη συνθηκολόγηση, μεταφέρει τη βία στο πεδίο της γλώσσας. Οι Ερινύες υποκύπτουν με τη θέλησή τους, ανακηρύσσονται σε Ευμενίδες και οδηγούνται στη λήθη. Το δημοκρατικό πολίτευμα έχει εγκαθιδρυθεί. Ό,τι είναι ασύμβατο με το νέο καθεστώς –το μέρος του ζωντανού σώματος που συνδέεται με τη μνήμη, τα ένστικτα, τη ζωική ορμή– έχει εξοριστεί. Η παράσταση αυτή σηματοδοτεί την πρώτη συνεργασία του Εθνικού Θεάτρου με τον Θεόδωρο Τερζόπουλο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Οι δύο σκύλοι" σε δύο τελευταίες παραστάσεις

Δύο αδέσποτοι σκύλοι, έξω από τα επείγοντα ενός νοσοκομείου, ξεκινούν έναν καταιγιστικό διάλογο για την κοινωνία, τον άνθρωπο και τη φιλία. Ακούστε όσα έχουν να πουν στο θέατρο Αλκμήνη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
28/04/2025

Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Λίγες μέρες αφότου "άναψαν" οι συζητήσεις για την διάδοχη κατάσταση στο "Ελληνικό Φεστιβάλ", το Υπουργείο Πολιτισμού ανακοινώνει τον επόμενο καλλιτεχνικό διευθυντή.

Όσα πρέπει να ξέρεις για την θιβετιανή "Σαμπάλα" στο Christmas Theater

Ένα ταξίδι πέρα από τον χρόνο και τον λόγο, ως τα βάθη της Ανατολής, θα απολαύσει το ελληνικό κοινό τον Μάιο. Μιλήσαμε γι’ αυτό το ξεχωριστό παραστατικό γεγονός που μας καλεί να κοιτάξουμε προς τα "μέσα" με την Flora Wang, ιδρύτρια του Σινο-ελληνικού Συλλόγου Παραστατικών Τεχνών.

Λόγω επιτυχίας, το "Λέμονγκρας" συνεχίζεται και τον Μάιο

Οι παραστάσεις του έργου "Λέμονγκρας" της Ηρώς Κισσανδράκη, συνεχίζονται στο Θέατρο 104. Βασισμένο σε μία αληθινή ιστορία, λειτουργεί ως μια υπενθύμιση ότι η μνήμη, όσο κι αν ξεθωριάζει, δεν παύει ποτέ να διεκδικεί τη θέση της.

Η Βενετσιάνα Καλαμπαλίκη, συνθέτει την κίνηση του ήχου με το "Sonic Dances"

Με το "Sonic Dances", γνωρίζουμε τη χορογράφο Βενετσιάνα Καλαμπαλίκη, μια νέα φωνή στον χώρο του σύγχρονου χορού. Μέσα από ένα έργο για την ηχώ, τη δόνηση και την πολυρυθμία, η Καλαμπαλίκη δημιουργεί ένα περιβάλλον ακρόασης και κίνησης στο χώρο ΦΙΑΤ.

Η ταλαντούχα Νατάσα Εξηνταβελώνη ερμηνεύει το σπαρακτικό "Girls & Boys"

Η ηθοποιός της νέας γενιάς που έχει ξεχωρίσει με τις ερμηνείες της, συναντά την ηρωίδα του γνωστού στο ελληνικό κοινό Ντένις Κέλι μέσα σ’ ένα γοητευτικό οπτικοακουστικό περιβάλλον που βουτά στην γυναικεία ψυχοσύνθεση.

"Family secrets" αποκαλύπτονται στο θέατρο Αλκμήνη

Αλέξανδρος Λιακόπουλος και Γιώργης Κοντοπόδης ανεβάζουν για πρώτη φορά στη χώρα μας την ιταλική μαύρη κωμωδία του Ενρίκο Λούτμαν για το δικαίωμα στην αυτοδιάθεση και την επιλογή, όπως μάθαμε αποκλειστικά.