5 λόγοι για να δείτε το "Μεφίστο"

Μη χάσετε τον μονόλογο που ερμηνεύει για τρίτη χρονιά ο Νικόλας Βαγιονάκης, που βασίζεται στο σπουδαίο μυθιστόρημα του Κλάους Μαν για έναν ηθοποιό που απαρνιέται τα πιστεύω του και συμμαχεί με το κακό.

Μεφίστο Θανάσης Καρατζάς©

Για τρίτη χρονιά, ο Νικόλας Βαγιονάκης ερμηνεύει τον μονόλογο "Μεφίστο", που βασίζεται στο ομότιτλο, σημαντικό βιβλίο του συγγραφέα Κλάους Μαν. Η παράσταση θα κάνει πρεμιέρα στις 20/1 στο θέατρο "Μικρός Κεραμεικός" κι εμείς βλέπουμε πέντε λόγους για τους οποίους αξίζει να κλείσουμε ένα εισιτήριο (έως 25/2).

Μεφίστο
Θανάσης Καρατζάς©

#1 Για την υπόθεση

Πρόκειται για την ιστορία του Χέντρικ Χέφγκεν, ενός ηθοποιού που ξεκινάει την καριέρα του από το θέατρο Τέχνης του Αμβούργου και μιλά για ένα ριζοσπαστικό θέατρο, μέχρι που γίνεται το αστέρι του τρίτου Ράιχ και προδίδει όλα τα ιδανικά του προκειμένου να επιβιώσει. Είναι ο άνθρωπος που αποδέχεται να γίνει ο παλιάτσος μιας ανήθικης εξουσίας και να διασκεδάζει δολοφόνους, μετατρέποντας έτσι σταδιακά τον κόσμο των ονείρων σε αληθινό εφιάλτη.

 

#2 Για την ανατρεπτικότητα

Είναι τελικά αυτή η παράσταση μια κωμωδία ή μήπως πρόκειται για δράμα; Μήπως κερδίζει περισσότερο έδαφος η παρουσία μίας -απατηλής- ουτοπίας ή άραγε όλα είναι μια απλή όσο και τραγική παρωδία; Και πώς συνδυάζεται μαζί με όλα αυτά τα στοιχεία ο απόηχος του γερμανικού cabaret; Η απάντηση επί σκηνής.

 

#3 Για τους συντελεστές 

Το μυθιστόρημα πάνω στο οποίο είναι βασισμένος αυτός ο μονόλογος είναι του Κλάους Μαν, γιου του Νομπελίστα συγγραφέα Τόμας Μαν που έγραψε το "Μαγικό βουνό”, αλλά και το "Δόκτωρ Φάουστους” -ο τίτλος, μάλιστα, του έργου, πηγάζει από τον γνωστό στη γερμανική παράδοση δαίμονα Μεφίστο ή Μεφιστοφελή που εμφανίζεται και στον "Φάουστους”. Τη διασκευή του έργου έχει αναλάβει η ικανή συγγραφέας Ειρήνη Δερμιτζάκη ("Trans-port”), ενώ η σκηνογραφική και ενδυματολογική επιμέλεια είναι της (πλέον και σκηνοθέτριας) Εύας Νάθενα.

Μεφίστο

 

#4 Για το όραμα του Νικόλα Βαγιονάκη

Με τα λόγια του καλλιτέχνη: "Στην τέχνη μου προσπαθώ  να προσεγγίσω τα έργα πολυδιάστατα μέσα από το φιλοσοφικό κοινωνικό και πολιτικό τους στίγμα, παντρεύοντας τον κόσμο μου με του εκάστοτε ποιητή και συγγραφέα. Οι τάσεις δεν με αφορούν και για μένα σημασία έχει το προσωπικό και αυθεντικό στίγμα, αλλά και ταυτότητα του κάθε καλλιτέχνη. Αν μέσα από την δουλειά μου κατορθώσω  να αφυπνίσω, να δημιουργήσω ανάταση, προβληματισμό και όνειρα... τότε έχω πετύχει το σκοπό της καλλιτεχνικής μου ύπαρξης".

 

#5 Για την τελευταία σκηνή 

Το φινάλε του έργου -που αποτελεί την αγαπημένη σκηνή του Νικόλα Βαγιονάκη, όπως αποκάλυψε στο "α”- είναι η στιγμή κατά τη οποία ο Χέντρικ Χέφγκεν καταλαβαίνει ότι δεν πρόκειται να μείνει ατιμώρητος ούτε αλώβητος μέσα από την τέχνη του (συχνά επαναλαμβάνει, άλλωστε, ότι εκείνος δεν είναι παρά ένας ηθοποιός). Οι συνέπειες, παρ’ ολ’ αυτά, των επιλογών που έχει κάνει θα καταλήξουν στον όλεθρο…

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Μεφίστο

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 75 '

Σε διασκευή της Ειρ. Δερμιτζάκη παρουσιάζεται το ομώνυμο μυθιστόρημα του Κλάους Μαν, η ιστορία του ηθοποιού Χέντρικ Χέφγκεν, από το ξεκίνημά του στο Θέατρο Τέχνης του Αμβούργου το 1926, οραματιζόμενος ένα επαναστατικό ισοδύναμο θέατρο, μέχρι την ανάδειξή του σε αστέρι του Γ΄ Ράιχ μια δεκαετία αργότερα. Η μετάβαση του στο Βερολίνο προκειμένου να καθιερωθεί σαν πρωταγωνιστής στο Θέατρο συμπίπτει με την άνοδο του φασισμού, που εξευτελίζει και χειραγωγεί την ανθρώπινη υπόσταση. Συνάπτει, έτσι, συμφωνία με τον διάβολο, προδίδει τα ιδανικά και τις αξίες του, και στο τέλος μεταμορφώνεται σε μαϊμού της εξουσίας. Ένας παλιάτσος που διασκεδάζει δολοφόνους.

Μικρός Κεραμεικός

Ευμολπιδών 13, Γκάζι

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Η κασέτα" θα παίζει για λίγο ακόμη στο Σταθμός

Το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη, το οποίο ανέβασε ο γνώστης του συγγραφικού της σύμπαντος Μάνος Καρατζογιάννης, μετρά τις τελευταίες εμφανίσεις του στο σανίδι.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
14/05/2024

Το "4 + ένα" στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά είναι μια σπουδή πάνω στα στοιχεία της φύσης (μας)

Το νέο έργο της Κυριακής Νασιούλα είναι μία συνάρτηση χορού και επιστήμης που θα επιτρέψει στα στοιχεία της φύσης να καταλάβουν την αίθουσα της Κεντρικής Σκηνής.

Λευτέρης Γιοβανίδης: "Με τους Τούρκους συναδέλφους μας θέλαμε να μιλήσουμε για τη δύναμη που έχει η τέχνη να ενώνει"

Διαβάστε τι μας είπε ο σκηνοθέτης του σημαντικού εγχειρήματος που φέρνει επί σκηνής Έλληνες και Τούρκους ηθοποιούς στη σπουδαία σαιξπηρική τραγωδία, "Ρωμαίος και Ιουλιέτα", που έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής (16-19/5) μετά από τις επιτυχημένες παραστάσεις της στην Άγκυρα και την Κωνσταντινούπολη.

Νεκταρία Γιαννουδάκη: "Η επικαιρότητα αποδεικνύει ότι η πατριαρχία ακόμα καλά κρατεί"

Στο νέο ανέβασμα του κλασικού έργου του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα "Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα" που υπογράφει σκηνοθετικά ο Αλέξανδρος Κοέν, η γνωστή ηθοποιός Νεκταρία Γιαννουδάκη που είδαμε πολύ πρόσφατα και στο "Da" με τον Γρηγόρη Βαλτινό, όπως και στις τηλεοπτικές "Ψυχοκόρες", υποδύεται το ρόλο της οικονόμου στο πλευρό της "Μπερνάρντα" Αιμιλίας Υψηλάντη.

Το "Farewell / Εν τόπω χλοερώ" είναι αφιερωμένο σε όσους δεν θα έρθουν αλλά έστειλαν καρτούλα αλλαγής

Η Βάσια Ατταριάν και η ομάδα Ντουθ επανέρχονται μετά το talk of the town "Nostalgia generation" και μοιράζονται μαζί μας αποκλειστικά ένα σημείωμα με εξαιρετικές αφιερώσεις.

Νέες φωτογραφίες από τη "Γραμμή του ορίζοντος" του Εθνικού

Ρίχνουμε μια ματιά στο σκηνικό σύμπαν της νέας και τελευταίας παράστασης που ετοιμάζει η Πειραματική για φέτος, η οποία παρουσιάζει στη σκηνή το εμβληματικό βιβλίο του Χρήστου Βακαλόπουλου.

"Η Θάλασσα κι ο Γέρος": Ένα νέο έργο με τον Τάσιο Νούσια, σε καλοκαιρινή περιοδεία

Ανακαλύψτε τους σταθμούς της νέας παράστασης που σκηνοθετεί η Μαρλέν Καμίνκσι και που βασίζεται στο αριστούργημα του Έρνεστ Χέμινγουεϊ "Ο γέρος και η θάλασσα".