"Η Καταρίνα και η ομορφιά να σκοτώνεις φασίστες": Γιατί δεν θα χάσουμε τη νέα παράσταση του Τιάγκο Ροντρίγκες;

Ο Πορτογάλος σκηνοθέτης και καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ της Αβινιόν φέρνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση τη νέα του παράσταση και θέτει το ερώτημα: Πόσο ηθικό είναι να σκοτώνεις κάποιον που δεν είναι ηθικός;

Η Καταρίνα και η ομορφιά να σκοτώνεις φασίστες © Joseph Bandere

Αν είχατε δει την προηγούμενη δουλειά του Πορτογάλου σκηνοθέτη, επίσης στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση (2016), "By heart", θα θυμάστε ίσως τη συγκινητική, παρηγορητική αίσθησή της: ο σκηνοθέτης τότε μίλησε εμπνευσμένα για τη μνήμη, τη μετάδοση της γνώσης, την τέχνη και τη σαιξπηρική ποίηση, μπλέκοντας την ιστορία της γιαγιάς του με ένα σαιξπηρικό σονέτο, το οποίο δίδαξε επί σκηνής σε δέκα εθελοντές θεατές. Φέτος, όμως, έρχεται με μια δουλειά σε τελείως άλλο κλίμα, με τον ιντριγκαδόρικο τίτλο "Η Καταρίνα και η ομορφιά να σκοτώνεις φασίστες". Ο ίδιος υπογράφει και το τελικό κείμενο της παράστασης, όπου βλέπουμε την ιστορία μιας πορτογαλικής οικογένειας που ακολουθεί επί εβδομήντα χρόνια μια τελετουργική παράδοση: μία φορά το χρόνο, ένα μέλος της σκοτώνει έναν φασίστα.

Η Καταρίνα και η ομορφιά να σκοτώνεις φασίστες
© Joseph Bandere

Αποτίνουν έτσι με τον δικό τους τρόπο φόρο τιμής στην αγωνίστρια Καταρίνα Ευφυμία, υπαρκτό πρόσωπο και σύμβολο του αγώνα των Πορτογάλων κατά της δικτατορίας του Αντόνιο Σαλαζάρ (1932-68), η οποία δολοφονήθηκε από το καθεστώς το 1954. Γι’ αυτό, άλλωστε, όταν φτάσει αυτή η "ημέρα γιορτής", η "ημέρα ομορφιάς και θανάτου", και τα οχτώ μέλη της οικογένειας, άνδρες και γυναίκες, παίρνουν το όνομα Καταρίνα και ντύνονται με παραδοσιακά γυναικεία ρούχα. Τη στιγμή που τους συναντούμε, βρισκόμαστε στο κοντινό μέλλον, στο 2028, όταν ένα νέο αυταρχικό καθεστώς κυβερνάει τη χώρα, και είναι η σειρά της νεαρότερης Καταρίνα να σκοτώσει τον πρώτο της φασίστα. Ωστόσο, η κοπέλα αρνείται, κάτι που οδηγεί σε οικογενειακή έριδα.

Η Καταρίνα και η ομορφιά να σκοτώνεις φασίστες
© Joseph Bandere

Με βασικά ερωτήματα τη νομιμοποίηση της βίας και την παραβίαση των νόμων στην πρόθεση να υπερασπιστούμε τη δημοκρατία, η παράσταση φιλοδοξεί να λειτουργήσει ως μανιφέστο που θα αναστατώσει τους θεατές, ενώ το φινάλε της έχει ήδη χαρακτηριστεί "πραξικοπηματικό". Πιστεύοντας ότι το θέατρο μπορεί να μας οδηγήσει να σκεφτούμε για τη δική μας ζωή, ο 46χρονος σκηνοθέτης συνέθεσε την παράσταση έχοντας ως στόχο να μην προσφέρει κατευναστικές λύσεις, ούτε να επιβεβαιώσει οτιδήποτε αφορά κοινές αξίες ή προσλαμβάνουσες του κοινού. "Δεν θέλαμε ένα έργο που θα κατευνάζει, θα επιβεβαιώνει ή, ακόμα, θα υποθέτει ότι ξέρει τι σκέφτεται το κοινό και ποιες είναι οι πεποιθήσεις του. Θέλαμε ένα έργο που θα αναστατώνει, ανεξάρτητα από τις πεποιθήσεις αυτών που θα το δουν", έχει δηλώσει για την παράσταση.

Η Καταρίνα και η ομορφιά να σκοτώνεις φασίστες
© Joseph Bandere

Στον πυρήνα της ιστορίας εντοπίζονται μοτίβα που απασχόλησαν τους αρχαίους τραγικούς και διλήμματα που έχει θέσει ο Ντοστογιέφσκι, όμως η καλλιτεχνική ομάδα της παράστασης στράφηκε σε πιο σύγχρονες πηγές, όχι μόνο λογοτεχνικές: Η δραματουργία προέκυψε με συνεργατικό τρόπο και τα μέλη του θιάσου μελέτησαν κείμενα (όπως των πολιτικών φιλοσόφων Χάνα Άρεντ και Σλάβοϊ Ζίζεκ) για τον ολοκληρωτισμό και την άνοδο της ακροδεξιάς στην Ευρώπη, καθώς και συγγραφείς όπως ο Αλμπέρ Καμί και ο Έντουαρντ Μποντ, που έχουν πραγματευτεί διαφορετικές εκφάνσεις της βίας, ενώ υλικό αντλήθηκε και από τις πολιτικές ομιλίες ηγετών όπως ο Τραμπ, ο Μπολσονάρο και ο Ορμπάν.

Η Καταρίνα και η ομορφιά να σκοτώνεις φασίστες
© Filipe Ferreira

Η παράσταση έκανε πρεμιέρα τον Σεπτέμβριο του 2020 στην Πορτογαλία και έχει ήδη αποσπάσει το Βραβείο UBU (το σημαντικότερο θεατρικό βραβείο που απονέμεται στην Ιταλία) ως η καλύτερη ξένη παράσταση για το 2023, καθώς και το αντίστοιχο βραβείο από την Ένωση Κριτικών Γαλλίας την ίδια χρονιά. Στη Στέγη θα τη δούμε από τις 4 έως τις 8 Δεκεμβρίου· σημειώστε πως μετά την παράσταση της 7ης/12 θα ακολουθήσει συζήτηση με το σκηνοθέτη.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Η Καταρίνα και η ομορφιά να σκοτώνεις φασίστες

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 150 '

Είναι μια όμορφη βραδιά. Η οικογένεια έχει μαζευτεί στο εξοχικό της, κάπου στον πορτογαλικό Νότο. Κάτι όμως δεν πάει καλά. Γιατί τους λένε όλους Καταρίνα, άνδρες και γυναίκες; Και γιατί όλοι φορούν ποδιές και φούστες κλαρωτές; Τα πάντα είναι μέρος μιας παράδοξης τελετουργίας. Διότι αυτή η οικογένεια σκοτώνει φασίστες. Είναι μια παράδοση που όλα τα μέλη της ακολουθούν για πάνω από 70 χρόνια. Η αρχή έγινε το 1954, ως αντίποινα στον φόνο της 26χρονης εξεγερμένης αγρότισσας Catarina Eufémia, μιας τρόπον τινά «Αντιγόνης», που ήταν υπαρκτό πρόσωπο και σύμβολο του αγώνα των Πορτογάλων κατά της δικτατορίας. Έκτοτε, κάθε χρόνο, ένας φασίστας φονιάς γυναικών θανατώνεται στον βωμό της εκδίκησης για τον άδικο χαμό της. Βρισκόμαστε πλέον στο 2028 και, ενώ ένα ολοκληρωτικό καθεστώς βρίσκεται και πάλι στην εξουσία, το νεαρότερο μέλος της οικογένειας, η Καταρίνα, πρόκειται να σκοτώσει τον πρώτο της φασίστα, ο οποίος έχει απαχθεί για αυτόν ακριβώς τον σκοπό. Ωστόσο, η νεαρή Καταρίνα αρνείται να προχωρήσει στη θανάτωση του ομήρου. Ξεσπάει τότε οικογενειακή έριδα.

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Λεωφ. Συγγρού 107, Νέος Κόσμος
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Σαλόνια Γλώσσας" – Ξεκινά η νέα δράση του Εθνικού Θεάτρου για τη σύγχρονη ελληνική γραφή

Έλενα Πέγκα και Σμαράγδα Καρύδη μας περιμένουν στα "Σαλόνια Γλώσσας" του Εθνικού Θεάτρου, έναν κύκλο γνωριμίας με τη σύγχρονη θεατρική γραφή, που θα φέρει το κοινό σε άμεση επαφή με έργα εν εξελίξει και όχι μόνο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/10/2025

Προσεχώς πρεμιέρα για τον Γιάννη Μπέζο και τον "Αμερικάνικο Βούβαλο"

Ο Γιάννης Μπέζος σκηνοθετεί τον "Αμερικάνικο Βούβαλο" του Ντέιβιντ Μάμετ με τους Γιώργο Νινιό, Αντώνη Κρόμπα και Σταύρο Τσουμάνη. Μια σκληρή παράσταση για τη φιλία, την προδοσία και την αποδόμηση του αμερικανικού ονείρου.

Έβελυν Ασουάντ: Η φωνή που μαγεύει στο H.ug με τους "Ζωντανούς"

Μια παράσταση που φαίνεται να αναζητά την παρηγοριά του παραμυθιού είναι "Οι ζωντανοί" του Γιώρκου Ονησιφόρου και θα τους δούμε στο H.ug με την Ασουάντ και τον Ονησιφόρου σε ντουέτο.

Το γλυκόπικρο "Μάθε με να φεύγω" στο Θέατρο του Νέου Κόσμου

Ο έρωτας μέσα από την ανορθόδοξη γλώσσα της bijoux de kant και το κείμενο του Άκη Δήμου ζωντανεύει μέσα από την πολυσυζητημένη παράσταση, σε σκηνοθεσία Γιάννη Σκουρλέτη.

"Απόρρητο": Η Ταμίλα Κουλίεβα, η Μαριάννα Κιμούλη και ο Χρήστος Στέργιογλου επιστρέφουν σε ένα ηθικό πείραμα

Το ΑΙ απλώς ρωτά, οι άνθρωποι απαντούν και, χωρίς να το καταλάβουν, αποκαλύπτουν τα πάντα. Το "Απόρρητο" σε σκηνοθεσία Ταμίλας Κουλίεβα επιστρέφει στο Διάνα για να σπάσει τη σιωπή της εποχής μας και θυμίσει πως ο άνθρωπος γεννιέται, πάνω απ’ όλα, ελεύθερος.

"Dalida. Τραγουδώντας μέχρι το τέλος" με την Εύα Κοτανίδη

Η Εύα Κοτανίδη ξανασυναντά τη Dalida στην παράσταση "Τραγουδώντας μέχρι το τέλος" στο Μέγαρο Μουσικής. Μια γυναίκα, ένα φως και ένα σκοτάδι που συνυπάρχουν στη σκηνή, σε μια εξομολόγηση για τη φθορά, τη μοναξιά και τη δύναμη της αλήθειας.

Για τον Ζιλιέν Γκοσλέν, το θέατρο δεν υπάρχει για να μας παρηγορεί αλλά για να μας εκθέτει

Στην ανοιχτή συζήτηση με τον Ζιλιέν Γκοσλέν γοητευτήκαμε από τη σκέψη και τον λόγο του- αιχμηρό, στοχαστικό, ανθρώπινο. Μεταφέρουμε τα λεγόμενά του και τις εντυπώσεις μας, για να φωτίσουμε γιατί αξίζει να τον γνωρίσουμε και να παρακολουθήσουμε την παράσταση "Το παρελθόν" (Le Passé), που βλέπει το θέατρο ως χώρο έντασης, αναμέτρησης και ανακάλυψης του ανθρώπινου και του άγνωστου. Η παράσταση θα παρουσιαστεί στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση (16–19/10).