Ο Θωμάς Μοσχόπουλος αποθεώνει την παραδοξότητα και τον αυτοσαρκασμό στο "Περιμένοντας τον Γκοντό"

Όλα υπαινίσσονται και όλα είναι παρόντα στο «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Μπέκετ, που σκηνοθέτησε ο Θωμάς Μοσχόπουλος στο Θέατρο Πόρτα. Βρεθήκαμε στην πρόβα τζενεράλε της παράστασης και σας μεταφέρουμε τις εντυπώσεις μας.

Περιμένοντας τον Γκοντό, Πόρτα 20204-25 ©Patroklos_Skafidas

Στο εκπληκτικό σκηνικό του Βασίλη Παπατσαρούχα, πάνω στα ερείπια μιας πόλης, σε ένα τοπίο που φαίνεται να έχει καταστραφεί από έναν πόλεμο, εκεί που οι ρωγμές του σκυροδέματος αφήνουν να φανούν τα συρμάτινα πλέγματα σαν πληγές, βρίσκεται ένα οριακό σημείο ύπαρξης του ανθρώπου. Σε αυτόν τον χώρο, με ελάχιστες δυνατές προϋποθέσεις για επανεκκίνηση της ζωής, επιβιώνουν ο Βλαδίμηρος (Πάνος Παπαδόπουλος) και ο Εστραγκόν (Τάσος Ροδοβίτης). Οι δύο ήρωες του Σάμουελ Μπέκετ στέκονται εκεί, "Περιμένοντας τον Γκοντό". Θέτοντας ως στόχο την άφιξη του Γκοντό, η συμβίωσή τους αυτοτροφοδοτείται από την ελπίδα, την πίστη και την προσμονή που η προσδοκώμενη άφιξη επιφυλάσσει. Και καθώς το αγόρι (Πέτρος Δημοτάκης) ανακοινώνει την αναβολή της άφιξης του Γκοντό, η ματαιότητα της ζωής γίνεται ολοφάνερη.

Περιμένοντας τον Γκοντό 2024-25
©Patroklos_Skafidas

Η προσπάθεια να "γατζωθείς" από κάτι, ουσιαστικά ανύπαρκτο, με δύο ήρωες απόκληρους και αστείους να το εκφράζουν, δίνει στο έργο μια τραγική βαρύτητα, που ενισχύεται μέσα στην πρωτοποριακή φόρμα του Θωμά Μοσχόπουλου, η οποία προκαλεί γέλιο. Όχι γιατί η παράσταση είναι κωμική, αλλά γιατί συνδέεται με την τραγικωμική φύση της ανθρώπινης ύπαρξης, την αμηχανία της αναμονής και τις συχνά παράλογες και αδέξιες προσπάθειες των χαρακτήρων να βρουν νόημα σε μια κατάσταση που φαίνεται μάταιη. Αυτή η μορφή χιούμορ θυμίζει την κωμωδία των κλασικών διδύμων, όπως στο θέατρο του βωβού κινηματογράφου.

Η σοβαρότητα υπονομεύεται διαρκώς από το παράλογο, μέσα από το πετυχημένο ταίριασμα του Πάνου Παπαδόπουλου και του Τάσου Ροδοβίτη, οι οποίοι συχνά συμπεριφέρονται σαν κλόουν, με στάσεις και ύφος που δημιουργούν χιουμοριστικά, αλλά ταυτόχρονα πολύ τραγικά στιγμιότυπα. Σε ένα έργο που χαρακτηρίζεται από την ακινησία, ο Μοσχόπουλος, σε συνεργασία με τον Χρήστο Στρινόπουλο στην κίνηση, προσφέρει ρυθμό μέσα από μια ενεργή ακινησία.

Περιμένοντας τον Γκοντό, Πόρτα 20204-25 ©Patroklos_Skafidas
©Patroklos_Skafidas

 

Στον "Γκοντό", όμως, υπάρχουν και άλλοι δύο χαρακτήρες: ο Πόντζο (Γιάννης Σαμψαλάκης), ο αφέντης, και ο Λάκυ (Γιάννης Βαρβαρέσος), ο αχθοφόρος-δούλος, μονίμως συνδεδεμένος με τον κύριό του μέσω ενός σχοινιού, ο οποίος δεν διαμαρτύρεται καθόλου για τα βασανιστήρια που υφίσταται. Η χημεία μεταξύ του Γιάννη Σαμψαλάκη και του Γιάννη Βαρβαρέσου είναι απίστευτη, καθώς και οι δύο τραβούν μπροστά στον ατέρμονο και μάταιο δρόμο τους, παραμένοντας ταυτόχρονα καθηλωμένοι στον χρόνο. Με την επαναλαμβανόμενη έλευσή τους δημιουργούν χρόνο για τον Βλαδίμηρο και τον Εστραγκόν, οι οποίοι, καθώς συνειδητοποιούν την τραγική απουσία του χρόνου, νιώθουν την επιτακτική ανάγκη να δημιουργήσουν χρόνο για τους ίδιους και να δραπετεύσουν από την ακινησία της ύπαρξής τους. 
 

Μέσα από την περιπλοκή των σχέσεων των τεσσάρων χαρακτήρων με τον άφαντο Γκοντό, αναδεικνύεται το βασικό θέμα του έργου: η χρονικότητα του ανθρώπου και η προσπάθεια επικοινωνίας και συνύπαρξης με τον Άλλο. Σημαντικό στοιχείο στην παράσταση είναι η προσωδία, με τη συμβολή του Κορνήλιου Σελαμσή, που αναδεικνύει τη μουσικότητα αυτού του κειμένου. Εξίσου σημαντική είναι η συμβολή του σκηνικού περιβάλλοντος και των κοστουμιών του εικαστικού Βασίλη Παπατσαρούχα, τα οποία συνάντησαν δημιουργικά την ευφυΐα της δραματουργικής ανάλυσης και την ευελιξία στη θεατρική αφήγηση του Θωμά Μοσχόπουλου. Η συνάντηση τους ενισχύει την υπαρξιακή και σουρεαλιστική διάσταση του έργου. 

Περιμένοντας τον Γκοντό, Πόρτα 20204-25 ©Patroklos_Skafidas
©Patroklos_Skafidas

Μέσα στην κυριαρχία του γκρίζου, στα σώματα, τα πρόσωπα, το σκηνικό περιβάλλον υπάρχει μια μοναδική συνύπαρξη αφαιρετικών και συμβολικών στοιχείων. Το κλασικό συνδέεται με το μοντέρνο και οι τραγικές ανθρώπινες μορφές του έργου επιβιώνουν σε μια φυσική γκρίζα πραγματικότητα....

Προπώληση: more.com

 

Δείτε το τρέιλερ της παράστασης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Περιμένοντας τον Γκοντό

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 100 '

Σε μια ιδιαίτερης εικαστικότητας παράσταση που αναδεικνύει την κωμικοτραγική πλευρά του ανεβαίνει το έργο-ορόσημο -ένα από τα πιο αντιπροσωπευτικά του θεάτρου του παραλόγου- για έναν «σωτήρα» που δεν έρχεται ποτέ και για την προσπάθεια του ανθρώπου να εξηγήσει την ίδια του την ύπαρξη. Η νέα αυτή ερμηνευτική προσέγγιση είναι ανοιχτή ακόμα και σε εφήβους. Η παράσταση, επιλέγοντας να ακολουθήσει πιστά τις σκηνικές οδηγίες του συγγραφέα και ερμηνεύοντάς το σαν μία παρτιτούρα ακριβείας, αναδεικνύει ότι το έργο παραμένει σύγχρονο όχι μόνο για τη φιλοσοφική του βαρύτητα, αλλά και για τον ιδιαίτερο τρόπο με τον οποίο ισορροπεί ανάμεσα στο τραγικό και το κωμικό, όντας ταυτόχρονα υπαρξιακά βαθύ και ανάλαφρα διασκεδαστικό.

Πόρτα

Λεωφ. Μεσογείων 59, Αμπελόκηποι

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Θέατρο του Νέου Κόσμου: Ένας χειμώνας γεμάτος συγκίνηση, ένταση και σάτιρα

Τέσσερις παραστάσεις, τέσσερις μοναδικές θεατρικές εμπειρίες που υπόσχονται να σας καθηλώσουν, να σας συγκινήσουν και να σας ταξιδέψουν σε κόσμους απρόβλεπτους και μαγικούς.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
02/12/2025

'Ατυχές πήδημα ή Παλαβό πορνό' για λίγο ακόμα στο ΠΛΥΦΑ

Το "Ατυχές πήδημα ή Παλαβό πορνό" στο ΠΛΥΦΑ μετρά πλέον αντίστροφα προς την ολοκλήρωσή του. Το έργο που βασίζεται στο σενάριο της ομότιτλης, βραβευμένης ξεχειλίζει από καυστικό χιούμορ και κοινωνική αιχμηρότητα.

Βραβεία "Κάρολος Κουν" και Βραβεία Κριτικών Θεάτρου και Μουσικής 2024/25

Το Βραβείο Σκηνοθεσίας Ελληνικού Έργου απονεμήθηκε στον Κωνσταντίνο Ντέλλα για την παράσταση "Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα" στα Βραβεία "Κάρολος Κουν" και στα Βραβεία Κριτικών Θεάτρου και Μουσικής 2024/25.

Σώμα και Λόγος: Διεπιστημονικοί Διάλογοι στον Προθάλαμο Δ του Εθνικού Θεάτρου

Ο Προθάλαμος Δ’ του Εθνικού Θεάτρου παρουσιάζει μια μοναδική συνάντηση επιστήμης και μουσικής την Κυριακή 7 Δεκεμβρίου, με τον καρδιολόγο Δρ. Γεώργιο Ντάγγα και τη σοπράνο Μυρτώ Παπαθανασίου σε διάλογο γύρω από την καρδιά.

"Λόλα": Πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη παράσταση

Η "Λόλα" ανεβαίνει στο Θέατρο Παλλάς με τους Έλλη Τρίγγου, Γιάννη Στάνκογλου και Γιώργο Γάλλο σε πρωταγωνιστικούς ρόλους, ζωντανεύοντας για πρώτη φορά στη σκηνή τη διαχρονική ιστορία του θρυλικού φιλμ νουάρ.

Ταξίδι στην ονειρική "Αλεξάνδρεια" με αφετηρία το Θέατρο Παλλάς

Ο Φωκάς Ευαγγελινός υπογράφει μια μεγάλη θεατρική παραγωγή εποχής, που επιχειρεί να ζωντανέψει στη σκηνή την ακμή, τις αντιθέσεις και το συγκινησιακό φορτίο της μυθικής πόλης του Μεσοπολέμου.

"Άμλετ*": Η σαιξπηρική τραγωδία στον σύγχρονο κόσμο της εξουσίας

Η Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη σκηνοθετεί τον "Άμλετ*" του Ανδρέα Φλουράκη που μεταφέρει το κλασικό έργο του Σαίξπηρ σε μια σύγχρονη πολυεθνική. Διατηρώντας την πλοκή και τους χαρακτήρες, φωτίζει διαχρονικά ερωτήματα για την αλήθεια, τη δικαιοσύνη και την ηθική μέσα στον κόσμο της εξουσίας.