"Στρίγγλα": Ο Σαίξπηρ μεταφράζεται σε ένα ψυχολογικό παιχνίδι για την εξουσία, την έμφυλη ταυτότητα και την κοινωνική καταπίεση

Μια σύγχρονη σκηνική ανάγνωση της κλασικής κωμωδίας του Ουίλιαμ Σαίξπηρ «Το ημέρωμα της στρίγγλας» από τον Δημήτρη Λιόλιο και την Αναστασία Χατζάρα.

Στρίγγλα Γιώργος Στριφτάρης©

Μετά τον επιτυχημένο κύκλο παραστάσεων του έργου της Μαρίας Λαϊνά "Το φαγητό", ο Δημήτρης Λιόλιος επιστρέφει με τη νέα του προσωπική δουλειά, μια σύγχρονη σκηνική ανάγνωση του κλασικού έργου "Το ημέρωμα της στρίγγλας" του Ουίλιαμ Σαίξπηρ. Η εμβληματική σαιξπηρική κωμωδία ανασχηματίζεται σε ένα ψυχολογικό παιχνίδι για την εξουσία, την έμφυλη ταυτότητα και την κοινωνική καταπίεση με τίτλο "Στρίγγλα". Η παράσταση μόλις έκανε πρεμιέρα στο θέατρο Ελέρ

"Μια σύγχρονη, απογυμνωμένη, ελεύθερη διασκευή η οποία ανατέμνει τις λεπτές ρωγμές ανάμεσα στην επιβολή και την υποταγή, την ελευθερία και τη συμμόρφωση. Ένα παιχνίδι που δεν είναι αθώο. Η μάχη πίσω από το γέλιο και μια ιστορία που δεν τελειώνει ποτέ", σημειώνει ο μεταφραστής και σκηνοθέτης, που συνυπογράφει το κείμενο της παράστασης μαζί με την συμπρωταγωνίστριά του, Αναστασία Χατζάρα

Στρίγγλα
Γιώργος Στριφτάρης©

Ο Δημήτρης Λιόλιος γράφει για την παράσταση

"Μόλις ολοκληρώθηκε η κειμενική επεξεργασία του έργου, ήμουν σχεδόν σίγουρος ότι ο τίτλος αυτής της παράστασης θα ήταν "Φίμωση". Δεν άρεσε σε κανέναν. Στρίγγλα είναι επίσης εργαλείο κοπής ή λείανσης το οποίο, χειροκίνητα, δημιουργεί μια ομαλή και λεία επιφάνεια. Η Στρίγγλα παραπέμπει σε πλάσματα φανταστικά ή μυθικά. Σε κάποιους προκαλεί φόβο. Ερινύες, Μαινάδες, Μάγισσες, Πριγκίπισσες και λοιπά δαιμόνια… Και κάπου εδώ, σταματάει κάθε προσπάθεια εδραίωσης της πεποίθησης ότι ο υποφαινόμενος διαθέτει χιούμορ. Δεν έχει.

Είναι άραγε το γέλιο απλώς απελευθερωτικό ή μηχανισμός ελέγχου; Γιατί κρύβονται, πού συγκρούονται και πώς συνυπάρχουν οι ανάγκες μας; Η "Στρίγγλα" είναι και μια ιστορία αγάπης σε μια συνθήκη λοξή, αυθαίρετη, σημερινή. Κωμωδία ή τραγωδία; Μια βουτιά στο ψυχοδυναμικό πορτραίτο της εξουσίας, της χειραγώγησης και του ελέγχου. Ποιες μορφές εξαναγκασμού διαμορφώνουν την ταυτότητά μας; Πώς κατασκευάζονται οι ρόλοι μέσα σε μια σχέση; Η παράσταση επιχειρεί να επανεξετάσει αυτή τη νευραλγική και αμφίσημη ισορροπία, μέσα από το πρίσμα της απόστασης, της ειρωνείας και της υπερβολής. Όλα συνεχώς αναδιαμορφώνονται και επαναπροσδιορίζονται. Κι όσο η δραματουργία οδηγεί σε κάτι πιο σκοτεινό και επικίνδυνο, όσο το έργο απογυμνώνεται από τα ιστορικά χαρακτηριστικά του, βρισκόμαστε σε ένα πεδίο μάχης. Το σπίτι μας. Καλή διασκέδαση;".

Τα σκηνικά και τα κοστούμια υπογράφει η Αλέγια Παπαγεωργίου, την πρωτότυπη μουσική σύνθεση και τον ηχητικό σχεδιασμό ο Μίμης Νικολόπουλος, την κίνηση ο Γιάννης Νικολαΐδης, τους φωτισμούς η Ζωή Μολυβδά-Φαμέλη και τις ειδικές κατασκευές ο Κωνσταντίνος Χαλδαίος.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Στρίγγλα

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 70 '

Μια σύγχρονη ανάγνωση του σαιξπηρικού έργου «Το ημέρωμα της στρίγγλας» που μετατρέπει την εμβληματική κωμωδία σε ένα ψυχολογικό παιχνίδι για την εξουσία, την έμφυλη ταυτότητα και την κοινωνική καταπίεση. Μια ελεύθερη διασκευή η οποία ανατέμνει τις λεπτές ρωγμές ανάμεσα στην επιβολή και την υποταγή, την ελευθερία και τη συμμόρφωση. Η «Στρίγγλα» είναι και μια ιστορία αγάπης σε μια συνθήκη λοξή, αυθαίρετη, σημερινή. Κωμωδία ή τραγωδία; Είναι άραγε το γέλιο απλώς απελευθερωτικό ή μηχανισμός ελέγχου; Ποιες μορφές εξαναγκασμού διαμορφώνουν την ταυτότητά μας; Πώς κατασκευάζονται οι ρόλοι μέσα σε μια σχέση; Η παράσταση επιχειρεί να επανεξετάσει αυτή τη νευραλγική και αμφίσημη ισορροπία, μέσα από το πρίσμα της απόστασης, της ειρωνείας και της υπερβολής. Κι όσο η δραματουργία οδηγεί σε κάτι πιο σκοτεινό και επικίνδυνο, όσο το έργο απογυμνώνεται από τα ιστορικά χαρακτηριστικά του, βρισκόμαστε σε ένα πεδίο μάχης.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Οι κομματάρχες επιστρέφουν με "Δάφνες και Πικροδάφνες"

Βλαβιανός, Ζιόβας, Σοφιανός, Τσουρουνάκης φέρνουν την πολιτική στο σανίδι με τις "Δάφνες και Πικροδάφνες" των Δημήτρη Κεχαΐδη και Ελένης Χαβιαρά σε σκηνοθεσία Μάνου Καρατζογιάννη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
11/07/2025

Η Μαρία Πρωτόπαππα για πρώτη φορά στην Επίδαυρο με την "Ανδρομάχη" του Ευριπίδη

Πρώτες φωτογραφίες από το σκηνοθετικό ντεμπούτο της χαρισματικής ηθοποιού και σκηνοθέτριας που συμπρωταγωνιστεί με τους Αργύρη Ξάφη, Γιάννη Νταλιάνη κι έναν εξαιρετικό θίασο ηθοποιών στην τραγωδία για την ανθρώπινη δικαιοσύνη και τη θέση της γυναίκας.

Ακρόαση | "Άμλετ" ανεβάζει το ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης και αναζητά ηθοποιούς

Μετά την παράσταση "Ριχάρδος III*", η σκηνοθέτρια Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη και ο συγγραφέας Ανδρέας Φλουράκης συνεργάζονται ξανά σε μια ακόμα ελεύθερη διασκευή σαιξπηρικού έργου.

3 θεατρικές επαναλήψεις που θα μας συγκινήσουν

Open air ραντεβού με τέσσερις θεατρικές παραστάσεις σε περιοδεία: "Η Θάλασσα και ο Γέρος", "Lemon", "Μέσα στο μυαλό σου".

Αποκλειστικό: Αντώνης Καφετζόπουλος και Ζερόμ Καλούτα σε μια υπαρξιακή σύγκρουση στο "Άσπρο-Μαύρο" του Κόρμακ ΜακΚάρθι

Ο Αντώνης Καφετζόπουλος μεταφράζει, σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί δίπλα στον Ζερόμ Καλούτα στο "Άσπρο-Μαύρο", το βαθιά φιλοσοφικό έργο του Κόρμακ ΜακΚάρθι, που ανεβαίνει από τον Οκτώβριο στο Θέατρο Επί Κολωνώ, με early bird προσφορά.

Το νέο ρεπερτόριο του Θεάτρου Προσκήνιο για την περίοδο 2025-26

Ο Δημήτρης Καραντζάς επιστρέφει με το "Λεωφορείον ο Πόθος", ενώ νέες παραστάσεις υπογράφουν ο Ανέστης Αζάς και ο Βασίλης Μαγουλιώτης (Suyako) – τρεις δημιουργοί που χαρτογραφούν εκ νέου τη θεατρική γλώσσα και το τοπίο της εποχής.

"Μια άλλη Θήβα": Sold out και νέες παραστάσεις για την παράσταση-φαινόμενο

Με συνεχόμενα sold out και ενθουσιώδη ανταπόκριση από το κοινό, η παράσταση "Μια Άλλη Θήβα" προσθέτει νέες ημερομηνίες στην Αττική: Κορυδαλλός (1/9), Βριλήσσια (8/9) και Λυκαβηττός (9/9). Μια θεατρική πρόταση που καθηλώνει.