"Madre Salonico": Φόρο τιμής στον πολιτισμό των Σεφαραδιτών Εβραίων της Θεσσαλονίκης στην Εναλλακτική Λυρική Σκηνή

Μια «χειρονομία μνήμης» που αγγίζει βαθιά τόσο την προσωπική όσο και τη συλλογική συνείδηση η μουσικοθεατρική παράσταση “Madre Salonico” φέρνει στη σκηνή της Εναλλακτικής Σκηνής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής ωραίους ερμηνευτές και ένα εξαιρετικά αξιόλογο μουσικό σύνολο.

Madre Salonico Α. Σιμόπουλος

Η χαρισματική ηθοποιός Ελένη Ουζουνίδου και ο έμπειρος ηθοποιός, ιδρυτής και κλαρινετίστας της μπάντας Klezmer Yunan Λεονάρδος Μπατής πρωταγωνιστούν στην  μουσικοθεατρική παράσταση "Madre Salonico”, σε κείμενο του διακεκριμένου συγγραφέα Λέοντα A. Ναρ. Η παράσταση που θα φιλοξενηθεί στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (από 4 έως τις 11/4), αποτίνει φόρο τιμής στη γλώσσα, τη μουσική και την ιστορία των Σεφαραδιτών Εβραίων της Θεσσαλονίκης.

Το έργο "Madre Salonico” αναδεικνύει την ισπανοεβραϊκή γλώσσα των Σεφαραδιτών, τα "λαντίνο", η οποία φθίνει με το πέρασμα των χρόνων. Μέσα από ένα μοναδικό μείγμα "λαντίνο" και ελληνικών, η παράσταση αναβιώνει τις αναμνήσεις και τις μουσικές των εβραϊκών κοινοτήτων της Μεσογείου. Οι χαρακτήρες του έργου, ο Ιντό, μετανάστης τρίτης γενιάς που ζει στη Νέα Υόρκη, και η Ζάνα, η γιαγιά του και κάποτε διάσημη τραγουδίστρια, ταξιδεύουν το κοινό σε μια πορεία μνήμης, αναζητώντας τις ρίζες τους και ξαναζωντανεύοντας το χαμένο πολιτισμό τους.

Madre Salonico
Α. Σιμόπουλος

Σκηνοθεσία και μουσική ορίζουν το βάθος στην αφήγηση

Η σκηνοθεσία του πολύ έμπειρου Βίκτωρα Αρδίττη δημιουργεί ένα θεατρικό σύμπαν όπου το παρόν και το παρελθόν συνυπάρχουν, αποκαλύπτοντας το βάρος της ιστορικής μνήμης. Πολύτιμος συνοδοιπόρος η μουσική διασκευή και η πρωτότυπη σύνθεση της Μάρθας Μαυροειδή αναδεικνύει την πολυπολιτισμική φύση των σεφαραδίτικων τραγουδιών, με ήχους από τανγκό, ρεμπέτικο, άριες και οθωμανικές μελωδίες. "Οι ενορχηστρώσεις και τα μέρη με πρωτότυπη μουσική επιδιώκουν να αποδώσουν τον πολυπολιτισμικό χαρακτήρα αυτής της μουσικής παράδοσης, αλλά και ταυτόχρονα να συνθέσουν το φαντασιακό τοπίο της εβραϊκής κοινότητας της Θεσσαλονίκης και να αναδείξουν το πεδίο δράσης του έργου, που είναι η μνήμη. Η μουσική του έργου παλινδρομεί ανάμεσα στο όνειρο και στην κυριολεξία", υπογραμμίζει η σημαντική μουσικός της νεότερης γενιάς. Το μουσικό σύνολο Σμάρι, σε σύμπραξη με τον Φώτη Σιώτα (βιολί), συνοδεύει τη σκηνική δράση, δημιουργώντας ένα μουσικό ταξίδι στη σεφαραδίτικη παράδοση. Το μουσικό σύνολο Σμάρι αποτελούν οι Χάρης Λαμπράκης (νέυ), Νίκος Παραουλάκης (νέυ), Στρατής Ψαραδέλλης (πολίτικη λύρα), Μάρθα Μαυροειδή (λάφτα, φωνή), Γιώργος Ταμιωλάκης (βιολοντσέλο), Γιώργος Βεντουρής (κοντραμπάσο).

Θέατρο για όλους: Πρόσβαση και συμπερίληψη

Η "Madre Salonico”  δεν είναι μόνο μια παράσταση για τη μνήμη, αλλά και για την ένταξη. Οι παραστάσεις της 9ης και 10ης Απριλίου 2025 θα διεξαχθούν σε συνθήκες καθολικής προσβασιμότητας, διασφαλίζοντας την οπτικοακουστική εμπειρία για όλους τους θεατές, συμπεριλαμβανομένων ατόμων με ακουστικές ή οπτικές αναπηρίες. Οι θεατές που επιθυμούν να κάνουν χρήση των υπηρεσιών προσβασιμότητας παρακαλούνται να πραγματοποιήσουν την αγορά των εισιτηρίων τους στα Ταμεία της ΕΛΣ, τηλεφωνικά στο 2130885700 ή με email στο boxoffice@nationalopera.gr . Για υποβοήθηση στις κρατήσεις, μπορείτε επίσης να επικοινωνείτε με την ATLAS E.P. στο 6993507553 ή με email στο askatlasep@gmail.com.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Madre Salonico

  • Μουσικό Θέατρο

Ένα έργο σε μια γλώσσα που χάνεται, επενδεδυμένο με τα σεφαραδίτικα τραγούδια των εβραϊκών κοινοτήτων της λεκάνης της Μεσογείου, που συνδέει το παρόν με το παρελθόν ως μια χειρονομία μνήμης. Κεντρικοί ήρωες του έργου είναι o Ιντό, μετανάστης τρίτης γενιάς που ζει στη Νέα Υόρκη, και η Ζάνα, η γιαγιά του, διάσημη κάποτε τραγουδίστρια. Οι δυο τους μοιράζονται τα βιώματα, τις αναμνήσεις και τους προβληματισμούς τους, με έμφαση στην ιστορική διαδρομή των Εβραίων της Θεσσαλονίκης, που είναι ταυτισμένη με τη συλλογική μνήμη της πόλης. Γιαγιά και εγγονός ανακαλούν μνήμες, η Ζάνα αναπολεί τις επιτυχίες της ως τραγουδίστρια ερμηνεύοντας σεφαραδίτικα τραγούδια στη σκηνή, ενώ αναζητά παράλληλα τον παιδικό της έρωτα που επιβίωσε από τον θάνατο στα ναζιστικά στρατόπεδα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πέντε ραντεβού στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Με σύγχρονα ελληνικά έργα, μία επανάληψη, δύο πολυαναμενόμενες ξένες μετακλήσεις και μια σημαντική πολιτική μαρτυρία συνεχίζεται το πρόγραμμα του Φεστιβάλ, σε Μικρή Επίδαυρο και Πειραιώς 260, την εβδομάδα 10-16 Ιουλίου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
09/07/2025

Ακρόαση από το θέατρο Αγγέλων Βήμα με προορισμό τη θεατρική Αυστραλία

Ένα θεατρικό αφιέρωμα στη σύγχρονη δραματουργία της Αυστραλίας ετοιμάζει το Αγγέλων Βήμα για τη σεζόν 2025-26.

"Η θάλασσα και ο γέρος": Ο Τάσος Νούσιας στον συγκλονιστικό ρόλο του Σαντιάγο, στην Ηλιούπολη

Ο βραβευμένος Τάσος Νούσιας πρωταγωνιστεί, για 2η χρονιά, στην παράσταση "Η Θάλασσα και ο Γέρος" – μια θεατρική μεταφορά του αριστουργήματος του Έρνεστ Χέμινγουεϊ "Ο Γέρος και η Θάλασσα", σε σκηνοθεσία Μαρλέν Καμίνκσι.

"Στο τσακ!" της Δήμητρας Παπαδοπούλου – Η ξεκαρδιστική κωμωδία επιστρέφει

Η ανατρεπτική κωμωδία της Δήμητρας Παπαδοπούλου "Στο τσακ!" επιστρέφει για δεύτερη χρονιά στο Θέατρο Αλέκος Αλεξανδράκης και υπόσχεται γέλιο μέχρι δακρύων, μέσα από παρεξηγήσεις, σύγχρονες σχέσεις και... εκπλήξεις στο τσακ.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου συνεχίζει την καλοκαιρινή της περιοδεία

Έχοντας ήδη επισκεφτεί κάποια θέατρα της Ελλάδας και του εξωτερικού, η κατά Τερζόπουλο "Ορέστεια" συνεχίζει να περιοδεύει με τελευταίο σταθμό το Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου.

Αποκλειστικό: Ένα θερινό σινεμά γεννιέται στο Επί Κολωνώ

Το Επί Κολωνώ είναι μια κυψέλη πολιτισμού που δεν σταματά να ονειρεύεται και να μοιράζεται ιδέες και εμπειρίες. Φέτος, μετατρέπει την αυλή του σε θερινό σινεμά, προσκαλώντας μας σε βραδιές ποιοτικού ανεξάρτητου κινηματογράφου, κάτω απ’ τον πλάτανο.

"Ιφιγένεια / Βορά": Από τον βωμό της Αυλίδας, στη σκηνή της Πειραιώς

"Ήρθα εδώ, να δω τη θάλασσα, να διαλογιστώ, ν’ αλλάξω. Πάντα μπορείς να ξαναρχίζεις…". Με αυτή τη φράση ξεκινά το ταξίδι της Ιφιγένειας, όχι στην Αυλίδα αυτή τη φορά, αλλά στην Πειραιώς 260, μέσα από τον θεατρικό μονόλογο "Ιφιγένεια / Βορά", σε κείμενο της Βίβιαν Στεργίου και σκηνοθεσία της Αικατερίνης Παπαγεωργίου.