"Όταν συνάντησα τον Σαντ": Ο Κωνσταντίνος Φάμης για την πρώτη του γνωριμία με τη "Βρωμιά"

Ο ερμηνευτής της παράστασης που επαναλαμβάνεται στο Πλύφα έως τέλος του μήνα μάς μιλά για την πρώτη του επαφή με το έργο του Ρόμπερτ Σνάιντερ που σκηνοθετεί η Κατερίνα Πολυχρονοπούλου, ένα έργο "για τον 'ξένο' ανάμεσα μας, την μοναξιά, την ελπίδα και τα όνειρα που ξεπερνούν τα σύνορα".

Κωνσταντίνος Φάμης

Ήταν τέλη του 2015 όταν έπεσε στα χέρια μου για πρώτη φορά το κείμενο της "Βρωμιάς". Μιας ιστορίας με έναν και μοναδικό ήρωα, τον Σαντ. Η πρώτη φράση του: Με λένε Σαντ. Σαντ στα αγγλικά σημαίνει λυπημένος, δεν είμαι λυπημένος.

Μετανάστης από το Ιράκ στην Γερμανία, εν μέσω του πολέμου στον Περσικό, ο Σαντ έχει εγκαταλείψει τον τόπο του για μια καλύτερη ζωή σε μια χώρα που θαυμάζει και έχει αγαπήσει πολύ μέσα από τους συγγραφείς της και την κουλτούρα της. Η πραγματικότητα όμως είναι διαφορετική.

Βρωμιά

Ο Σαντ γίνεται ο ξένος, ο άλλος, ο διαφορετικός, αυτός που δεν ανήκει πουθενά, που δεν του δίδεται μια ίση ευκαιρία στα όνειρά του, ο μόνος. Έτσι δημιουργεί το μικρό του προσωπικό σύμπαν, σε ένα δωμάτιο με χαρτόκουτα για έπιπλα, με μια μόνο καρέκλα που είναι η πατρίδα του, με τις φωτογραφίες των δικών του ανθρώπων που έφερε μαζί του και τα τριαντάφυλλά του, που πουλάει τα βράδια για να ζήσει. Αυτός είναι όλος του ο κόσμος.

Με συγκίνησε βαθιά αυτός ο χαρακτήρας. Η ερημιά του, η νοσταλγία για τους δικούς του, η πίκρα του, ο φόβος, αλλά και η ευαισθησία και η αγάπη του για τους ανθρώπους που δεν αλλοιώνονται  από την συνεχή απόρριψη και την βία που εισπράττουν. Ο Σαντ ακροβατεί συνεχώς ανάμεσα στο πένθος για τη ζωή που άφησε πίσω του, και στην λαχτάρα του για μια καινούρια, καλύτερη, που ελπίζει ότι κάποτε θα καταφέρει να ζήσει.

Βρωμιά
Αγγελική Κοκκοβέ©

Ο Ρόμπερτ Σνάιντερ αφουγκράστηκε το πολιτικό κλίμα της εποχής – του πολέμου στον Περσικό κόλπο- και έγραψε την "Βρωμιά". Έκανε όμως πολλά παραπάνω. Κατόρθωσε να γράψει ένα επώδυνα διαχρονικό κείμενο για κάθε πόλεμο, για κάθε "ξένο", για καθετί διαφορετικό, κάθε εποχής. Η γραφή του είναι εξίσου σύγχρονη με την θεματική. Άμεση και συναρπαστική. Κοφτές φράσεις, καταιγισμός σκέψεων και συναισθημάτων, σκληρές αλήθειες αλλά και πολύ χιούμορ, μαύρο πολλές φορές και αυτοσαρκαστικό.

Είμαι ευγνώμων για την συνάντησή μου με την "Βρωμιά" και τον Σαντ γιατί με πήγε πολλά βήματα παρακάτω. Είδα μέσα από τα μάτια του το πώς είναι να υπάρχεις και να μην υπάρχεις. Να είσαι αόρατος και αντιμέτωπος με μια κοινωνία αλαζονική. Την αλαζονεία που πηγάζει από την αίσθηση της ασφάλειας, ότι αυτά συμβαίνουν στους άλλους, όχι σε μένα. Τον τελευταίο καιρό ζήσαμε στο πετσί μας το πόσο εύκολα χάνει κανείς τα κεκτημένα του, τα καθημερινά του δεδομένα. Πόσο τραγικά εύκολο είναι να αναγκαστεί κανείς να εγκαταλείψει το σπίτι του και την ζωή του. Πώς ανατρέπονται όλα μέσα σε μια στιγμή.

Ο Σαντ με πήρε από το χέρι και μού έδειξε τον κόσμο του, το φως που εκπέμπει και την ελπίδα μέσα στο περιθώριο. Αυτό κάνει. Και μας συστήνει όλους τους Σαντ αυτού του κόσμου. Και ύστερα βραδιάζει, νικάει τον φόβο του και βγαίνει για να πουλήσει τα τριαντάφυλλά του. 12 χιλιόμετρα κάθε βράδυ. 48 κέντρα. Όλη του η ζωή.

"... κάπου άκουσα μια φράση στα αραβικά, αλλά ξέρω πως τη σκέφτηκε
κάποιος στα γερμανικά. Τώρα θα την πω αυτή τη φράση.
Γι’ αυτά που δε μπορείς να μιλήσεις, καλύτερα να σιωπάς.
Τώρα ξέρω πως αυτή η φράση είναι λάθος.
Γι’  αυτά που δεν μπορείς να μιλήσεις, πρέπει να μιλάς".

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Βρωμιά

  • Διάρκεια: 70 '

ΠΛΥΦΑ

Κορυτσάς 39

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η "Πετριχώρα" του Χάρη Θώμου: Όταν ο θρύλος γίνεται βίωμα

Ο Χάρης Θώμου, δημιουργός της "Πετριχώρας", μας καλεί να δούμε το θέατρο ως γέφυρα- εκεί όπου συναντιούνται οι εποχές, οι άνθρωποι και οι πιο μύχιες όψεις του εαυτού μας. Μια παράσταση που γίνεται τελετουργία μνήμης και κάθαρσης.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
24/10/2025

"IRЯINA": Η ηρωίδα του Τσέχοφ αλλιώς, στο Τέχνης

Το Υπόγειο θα φιλοξενήσει το πρωτότυπο έργο με τις τρεις εκδοχές της Ιρίνας από τις "Τρεις αδερφές", σε σύλληψη-σκηνοθεσία Γιώτας Αργυροπούλου.

Τι είδαμε τελικά στο "Παρελθόν" του Ζιλιέν Γκοσλέν;

Μια συναρπαστική σκηνική σύνθεση ή ένα φλύαρο εγχείρημα; Είδαμε την εναρκτήρια παράσταση της σεζόν στη Στέγη Ωνάση και μεταφέρουμε τις εντυπώσεις μας.

Ο "Άνθρωπος του Θεού" δοκίμασε την πίστη μας

Παρακολουθήσαμε την παράσταση "Άνθρωπος του Θεού" του Ανδρέα Κεντζού, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Γεωργαλά, που επιστρέφει για 2η χρονιά στο Θέατρο 104 για περιορισμένες παραστάσεις, και φέρνει επί σκηνής τη σύγκρουση πίστης, αμφιβολίας, λύτρωσης και εκδίκησης.

"Cleansed": Δείτε νέες φωτογραφίες και τρέιλερ για την πολυαναμενόμενη παράσταση του Δημήτρη Καραντζά

Το έργο-σταθμός της Σάρα Κέιν έρχεται με ένα δυνατό καστ στο Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης" κι εμείς ρίχνουμε νέα ματιά στον κόσμο του.

"Βότκα μολότοφ"... και ο Τσέχοφ ανατινάζεται στα γέλια

Η εκρηκτική κωμωδία "Βότκα μολότοφ" επιστρέφει για τρίτη χρονιά, από 25 Οκτωβρίου στο Θέατρο Φιλίπ. Μετά τα συνεχή sold out, η παράσταση σε παραγωγή της εταιρείας Μέθεξις υπόσχεται ξανά γέλιο, σάτιρα και τρυφερότητα.

'Prima Facie': Όταν η Λένα Παπαληγούρα συναντά τις ηρωίδες της, η σκηνή σείεται

Η Λένα Παπαληγούρα ηθοποιός που παίζει με εσωτερική ένταση και ιδιαίτερη ευαισθησία. Δείτε την στο "Prima Facie", που επιστρέφει για 2η χρονιά.