Ο Θανάσης Κριτσάκης μάς συστήνει την "Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσής" του

Ο Θανάσης Κριτσάκης μιλά στο "α" με αφορμή την παράσταση "Π.Ο.Π - Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης", μια παράσταση που ψηλαφίζει με σαρκαστικό τρόπο την "ελληνικότητα" του Έλληνα και την πολιτισμική του ταυτότητα μέσα από συνεντεύξεις πραγματικών προσώπων.

Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης © Ελένη Χούμου

Πώς προέκυψε ο τίτλος της παράστασης; Ποια ήταν η έμπνευση πίσω από τη δημιουργία του έργου;
Ο τίτλος έρχεται ως παρομοίωση. Η παράσταση διαπραγματεύεται ζητήματα ιδεολογίας που αποτελούν, σχεδόν αποκλειστικά, κομμάτια του συλλογισμού του Έλληνα πολίτη. Πρόκειται για αφηγήματα-"προϊόντα" του έθνους: ιδέες με Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης. Έμπνευση αποτέλεσε το περιβάλλον το οποίο μεγάλωσα και οι άνθρωποι του. Όντας μεγαλωμένος στην ελληνική επαρχία και γαλουχημένος από την αγροτική και εργατική τάξη, μπορώ να πω με βεβαιότητα ότι υπάρχει ένας κόσμος μόνιμης έκρηξης. Ένας μικρός κρυφός καθημερινός πόλεμος. Ένας παροξυσμικός "οργανισμός" που αναζητάει την εκτόνωση στις συγκρούσεις μεταξύ των ίδιων του των κυττάρων για να καλύψει τα κενά που έχει στο στομάχι του.

Ποια είναι τα κύρια θέματα με τα οποία καταπιάνεστε στην παράσταση;
Το κύριο ζήτημα με το οποίο καταπιάνεται η παράσταση είναι η ελληνικότητα. Θαρρώ ότι ο όρος γίνεται κατανοητός σύμφωνα με αυτά που είπα παραπάνω. Θα ήταν, παρόλα αυτά, χρήσιμο να αναφέρω, επιγραμματικά, τα σημεία-θέματα που θίγονται για να φτιάξουμε τον χάρτη "της ελληνικότητας": Πατριαρχία, ταξικό άγχος, έλειψη πολιτικής εμπλοκής των πολιτών, μετανάστευση, ελληνική οικονομική κρίση, χρέη, απλήρωτες υπερωρίες και ο εγκλωβισμός της εργατικής τάξης στον ίδιο της τον εαυτό, είναι κάποια από τα θέματα που προσπαθήσαμε να συμπεριλάβουμε για να κατανοήσουμε τη λειτουργία του συγκεκριμένου πολίτη και, εν' τέλει, του ίδιου μας του εαυτού.

Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης
© Ελένη Χούμου

Παρά την πρόοδο που σημειώνεται κοινωνικά, θεωρείτε ότι η συμπεριφορά οι απόψεις του μέσου Έλληνα πολίτη σε διάφορα κοινωνικά ζητήματα και στερεότυπα παραμένουν στάσιμες; Σε τι θεωρείτε ότι οφείλεται αυτό;
Νομίζω ότι πολλές φορές ξεχνάμε ότι η Ελλάδα αποτελείται από περίπου 10.500.000 άτομα. Όταν ζεις στο κέντρο της Αθήνας -ίσως και το κέντρο της Θεσσαλονίκης- νιώθεις, μάλλον, έναν αέρα προόδου. Αυτό το αίσθημα, παρόλα αυτά, δεν αφορά ούτε τα 3.000.000 των πολιτών που κατοικούν στην Αθήνα, πρόκειται, μάλλον, για μια μερίδα αυτών. Ακόμη όμως και αν αποδεχτούμε ότι η κοινωνική πρόοδος επιτυγχάνεται στο σύνολο του πληθυσμού της επικράτειας, και πάλι, αυτά που ονομάζετε ως "στερεότυπα" δεν θα μπορούσαν να εκλείψουν. Σκέφτομαι πως το μοναδικό πράγμα που συνδέει, παραδείγματος χάριν, εμένα, που ζω στο κέντρο Αθήνας, με κάποιον άνθρωπο που ζει σε ένα βουνό της Κρήτης και τον οποίο δεν έχω γνωρίσει ποτέ, είναι η κοινή μας εντύπωση ότι έχουμε μια κοινή γλώσσα, ένα κοινό σύμβολο, μια εξουσία, έναν κοινό εχθρό. Αν εκλείψουν αυτά "τα στερεότυπα", αυτοί οι κοινοί κοινωνικοί μηχανισμοί, αν παραδεχτούμε ότι δεν μιλάμε την ίδια γλώσσα, θα είναι η αρχή της κατάρρευσης της φαντασιακής σχέσης μας, του οικοδόμηματός μας.

Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης
© Ελένη Χούμου

Η παράσταση είναι βασισμένη σε συνεντεύξεις έξι υπαρκτών προσώπων. Γιατί επιλέξατε αποκλειστικά άτομα της εργατικής τάξης;
Γιατί πιστεύω πως αν θες να είσαι ακριβής πρέπει να παίρνεις ένα μόνο κομμάτι του χάρτη που θέλεις να εξερευνήσεις. Το να καταπιανόμουν με ανθρώπους άλλων οικονομικών ή/και κοινωνικών κατηγοριών θα απαιτούσε μια διαφορετική μορφή εργασίας και ανάλυσης. Δεν θαρρώ ότι όλοι επηρεαζόμαστε με τον ίδιο τρόπο από το εθνικό αφήγημα και γι' αυτό και δεν θα μπορούσα να συγχωνεύσω τις αφηγήσεις, αν πρώτα δεν είχα δημιουργήσει ένα μεγαλύτερο αναλυτικό εργαλείο για να φτιάξω μια ενιαία δραματουργία. Έχω την εντύπωση πως η παράσταση επιτυγχάνει να είναι ακριβείς γιατί το δείγμα είναι ακριβές και δεν ανοίγει το θέμα σε μία ευρύτητα που δεν μπορεί να ανταποκριθεί.

Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης
© Ελένη Χούμου

Ποια είναι τα επόμενα επαγγελματικά σας σχέδια;
Έχω ξεκινήσει την δραματουργική επεξεργασία καινούργιας παράστασης και άμεσα θα ξεκινήσει και η διαδικασία των προβών. Πρόκειται για το "Sadmen", μια αλληγορία για ανθρώπους που ένιωσαν ότι έχουν την δυνατότητα να αλλάξουν τον κόσμο και τελικά ο κόσμος τους νίκησε.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Π.Ο.Π - Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 70 '

Έξι ηθοποιοί συναντιούνται σε έναν θεατρικό χώρο για να παρουσιάσουν κομμάτια "της ελληνικότητας”, όπως τα γνωρίζουμε μέσα από την "καφενειακή λογική”. Αντλώντας σκηνικό υλικό από έξι υπαρκτά πρόσωπα της εργατικής τάξης θα βρεθούν στο ίδιο τραπέζι για να γλεντήσουν, να καταγγείλουν, να συγκρουστούν πολιτικά, να εκτονώσουν την βία τους, να αναπαράξουν τα αφηγήματα της αστικής δημοκρατίας που θέλουν τον Έλληνα ως ιστορικά και πολιτισμικά "ιδιαίτερο".

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Έξτρα παράσταση για την "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Τελευταία ευκαιρία για την παράσταση - σταθμό στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου που έδωσε νέο νόημα στις σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/09/2025

Ο Μάνος Θηραίος για τις "Λέξεις των άλλων" που μπορεί να είναι παρηγοριά ή όπλο θανάσιμο

Μια συζήτηση με αφορμή το θεατρικό μπρα ντε φερ που παίζεται στο Άβατον για δεύτερη χρονιά και μάς φέρνει αντιμέτωπους με ερωτήματα που δεν έχουν εύκολες απαντήσεις καθώς οι ήρωες του αποζητούν λύτρωση.

Η παράσταση των συνεχόμενων sold out επιστρέφει για 10η χρονιά στο Studio Μαυρομιχάλη

Μια ασφυκτικά καφκική ανάκριση λαμβάνει χώρα από τις 10 Οκτωβρίου 2025.

Επέτειος για τον Γιάννη Καλαβριανό με δύο παραστάσεις στο ιστορικό Αμφι-θέατρο

"Γιοι και κόρες, μια παράσταση για την αναζήτηση της ευτυχίας" και "Η Πύλη της Κόλασης": Με δύο θεατρικές παραστάσεις κάτω από την ίδια στέγη γιορτάζει ο πολυγραφότατος δημιουργός και σκηνοθέτης τη νέα σεζόν 2025-26 τα 20 χρόνια της Εταιρείας Θεάτρου Sforaris.

Πρώτο trailer για το "Άρωμα γυναίκας" με τον Άκη Σακελλαρίου

Το διάσημο οσκαρικό έργο "Scent of a woman", που έγινε ευρέως γνωστό από τον κινηματογράφο, σκηνοθετεί φέτος για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης.

Η Μελία Κράιλινγκ από το "Emily in Paris" στους "Ερωτευμένους" του Bios

Η σκηνοθέτις και συγγραφέας Έλενα Πέγκα σκηνοθετεί μια παράσταση που αποκαλύπτει με σκληρότητα, αλλά και ποιητική ένταση την κόλαση του έρωτα και τη βαριά κληρονομιά μίας οικογένειας.

Εξτρά μέρα για το "Τέλος του παιχνιδιού" με τους Μάκη Παπαδημητρίου-Γιώργο Χρυσοστόμου

Λόγω ζήτησης, προστέθηκε επιπλέον ημέρα παραστάσεων για το έργο του Μπέκετ που έρχεται στο θέατρο Ιλίσια.