"Οι γυναίκες επιστρέφουν": Μια παράσταση για τη γυναικεία συμμετοχή στον δημόσιο βίο

Μιλήσαμε με την σκηνοθέτρια Μαγδαλένα Ζήρα, που έρχεται από την Κύπρο στο Φεστιβάλ Αθηνών για να αφηγηθεί μια πραγματική ιστορία γυναικείας πρωτοβουλίας που δεν πρέπει να ξεχαστεί.

Οι γυναίκες επιστρέφουν @Sokratis Sokratous

Το 1975, ένα χρόνο μετά την τουρκική εισβολή στην Κύπρο, τριάντα χιλιάδες γυναίκες βάδισαν σιωπηλά προς την κατεχόμενη Αμμόχωστο, ενώ το 1987 και το 1989, χιλιάδες γυναίκες πέρασαν την "πράσινη γραμμή", ερχόμενες αντιμέτωπες με τον κατοχικό στρατό. Πρόκειται για γυναίκες που κατάφεραν να διεθνοποιήσουν το ζήτημα της Κύπρου σε μια εποχή χωρίς ίντερνετ ή σόσιαλ μίντια, που έφτασαν μέχρι το Κογκρέσο και την Ευρωπαϊκή Ένωση. Από τη δεκαετία του ’90 κι ύστερα, η μνήμη αυτού του γεγονότος διαγράφηκε. "Γιατί δεν το ξέρουν οι νεότερες γενιές; Γιατί σβήστηκε από τη συλλογική αφήγηση; Γιατί διαστρεβλώνεται ή υποβιβάζεται σε ένα αυθόρμητο γεγονός χωρίς στόχο, ενώ ήταν κάτι που έδειχνε πολιτικό όραμα και λόγο"; Αυτά τα ερωτήματα βασάνισαν τη Μαγδαλένα Ζήρα (σκηνοθεσία, κείμενο), την Αθηνά Κάσσιου (σύμβουλος δραματουργίας) και τη Νέδη Αντωνιάδη (κείμενο, ερμηνεία), συνδημιουργούς της παράστασης "Οι γυναίκες επιστρέφουν" (Πειραιώς 260, 15-16/6).

Μαγδαλένα Ζήρα Οι γυναίκες επιστρέφουν
Σωκράτης Σωκράτους©

Οι τρεις γυναίκες αποτελούν τις εμπνεύστριες του πρότζεκτ ΣΕΖΟΝ Γυναίκες, που ξεκίνησε τη δραστηριότητά του το 2019, ως "πηγαία αντίδραση στον διάχυτο σεξισμό που χαρακτήριζε τη λειτουργία του θεάτρου στην Κύπρο", κατά τη δήλωση της Μαγδαλένας Ζήρα στο "α". Μέχρι τότε δεν φαινόταν να υπάρχουν ιδιαίτερα ίχνη "έμφυλης συνειδητότητας στις επιλογές του ρεπερτορίου ή των συντελεστών", εξήγησε. "Οι διευθυντές των θεάτρων είναι κυρίως άνδρες, τα μεγάλα πρότζεκτ, π.χ. οι καλοκαιρινές παραγωγές, σπανίως δίνονται σε γυναίκες σκηνοθέτριες", σχολίασε. "Όταν ξεκινήσαμε, κάναμε στατική έρευνα, όπου βρέθηκε ότι το ποσοστό των σκηνοθετριών που είχαν αναλάβει την κεντρική σκηνή του ΘΟΚ στα πενήντα χρόνια λειτουργίας του ήταν 2,5%", πρόσθεσε. Και μπορεί τα πράγματα να μην αλλάζουν ριζικά από τη μια μέρα στην άλλη, αλλά ήδη υπάρχουν μετακινήσεις: "Πλέον, μικροί και μεγαλύτεροι θεατρικοί οργανισμοί εκφράζουν πρόθεση για μεγαλύτερη γυναικεία εκπροσώπηση, είδαμε τελευταία γυναίκες να αναλαμβάνουν το αρχαίο δράμα του καλοκαιρού. Η συζήτηση είναι έντονη και παγκόσμια, οπότε έφτασε δειλά και στην Κύπρο", σχολίασε η Ζήρα.

Μαγδαλένα Ζήρα Οι γυναίκες επιστρέφουν
Σωκράτης Σωκράτους©

Στον πρώτο χρόνο λειτουργίας του πρότζεκτ ΣΕΖΟΝ, μπήκε ο σπόρος της παράστασης, που εστιάζει στο γεγονός της διαγραφής της γυναικείας εμπειρίας από την Ιστορία, στην απουσία της γυναικείας οπτικής από τον δημόσιο βίο. "Μετά το 1974 υπήρξε ένα πισωγύρισμα στη θέση της γυναίκας στην κυπριακή κοινωνία, όπως γίνεται σε πολλές εμπόλεμες ζώνες", μας είπε η Ζήρα. "Η Κύπρια περιορίστηκε ως η "μητέρα του αγνοούμενου”, η "μαυροφορεμένη χήρα”˙ αφαιρέθηκε η κυριότητα από αυτό το υποκείμενο και φυσικά απείχε από το τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Ενώ έχουμε να κάνουμε με ένα τεράστιο ανθρωπιστικό, πολιτικό και εθνικό θέμα που έχει τεράστια επίπτωση στον γυναικείο πληθυσμό, οι γυναίκες αποκλείονται από οποιαδήποτε προσπάθεια επίλυσής του, γιατί θεωρείται ότι αυτή θα έρθει από το ανδρικό, πολιτικό ή στρατιωτικό, κατεστημένο".

Οι γυναίκες επιστρέφουν
@Σωκράτης Σωκράτους

Η έρευνα διήρκεσε περίπου δύο χρόνια και οι καλλιτέχνιδες ήρθαν σε επαφή με τουλάχιστον τριάντα γυναίκες που είχαν πάρει μέρος στις σιωπηλές πορείες, ενώ κατέφυγαν και στα ντοκουμέντα που φυλάσσονται στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κύπρου. Προέκυψε μια παράσταση βασισμένη σε αυθεντικές μαρτυρίες αποτυπωμένες με τη μέθοδο verbatim (αυτολεξεί), με στόχο όμως να εξελιχθεί "πέρα από το επίπεδο της απλής συρραφής μονολόγων", είπε η Ζήρα. Δημιουργήθηκε έτσι ένα ανσάμπλ έξι ηθοποιών (Νέδη Αντωνιάδη, Σοφία Καλλή, Γιόλα Κλείτου, Ζωή Κυπριανού, Ιωάννα Παπαμιχαλοπούλου, Μαρία Χατζηχριστοδούλου), που λειτουργούν περίπου ως Χορός, καθώς και μια δομημένη δραματουργία με αρχή, μέση και τέλος.

Οι γυναίκες επιστρέφουν
@Σωκράτης Σωκράτους

"Είχα μεγάλη έγνοια να γίνει μια παράσταση πλουσιότερη από θεατρικής άποψης, συγκρινόμενη με το verbatim θέατρο", παραδέχτηκε. "Ήθελα να παίξω με το θέμα της μνήμης και με το μοτίβο του flashback στο παρελθόν, να αποδώσω στη σκηνή την πολυφωνική αίσθηση που είχε ένα κίνημα που συμπεριέλαβε διαφορετικές γυναίκες στους κόλπους του, να βασιστώ σε μια δραματουργία με σασπένς και κορυφώσεις. Και βέβαια δεν θέλαμε μόνο να μαθευτεί η ιστορία, αλλά να δημιουργήσουμε ένα οικουμενικό έργο για τη θέση της γυναίκας στην πολιτική και στις εμπόλεμες ζώνες, που μπορεί να απευθυνθεί σε διεθνές κοινό".

Μαγδαλένα Ζήρα
Η Μαγδαλένα Ζήρα

Τελικά υπάρχει απάντηση γιατί χάθηκε στη λήθη αυτή η τόσο σπουδαία πρωτοβουλία των γυναικών, που "λειτούργησαν ως μίνι υπουργείο εξωτερικών", κατά το χαρακτηρισμό της Ζήρα; Οι λόγοι, απ’ ό,τι φαίνεται ήταν δύο: αφενός το γεγονός ότι οι γυναίκες δεν δέχτηκαν να ενταχθούν σε κάποιο κόμμα και άρα σε κάποια από τις δύο κυρίαρχες αφηγήσεις για το κυπριακό, που άρχισαν να αποκρυσταλλώνονται τα τέλη της δεκαετίας του ’80, και, αφετέρου, ο σεξισμός και η πατριαρχία: "Η πρωτοβουλία ανήκε σε γυναίκες κι έτσι ήταν εύκολο να υποβιβαστεί, είναι κάτι που φαίνεται στα δημοσιεύματα των εφημερίδων", σχολίασε η Ζήρα. Γι’ αυτό και στην παράσταση, βασικός πρωταγωνιστής είναι το ανσάμπλ των γυναικών και ως ανταγωνιστής αναδεικνύεται "όχι η τουρκική κατοχή αλλά το ανδρικό κατεστημένο, που εκπροσωπείται μέσα από τα δημοσιεύματα του Τύπου".

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Οι γυναίκες επιστρέφουν

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 110 '

Την αποσιώπηση της γυναικείας εμπειρίας από την επίσημη ιστορία θίγει η παράσταση αντλώντας από τη δράση του ομώνυμου κυπριακού κινήματος που τις δεκαετίες του ‘70 και του ‘80 λειτούργησε στρατηγικά διοργανώνοντας ειρηνικές πορείες κόντρα στην «Πράσινη γραμμή», με στόχο να σπάσουν τη γραμμή αντιπαράταξης στην Κύπρο καθώς και να διεθνοποιηθεί το Κυπριακό. Βασισμένη σε αυθεντικές μαρτυρίες, η Κύπρια δημιουργός και η ομάδα "ΣΕΖΟΝ Γυναίκες" μάς καλεί να σταθούμε με κριτική ματιά απέναντι στο επίσημο αφήγημα, εστιάζοντας στο διαχρονικό θέμα της διαγραφής της γυναικείας εμπειρίας από την ιστορία και την απουσία της γυναικείας οπτικής από τον δημόσιο βίο. Η δραματουργία ακολουθεί τα ιστορικά γεγονότα, αλλά με μια βασική ανατροπή, που προέρχεται από τη φύση του θεάτρου verbatim: βρίσκεται σε συνεχή διάλογο με το παρόν και με το σημερινό κοινό.

Πειραιώς 260

Πειραιώς 260

Πειραιώς 260

Πειραιώς 260

Πειραιώς 260

Πειραιώς 260

Πειραιώς 260

Πειραιώς 260

Πειραιώς 260

Πειραιώς 260

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Τελευταίες παραστάσεις για τον "Μπογιατζή" στο θέατρο Αυλαία

Η "κωμωδία για τρεις" του Ντόναλντ Τσέρτσιλ με τους Γιώργη Κοντοπόδη, Δανάη Καλοπήτα και Ιωάννα Μαρμάρου, κατεβάζει αυλαία.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
14/06/2024

Φεστιβάλ Αθηνών: τι κρύβεται πίσω από το "Looking for a Missing Employee" του Ραμπί Μρουέ;

Ο καταξιωμένος Λιβανέζος δημιουργός από το Kammerspiele του Μονάχου έρχεται για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, μετουσιώνοντας σε ένα συγκλονιστικό θεατρικό γεγονός την ανησυχητική αστυνομική υπόθεση της εξαφάνισης ενός δημοσίου υπαλλήλου του Υπουργείου Οικονομικών του Λιβάνου στη Βηρυτό το 1966.

"Respublika": Η rave δημοκρατία του Λούκας Τβαρκόβσκι

Rave party ή παράσταση; Mockumentary ή κινηματογραφική περφόρμανς; Μιλήσαμε με το σκηνοθέτη του "Respublika", αλλά και με τους Ιλειάνα Δημάδη και Κωνσταντίνο Τζάθα, επιμελητές Θεάτρου-Χορού της Στέγης, που του ανέθεσε την open air εκδοχή της παράστασης, για να ξεδιαλύνουμε όσα θα δούμε στο Terra Vibe Park από τις 13 έως τις 15/6.

Τι θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών την επόμενη εβδομάδα;

Μια επιστροφή στο Ηρώδειο, μία παράσταση με πρωτότυπες βιντεοπροβολές, ένα αφιέρωμα, μια χορογραφία και ένα έργο για το Πολυτεχνείο σάς περιμένουν την εβδομάδα 20-26/6.

"Ικέτιδες" με Κονιόρδου, Σάττι, Τσορτέκη στην Επίδαυρο φέτος το καλοκαίρι

Το Θέατρο Τέχνης "Κάρολος Κουν" και το Θέατρο του Νέου Κόσμου παρουσιάζουν την εμβληματική τραγωδία του Αισχύλου με τη σκηνοθετική υπογραφή της Μαριάννας Κάλμπαρη, στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου αλλά και σε περιοδεία σε όλη την Ελλάδα.

Βιώσαμε την ποιητική της περφόρμανς "Θέλω να πάω σπίτι" του Θεάτρου στη Σάλα

Το "α" παρακολούθησε στον χώρο-σπίτι της Χρυσής Βιδαλάκη την παράσταση που σκηνοθετεί η Κατερίνα Κλειτσιώτη. Θέμα της η απώλεια μνήμης.

Φεστιβάλ Αθηνών: Με το "Exit above – after the tempest" επιστρέφει η Αν Τερέζα ντε Κεερσμάκερ στο Ηρώδειο

Από τις σημαντικότερες μορφές του σύγχρονου χορού διεθνώς, η εμβληματική δημιουργός έρχεται μαζί με την ομάδα της Rosas, παρουσιάζοντας μια εκρηκτική χορογραφία που συνδυάζει το βάδισμα με τα μπλουζ.