Το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών για όσα συμβαίνουν στη Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης και όσα είπε η καλλιτεχνική διευθύντρια Μαριάννα Κάλμπαρη

Όσα δήλωσε η Μαριάννα Κάλμπαρη με επιστολή της για το αίτημα απομάκρυνσης του καθηγητή Γιάννη Λιγνάδη από τους σπυδαστές και η ανησυχία του ΣΕΗ μετά την παραίτηση της Μάνιας Παπαδημητρίου και του Κωστή Καπελώνη από το ΔΣ του Θεάτρου Τέχνης.

«Εύθραυστον» στο Θέατρο Τέχνης

Ενώ οι καλλιτέχνες βρίσκονται στους δρόμους με συνεχείς κινητοποιήσεις με αφορμή το Προεδρικό Διάταγμα 85, τεταμένη είναι η κατάσταση που επικρατεί και στη Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν από το ΔΣ του οποίου παραιτήθηκαν η διευθύντρια (από τον Σεπτέμβριο του 2022) Μάνια Παπαδημητρίου και ο Κωστής Καπελώνης, μετά την άρνηση των σπουδαστριών και σπουδαστών να μπουν στην αίθουσα με τον καθηγητή Γιάννη Λιγνάδη (λόγω δηλώσεων που έκανε σε σχέση με τη δίκη του αδελφού του). Ένα αίτημα που είχαν εκφράσει με τη μορφή επιστολής τον περασμένο Αύγουστο, ζητώντας την απομάκρυνση του. Μετά τη διάλυση του ΔΣ του Θεάτρου Τέχνης και την επιστολή της Καλλιτεχνικής Διευθύντριας, Μαριάννας Κάλμπαρη, το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών εκφράζει την ανησυχία του με μια ανακοίνωση.

Μαριάννα Κάλμπαρη με μαθητές της Δραματικής Σχολής του Θεάτρου Τέχνης
Θωμάς Δασκαλάκης©
Η Μαριάννα Κάλμπαρη με μαθητές της Δραματικής Σχολής του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν στην συνέντευξη τύπου παρουσίασης του ρεπερτορίου της σεζόν 2022-23

Διαβάστε την ανακοίνωση της Μαριάννας Κάλμπαρη για το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν και τη Δραματική Σχολή του

"Ως Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν, που φέρω τα τελευταία οκτώ χρόνια την αποκλειστική καλλιτεχνική - οικονομική ευθύνη του προγραμματισμού και της διεύθυνσης-διοίκησης των δύο σκηνών του Θεάτρου και σε συνέχεια των δημοσιευμάτων που αφορούν στη Διεύθυνση της Δραματικής Σχολής του Θεάτρου Τέχνης, επιτρέψτε μου να θέσω υπόψιν σας τα εξής:

-Το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν είναι αστική μη κερδοσκοπική εταιρία, που λειτουργεί αδιάλειπτα από το 1942. 
-Διαθέτει δύο θεατρικές σκηνές και μια Δραματική Σχολή αναγνωρισμένη από το Υπουργείο Πολιτισμού. 
-Το Θέατρο δεν είναι εποπτευόμενος φορέας, ούτε λαμβάνει πάγια επιχορήγηση από το Υπουργείο Πολιτισμού. 
-Θέατρο και Σχολή αποτελούν διαφορετικά τμήματα του ίδιου οργανισμού, την συνολική ευθύνη του οποίου φέρει το εκάστοτε Διοικητικό Συμβούλιο που εκλέγεται από τα μέλη της Εταιρίας του Θεάτρου Τέχνης.
-Το Διοικητικό Συμβούλιο ορίζει τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή/ντρια των σκηνών καθώς και τον Διευθυντή/ντρια Σπουδών της Δραματικής Σχολής. 
-Να σημειωθεί ότι μέχρι το 2014 όπου ανέλαβα την Καλλιτεχνική Διεύθυνση, Θέατρο και Σχολή διοικούνταν από το ίδιο πρόσωπο: τον Κάρολο Κουν, τον Γιώργο Λαζάνη στη συνέχεια, τέλος τον Διαγόρα Χρονόπουλο . 
-Από το 2014 όμως μέχρι σήμερα, όσο είμαι δηλαδή επικεφαλής της Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης, διαχωρίστηκε  η Διεύθυνση της Σχολής από  την αρμοδιότητα του Καλλιτεχνικού Διευθυντή και την Σχολή διοίκησαν διαδοχικά οι: Διαγόρας Χρονόπουλος,  Κωστής Καπελώνης, Κάτια Γέρου και από τον Σεπτέμβριο του 2022, Μάνια Παπαδημητρίου.

Μετά την επιστολή σπουδαστών/στριών που εστάλη τον Αύγουστο στη Σχολή ζητώντας την απομάκρυνση του καθηγητή Γιάννη Λιγνάδη, η νέα Διευθύντρια Σπουδών αλλά και μέλος του Δ.Σ. Μάνια Παπαδημητρίου, ζήτησε να μην αναλάβει προσωπική ευθύνη απόφασης σε σχέση με το ζήτημα, αλλά την απόφαση και την ευθύνη να αναλάβει το σύνολο του Δ.Σ.  Ήταν ίσως η πρώτη φορά, που το Δ.Σ. κλήθηκε να αναλάβει πρωτοβουλίες που αφορούσαν στη Διεύθυνση της Σχολής. Να σημειώσω εδώ, ότι το Δ.Σ. του Θεάτρου Τέχνης αποτελείται από μέλη της Εταιρίας που λαμβάνουν αποφάσεις κατά πλειοψηφία και προσφέρουν αφιλοκερδώς το χρόνο, τις γνώσεις και τη βοήθειά τους στον οργανισμό, όπως κάνω άλλωστε και εγώ ως μέλος και ως καλλιτεχνική διευθύντρια από το 2014 μέχρι σήμερα. 
Το επίμαχο ζήτημα, που πρόσφατα κοινοποιήθηκε στο Σύλλογο των Καθηγητών της Σχολής, οδήγησε σε μια σειρά γεγονότων που κατέληξαν στις παραιτήσεις των δύο μελών του Δ.Σ., Μάνιας Παπαδημητρίου και Κωστή Καπελώνη. Το Δ.Σ. αποφάσισε να προχωρήσει στη άμεση σύγκληση Γενικής Συνέλευσης προκειμένου να εκλεγεί νέο Δ.Σ. και να δοθούν λύσεις στα ζητήματα που έχουν προκύψει.
Επιθυμώ να δηλώσω ότι παρότι δεν έχω θεσμικά το δικαίωμα ως Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Θεάτρου να αναλάβω πρωτοβουλίες σε σχέση με τη Διεύθυνση της Σχολής, θα βοηθήσω με όλες μου τις δυνάμεις να βρεθεί το συντομότερο λύση που να τιμά πάνω      απ’ όλα την Σχολή μας, το έργο και την ιστορία της, αλλά και την αγωνία των σπουδαστών/στριών που αυτή τη στιγμή διεξάγουν έναν ευρύτερο αγώνα, ο οποίος κατά τη γνώμη μου ξεπερνά το επίμαχο Π.Δ. και την διαβάθμιση των πτυχίων τους, και αφορά συνολικά στα δικαιώματα, τις ευκαιρίες και τις προοπτικές που δίνονται σε κάθε νέο/νέα σήμερα. Σ’ αυτόν τον αγώνα, είμαι ολόψυχα μαζί τους. 
Έναν άλλου είδους αγώνα δίνουμε άλλωστε καθημερινά συνεργάτες/ιδες και εργαζόμενοι/νες του Θεάτρου Τέχνης. Έναν αγώνα, που τελευταία μοιάζει να δικαιώνεται, τόσο μέσα από την επιτυχία του καλλιτεχνικού μας έργου, όσο και μέσω σημαντικών ενεργειών όπως το μνημόνιο συνεργασίας με το ΥΠΠΟΑ που αφορά στην κατεπείγουσα ανάγκη διάσωσης και αξιοποίησης του αρχείου του Θεάτρου Τέχνης, που αποτελεί μέρος της εθνικής πολιτιστικής μας κληρονομιάς”.

Διαβάστε την επιστολή του ΣΕΗ για τη Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης

"Το ΣΕΗ δηλώνει τη βαθιά ανησυχία του σχετικά με τα – τουλάχιστον αξιοπερίεργα – τεκταινόμενα στην Ανωτέρα Σχολή Δραματικής Τέχνης του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν, όπως αυτά αποτυπώνονται από χτες σε σχετικά δημοσιεύματα του Τύπου.
Μας απασχολεί ιδιαίτερα το ότι η Διοίκηση του Θεάτρου Τέχνης επικαλούμενη την "μη ύπαρξη συλλόγου σπουδαστών” δεν πήρε θέση απέναντι στα ζητήματα που επί πολλούς μήνες θέτουν οι σπουδαστές και, πολύ περισσότερο, εξέθεσε – σύμφωνα με τα όσα καταγγέλλονται – ακόμα και εμπιστευτικές επιστολές τους στα ίδια τα πρόσωπα για τα οποία το σώμα της συνέλευσης των μαθητών έθεσε θέμα.
Επιπλέον, η καταγγελόμενη τρομοκράτηση των σπουδαστών με θυροκόλληση ΦΕΚ στη σχολή και – κυρίως – η απόρριψη του αιτήματός τους για ακρόαση από το ΔΣ μας ανησυχεί επίσης, καθώς τέτοιου είδους τακτικές δε συνάδουν με την εκπαιδευτική και καλλιτεχνική λειτουργία, ιδίως για ένα θέατρο με τόσο μακρά και βαριά ιστορία στην πολιτιστική ζωή του τόπου μας.

Το δε γεγονός του εξαναγκασμού σε παραίτηση δύο ιστορικών στελεχών του ΔΣ του Θεάτρου και μελών του Σωματείου μας, επί σειρά ετών καθηγητών στη σχολή αυτή, αλλά και σπουδαίων καλλιτεχνών με μακρά επίσης παρακαταθήκη, καταδεικνύει πως οι χειρισμοί του ΔΣ του Θεάτρου Τέχνης υπήρξαν τουλάχιστον ατυχείς και σε καμία περίπτωση προς την κατεύθυνση επίλυσης σοβαρών ζητημάτων, που άπτονται της ελευθερίας έκφρασης, αλλά και προστασίας θεμελιωδών ανθρώπινων δικαιωμάτων.
Σε μια συγκυρία, που σύσσωμος ο καλλιτεχνικός κόσμος, επαγγελματίες και σπουδαστές, βρίσκεται πάνω από δύο μήνες στο δρόμο προασπιζόμενος την αξία των καλλιτεχνικών σπουδών, τέτοιες πρακτικές δε βοηθούν και σίγουρα μας πηγαίνουν πολύ πίσω, διακινδυνεύοντας εκτός των άλλων την ίδια την αξία του αγώνα μας.

Δεδομένου ότι μετά τις παραιτήσεις δεν υφίσταται πλέον το ΔΣ του Θεάτρου Τέχνης, καλούμε τώρα τη Γενική Συνέλευσή του να σταθεί στο ύψος του εκπαιδευτικού και καλλιτεχνικού της καθήκοντος, της ιστορίας αυτού του θεάτρου, της άμεσης σχέσης της Σχολής του με όλες τις υπόλοιπες και να επανεξετάσει τη στάση της προς μια οριστική και καθαρή λύση αφενός απέναντι στα αιτήματα των σπουδαστών της Σχολής, αφετέρου προς την διασφάλιση του έτους τους και την αποτροπή του κινδύνου να μην ολοκληρωθεί.
Η επί τόσο καιρό "σιωπή” του θεάτρου για αυτά τα ζητήματα υπονομεύει αντικειμενικά τη θέση των σπουδαστών και, σύμφωνα με τα όσα καταγγέλονται, καλλιεργεί κλίμα ανασφάλειας και φόβου στη Σχολή, κάτι που, φυσικά, δεν έχει θέση στην καλλιτεχνική παιδεία που προασπιζόμαστε”.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
25/04/2024

Ο κροκόδειλος

Ένα από τα λιγότερο γνωστά και ελάχιστα παιγμένα αφηγήματα του Ρώσου συγγραφέα προσεγγίζει μια νεανική θεατρική ομάδα, ενισχύοντας τη σατιρική του διάθεση. Το αποτέλεσμα είναι ευφρόσυνο με ενδιαφέροντα σημεία αλλά και κάπως άτολμο. | Powered by Uber

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.