Η Ελένη από το "Κωσταλέξι" στη σκηνή του θεάτρου Θησείον

Μια αληθινή και ανατριχιαστική ιστορία που είδε το φως της δημοσιότητας τη δεκαετία του ’70, η ιστορία της Ελένης από το «Κωσταλέξι» γίνεται παράσταση από τον Κωνσταντίνο Μωραϊτη.

Κωσταλέξι Πάτροκλος Σκαφιδάς

Το θέατρο είναι η τέχνη που αναπαριστά τη ζωή και πάντα υπάρχουν έργα και παραστάσεις που γίνονται θεματοφύλακες στιγμών, φανταστικών ή ρεαλιστικών, αναλύουν τον κόσμο που αλλάζει, τη βία και τη σχέση μας μαζί της. Είναι πάντα ένα ερώτημα για τους θεατές και ένα στοίχημα για τους καλλιτέχνες το πώς φτάνουν οι ιστορίες ανθρώπων στον θεατή, πώς ανασυντίθεται σκηνικά η ιστορία μιας εποχής και η βία που αυτή μπορεί να εμπεριέχει; Ο Κωνσταντίνος Μωραϊτης επιχειρεί να δώσει απαντήσεις κάνοντας πράξη τα όσα διδάχθηκε για το θέατρο ντοκουμέντο στο Royal Central School of Speech & Drama όπου σπούδασε σκηνοθεσία. Χαρακτηριστικά δείγματα δουλειά τους είναι δυο παραστάσεις σε κείμενα της Ελένης Τριανταφυλλοπούλου που βασίστηκαν σε μαρτυρίες και ντοκουμέντα, ο "Μορφωμένος", μονόλογος του στρατιώτη/οδηγού του τανκ που εισέβαλε στο Πολυτεχνείο στις 17 Νοέμβρη 1973 (2017) και η "Ηλέκτρα: Μια σύγχρονη τραγωδία", βασισμένη στη ζωή της αγωνίστριας της Εθνικής Αντίστασης Ηλέκτρας Αποστόλου, η οποία συναντά στη σκηνή τον βασανιστή της (2020).  Τώρα έρχεται μια τρίτη παράσταση-ντοκουμέντο με τον τίτλο "Κωσταλέξι" και θα κάνει πρεμιέρα στο Θησείον, Ένα Θέατρο Για Τις Τέχνες, στις 28 Απριλίου.

ΚΩΣΤΑΛΕΞΙ

Το όνομα και μόνο ξυπνά μνήμες για μια από τις πλέον περίεργες ιστορίες της σύγχρονης Ελλάδας. Πρόκειται για την πραγματική ιστορία μίας γυναίκας, που οι ίδιοι οι γονείς της κράτησαν σε εγκλεισμό για σχεδόν τρεις δεκαετίες στο χωριό Κωσταλέξι του νομού Φθιώτιδας. Το ημερολόγιο έγραφε 7 Νοεμβρίου 1978 όταν οι αστυνομικές Αρχές ξετύλιξαν με αποτροπιασμό το κουβάρι της ανατριχιαστικής ιστορίας που συνδέεται με το μίσος του εμφυλίου πολέμου. Σύμφωνα με δημοσιεύματα του Τύπου της εποχής, φαίνεται πως η έφηβη Ελένη σύναψε σχέση με τον δάσκαλο του χωριού, ο οποίος είχε προσχωρήσει στις τάξεις των κομμουνιστών ανταρτών, την ίδια στιγμή που η οικογένεια της Ελένης ήταν εθνικόφρονες. Η "ατίμωση" τότε είχε πολιτική χροιά. "Ένα ολόκληρο χωριό ξέρει, βλέπει και δεν μιλάει. Το "τι θα πει ο κόσμος", βαθιά ριζωμένο στην συνείδηση της ελληνικής κοινωνίας, για ακόμα μία φορά υπερισχύει".

Ο Κωνσταντίνος Μωραΐτης βασίστηκε στη σύνθεση κειμένου της Έλενας Τριανταφυλλοπούλου και της Άρτεμις Ψιλοπούλου για τη σκηνοθεσία του. Ο ίδιος μάλιστα παίζει μαζί με τις Άλκηστις Νικολαΐδη και τη Δέσποινα Παυλίδη. Είναι μια παραγωγή της 812:Coal Theatre Company.

ΚΩΣΤΑΛΕΞΙ

Σημείωμα του σκηνοθέτη

"Σε μια εποχή που ο καθένας μπορεί να γίνει διάσημος για χίλιους λόγους. Σε μια εποχή που -αν κάποτε λέγαμε ότι ξεχνάμε εύκολα σαν λαός-  τώρα έχουμε επίσημα μνήμη χρυσόψαρου. Σε μια εποχή που υπάρχουν YouTubers που ενώ κακοποιούν ΑΜΕΑ, έχουν χιλιάδες views, όλοι λένε ότι το content είναι απίστευτο και βγάζουν χιλιάδες ευρώ. Σε αυτή την εποχή, λοιπόν, είναι καλό να ακουστεί η φωνής της Ελένης Καρυώτη, που η ίδια της η οικογένεια την ονόμασε τρελή και την φυλάκισε 29 χρόνια μέσα σε ένα δωμάτιο.  Μέσα από μαρτυρίες, δικαστικά έγγραφα, ιατρικές γνωματεύσεις και συνεντεύξεις προσπαθώ, μαζί με την ομάδα μου, να προσεγγίσουμε την θεματική αυτή. Λίγοι ξέρουμε το πραγματικό όνομα της γυναίκας  αλλά όλοι το όνομα του χωριού. Πολλοί μάλιστα πιστεύουν ότι Κωσταλέξι ήταν το όνομα της φυλακισμένης. Είναι καιρός να αφήσουμε  τις φιλοσοφικές και θρησκευτικές παρηγοριές. Ο Όμηρος έχει πει ότι εμείς οι άνθρωποι είμαστε όμοιοι με τις γενιές των φύλλων. Το ίδιο είχε πει και ο Πίνδαρος: Όνειρο σκιάς είναι ο άνθρωπος. Η μόνη ζωή που υπάρχει μετά θάνατον για εμένα είναι αυτοί που αφήνεις πίσω σου. Φίλοι, οικογένεια, το έργο σου και φυσικά η στάση ζωής σου. Το μόνο που μένει είναι η μνήμη που αφήνουμε στους ανθρώπους. Φιλοσοφικά δηλαδή η λεγόμενη ενδοκοσμική αθανασία.  Η Ελένη έγινε αθάνατη για όλους τους λάθος λόγους".

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Συζήτηση για τους Αφροέλληνες με αφορμή την παράσταση "Άσπρο Μαύρο" στο Επί Κολωνώ

Οι συντελεστές της παράστασης "Άσπρο Μαύρο" συνομιλούν με τρεις καλεσμένους στην εκδήλωση - συζήτηση "Η Ορατότητα της Αφροελληνικής Κοινότητας στο Σύγχρονο Γίγνεσθαι".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/12/2025

"Μάρτυρας κατηγορίας"- Μυστήριο και αμείωτο σασπένς και 3η χρονιά στο "Δημήτρης Χορν"

Με ένα καστ γεμάτο ταλέντο και ενέργεια, η παράσταση "Μάρτυρας κατηγορίας" ζωντανεύει το θρυλικό δικαστικό θρίλερ της Άγκαθα Κρίστι στο θέατρο "Δημήτρης Χορν". Για 3η χρονιά η ένταση και η αληθοφάνεια κρατούν το κοινό καθηλωμένο από την πρώτη στιγμή ως το συγκλονιστικό φινάλε.

"Το μεγάλο μας τσίρκο": Το ιστορικό έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη ξανά στα φώτα της σκηνής

Ο Πέτρος Ζούλιας σκηνοθετεί το έργο-σταθμός της θεατρικής και πολιτικής ιστορίας μας, σε μια μουσικοθεατρική υπερπαραγωγή, με την Ελεωνόρα Ζουγανέλη και τον Δημήτρη Γκοτσόπουλο επικεφαλής του πολυμελούς θιάσου.

Τιμητική βράβευση στον σκηνοθέτη και συγγραφέα Μπάμπη Πλαϊτάκη από τον οργανισμό Heritage & Museums

Προβολή της θεατρικής του παράστασης "Δείπνο με τον Μεγαλέξανδρο".

Η "Φόνισσα" σε σκηνοθεσία Θοδωρή Αμπαζή

Η "Φόνισσα" εμπνέει τη νεοσύστατη Ομάδα "Φάος", που υπό τη σκηνοθεσία του Θοδωρή Αμπαζή μετατρέπει τον παπαδιαμαντικό λόγο σε μουσικοθεατρική παράσταση, φωτίζοντας εκ νέου τη σκοτεινή δύναμη του εμβληματικού έργου.

Το θέατρο "Τζένη Καρέζη" υποστηρίζει την απεργία των ηθοποιών

'Το θέατρο χωρίς τους ανθρώπους του, δεν μπορεί να υπάρξει': Σε ακύρωση παραστάσεων προχωράει το θέατρο "Τζένη Καρέζη", δείχνοντας την υποστήριξή του στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών.

Τι ισχύει με την απεργία που ανακοίνωσε το Σ.Ε.Η.

Διαβάστε την ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος που στηρίζει τα αιτήματα του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών.