"ΜΑ": Η γη της Ελευσίνας υποδέχτηκε τη διάνοια του Ρομέο Καστελούτσι

Παρακολουθήσαμε την μοναδική περφόρμανς του Ιταλού καλλιτέχνη που δημιουργήθηκε ειδικά για τον αρχαιολογικό χώρο της Ελευσίνας στο πλαίσιο των δράσεων της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.

ΜΑ Ρομέο Καστελούτσι ©John Kouskoutis

Η περφόρμανς "MA" του Ρομέο Καστελούτσι στην Ελευσίνα ήταν με έναν τρόπο επιστροφή σε έναν γενέθλιο τόπο, σε μια δεύτερη πατρίδα. Ο ίδιος άλλωστε στην συνέντευξη τύπου που ακολούθησε την παράσταση χαρακτήρισε τον εαυτό του "δίπατρι": "Γεννήθηκα απο τύχη στην Ιταλία και από επιλογή στην Ελλάδα", είπε. Επέλεξε τον αρχαιολογικό χώρο της Ελευσίνας για να δημιουργήσει μία περφόρμανς–μυστηριακή τελετή, ένα δικό του "Ελευσίνιο Μυστήριο", όχι καθ’ εικόνα και ομοίωσιν των αρχαίων μυστηρίων (για τα οποία άλλωστε λίγες πληροφορίες διασώζονται), αλλά ως απόσταγμα και, ίσως, κορύφωση δικών του προβληματικών και θεματικών.

ΜΑ Ρομέο Καστελούτσι
©John Kouskoutis

Η παράσταση έλαβε χώρα κάτω από το φως του ήλιου, λίγο πριν τη δύση, χωρίς καμία τεχνολογική υποστήριξη (στους φωτισμούς ή τη μουσική), μάλλον σε μια προσπάθεια να πλησιάσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο τον πυρήνα του αρχαίου κόσμου, να αποκοπούμε από το εδώ και τώρα. Ο εικονοκλάστης Ιταλός σκηνοθέτης αποδείχτηκε για ακόμη μία φορά "βέβηλος" καθώς ξεκίνησε από μία απαγορευμένη ιδέα: να φέρει στο επίκεντρο ως πρωταγωνιστή κάποιον που θα απαγορευόταν να συμμετάσχει στα Ελευσίνεια Μυστήρια: έναν ξένο και δολοφόνο, και δη μητροκτόνο.

ΜΑ Ρομέο Καστελούτσι
©John Kouskoutis

Το "ΜΑ" εξελίχθηκε ως μία περιπλάνηση μέσα στον αρχαιολογικό χώρο, έναν χώρο όχι απλώς μεγάλης ιστορικής αξίας αλλά και ιδιαίτερης ενέργειας, που ενισχύθηκε ακόμη περισσότερο χάρη στη σύλληψη του Ρομέο Καστελούτσι. Χάρη σε αυτόν, ο αρχαιολογικός χώρος της Ελευσίνας έγινε μια μήτρα πολλαπλών συμβολισμών, της γης, του γυναικείου σώματος, της μητέρας, της εύφορης Μεσογείου, της μητέρας-φύσης. Όλα αυτά συμπυκνώθηκαν μέσα στο τοπίο, ανάμεσα στις αρχαίες πέτρες, και ενσαρκώθηκαν από τις περισσότερες από τριάντα Ελληνίδες ερμηνεύτριες που συμμετείχαν στην παράσταση.

ΜΑ Ρομέο Καστελούτσι
©John Kouskoutis

Χωρίς καθόλου λόγο, μόνο με τα μουρμουρητά και την αναπνοή τους, καθώς και τους ήχους των μουσικών οργάνων (αθέατων σε εμάς, έτσι ώστε η μουσική να έρχεται από ένα ακαθόριστο "πέρα"), του αέρα και του ήχου των βημάτων μας στο χώμα, ο Καστελούτσι έφτιαξε ένα σύμπαν που ξεχείλιζε από θηλυκή  ενέργεια"Ό,τι δεν φαίνεται είναι θεμελιώδες" υποστηρίζει άλλωστε, και το προκτείνει και σε "ό,τι δεν λέγεται": "θέλησα να αποφύγω τις λέξεις και στη θέση τους να βάλω εικόνες και συμβολισμούς που γίνονται αντιληπτά κατά τη διάρκεια αλλά και μετά το τέλος της παράστασης", είπε.

ΜΑ Ρομέο Καστελούτσι
©John Kouskoutis

Γέμισε το χώρο με δράσεις, σημεία μιας διαδρομής στην οποία μας καθοδηγούσε αμίλητη μία μεσήλικη γυναίκα κρατώντας ψηλά ένα ιδιότυπο λάβαρο-δρεπάνι, φτιαγμένο από το απομεινάρι μιας πλαστικής καρέκλας (ο Θάνατος προσωποποιημένος σε ένα σύμβολο του καταστροφικού αποτυπώματός μας στο περιβάλλον;). Μια ερωτική πάλη πίσω από ένα ανάγλυφο, πέντε θηλάζουσες γυναίκες που συνέλεξαν το γάλα τους σε ένα γυάλινο σωλήνα-έναν ιδιότυπο ομφάλιο λώρο, μια κοινωνία γυναικών ντυμένων πανομοιότυπα ως μία, που εκτελούσαν τελετουργικούς χορούς, συνεχείς εικόνες και συμβολισμοί απ’ όλη τη λεκάνη της Μεσογείου: πορτοκάλια, κλαδιά, και βέβαια τα κοστούμια που θα μπορούσαν να προέρχονται από τη Μάνη, τη Σικελία, τη Σαρδηνία…

ΜΑ Ρομέο Καστελούτσι
©John Kouskoutis

Στην τελευταία στάση μια απρόσμενη εικόνα: ένα εκκλησιαστικό τέμπλο με μια εικόνα της πρώιμης ιταλικής Αναγέννησης με τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου. Μία σύγκλιση πολιτισμών, του αρχαίου ελληνικού κόσμου και της Δύσης, ένας συνεχής διαπολιτισμικός διάλογος, όπως αυτός που επιχειρεί η Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 2023 και ο Ρομέο Καστελούτσι σε πολλά από τα έργα του. Εδώ ολοκληρώνεται η τελετουργία των γυναικών, μάλλον αποτυχημένα. Οι ίδιες θα καταλήξουν νεκρές (;) μέσα σε μαύρες πλαστικές σακούλες, ενώ η προσπάθειά τους να αφήσουν έξω από τη γη τους τον βέβηλο μητροκτόνο αποβαίνει άκαρπη. Ο Στέφανο Αντάμο προσέρχεται ως ικέτης, ζητώντας συγχώρεση. Πρόκειται για έναν αληθινό μητροκτόνο, έναν άνδρα που "του έτυχε να σκοτώσει τη μητέρα του", που είναι "ένας από εμάς, ούτε καλύτερος ούτε χειρότερός μας", όπως επισήμανε με έμφαση ο Καστελούτσι.

ΜΑ Ρομέο Καστελούτσι
©John Kouskoutis

Αυτός ο σύγχρονος Ορέστης δεν λειτούργησε φυσικά ως υλικό κάποιας παράστασης ντοκουμέντο, ούτε η παράσταση επιτέλεσε κάποιον ηδονοβλεπτικό σκοπό. Πρόκειται για έναν άνθρωπο που "κουβαλάει δραματουργική ποιότητα", κατά τον χαρακτηρισμό του Καστελούτσι, και αποτελεί τον τελευταίο σταθμό ενός κύκλου που κλείνει. Το τέλος της παράστασης τον βρήκε γονατισμένο, σιωπηλό, μάλλον συντετριμμένο˙ αν όχι ένας έκπτωτος "αρχάγγελος" επί γης, σίγουρα ένας αμαρτωλός που ζητάει κάθαρση και συγχώρεση.

ΜΑ Ρομέο Καστελούτσι
©John Kouskoutis

"Νιώθω να επιστρέφω στο σπίτι μου" είπε ο Ρομέο Καστελούτσι, περιγράφοντας την εμπειρία του από την Ελευσίνα, τη γη της Δήμητρας και της Περσεφόνης, που στάθηκε γι' αυτόν από παλιά τόπος επιθυμίας, καθώς και ρητό ή άρρητο σημείο αναφοράς των έργων του. Όμως και η Ελευσίνα χρωστάει στον σπουδαίο καλλιτέχνη -και στην πρωτοβουλία της καλλιτεχνικής διεύθυνσης της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας- ένα μεγάλο ευχαριστώ. 

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου με Μάριο Μπανούσι και τον Δεκέμβριο

Η παράσταση για την απώλεια και την ενηλικίωση "Taverna Miresia - Mario, Bella, Anastasia" κάνει ένα χειμωνιάτικο πέρασμα στο πλαίσιο των δράσεων του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου "Φθινόπωρο - ΑΠΟΗΧΟΙ".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/11/2025

Δύο πράξεις θεατρικής απελευθέρωσης για την Παγκόσμια Ημέρα Κατά της Βίας των Γυναικών

Σε δύο παραστάσεις που αγγίζουν βαθιά τον θεατή, δύο σπουδαίες και έμπειρες πρωταγωνίστριες, η Κατερίνα Διδασκάλου και η Ελένη Κοκκίδου αναλαμβάνουν να φέρουν στο φως τη διαδρομή γυναικών που έμαθαν να σωπαίνουν – και αποφασίζουν επιτέλους να μιλήσουν.

Τελευταία παράσταση για τα "Πιρούνια σε ακριβά σπορτέξ"

Το έργο του Κωσταντή Ντίσιου, μια ιστορία ενός καλά θαμμένου τραύματος, θα παρουσιαστεί για ακόμη μία φορά στο Red Jasper, σε σκηνοθεσία Τάσου Καρακύκλα.

Νέα ημερομηνία πρεμιέρας για το "Cleansed" του Δημήτρη Καραντζά

Το τολμηρό έργο του 20ού αιώνα παρουσιάζει ο Δημήτρης Καραντζάς από 4/12 με ιδανικό θίασο: Χρήστος Λούλης, Μαίρη Μηνά, Δημήτρης Καπουράνης, Νατάσα Εξηνταβελώνη, Γιώργος Ζυγούρης, Νικολάκης Ζεγκίνογλου, Θανάσης Ραφτόπουλος.

Σύγχρονη ανάγνωση της "Ημερης του Ντοστογιέφσκι" από τον Γιάννη Νταλιάνη

Η "Ήμερη – Η Ανατομία μιας Πτώσης" του Γιάννη Νταλιάνη αναδεικνύει, με σεβασμό στο σκοτεινό σύμπαν του Ντοστογιέφσκι, την κωμικοτραγική μοναξιά των ηρώων και τη διαχρονική ανθρώπινη ανάγκη για ουσιαστική συνύπαρξη.

Οι "Δανειστές" του Στρίντμπεργκ στο Θέατρο 2510

Ένα έργο-σπουδή στον έγγαμο βίο, στη φθορά και στα αδιέξοδα της συμβίωσης που οδηγούν τους ήρωες προς την αναπόφευκτη εξόντωσή τους.

"Ο Πουπουλένιος" σε 20 τελευταίες παραστάσεις

Last call για την παράσταση "Ο πουπουλένιος" με τους Νίκο Πουρσανίδη, Αργύρη Αγγέλου, Γεράσιμο Σκαφίδα, Δημήτρη Πιατά στο Σύγχρονο Θέατρο.