Κατερίνα Λέχου: " Δεν σκηνοθετώ τη ζωή μου· τη ζω"

Η Κατερίνα Λέχου μας μιλά για την ηρωίδα που ενσαρκώνει στο έργο "Linda" έως 27/4, αναδεικνύει τη δύναμη της τέχνης να μετακινεί, να εμπνέει και να θέτει ερωτήματα για τη ζωή, ενώ μοιράζεται προσωπικές σκέψεις για την ισορροπία ανάμεσα στην επαγγελματική επιτυχία και την προσωπική ευτυχία.

Linda ©Patroklos_Skafidas

Η "Linda” της Πενέλοπε Σκίνερ είναι ένα έργο μόνο για γυναίκες;
Η "Linda”, αν και γράφτηκε το 2015, είναι εξαιρετικά επίκαιρη. Αναφέρεται σε ζητήματα που αγγίζουν πολλούς. Θα έλεγε κανείς ότι το θέμα της είναι "αμιγώς γυναικείο", αλλά εγώ δεν το πιστεύω, καθώς το "αναλώσιμο" αφορά και τους άντρες. Γενικότερα, οι άνθρωποι, μεγαλώνοντας, συχνά μπαίνουν στο περιθώριο. 

Ποια είναι τα θέματα τα οποία σχολιάζει το έργο;
Ένα από τα πιο σημαντικά θέματα που θίγει το έργο είναι το πώς αντιλαμβάνεται κανείς την ταυτότητά του ως άνθρωπος, όχι αποκλειστικά μέσα από ρόλους όπως η μητέρα ή η σύζυγος. Η "Linda”, θέτει ερωτήματα για τη σύγχρονη κοινωνία και για το πώς αντιμετωπίζουμε την ανάγκη να είμαστε "τέλειοι". Σήμερα, η πίεση έχει αυξηθεί: δεν αρκεί πια να είσαι καλή μητέρα και καλή νοικοκυρά – πρέπει να ανταποκρίνεσαι σε μια ατέλειωτη λίστα απαιτήσεων, κάτι που είναι εξουθενωτικό και ανέφικτο.

Εμείς, οι θεατές σε ποια φάση της ζωή της γνωρίζουμε την ηρωίδα που ερμηνεύεται;
Παρακολουθούμε τη Linda στο απόγειο της καριέρας της, αλλά στο σπίτι καταλαβαίνουμε από την πρώτη σκηνή ότι υπάρχει σοβαρή έλλειψη επικοινωνίας. Η ηρωίδα έχει επενδύσει όλη της τη ζωή στη δουλειά, πιστεύοντας ότι κάνει το σωστό και για την οικογένειά της. Όταν, όμως, χάνει τη δουλειά της και το κύρος που αυτή της προσέφερε, η κατάρρευση είναι ολοκληρωτική. Όλα καταρρέουν ταυτόχρονα: δουλειά, οικογένεια, προσωπική ταυτότητα. Είναι αυτό που λέμε, "ενός κακού μύρια έπονται".

 

Ποια είναι τα δυνατά σημεία και ποια τα αδύναμα σημεία της Linda; 
Είναι ηθικό πρόσωπο. Δεν λειτουργεί με δόλο ή κακές προθέσεις· είναι ευθύς χαρακτήρας και μαχητική. Ωστόσο, η μεγάλη της αδυναμία είναι ο εγωισμός της. Δεν αφουγκράζεται τους γύρω της, δεν επικοινωνεί, και πιστεύει ότι μόνο οι δικές της επιλογές είναι σωστές. Ο εγωισμός αυτός, όμως, δεν είναι καλός οδηγός. Θυσιάζει τα πάντα για την καριέρα, για να μείνει στην κορυφή ως υψηλόβαθμο στέλεχος μιας εταιρείας ομορφιάς. 

Linda
Πάτροκλος Σκαφίδας©

 

Αξίζει να θυσιάσεις τον ίδιο σου τον εαυτό για να φτάσεις ψηλά επαγγελματικά; 
Η απάντηση δεν είναι απλή. Μιλώντας για τη Linda θα σας πω πως δεν θυσιάζει τις αξίες της, αλλά παραμελεί σημαντικές πτυχές της ζωής της. Όσο για την προσωπική μου άποψη πάνω σε αυτό το ερώτημα θα σας πω πως δεν μπορείς να είσαι τέλειος σε όλα! Η σημερινή κοινωνία σου ζητά να είσαι τέλειος σε κάθε ρόλο, κάτι που είναι αδύνατο. Η επιτυχία δεν σου εξασφαλίζει την ευτυχία. Για τη Linda, όλα ξεκινούν από την επαγγελματική αναγνώριση. Πιστεύει ότι αν η δουλειά της πάει καλά, όλα τα υπόλοιπα θα ακολουθήσουν. Αυτό, όμως, δεν ισχύει, και το έργο το αποδεικνύει περίτρανα. Η σχέση της με τον σύζυγό της βασίζεται στην ασφάλεια, αλλά τίποτα άλλο δεν καλλιεργείται. Κάνει το μεγάλο λάθος να μην επενδύει στον γάμο της ή στη σχέση με τα παιδιά της. Όλα μένουν στον αέρα, χωρίς να το καταλαβαίνει. Ούτε φίλους έχει. Θεωρεί φίλο της το αφεντικό της, με το οποίο συνεργάστηκαν στενά για την επιτυχία της εταιρείας. Η απουσία φίλων δείχνει πόσο πολύ έχει θυσιάσει την προσωπική της ζωή.

Ποιο κομμάτι του ρόλου σας δυσκόλεψε περισσότερο;
Η σκληρότητα της Linda απέναντι στα παιδιά της είναι τρομερή. Είναι εγωίστρια και δεν κατανοεί τις ανάγκες τους. Αυτό το κομμάτι της με δυσκόλεψε πολύ ως ηθοποιό, το εγωιστικό κομμάτι της που είναι αδυσώπητο. Εγώ είμαι πιο τρυφερή και αυτό που η Linda κάνει με την κόρη της, εμένα μου φαινόταν αδιανόητο. Ωστόσο, αυτή η σκληρότητα είναι κάτι που πολλές γυναίκες της προηγούμενης γενιάς είχαν. Η μητέρα μου, για παράδειγμα, είναι υπέροχη της χρωστάω πολλά, αλλά δεν ήξερε πώς να εκφράσει τρυφερότητα, κάτι που είχε μάθει από τη δική της ανατροφή. Όταν ήθελα να με συμπονέσει δεν μπορούσε να το κάνει μου έλεγε τι πρέπει να κάνω. Δεν το έκανε από κακία, απλά δεν ήξερε πώς να σταθεί δίπλα μου. Εκείνη τη στιγμή δεν μπορούσε να καταλάβει την ανάγκη μου για μια αγκαλιά.

Linda
©Patroklos_Skafidas

Πώς αντιμετώπισε η σκηνοθέτρια Ελένη Σκότη το κομμάτι αυτό που σας δυσκόλεψε;
Πήγαμε βήμα, βήμα. Η Ελένη είναι παθιασμένη, επίμονη, αλλά και ευγενική. Το πάθος της για τη δουλειά είναι αξιοθαύμαστο, και αυτό μας βοήθησε να βρούμε κοινό έδαφος. Είναι έξυπνη γυναίκα και πάντα βρίσκει τρόπος επικοινωνίας. Κάθε νέα δουλειά την αντιμετωπίζω σαν ένα σχολείο. Είναι σαν να βρίσκομαι στην πρώτη δημοτικού, όχι στο διδακτορικό κι ας είμαι χρόνια στο χώρο. Στην παράσταση μας, η συνεργασία ήταν πολύ καλή με όλους τους συναδέλφους. Για μια καλή συνεργασία τα πράγματα είναι συγκοινωνούντα δοχεία. Πρέπει να υπάρχει ένας καμβάς για να ζωγραφίσεις πάνω, αλλιώς δεν γίνεται τίποτα και ο καμβάς αυτός υπήρχε στη "Linda”, μιλώντας για τις προσωπικότητες των, νεότερων από εμένα, συναδέλφων.

Όταν σας προτείνουν μια νέα δουλειά, τι παίζει τον σημαντικότερο ρόλο στην επιλογή: το κείμενο ή τα πρόσωπα;
Πρέπει κάτι να κινήσει την ψυχή και το μυαλό μου ταυτόχρονα. Μπορεί να προτείνει κάτι ένας συνάδελφος, να μην έχει το κείμενο και να τον εμπιστευτώ, όμως ως επί το πλείστον το κείμενο είναι αυτό που παίζει  καθοριστικό ρόλο. Όταν πρωτοδιάβασα, στα αγγλικά, το έργο της Πενέλοπε Σκίνερ είπα: είναι εργάρα. Η "Linda” είναι ένα έργο που με αφορά, θέλω να μιλήσω μέσα από το στόμα αυτής της γυναίκας, θέλω να πω αυτή την ιστορία της. Η Σκίνερ γράφει με ένα ρεαλιστικό τρόπο που σε συγκινεί. Ο ηθοποιός είναι ο μεσάζων ανάμεσα σε μια ιστορία και το κοινό και αν η ιστορία δεν αγγίζει πρώτα εμάς, τους ηθοποιούς, δεν θα αγγίξει ούτε το κοινό.

Linda
Πάτροκλος Σκαφίδας©

 

Η ομορφιά έχει παίξει ρόλο στον τρόπο με τον οποίο σας έχουν αντιμετωπίσει στον επαγγελματικό χώρο;
Στο κομμάτι της ομορφιάς δεν έδινα ποτέ σημασία, αλλά οι άλλοι έδιναν. Εγώ, δεν καθοριζόμουν από αυτό το πράγμα και ούτε το χρησιμοποίησα ποτέ. Έβλεπα όμως από τις αντιδράσεις των άλλων ότι είχε σημασία γι’ αυτούς. Δυστυχώς, η επιβεβαίωση μέσω της ομορφιάς είναι μια παγίδα στην οποία μπαίνουν πολλά νέα κορίτσια. Αναρωτιέμαι γιατί όταν είσαι 20 ετών πρέπει να έχεις τόσο μεγάλη αγωνία για την ομορφιά, αφού κουβαλάς όλη την ομορφιά της νιότης; Ζούσε σε μια εποχή προτύπων κι αυτό το σχολιάζει η Linda στο έργο: " Δεν αντέχω τα στενά πρότυπα ομορφιάς που μας έχουν επιβάλει τα μέσα ενημέρωσης”. Για το λόγο αυτό αξίζει να δουν το έργο στο Επί Κολωνώ και οι έφηβοι θεατές. Θέτει πολλά ερωτήματα για το τι αξίζει στη ζωή, για την ταυτότητα, τις σχέσεις και τις προτεραιότητες. Είναι ένα έργο που προκαλεί σκέψη και μπορεί να εμπνεύσει θεατές κάθε ηλικίας. Αγγίζει ακόμα και το θέμα του διασυρμού στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μέσα από όσα συμβαίνουν στην κόρη της Linda. 

Υπάρχει κάποιο έργο στο οποίο λαχταράτε να παίξετε;
Είμαι άνθρωπος χωρίς απωθημένα. Ζω την κάθε στιγμή, την κάθε μέρα, με ό,τι εμφανίζεται μπροστά μου. Δεν σκηνοθετώ τη ζωή μου· τη ζω. Ακολουθώ τις επιθυμίες μου. Από πολύ νωρίς απέκτησα την αίσθηση του εφήμερου, οπότε απόψεις του τύπου "θέλω να παίξω έναν μεγάλο ρόλο για να αφήσω το αποτύπωμά μου" δεν με αγγίζουν. Όλα είναι τόσο εφήμερα στη ζωή, και αν κάτι αξίζει να μείνει, θα μείνει. Το πιο σημαντικό είναι η στιγμή· αυτή έχει ένα ιδιαίτερο, βαρύνοντα ρόλο. Δείτε τη "Linda". Χάνει το "τώρα" με την οικογένειά της, κάτι που αναδεικνύει την ουσία του έργου. Η παράσταση μας μετακινεί συναισθηματικά και πνευματικά τον θεατή. Αυτή είναι και η δύναμη της τέχνης: να μας κάνει να σκεφτούμε, να νιώσουμε και να αλλάξουμε.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Linda

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 120 '

Η ηρωδία αυτή είναι η Λίντα Γουάιλντ, που πιστεύει ότι έχει κατακτήσει την κορυφή και ότι αυτή θα της ανήκει για πάντα. Μέσα από την αιχμηρή γραφή της, το σατιρικό βρετανικό χιούμορ και την πλοκή με χαρακτηριστικά θρίλερ, η Σκίνερ μοιράζεται την ιστορία της εκκωφαντικής πτώσης μιας σύγχρονης τραγικής ηρωίδας. Δεν εστιάζει μόνο στις δυσκολίες μίας γυναίκας να πετύχει και να επιβιώσει -τον σεξισμό, τα ταμπού της ηλικίας, της ομορφιάς, της οικονομικής ανεξαρτησίας-, αλλά μιλάει για όλους όσους προσπαθούν να ανταποκριθούν στις κοινωνικές επιταγές και να βρουν την «ευτυχία» μέσα σε μια αμείλικτη πραγματικότητα.

Επί Κολωνώ

Ναυπλίου 12 & Λένορμαν 94

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Τι ισχύει με την απεργία που ανακοίνωσε το Σ.Ε.Η.

Διαβάστε την ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος που στηρίζει τα αιτήματα του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
04/12/2025

Έξι παραστάσεις σηκώνουν ξανά αυλαία (4-10/12)

Επιστρέφουν στις σκηνές από 4 έως 10 Δεκεμβρίου κι αξίζουν οι έξι θεατρικές επαναλήψεις που ακολουθούν.

"Αγωνία Ιερή": Σπουδή πάνω στο έργο και τη ζωή της Εύας Palmer Σικελιανού

Μια τελετουργική παράσταση για τη ζωή και το όραμα της Εύας Palmer Σικελιανού. Η γυναίκα που ύφανε τον μύθο με το παρόν, αντιστάθηκε σε καθεστώτα και ανέστησε το αρχαίο δράμα επιστρέφει στη σκηνή μέσα από μια πολιτική, ποιητική σπουδή με πρωταγωνίστρια την Ελένη Νιωτάκη.

"Last Dance of Ivan Vasiliev"- Μια ιστορική βραδιά στο Christmas Theater

Ο Ιβάν Βασίλιεφ, ένας από τους σπουδαιότερους χορευτές της εποχής μας, επιστρέφει στις 8 Δεκεμβρίου στο Christmas Theater για μια στιγμή που ήδη γράφει ιστορία: το "Last Dance of Ivan Vasiliev". Μια παράσταση–εξομολόγηση, ένας τελευταίος χορός γεμάτος πάθος, αλήθεια και βαθιά ευγνωμοσύνη.

Δρώμενο πάνω σε κείμενο του Δημητριάδη με τη μορφή της Κερασίας Σαμαρά

Ένα πρωτότυπο ψηφιακό-εικαστικό δρώμενο του Δημήτρη Κωτσή, βασισμένο στο κείμενο του Δημήτρη Δημητριάδη, ζωντανεύει με τη μορφή της Κερασίας Σαμαρά στο Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης", εξερευνώντας τη διαρκή ανθρώπινη πορεία προς αυτογνωσία και μεταμόρφωση.

"Μακριά νύχτα στη γη του Νοντ": Θεατρικό ταξίδι στην Αυστραλιανή Ενδοχώρα

Συνεχίζεται το αφιέρωμα στους σύγχρονους Αυστραλούς συγγραφείς στο Αγγέλων Βήμα και μόλις έκανε πρεμιέρα το έργο του Duncan Graham "Μακριά νύχτα στη γη του Νοντ", που αναφέρεται στη δυνατή ιστορία δύο αδελφών.

Χρήστος Λούλης: "Για να ενωθείς πραγματικά, πρέπει να περάσεις από μια κόλαση"

Ο Χρήστος Λούλης, πρωταγωνιστής στο "Cleansed" της Σάρα Κέιν σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά, που ανεβαίνει στο Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης" από 4/12, μιλά ανοιχτά για τη σχέση του με το θέατρο και τη ζωή, την πατρότητα, αλλά και για την ουσία των ανθρώπινων σχέσεων και μας αποκαλύπτει πώς το έργο αντικατοπτρίζει καθημερινές μάχες ψυχής.