"Σπυριδούλες" και "Ο Γιάννης το βούδι": Δύο παραστάσεις πραγματεύονται το θέμα της αποδοχής από διαφορετικές οπτικές γωνίες

Υπάρχουν δύο παραστάσεις που πραγματεύονται μία κοινή ανάγκη: την αποδοχή του τραύματος και της αλήθειας. Μέσα από τις ιστορίες τους, οι ήρωες αναζητούν τη συμφιλίωση με το παρελθόν. Μάθετε περισσότερα για το πώς αυτές οι παραστάσεις φωτίζουν τις σκοτεινές πτυχές της ανθρώπινης ύπαρξης και της κοινωνίας.

Σπυριδούλες Επανάληψη 2024-25 Ελίνα Γιουνανλή©

Στο σύγχρονο ελληνικό θέατρο, το παρελθόν φέρνει στο φως ιστορίες που διεκδικούν την ορατότητα και την αλήθεια τους. Οι παραστάσεις "Σπυριδούλες" της Νεφέλης Μαϊστράλη και "Ο Γιάννης το βούδι" της Ευαγγελίας Γατσωτή, αν και αφηγούνται διαφορετικές ιστορίες, συναντιούνται σε ένα κοινό σημείο: την ανάγκη αποδοχής. Από τις ψυχοκόρες της δεκαετίας του ’50, που αγωνίστηκαν για την αυτοδιάθεσή τους, μέχρι την αποσιωπημένη τοπική ιστορία ενός παιδιού που η κοινωνία θέλησε να ξεχάσει, οι δύο παραστάσεις αναδεικνύουν το διαχρονικό αίτημα της δικαιοσύνης και της συμφιλίωσης με το παρελθόν. Στις δύο αυτές σκηνικές αφηγήσεις, το θέμα της αποδοχής προκύπτει είτε ως ατομική διεκδίκηση — η ανάγκη των γυναικών να βρουν τη φωνή τους και να αποδεχτούν τον εαυτό τους — είτε ως συλλογική ανάγκη, όταν μια κοινότητα καλείται να αναγνωρίσει και να αποδεχτεί τα τραύματά της.

 

"Σπυριδούλες"

Η παράσταση της ομάδας 4Frontal σε κείμενο της Νεφέλης Μαϊστράλη και σκηνοθεσία των Θανάση Ζερίτη, Χάρη Κρεμμύδα εκκινεί από την αληθινή ιστορία της Σπυριδούλας, μιας 12χρονης υπηρέτριας, που συγκλόνισε την κοινή γνώμη της δεκαετίας του 1950 και αναφέρεται στις ψυχοκόρες και τις οικιακές εργάτριες των δεκαετιών του 1950-1960, γυναίκες που βίωσαν εκμετάλλευση και κακοποίηση. Το έργο επικεντρώνεται στη διεκδίκηση της αυτοδιάθεσης και της φωνής τους σε μια κοινωνία που τις αντιμετώπιζε ως αόρατες. Η έννοια της αποδοχής στο έργο αυτό σχετίζεται με την αναγνώριση της ύπαρξής τους και της ιστορίας τους. Η παράσταση "Σπυριδούλες" είναι μια παραγωγή του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2023 και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Πειραιώς 260, στο πλαίσιο του grape (Greek Agora of Performance), της πλατφόρμας προβολής των ελληνικών παραστατικών τεχνών στο εξωτερικό. Παίζεται στο θέατρο "Τζένη Καρέζη” και θα παίζεται έως 8/4. Προσοχή όμως, από τις 8/2 παίζεται μόνο Δευτέρα και Τρίτη 9 μ.μ.

Ο Γιάννης το βούδι
Daniel Voreakos

"Ο Γιάννης το βούδι"

Ένας λαογράφος και μια νεαρή γυναίκα αγκυροβολούν ένα ζεστό καταμεσήμερο στο λιμάνι ενός νησιού με rooms to let, με την ελπίδα να μαζέψουν ζουμερούς καρπούς από τα εύφορα λιβάδια της λαϊκής παράδοσης. Οι δυο τους, ξεκινούν τη φολκλορική τους αναζήτηση, παίρνοντας συνεντεύξεις απ’ τον ντόπιο πληθυσμό. Οι αφηγήσεις, ωστόσο, που έρχονται στο φως, ανατρέπουν εντελώς την εικόνα του καλοσυνάτου ροδαλού χωρικού, όπως εκείνοι την έχουν στο μυαλό τους. Ακολουθώντας τις αλλεπάλληλες αποκαλύψεις, οι πρωταγωνιστές μας βουτούν σε μία σπείρα γεγονότων από τον κόσμο της σιωπής και της συνενοχής, η οποία θα τους στροβιλίσει βασανιστικά ως το τελικό σημείο της κάθαρσης. Η Ελευθερία Γατσωτή έγραψε μια ιστορία που αφορά τη συλλογική μνήμη και τη σιωπή της κοινωνίας απέναντι σε ένα τραυματικό γεγονός. Η παράσταση που σκηνοθέτησε ο Παναγιώτης Λιαρόπουλος αναδεικνύει μια ξεχασμένη ή αποσιωπημένη τοπική ιστορία, αποκαλύπτοντας έναν μηχανισμό άρνησης και συνενοχής. Σημαντικό το θέμα της αποδοχής κι εδώ, σχετίζεται με την ανάγκη μιας κοινότητας να έρθει αντιμέτωπη με το παρελθόν της και να αποδεχτεί την αλήθεια. Οι ηθοποιοί: Φίλιππος Κοντογιώργης, Θανάσης Λυσανδρόπουλος, Σταύρια Νικολάου και Γρηγόρης Πανταζής, εναλλάσσονται σε όλους τους ρόλους του έργου. "Ο Γιάννης το βούδι” παίζεται σε ειδικά διαμορφωμένο υπόγειο χώρο στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Σπυριδούλες

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 90 '

Η σκηνική σύνθεση της ομάδας 4frontal εκκινεί από την αληθινή ιστορία της Σπυριδούλας, μιας 12χρονης υπηρέτριας, που συγκλόνισε την κοινή γνώμη της δεκαετίας του 1950. Εκείνη, όπως και πλήθος ανήλικα άπορα κορίτσια, «υιοθετήθηκε» από μια επιφανή οικογένεια με την ιδιότητα της «ψυχοκόρης», για να εργαστεί ως εσωτερική οικιακή βοηθός, σε μια ιδιάζουσα κατάσταση σύγχρονης δουλείας. Και πράγματι, το μικρό κορίτσι υπέστη ακραία κακοποίηση, την οποία και αποκάλυψε, αποτελώντας παράδειγμα για γενιές γυναικών. Η παράσταση αξιοποιεί ιστορικά ντοκουμέντα και γυναικείες αφηγήσεις εποχής αλλά και συνεντεύξεις γυναικών που εργάζονται σήμερα ως εσωτερικές οικιακές βοηθοί. Το αποτέλεσμα ντύνει ο σύγχρονος πανκ ελληνικός ήχος των Θραξ Πανκc.

Ο Γιάννης το βούδι

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 70 '

Η εικόνα του καλοσυνάτου χωρικού ανατρέπεται καθώς ένας λαογράφος και μια νεαρή γυναίκα ξεκινούν μια φολκλορική αναζήτηση, παίρνοντας συνεντεύξεις από τους ντόπιους σε ένα νησί. Οι αποκαλύψεις ακολουθούν η μία την άλλη με τους δύο ήρωες να έρχονται αντιμέτωποι με τον κόσμο της σιωπής και της συνενοχής, που θα τους στροβιλίσει βασανιστικά μέχρι την τελική κάθαρση. Η παράσταση επιδιώκει να φωτίσει την πραγματική ιστορία ενός παιδιού που η συλλογική μνήμη του τόπου του θέλησε να τον σβήσει από τις σελίδες του. Το έργο γράφτηκε στο πλαίσιο του 3ου Outreach Project, υπό την καθοδήγηση του συγγραφέα Βασίλη Κατσικονούρη, και βασίζεται σε πραγματικές συνεντεύξεις.

«Τζένη Καρέζη»

Ακαδημίας 3

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μαζί" για δεύτερη χρονιά στο Altera Pars

Το "Μαζί" του Φάμπιο Μάρρα, ένα έργο για όλα όσα μας κρατούν ενωμένους, για τις αόρατες δυνάμεις που γεννά η αγάπη επέστρεψε στο Altera Pars σε σκηνοθεσία Πέτρου Νάκου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
14/10/2025

Συνέντευξη | Μυρτώ Αλικάκη: "Η πιο σοφή συμβουλή είναι να είσαι αληθινός"

Η Μυρτώ Αλικάκη μιλά για την συνάντηση της με την "Linda" στο θέατρο Επί Κολωνώ, την επιστροφή των "Υπέροχων Πλασμάτων", για τα παιδιά της, τη σχέση τους με την τέχνη, την καθημερινότητά της και τη σοφία που έρχεται με την εμπειρία. Μια κουβέντα γλυκιά, ήρεμη και ειλικρινής, όπως και η ίδια.

"Αφήνω ανοιχτά": Μια παράσταση ευαισθητοποίησης για τη διπολική διαταραχή

Η παράσταση, σε σκηνοθεσία Σοφίας Φωτεινάκη, προσεγγίζει την ασθένεια από μέσα, συνομιλώντας με την "Ψύχωση" της Σάρα Κέιν.

Αφρός ιδεών στο Θέατρο του Νέου Κόσμου: "Το Σαπούνι" κάνει πρεμιέρα

Τι μπορεί να συμβεί αν κάποιος αποφασίσει να μείνει 25 χρόνια στο μπάνιο του, κοιτώντας ένα μικρό κομμάτι "Σαπούνι"; Θα το μάθετε στο Θέατρο του Νέου Κόσμου από την ομάδα Πλλατς.

Νένα Μέντη & Ελένη Ράντου: Δύο πρωταγωνίστριες επιστρέφουν για να θυμίσουν πως το θέατρο είναι εξομολόγηση και ζωή

Η Ελένη Ράντου και η Νένα Μεντή, επιστρέφουν φέτος στη σκηνή, με δύο έργα που μιλούν για τη ζωή, τη μνήμη και την ανάγκη της ανθρώπινης επικοινωνίας.

Ανοίγει η "Αίθουσα αναμονής" στον ιδιαίτερο χώρο του Σ.Ο.Τ.Α. – Σωματείου Οδηγών Ταξί Αττικής

Σε έναν χώρο που κουβαλά τη μνήμη ενός ανδροκρατούμενου επαγγελματικού κλάδου, τέσσερις γυναίκες συναντώνται τυχαία και – μέσα από το χιούμορ, τη συγκίνηση και την αναμέτρηση με τον εαυτό τους – αφηγούνται μια ιστορία αλλαγής και λύτρωσης.

"Τα παιδιά ενός κατώτερου θεού-Πάρτε μια γεύση από τις πρώτες φωτογραφίες

Με ιδιαίτερη ευαισθησία προσεγγίζει την ιστορία των "Παιδιών ενός κατώτερου θεού" ο σκηνοθέτης Δημοσθένης Παπαδόπουλος, φωτίζοντας τη σιωπή, τη διαφορετικότητα και τη δύναμη της ανθρώπινης σύνδεσης στη σκηνή.