"Όταν συνάντησα τον Σαντ": Ο Κωνσταντίνος Φάμης για την πρώτη του γνωριμία με τη "Βρωμιά"

Ο ερμηνευτής της παράστασης που επαναλαμβάνεται στο Πλύφα έως τέλος του μήνα μάς μιλά για την πρώτη του επαφή με το έργο του Ρόμπερτ Σνάιντερ που σκηνοθετεί η Κατερίνα Πολυχρονοπούλου, ένα έργο "για τον 'ξένο' ανάμεσα μας, την μοναξιά, την ελπίδα και τα όνειρα που ξεπερνούν τα σύνορα".

Κωνσταντίνος Φάμης

Ήταν τέλη του 2015 όταν έπεσε στα χέρια μου για πρώτη φορά το κείμενο της "Βρωμιάς". Μιας ιστορίας με έναν και μοναδικό ήρωα, τον Σαντ. Η πρώτη φράση του: Με λένε Σαντ. Σαντ στα αγγλικά σημαίνει λυπημένος, δεν είμαι λυπημένος.

Μετανάστης από το Ιράκ στην Γερμανία, εν μέσω του πολέμου στον Περσικό, ο Σαντ έχει εγκαταλείψει τον τόπο του για μια καλύτερη ζωή σε μια χώρα που θαυμάζει και έχει αγαπήσει πολύ μέσα από τους συγγραφείς της και την κουλτούρα της. Η πραγματικότητα όμως είναι διαφορετική.

Βρωμιά

Ο Σαντ γίνεται ο ξένος, ο άλλος, ο διαφορετικός, αυτός που δεν ανήκει πουθενά, που δεν του δίδεται μια ίση ευκαιρία στα όνειρά του, ο μόνος. Έτσι δημιουργεί το μικρό του προσωπικό σύμπαν, σε ένα δωμάτιο με χαρτόκουτα για έπιπλα, με μια μόνο καρέκλα που είναι η πατρίδα του, με τις φωτογραφίες των δικών του ανθρώπων που έφερε μαζί του και τα τριαντάφυλλά του, που πουλάει τα βράδια για να ζήσει. Αυτός είναι όλος του ο κόσμος.

Με συγκίνησε βαθιά αυτός ο χαρακτήρας. Η ερημιά του, η νοσταλγία για τους δικούς του, η πίκρα του, ο φόβος, αλλά και η ευαισθησία και η αγάπη του για τους ανθρώπους που δεν αλλοιώνονται  από την συνεχή απόρριψη και την βία που εισπράττουν. Ο Σαντ ακροβατεί συνεχώς ανάμεσα στο πένθος για τη ζωή που άφησε πίσω του, και στην λαχτάρα του για μια καινούρια, καλύτερη, που ελπίζει ότι κάποτε θα καταφέρει να ζήσει.

Βρωμιά
Αγγελική Κοκκοβέ©

Ο Ρόμπερτ Σνάιντερ αφουγκράστηκε το πολιτικό κλίμα της εποχής – του πολέμου στον Περσικό κόλπο- και έγραψε την "Βρωμιά". Έκανε όμως πολλά παραπάνω. Κατόρθωσε να γράψει ένα επώδυνα διαχρονικό κείμενο για κάθε πόλεμο, για κάθε "ξένο", για καθετί διαφορετικό, κάθε εποχής. Η γραφή του είναι εξίσου σύγχρονη με την θεματική. Άμεση και συναρπαστική. Κοφτές φράσεις, καταιγισμός σκέψεων και συναισθημάτων, σκληρές αλήθειες αλλά και πολύ χιούμορ, μαύρο πολλές φορές και αυτοσαρκαστικό.

Είμαι ευγνώμων για την συνάντησή μου με την "Βρωμιά" και τον Σαντ γιατί με πήγε πολλά βήματα παρακάτω. Είδα μέσα από τα μάτια του το πώς είναι να υπάρχεις και να μην υπάρχεις. Να είσαι αόρατος και αντιμέτωπος με μια κοινωνία αλαζονική. Την αλαζονεία που πηγάζει από την αίσθηση της ασφάλειας, ότι αυτά συμβαίνουν στους άλλους, όχι σε μένα. Τον τελευταίο καιρό ζήσαμε στο πετσί μας το πόσο εύκολα χάνει κανείς τα κεκτημένα του, τα καθημερινά του δεδομένα. Πόσο τραγικά εύκολο είναι να αναγκαστεί κανείς να εγκαταλείψει το σπίτι του και την ζωή του. Πώς ανατρέπονται όλα μέσα σε μια στιγμή.

Ο Σαντ με πήρε από το χέρι και μού έδειξε τον κόσμο του, το φως που εκπέμπει και την ελπίδα μέσα στο περιθώριο. Αυτό κάνει. Και μας συστήνει όλους τους Σαντ αυτού του κόσμου. Και ύστερα βραδιάζει, νικάει τον φόβο του και βγαίνει για να πουλήσει τα τριαντάφυλλά του. 12 χιλιόμετρα κάθε βράδυ. 48 κέντρα. Όλη του η ζωή.

"... κάπου άκουσα μια φράση στα αραβικά, αλλά ξέρω πως τη σκέφτηκε
κάποιος στα γερμανικά. Τώρα θα την πω αυτή τη φράση.
Γι’ αυτά που δε μπορείς να μιλήσεις, καλύτερα να σιωπάς.
Τώρα ξέρω πως αυτή η φράση είναι λάθος.
Γι’  αυτά που δεν μπορείς να μιλήσεις, πρέπει να μιλάς".

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Βρωμιά

  • Διάρκεια: 70 '

ΠΛΥΦΑ

Κορυτσάς 39

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

6 κωμωδίες που δεν πρέπει να χάσετε

Από τον κλασικό Μολιέρο ως το ελληνικό θέατρο του 21ου αι., αυτές οι κωμωδίες δεν προσφέρουν μόνο ανάλαφρες στιγμές αλλά και την απόδειξη πως το χιούμορ είναι ο καλύτερος τρόπος για να ειπωθούν τα πιο σοβαρά πράγματα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
12/12/2025

Χριστουγεννιάτικη προσφορά για τις έξι τελευταίες παραστάσεις του "Match"

Η Χριστουγεννιάτικη προσφορά για τις έξι τελευταίες παραστάσεις του "Match" είναι μια ιδανική ευκαιρία να ζήσουμε μια σύγχρονη, ανατρεπτική κωμωδία που μιλά για τον έρωτα, την τεχνολογία και τη δύναμη της ανθρώπινης σύνδεσης.

"Μαρτυρία μιας κλεμμένης εφηβείας": Η ιστορία μιας νεαρής που αγωνίζεται να αμφισβητήσει το άδικο

Η ελληνική θεατρική σκηνή υποδέχεται για πρώτη φορά το "Le Consentement" της Vanessa Springora. Με τίτλο "Μαρτυρία μιας κλεμμένης εφηβείας" και σκηνοθεσία Ειρήνης Λαμπρινοπούλου, η παράσταση φωτίζει εξουσία, ευαλωτότητα και τα όρια της συναίνεσης μέσα από ζωντανή αφήγηση και μουσική.

Ποια είναι τα κορίτσια που έρχονται "Με δύναμη από την Κηφισιά" στον Σταθμό;

Ποιοι είναι οι τέσσερις γυναίκες πίσω από τις ιστορίες, τα πάθη και τα μυστικά της Κηφισιάς; Στο "Με δύναμη από την Κηφισιά" του Δημήτρη Κεχαΐδη, οι ηθοποιοί μοιράζονται πώς οι ρόλοι τους έγιναν προσωπική υπόθεση, ανακαλύπτοντας μέσα από τις ηρωίδες τις δικές τους αλήθειες και αδυναμίες.

Ακύλλας Καραζήσης: "Τα ‘Χρόνια’ της Ανί Ερνό λένε αυτά που δεν αρθρώνονται"

Με αφορμή το πρώτο ανέβασμα του εμβληματικού μυθιστορήματος "Τα χρόνια" της νομπελίστριας Ανί Ερνό, μιλήσαμε με τον Ακύλλα Καραζήση για τη θεατρική παράσταση στο θέατρο Θησείον, το "Όταν έκλαψε ο Νίτσε" και την Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου.

"Αι γυμνισταί": Η κωμωδία του Γιώργου Σίμωνα κυκλοφορεί σε βιβλίο

Το θεατρικό έργο "Αι γυμνισταί" του Γιώργου Σίμωνα συνεχίζει να παίζεται με επιτυχία στο θέατρο Rabbithole, ενώ παρουσιάζεται για πρώτη φορά και σε βιβλίο από τις εκδόσεις Βακχικόν.

Τελευταίες παραστάσεις για το "Πριν ο άνεμος ξεχάσει το όνομά μου"

Έργο που συνδυάζει την τραγωδία με το χιούμορ το "Πριν ο άνεμος ξεχάσει το όνομά μου", μιλά για την αγωνία της μνήμης και στην ακατανίκητη δύναμη της ύπαρξης. Θα παίζεται για λίγο ακόμα στον Πίσω Χώρο του Θεάτρου "Κάτω απ’ τη Γέφυρα".