"Μισάνθρωπος": Μια κωμωδία με περιεχόμενο διά χειρός Κακλέα

Μισάνθρωπος, σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα Πάτροκλος Σκαφίδας - Εβίτα Σκουρλέτη

Για σκηνοθέτες και ηθοποιούς είναι όνειρο ζωής η συνάντηση με έργα του Μολιέρου, καθώς ανήκει, μαζί με τον Κορνέιγ και τον Ρασίντ, στη χορεία των μεγάλων δραματουργών που έζησαν την άνθηση του γαλλικού αιώνα του κλασικισμού και, μετά τον δικό μας Αριστοφάνη, είναι ο μεγαλύτερος κωμικός δραματουργός του ευρωπαϊκού θεάτρου. Φέτος διανύουμε και γιορτάζουμε το έτος Μολιέρου με αφορμή τα 400 χρόνια από τη γέννησή του (1622- 1673). Συνδυάζοντας τη φάρσα με την ηθογραφική κωμωδία, το μπαλέτο και την κωμωδία, κάνει το θέατρο επίκαιρο, αντλώντας τα θέματά του από την εποχή του, μετά τη φιλοσοφική παρατήρησή του και τη βαθιά γνώση των ανθρώπων και της ζωής. Ο "Μισάνθρωπος" είναι ένα από τα πιο βαθυστόχαστα έργα του και καταγγέλλει τις ολέθριες συνέπειες της υποκρισίας και της σάπιας αστικής κοινωνίας. Είναι μια φιλοσοφική προσέγγιση του ανθρώπου και πολλοί βρίσκουν στοιχεία του ίδιου του δραματουργού στον ήρωά του, τον Αλσέστ.
 

Μισάνθρωπος, σκηνοθεσία Γιάννης Κακλέας
Πάτροκλος Σκαφίδας - Εβίτα Σκουρλέτη

 

Ο Γιάννης Κακλέας, αναζητητής έργων με νόημα, ανήσυχος, νεωτερικός και τελειοθήρας αναλυτής του περιεχομένου κάθε έργου που ανεβάζει, σκηνοθετεί τον "Μισάνθρωπο" στο θέατρο Εμπορικόν (από 19/11) και επιλέγει για τον πρωταγωνιστικό ρόλο του Αλσέστ τον Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο, έναν ηθοποιό που μπορεί να παίξει τα πάντα και που πιστεύουμε πως μπορεί να αναδείξει με άνεση την αμφισημία και το κωμικό στοιχείο του έργου. Ο Αλσέστ, όπως πολλοί άνθρωποι που επιμένουν να ζουν σύμφωνα με τις αρχές τους σ' έναν κόσμο εχθρικό, προδίδεται από αυτό που μας κάνει όλους ευάλωτους: τον έρωτα. Αγαπά την κοσμική νεαρή χήρα Σελιμέν (Ευγενία Σαμαρά), γυναίκα φιλάρεσκη που επιδίδεται στις τέχνες του σαλονιού με μαεστρία. Την αδυναμία του αυτή θα την εκμεταλλευτεί ο κοινωνικός του περίγυρος, για να απαλλαγεί από τον ενοχλητικό "μισάνθρωπο" και την κριτική του, να τον γελοιοποιήσει και να τον βάλει στο περιθώριο. Ο Αλσέστ μένει πιστός στον εαυτό του με τίμημα… τη μοναξιά. Μύθος και πραγματικότητα δένονται αδιάρρηκτα, τόσο που μένει απροσδιόριστο πού αρχίζει και πού σταματά η φαντασία και η πραγματικότητα. Πού το κωμικό και πού το δραματικό στοιχείο. Πού η ψευδαισθητική "μαγεία" του θεάτρου και πού η αλήθεια της ζωής. Παίζουν ακόμα οι ηθοποιοί Στέλιος Ιακωβίδης, Αθηνά Μουστάκα, Θάνος Μπίρκος, Φωτεινή Αθερίδου, Αυγουστίνος Κούμουλος, Αλέξης Φουσέκης, Κυριάκος Σαλής.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο μισάνθρωπος

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Η σκληρή σάτιρα του συγγραφέα για την υποκρισία, τη διαπλοκή, τον ναρκισσισμό, την αδικία, το σεξισμό, την επίδειξη του πλούτου, τον θρίαμβο της μετριότητας και την κυριαρχία της εικόνας ανεβαίνει σε μια σύγχρονη και εξαιρετικά επίκαιρη εκδοχή του εμβληματικού κλασικού έργου που διαβάζει με σκεπτικισμό τον κεντρικό ήρωα του Μολιέρου. Η παράσταση αναδεικνύει τα διαχρονικά στοιχεία της πικρής κωμωδίας, με την προσθήκη ενός σχολιαστή -σκηνοθετικό εύρημα- που δυναμιτίζει κάθε προσπάθεια σοβαροφάνειας των ηρώων. Η αισθητική της παράστασης είναι ένα από τα πιο γοητευτικά στοιχεία της, καθώς μεταφέρει την εικόνα και την ιδέα μιας απροβλημάτιστης νεολαίας, που τρέφεται από τη γοητεία των εύκολων και επιφανειακών σχέσεων, με κοστούμια που αναδύουν μια αίσθηση αριστοκρατικής παρακμής και αντιτίθενται επιτυχημένα στη μοντέρνα βιομηχανικής αισθητικής σκηνή του θεάτρου και στην κλαμπάτη σύγχρονη μουσική.

Εμπορικόν

Σαρρή 11

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Για τον Βαγγέλη Χαρισόπουλο το stand up comedy είναι έρωτας

Ο κωμικός Βαγγέλης Χαρισόπουλος, γνωστός και ως η φωνή του τηλεοπτικού "Shopping Star", συνεχίζει ακάθεκτος με την stand up comedy παράσταση "Πόσο χρόνο έχω;" και μας μιλάει σε μια άκρως χιουμοριστική συνέντευξη.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
27/11/2025

"Το αποτύπωμα": Ας μιλήσουμε για τη διαστρέβλωση της γυναικείας ταυτότητας

Η Φένια Αποστόλου δημιουργεί ένα πολυμεσικό σκηνικό σύμπαν, στο οποίο κίνηση, φως, μουσική, video art και σιωπή λειτουργούν ως εργαλεία σχολιασμού της πατριαρχικής διαστρέβλωσης της γυναικείας ταυτότητας μέσα στον χρόνο.

Η σοφόκλεια "Ηλέκτρα" του Δημήτρη Τάρλοου επαναπροσεγγίζεται για το κλειστό θέατρο

Μετά την καλοκαιρινή επιτυχία της, η "Ηλέκτρα" του Σοφοκλή, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου επιστρέφει σε κλειστό θέατρο, με τον τίτλο "Ηλέκτρα εντός", φέρνοντας το τραγικό δράμα πιο κοντά στον θεατή, με ένταση, μουσική και νέα, δυναμική σύνθεση χαρακτήρων.

Το Εργαστήρι Δραματοθεραπείας & Θεατρικής Έκφρασης αναδεικνύει τη "Σημασία του να (μην) είναι κανείς σοβαρός"

Το Εργαστήρι μετακομίζει φέτος στο Θέατρο 104 και ετοιμάζει ένα ταξίδι στην κωμωδία.

Ο "Ματωμένος γάμος" για 2η χρονιά στους Μοντέρνους Καιρούς

Σε μια παράσταση που σέβεται απόλυτα το ποιητικό σύμπαν του Λόρκα παρουσιάζεται ο "Ματωμένος γάμος" του Λόρκα σε σκηνοθεσία Κώστα Νταλιάνη.

"Ο Καραγκιόζης Ριγολέττος" έρχεται στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Ο κόσμος του Καραγκιόζη ενσαρκώνεται με ζωντάνια και πρωτοτυπία από τον καραγκιοζοπαίχτη Αλέξανδρο Μελισσηνό, σε μια παράσταση που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Δημόπουλος και φιλοξενείται στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

"Απόψε κανείς δεν πεθαίνει": Νέες φωτογραφίες από την παράσταση

Μικρές και μεγάλες συμπτώσεις υφαίνουν το νήμα που συνδέει τις επιμέρους θεματικές δημιουργώντας μια πολύπτυχη παράσταση στο "Απόψε κανείς δεν πεθαίνει", η οποία συνεχίζει δυναμικά στο "Μπέλλος".